Hiervoor heb ik o.a een E34 525 gehad. Geïnspireerd door een mede forummer die met zijn 5 snel over de NS reed. Samen met een vriend gekocht om grenzen te verleggen, deze auto mocht stuk... Gekocht voor een paar duizend euro toen de E34 ergens op z'n dieptepunt was kwa prijs. Maar hij ging niet stuk, ondanks extreem gebruik. Rondjes NS met 4 man erin, winterpret, industrieterrein lol, autoambulance erachter.

Leukste auto die ik heb gehad, maargoed het gaat nu om die witte.
De puristen onder ons kunnen beter wegklikken, want hij blijft niet standaard

Deze is een stuk netter. Geen bijzondere uitvoering en dikke opties. Maar gewoon een strakke E34 met 180k op de klok. Het doel was een fun auto die ook de ringtool kan trekken.
daarom e.e.a aangepast: groothuis 2,45 sper, koni geel met intrax veren, camberplates, powerflex, afneembare trekhaak, brembo 4 pots op de vooras.
Integenstelling tot de 525 brachten deze upgrades geen lol. In 9 jaar nog geen 20k gereden.. meermaals op het punt gestaan hem te verkopen. Ik kan een hele lijst met zaken opnoemen die zijn mislukt bij deze auto, maar dat ga ik achter me laten en heb besloten het nu goed te doen.
Onbehandelde E34's zijn notoire roestbakken. De mijne heeft de tand des tijds redelijk weten te doorstaan. Maar ondanks (uitbesteed)preventief onderhoud op dit gebied zijn er toch wat plekken van aandacht ontstaan. Grotendeels door verkeerd tillen op de brug. Normaal gesproken doe ik de meeste werkzaamheden zelf maar sinds mijn covid besmetting 2 jaar geleden lukt er niet zoveel meer. Daarom ga ik het laswerk uitbesteden. Zodra de basis hard is, wordt de bodem geconserveerd.
De originele M60b30 rechtvaardigd zijn benzineverbruik niet. Daarom gaat er een 4.0 liter in. Deze is gereviseerd door Nick van de engineersgarage. Oorspronkelijk bedoeld voor zijn E28 turbo project. De motor staat Inmiddels 90% inelkaar. Achter de motor komt een getrag 6 bak, RHD 5,1kg vliegwiel en sachs performance koppeling. Het is een M30 Drukgroep met S62 frictieplaat. Deze schijnt veel koppel aan te kunnen, dus als het vermogen nogsteeds tegenvalt t.o.v de 3.0 dan kan er nog een compressor op. De olie retour zit al in het carter
Gekocht op 16"


Iets recentere foto's:






Hoe hij er nu bij staat:




De 4.0 komt uit een E38. Deze heeft het oliefilterhuis op een andere plaats. Daarom een beugel gemaakt voor de bevestiging. Snelle foto, veel werk.

Bij een lokale diagnose "specialist" een set injectors laten testen en reinigen en vervolgens een tweede set om te kijken of er een matchende set van te maken valt. De resultaten na reinigen vielen een beetje tegen. Daarom heb ik een injectortestbankje gekocht, chinese kwaliteit en een hbm ultrasoon met verwarm functie. Mijn El cheapo setup krijgt de injectors wel goed schoon en inmiddels heb ik een set Bosch injectoren die zeer weinig verschillen. De waarden/ verschillen van de originele lucas injectors waren best wel schrikbarend te noemen. Desondanks gaven ze wel een significante koppeltoename op de 3.0 Erg leerzaam zulke dingen.
Heb nog een filmpje geupload, van het testbankje in werking. Maar dat is lastig om werkend te krijgen, dus die laat ik zitten.