Komt daar ook nog arbeidsuren bij en/of hoe lang duurt dat wisselen van zo’n accu?Fabian schreef: 21 dec 2023, 21:39 Jup. Vandaag weer wat voorbeelden…e-tron met 9500 reparatie aan elektromotor en wat computers. Dat was ex BTW…owja en met 50% coulance…
Vandaag ook een elektrische motorfiets (een of ander onbekend start-up merk) met issues. Motor en accu moest vervangen worden. 18k! Motorfiets kostte nieuw 24k….2 jaar geleden. Totall los dus…
I-pace accu’s gaan bij bosjes nu, maar Jaguar lost het netjes op onder garantie door defecte cellen te vervangen. Wel maanden wachtijd…iets teveel tegelijk.
Prijs van een model 3 accu viel me dan weer mee vandaag, 6,5k. Wel een standard range, dus kleinste accu.
Welke particulier kan dit betalen….
EV auto's (elektrische)
- JP
Re: EV auto's (elektrische)
-
OnlineFabian
Dat was incl arbeid.
Geen idee, niet naar de uren gekeken. Kreeg het even ingefluisterd van een collega die hier de hele dag mee bezig is. Tot in den treure…
Geen idee, niet naar de uren gekeken. Kreeg het even ingefluisterd van een collega die hier de hele dag mee bezig is. Tot in den treure…
-
OnlineLuco
Ja die 18k wel, maar die 6,5 k vind ik dan wel weer "meevallen" kijk eens wat een distributie van een dikke auto kost of lagerschalen van een m bmw m model bv.Bram schreef: 21 dec 2023, 21:44 En al zou je het kunnen betalen, dan nog wil niemand dat. Dit zijn echt compleet gestoorde bedragen![]()
Ligt natuurlijk ook helemaal aan de km stand.
Maar ik ben blij dat ik zon batterij lease, goedkoper kan bijna niet
-
Dit past prima in het streven naar minder eigen autobezit vanuit de overheden. Ook tweedehands elektrische auto's zullen straks via een personal of short lease constructie aangeboden moeten worden of als MaaS (Mobility as a Service). De kosten en risico's voor particulieren zijn veel te groot om zelf een oude (11,4 jaar is de gemiddelde leeftijd van ons wagenpark ( https://www.raivereniging.nl/actueel/ni ... C6%20jaar. ) EV in eigen bezit te hebben.
-
OnlineMartijn_bmw
Deels denk ik idd wat SlowCo ook zegt wordt meer en meer lease ook voor gebruikte auto’s / EV.
Daarnaast ben ik er van overtuigd dat er nieuwe bedrijven opstaan die electro accu’s en electro motoren kunnen reviseren om vervolgens voor veel schappelijkere tarieven reparaties te kunnen doen na garantie periode.
Dat is nog geen markt dus ook geen bedrijven maar die komen er vast.
Daarnaast ben ik er van overtuigd dat er nieuwe bedrijven opstaan die electro accu’s en electro motoren kunnen reviseren om vervolgens voor veel schappelijkere tarieven reparaties te kunnen doen na garantie periode.
Dat is nog geen markt dus ook geen bedrijven maar die komen er vast.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Nou voor 6.5k kun je heel veel werk verrichten aan je RS/M/AMG ICE gasguzzler Luco, weet jij ook.
Dus zo'n toestel in de lease natuurlijk!
Dikgedrukt inderdaad.SlowCo schreef: 21 dec 2023, 22:21 Dit past prima in het streven naar minder eigen autobezit vanuit de overheden. Ook tweedehands elektrische auto's zullen straks via een personal of short lease constructie aangeboden moeten worden of als MaaS (Mobility as a Service). De kosten en risico's voor particulieren zijn veel te groot om zelf een oude (11,4 jaar is de gemiddelde leeftijd van ons wagenpark ( https://www.raivereniging.nl/actueel/ni ... C6%20jaar. ) EV in eigen bezit te hebben.
-
Wat een bedragenFabian schreef: 21 dec 2023, 21:39 Jup. Vandaag weer wat voorbeelden…e-tron met 9500 reparatie aan elektromotor en wat computers. Dat was ex BTW…owja en met 50% coulance…
Vandaag ook een elektrische motorfiets (een of ander onbekend start-up merk) met issues. Motor en accu moest vervangen worden. 18k! Motorfiets kostte nieuw 24k….2 jaar geleden. Totall los dus…
I-pace accu’s gaan bij bosjes nu, maar Jaguar lost het netjes op onder garantie door defecte cellen te vervangen. Wel maanden wachtijd…iets teveel tegelijk.
Prijs van een model 3 accu viel me dan weer mee vandaag, 6,5k. Wel een standard range, dus kleinste accu.

-
+1SlowCo schreef: 21 dec 2023, 22:21 Dit past prima in het streven naar minder eigen autobezit vanuit de overheden. Ook tweedehands elektrische auto's zullen straks via een personal of short lease constructie aangeboden moeten worden of als MaaS (Mobility as a Service). De kosten en risico's voor particulieren zijn veel te groot om zelf een oude (11,4 jaar is de gemiddelde leeftijd van ons wagenpark ( https://www.raivereniging.nl/actueel/ni ... C6%20jaar. ) EV in eigen bezit te hebben.
Ik heb het hier al vaker gezegd, moest ik aan de EV dan zou ik die altijd in de lease willen hebben.
Of ze moeten 10 jaar volledige garantie op een nieuwe geven, maar dat zit er niet in.
EV of geen EV, ik vind de prijzen van onderdelen sowieso niet te pruimen.
-
OnlineLuco
distributie van een bv een x5 diesel is ook bijna 4 k hoor (en niet eens bij een dealer), maar prijzen zijn inderdaad niet meer normaal, maar niet alleen bij ev's.Robin schreef: 22 dec 2023, 06:47 Nou voor 6.5k kun je heel veel werk verrichten aan je RS/M/AMG ICE gasguzzler Luco, weet jij ook.
Dikgedrukt inderdaad.SlowCo schreef: 21 dec 2023, 22:21 Dit past prima in het streven naar minder eigen autobezit vanuit de overheden. Ook tweedehands elektrische auto's zullen straks via een personal of short lease constructie aangeboden moeten worden of als MaaS (Mobility as a Service). De kosten en risico's voor particulieren zijn veel te groot om zelf een oude (11,4 jaar is de gemiddelde leeftijd van ons wagenpark ( https://www.raivereniging.nl/actueel/ni ... C6%20jaar. ) EV in eigen bezit te hebben.
Kopen tijdens deze transitie is zowiezo niet verstandig mijn ev heeft een range van 410km, wie wil zon ding als die 5 jaar oud is en de range van nieuwe modellen 2 keer zoveel is?
- e30touring1990
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Hierboven inhakend:
Los van wat onderhoud/rep aan een X5 of RS/AMG/M kan kosten, zijn dat (performance) auto's met een nieuwprijs van 150k+ waarvan er relatief weinig rondrijden. Het schrikbarende is meer dat het hier wordt vergeleken met een standaard leaseauto (want dat is een Tesla Model 3) die dus voor de normale A naar B rijder wordt in gezet bij bosjes. En dan zal die 6,5k die Fabian noemt nog wel ex de btw zijn gok ik zo.
@Fabian: Verder interessant om te weten/volgen wat er zoal gebeurt qua rep. kosten met de EV's.
Los van wat onderhoud/rep aan een X5 of RS/AMG/M kan kosten, zijn dat (performance) auto's met een nieuwprijs van 150k+ waarvan er relatief weinig rondrijden. Het schrikbarende is meer dat het hier wordt vergeleken met een standaard leaseauto (want dat is een Tesla Model 3) die dus voor de normale A naar B rijder wordt in gezet bij bosjes. En dan zal die 6,5k die Fabian noemt nog wel ex de btw zijn gok ik zo.
@Fabian: Verder interessant om te weten/volgen wat er zoal gebeurt qua rep. kosten met de EV's.
-
Waarom moet er 6.5k worden afgetikt voor een accu terwijl die dingen 8 jaar/ 160k of zelfs tot 192k garantie hebben ? Zijn er zoveel leasers met km standen daarboven? Of zijn dit garantiegevallen en zie je de prijzen? Valt me trouwens nog best mee..
- EmielS60
We moeten niet onderschatten wat er nog meer op een EV zit dan alleen een accu. En daar gaat het wel vaak over. HV heaters, chargers, airco pompen, motoren etc. Een berg elektronica wat veel ingewikkelder is dan van een ICE. Diagnoses zijn duurder, intensiever en de onderdelen zijn veel duurder. Ik ben nog geen EV onderdelen tegen gekomen in de werkplaats die onder de €1000 zitten, zonder diagnose en verdere arbeid.
Polestar 2/XC40 P8 accu is 7900, ruilsysteem en vervangen doet een geoefende technicus in een halve dag.
Polestar 2/XC40 P8 accu is 7900, ruilsysteem en vervangen doet een geoefende technicus in een halve dag.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
7900eu voor een refurbished accu dus? Die paar honderd euro arbeid voor een halve dag is wisselgeld, vind ik erg netjes hoe vlot ze dat doen!
Het is te hopen dat de onderdelen nog wat goedkoper worden en idd dat er bedrijven opstaan die “imitatie” spul ontwikkelen.
Het is te hopen dat de onderdelen nog wat goedkoper worden en idd dat er bedrijven opstaan die “imitatie” spul ontwikkelen.
-
Nog niet eerder van gehoord, mooie ontwikkelingen van flow batterijen: https://spectrum.ieee.org/flow-battery-2666672335
- JP
JP schreef: 30 nov 2023, 20:41 Fijn dat vergelëlektrificeer, dompelbak xxl, voor elektrische vrachtwagens....
Kijken of dat nog rijdt met 100000liter water erin![]()
and....it's gone

https://ditishelmond.nl/onblusbare-cont ... ve-campus/De containerbrand die vanmiddag uitbrak bij accubedrijf Dens op het terrein van de Automotive Campus is onder controle. De accu’s in de container blijven voorlopig nog doorbranden. De speciale bluscontainer van Daf Trucks die naar Helmond was gebracht, bezweek nadat de brandende container erin werd geplaatst.
De speciale container van Daf Trucks werd onder begeleiding van politie vanavond naar Helmond gebracht. Deze bluscontainer is, naar verluid, als enige in Europa geschikt voor het blussen van grote elektrische voertuigen. Rond 23.30 uur plaatste de brandweer de brandende container in de speciale container. Deze werd afgesloten en daarna gevuld met water. Om de brandende accu’s te blussen, moest de container daarna 72 uur in deze bluscontainer blijven.
Helaas ging de bluscontainer lekken en bezweek deze even later.
-
OnlineMartijn_bmw
Die heeft geen lang leven gehad 

-
Dat die zijwanden bol gaan staan kan ik me wat bij voorstellen, maar dat ze ondanks de vervorming de achterwand/deur los hebben weten te krijgen?
-
OnlineMartijn_bmw
Ik denk eerder dat die deur is open gebroken/gescheurd onder de druk van het water en daarna ook de zijkant zo is gebogen doordat het verband eruit was en nog wel de bak vol water stond.
-

Ik zou eerder denken dat de zijkanten door de druk van het water opbollen, die zijn wel een meter of 12 lang?
Wellicht dat er bovenop de bak verwijderbare verbindingsbalken tussen de zijkanten zitten ter versteviging die niet (terug)geplaatst zijn?
Want als je zo'n grote bak vol laat lopen komt er wel wat druk op de zijkanten.
-
Zou wel heel stompzinnig zijn als de engineer in zijn berekening de druk van het water op de zijwand niet heeft meegenomen…
Lijkt me dat de temperatuursinvloeden meer doen dan de druk van enkel het water?
Lijkt me dat de temperatuursinvloeden meer doen dan de druk van enkel het water?
- Kasteel
In huidige situatie een ev particulier tweedehands kopen is idd wel behoorlijk risico vol, maar ik denk dat op den duur de kosten wel lager zullen zijn/beter onder controle of dat het met abonnement/contract oid gaat lopen.Fabian schreef: 21 dec 2023, 21:39 Jup. Vandaag weer wat voorbeelden…e-tron met 9500 reparatie aan elektromotor en wat computers. Dat was ex BTW…owja en met 50% coulance…
(ik zie overigens dezelfde trend bij de meeste EV's, veel merken maken er echt een potje van....)
-
Wat kost een nieuwe motor voor bijv. een 2022 Astra/ Golf? Zo`n 3 cilinder turbo ding met inbouw?Fabian schreef: 21 dec 2023, 21:39 Jup. Vandaag weer wat voorbeelden…e-tron met 9500 reparatie aan elektromotor en wat computers. Dat was ex BTW…owja en met 50% coulance…
...........
- Arthur
- Auto: Nr.51
in welke zin werd de container afgesloten? Helemaal dicht? Dan is het niet raar dat hij bezweek. 1 liter water geeft ~1700liter stoom. Dus reken maar uit als je er brandende/smeulende accu's ingooit en de boel echt afsluit.Geertmans schreef: 27 dec 2023, 07:58 Zou wel heel stompzinnig zijn als de engineer in zijn berekening de druk van het water op de zijwand niet heeft meegenomen…
- JP
100000l liter water en geen struts tussen de wanden? Daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn icm hitte
(gaat weer aan de wal staan)
(gaat weer aan de wal staan)

Misschien onze kenner die weet hoe zoiets werkt
- Enrico
#1 in de Top 10 slechts beoordeelde EV’s