Treat it like a rental
BMW M54B30 overtoeren door money-shift
- JP
- Berichten: 31425
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift
-
Online
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift
Het hoeft niet nieuw te zijn om op te kunnen vertrouwen. Het moet goed zijn. En soms is dat een kwestie van goed informeren, zoals hier, proberen diagnose te stellen een een wijze beslissing te nemen. Of iets wat bekend staat als een money shift lekker eigenwijs aan de kant wuiven, kan ook natuurlijkmatthyssie schreef: ↑04 jan 2024, 14:38 Ja maar je kunt niet tot in den treure alles willen voorzien. Want als je zo beredeneert kun je alleen met een nieuwe auto de baan op. Want ja, eentje die 100dkm heeft gedraaid kan ook van alles aan mankeren. Of een ouder type waarbij de plastic aansluitingen en rubber slangen al ouder zijn.
-
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift
(heel veel) meer onderzoek uit gaan voeren gaat wel op een money shift lijken ja
-
- Berichten: 5298
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift
Heren bedankt voor alle tips. Ik was gisteren even op de koffie bij het revisiebedrijf waar ik altijd kom en zij maakten zich ook niet zoveel zorgen. Wanneer de compressie goed is, de kleppen niet gestempeld hebben en de motor netjes loopt is het waarschijnlijk gewoon goed gegaan. Hun redernering is ook een economische, je kan bezig blijven met alles nalopen. Ik kreeg wel de tip om gewoon een stuk te rijden met de auto en de motor opbouwend tot flink te belasten. Als er dan geen problemen aan het licht komen --> send it.
We zullen wel nog even de timing checken maar dat is eenvoudig door het kleppendeksel te lichten. En vermoedelijk alsnog de oliepomp en drijfstanglagers doen omdat de auto hoofdzakelijk circuit ziet en dit bij 170k toch wel een onderhoudsitem is geworden.
We zullen wel nog even de timing checken maar dat is eenvoudig door het kleppendeksel te lichten. En vermoedelijk alsnog de oliepomp en drijfstanglagers doen omdat de auto hoofdzakelijk circuit ziet en dit bij 170k toch wel een onderhoudsitem is geworden.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12759
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift
Ik zag gisteren een YT-video waar een Pool uitlegde dat M54 hun favoriet is in de drift-E36's vanwege budget/powerband, met een paar mods:
- M50B25 inlaatspruitstuk
- grotere gasklep (zei er niet bij welke)
- spruitstuk van een non-VANOS-blok (of Chinees alternatief)
Maar wat me meer bijbleef, is dat ze een kettingspanner van VW monteren om de oliepomp-problemen tegen te gaan, aangezien zo'n dikkere as te duur voor ze is.
Zie nu dat meer mensen zoiets doen: https://www.reddit.com/r/e46/comments/x ... tensioner/
Sharing is caring enzo.
- M50B25 inlaatspruitstuk
- grotere gasklep (zei er niet bij welke)
- spruitstuk van een non-VANOS-blok (of Chinees alternatief)
Maar wat me meer bijbleef, is dat ze een kettingspanner van VW monteren om de oliepomp-problemen tegen te gaan, aangezien zo'n dikkere as te duur voor ze is.
Zie nu dat meer mensen zoiets doen: https://www.reddit.com/r/e46/comments/x ... tensioner/
Sharing is caring enzo.
-
- Berichten: 3984
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift
Niet eerder gezien die oplossing, nu nog het gat op de juiste plek boren.
V8 throttle body wel eens wat over gezien. Maar vooral vragen geen echte ervaringen er van.
V8 throttle body wel eens wat over gezien. Maar vooral vragen geen echte ervaringen er van.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12759
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift
N52B30 gasklep is 76mm, misschien dat ze die gebruiken.
Hier het fragment, vanaf 01:48:
Hier het fragment, vanaf 01:48:
-
- Berichten: 5298
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift
Thanks, goeie tip! Ja een M54B30 reageert goed op een spruitstuk dat mooie flow geeft, daar is de motor standaard flink op geknepen. Een gezonde M54B30 met zo'n spruitstuk hangt ook lekker aan het gas en loopt best hard.MartijnGizmo schreef: ↑05 jan 2024, 11:06 Ik zag gisteren een YT-video waar een Pool uitlegde dat M54 hun favoriet is in de drift-E36's vanwege budget/powerband, met een paar mods:
- M50B25 inlaatspruitstuk
- grotere gasklep (zei er niet bij welke)
- spruitstuk van een non-VANOS-blok (of Chinees alternatief)
Maar wat me meer bijbleef, is dat ze een kettingspanner van VW monteren om de oliepomp-problemen tegen te gaan, aangezien zo'n dikkere as te duur voor ze is.
Zie nu dat meer mensen zoiets doen: https://www.reddit.com/r/e46/comments/x ... tensioner/
Sharing is caring enzo.
Als je met een ander inlaatspruitstuk en gasklep gaat werken moet je daar ook de juiste software voor hebben denk ik?
-
- Berichten: 4318
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift
Waarschijnlijk een remap van de setup met grotere gasklep.
- Philipoo
- Berichten: 4161
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift
Goed bezig, precies wat ik bedoelde! Je moet het niet al te moeilijk maken op een M54B30.HSR schreef: ↑05 jan 2024, 08:42 Heren bedankt voor alle tips. Ik was gisteren even op de koffie bij het revisiebedrijf waar ik altijd kom en zij maakten zich ook niet zoveel zorgen. Wanneer de compressie goed is, de kleppen niet gestempeld hebben en de motor netjes loopt is het waarschijnlijk gewoon goed gegaan. Hun redernering is ook een economische, je kan bezig blijven met alles nalopen. Ik kreeg wel de tip om gewoon een stuk te rijden met de auto en de motor opbouwend tot flink te belasten. Als er dan geen problemen aan het licht komen --> send it.
We zullen wel nog even de timing checken maar dat is eenvoudig door het kleppendeksel te lichten. En vermoedelijk alsnog de oliepomp en drijfstanglagers doen omdat de auto hoofdzakelijk circuit ziet en dit bij 170k toch wel een onderhoudsitem is geworden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten