Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Martijn_bmw » 31 jan 2024, 19:48

Arthur schreef: 31 jan 2024, 19:45
Elise schreef: 31 jan 2024, 19:41 Heerlijk dat Nederlandse OM in de zaak tegen Petertje Rrrrrrrrr de Vries

Strafeis tegen de schutter, levenslang :thumbup:
Strafeis tegen de moordmakelaar, levenslang :thumbup:
Strafeis tegen de bestuurder van de vluchtauto, levenslang :bag:

Als je voor het besturen van een vluchtauto levenslang eist ben je niet goed bij je paasei :goodnight:
Prima, laten potentiële bestuurders van zulke auto’s dat wellicht voortaan uit het hoofd. Kan er geen medelijden mee hebben.
Eens en alle 3 even schuldig om dit plan gezamenlijk uit te voeren.

Elise

Bericht door Elise » 31 jan 2024, 19:53

Arthur schreef: 31 jan 2024, 19:45
Elise schreef: 31 jan 2024, 19:41 Heerlijk dat Nederlandse OM in de zaak tegen Petertje Rrrrrrrrr de Vries

Strafeis tegen de schutter, levenslang :thumbup:
Strafeis tegen de moordmakelaar, levenslang :thumbup:
Strafeis tegen de bestuurder van de vluchtauto, levenslang :bag:

Als je voor het besturen van een vluchtauto levenslang eist ben je niet goed bij je paasei :goodnight:
Prima, laten potentiële bestuurders van zulke auto’s dat wellicht voortaan uit het hoofd. Kan er geen medelijden mee hebben.
En je vindt de strafeis ook proportioneel in vergelijking met de eisen in andere zaken?

Kijk als het aan mij ligt gaan er hele hordes voor het vuurpeleton, maar het moet allemaal wel een beetje in verhouding zijn.
Als je elders in zware zedenzaken met een jaartje of 10 wegkomt, dan is het besturen van een auto echt buiten proportioneel.
Maar het zal er wel mee te maken hebben dat het om Petertje Rrrrrrrrr gaat :coffee:

Elise

Bericht door Elise » 31 jan 2024, 19:55

Martijn_bmw schreef: 31 jan 2024, 19:48 Eens en alle 3 even schuldig om dit plan gezamenlijk uit te voeren.
Wellicht dat die Delano tegen Kamil zei dat hij een patatje ging halen en wist Kamil helemaal van niks :tooth:
Het zou kunnen.....toch? :kikker:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 31 jan 2024, 19:56

Alleen al het feit dat jij zegt dat het over Petertje Rrrrrrrr gaat geeft aan dat jij er zelf gekleurd naar kijkt. Ze zijn alle 3 met het volle verstand (hoeveel dat dan ook is) in gestapt. Kunnen ze ook gezamenlijk brommen. Maakt mij niks uit.
Laatst gewijzigd door Arthur op 31 jan 2024, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 31 jan 2024, 19:56

Het gaat erom dat een bekende voorvechter van rechtvaardigheid op straat is geliquideerd, gefilmd etc. Dat schokt de samenleving, geeft er blijk van dat de daders compleet schijt hebben aan de rechtsstaat en dat maakt zo'n zaak en de strafeis dus anders dan andere zaken. Zo gek is dat toch niet?

Laat ze maar levenslang afrotten, betaal ik graag belasting voor.

Elise

Bericht door Elise » 31 jan 2024, 19:59

Arthur schreef: 31 jan 2024, 19:56 Alleen al het feit dat jij zegt dat het over Petertje Rrrrrrrr gaat geeft aan dat jij er zelf gekleurd naar kijkt. Ze zijn alle 3 met het volle verstand (hoeveel dat dan ook is) in gestapt. Kunnen ze ook gezamenlijk brommen. Maakt mij niks uit.
Oké stel het ging om Harry Bbbbbbbbbb, een totale onbekende nitwit.
Hoe hoog zou de strafeis dan geweest zijn voor degene die de trekker over haalde en hoeveel voor degene die de auto bestuurde?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 31 jan 2024, 20:08

Geen idee joh en kan me ook niet zoveel schelen. Ik kijk naar deze zaak en de eisen en ik vind het prima. Zelfde als die kopschoppers die massaal iemand dood schoppen. Boeit mij niet wie de fatale schop levert, allemaal gelijke straffen en weer doorrrr ;)

350 Z

Bericht door 350 Z » 31 jan 2024, 21:33

Nederland is toch wel het land waar met 2 maten word gemeten. Ging het om een Nitwit dan was de strafeis misschien 10 jaar, nu omwille van Peter meteen levenslang. Ik denk dan meteen terug aan Pim en die belachelijke straf van Volkert. Toen was het land echt wel meer in choque, maar ja Pim was de etterende zweer voor links dus ze waren blij van hem af te zijn.

TLRS

Bericht door TLRS » 31 jan 2024, 22:05

Is het mogelijk om met 1 maat te meten..?

JP

Bericht door JP » 31 jan 2024, 22:08

Arthur schreef: 31 jan 2024, 20:08 Geen idee joh en kan me ook niet zoveel schelen. Ik kijk naar deze zaak en de eisen en ik vind het prima. Zelfde als die kopschoppers die massaal iemand dood schoppen. Boeit mij niet wie de fatale schop levert, allemaal gelijke straffen en weer doorrrr ;)
Precies !

Bram

Bericht door Bram » 31 jan 2024, 22:17

350 Z schreef: 31 jan 2024, 21:33 Nederland is toch wel het land waar met 2 maten word gemeten. Ging het om een Nitwit dan was de strafeis misschien 10 jaar, nu omwille van Peter meteen levenslang. Ik denk dan meteen terug aan Pim en die belachelijke straf van Volkert. Toen was het land echt wel meer in choque, maar ja Pim was de etterende zweer voor links dus ze waren blij van hem af te zijn.
Nee.

Volkert van der G kreeg 20 jaar geleden al 18 jaar cel voor moord. En na die moord, en die op Theo van Gogh zijn moorden alleen maar zwaarder bestraft en is er 30 jaar cel als tijdelijke gevangenisstraf bij gekomen en ondertussen ook al meerdere keren uitgedeeld.

Kijk hier eens: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _Nederland

Dan zal je zien dat sinds 2002 de levenslange gevangenisstraf bijna 50x is gegeven. Ter vergelijk, vanaf begin jaren '80 tot '00 gaat het om 11x levenslang. Er wordt, in ieder geval niet bij levensdelicten, met fopstraffen gestrooid in Nederland.

Daarnaast is de derde korting op de definitieve straf, juist vanwege de ophef omdat Volkert na 12 jaar vrij kwam, niet meer vanzelfsprekend. Dat was het daarvoor namelijk wel.

Conclusie, als je een moord pleegt in Nederland vandaag de dag, ben je vele malen slechter af dan 20 jaar geleden. Doodslag wordt ook veel zwaarder bestraf, dat was tot vorig jaar maximaal 15 jaar, maar tegenwoordig maximaal 25 jaar.

Elise

Bericht door Elise » 31 jan 2024, 22:20

Bram schreef: 31 jan 2024, 22:17 Volkert van der G kreeg 20 jaar geleden al 18 jaar cel voor moord.
Elise schreef: 31 jan 2024, 19:41 Strafeis tegen de bestuurder van de vluchtauto, levenslang :bag:
I'll rest my case :goodnight:

Bram

Bericht door Bram » 31 jan 2024, 22:54

De samenleving en de wereld verandert, criminaliteit is gigantisch verhard. Dat vraagt om zwaardere straffen. Ook al helpt dat niet.

350 Z

Bericht door 350 Z » 31 jan 2024, 22:57

18 jaar ging toen 1/3 af waardoor hij na 12 jaar al vrijkwam.
En betoog wat Bram over het hier en nu schetst klopt wel mits moord met voorbedachte rade.

Elise

Bericht door Elise » 31 jan 2024, 23:01

Bram schreef: 31 jan 2024, 22:54 De samenleving en de wereld verandert, criminaliteit is gigantisch verhard. Dat vraagt om zwaardere straffen. Ook al helpt dat niet.
Wat een flauwekul, kijk even naar wat het OM heden ten dage in andere zaken eist en je kunt niet anders concluderen dat levenslang voor de bestuurder van een vluchtauto helemaal van de zotte is.

Neemt niet weg dat ze hem wat mij betreft voor het vuurpeloton mogen zetten, maar dat is een heel andere discussie.
Het gaat om de proportionaliteit en die is ver te zoeken :bag:

Bram

Bericht door Bram » 31 jan 2024, 23:04

Voor zover ik weet is moord altijd met voorbedachte rade. Anders is het doodslag :)

Mede daarom is de mogelijkheid om bij doodslag fors zwaarder te straffen dan tot kort geleden ook ingevoerd, moord kan niet altijd bewezen worden.

JP

Bericht door JP » 31 jan 2024, 23:07

Suikertaks op "zero"-producten, sinds 1 januari, is ook buiten-proportie..... :coffee:

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 01 feb 2024, 01:28

Precies, dat is pas schandalig!

Die Poolse chauffeur heeft wel wat meer op z'n kerfstok in deze zaak dan alleen die auto besturen dus daar is ook de strafeis gewoon spot-on ...

Luco

Bericht door Luco » 01 feb 2024, 06:01

Na zijn uitspraken gisteren dat die onder dwang handelde is dat vuurpeleton een stuk dichterbij gekomen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 feb 2024, 07:05

Het schept een precedent of hoe zeg je dat.

Dus gelijke monniken gelijke kappen, maar zo lijkt 't in eerste instantie(qua proportionalteit, wat Elise idd zegt) niet. Wél hoop ik dan ook dat levenslang écht levenslang is.
Ik hoorde die persofficier gisteren inderdaad de woorden 'Nederland in shock' of iets van die strekking bij de moord op De Vries.

Ik was redelijk neutraal en had geen Peter R adoratie wat half NL wel heeft , ik vond het vaak een totale bemoeial en betweter en -sorry Bram- niet meteen een voorvechter voor xxxx of weetikveel.
Ik vond het eigenlijk een ' afrekening in het criminele circuit', hij speelde eigenlijk altijd op 't randje, desalniettemin RIP De Vries en de straffen vind ik daarmee ook wel logisch in het grote geheel en wat hij voor vele NLers betekende..(niet voor mij overigens)

De moord op Pim is een zware impact op de NL democratie met nog steeds gevolgen, de moord op Peter R is dat bij lange na niet, hoe erg en triest ook.

:coffee:

Elise

Bericht door Elise » 01 feb 2024, 08:29

Robin schreef: 01 feb 2024, 07:05 De moord op Pim is een zware impact op de NL democratie met nog steeds gevolgen, de moord op Peter R is dat bij lange na niet, hoe erg en triest ook.

+1

Ik doe met je mee :coffee:

JP

Bericht door JP » 01 feb 2024, 09:09

Booooh schreef: 01 feb 2024, 01:28 Precies, dat is pas schandalig!

Die Poolse chauffeur heeft wel wat meer op z'n kerfstok in deze zaak dan alleen die auto besturen dus daar is ook de strafeis gewoon spot-on ...
Oh ja, die was pools, had die soms ook gedronken ? :hmmm: Ik zeg niet dat élke vluchtautochauffeur dat doet trouwens :coffee:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 01 feb 2024, 09:14

Robin schreef: 01 feb 2024, 07:05 De moord op Pim is een zware impact op de NL democratie met nog steeds gevolgen, de moord op Peter R is dat bij lange na niet, hoe erg en triest ook.
De moord op Peter R en Derk Wiersum zijn directe aanslagen op de Nederlandse rechtsstaat. De aanval op Pim was een aanval op de democratie.

Als je alleen al ziet wat de eerste twee liquidaties voor effect hebben gehad op de status van bewaken en beveiliging in Nederland..

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 feb 2024, 09:34

Philipoo schreef: 01 feb 2024, 09:14
De moord op Peter R en Derk Wiersum zijn directe aanslagen op de Nederlandse rechtsstaat. De aanval op Pim was een aanval op de democratie.

Als je alleen al ziet wat de eerste twee liquidaties voor effect hebben gehad op de status van bewaken en beveiliging in Nederland..
Die laatste zin lijkt mij niet meer dan logisch.

Het is maar hoe je 't noemen wil, in andere landen is dit helaas al decennia het geval(moorden op gelinkte journo's en advocaten) denk aan de 80s met de mafia bomaanslagen in Italië, de IRA en ETA terreur in Noord Ierland en Spaans Baskenland.

Ik wil de moorden op De Vries en Wiersum echt niet wegwuiven, want vreselijk, maar die op Pim was echt van een andere orde van grootte imo. Nederland is nooit maagdelijk geweest, al was dat het idee decennia geleden: Dat gebeurt alleen in Amerika!!1!!!

Flauwekul blijkt maar weer. Helaas.

JP

Bericht door JP » 01 feb 2024, 09:36

In NL worden juist de meeste aanslagen gepleegd....

Afbeelding

Plaats reactie