E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
- e30touring1990
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Denk idd de beste oplossing en ook zeker het meest budget vriendelijk zoals Niels aanhaalt. Hoeft diegene die het onderblok last of welke oplossing dan ook niet garantie te geven op het gehele motorblok (incl. kop) zoals H2motors aangeeft.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26878
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
eens, op die manier was ook mijn suggestie bij MMA Amersfoort, alleen onderblok aanleveren voor reparatie / revisie.Niels schreef: ↑01 sep 2022, 00:57 Iig weer iets om gerust op te zijn dan. Ik zou het blok ook zelf uitbouwen en dan een kaal onderblok zoeken of anders een kaal onderblok aanbieden om te laten repareren. Er kan een hoop maar niet als zo'n ding inclusief vloeistoffen en/of vettigheid in een auto zit.
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
E36/8
Zo, een S50 is toch echt wel een stukje complexer dan een M5x. De waterpomp/ tstat vervangen is toch een iets uitgebreidere klus, voor aan de onderste bout van de waterpomp te geraken moet je de krukas verdraaien tot de uitsparing in de trillingsdemper voor die bout komt.
Ik heb vandaag zo een krukastool voor 30 EUR besteld, stond enkel bij dat het voor m52tu/M54 was, dus als het niet past op de s50 heb ik er 1 voor de m52TU moest ik het ooit nodig hebben Als het niet past ga ik een stuk meer geld moeten uitgeven aan een complete timing set, en dan nog is het gokken of het wel zal passen, en anders kan ik nog de bougies demonteren om de compressie weg te nemen, allemaal voor een waterpompje te vervangen ...
Vandaag heb ik het blok terug wat meer vrijgemaakt en verder geprepareerd voor poging 10 000 om het KVS lek te dichten.
Het eigenaardige was dat de epoxysoort die ik er nu op had gezet: Belzona 1212, speciaal voorzien is voor hechting op vervuilde oppervlakken, en net deze soort liet los in grote schilfers, had duidelijk minder goed gehecht dan de vorige 1111
Ondertussen is alle KVS uit het blok via de aflaatplug onder de uitlaatcollector gezien we toch de Waterpomp en thermostaat gingen vervangen. De waterpomp die er nu inzit is nog door PSG geplaatst toen de dieren nog spraken, het is evenwel geen OEM BMW exemplaar ( beetje teleurgesteld) en heeft het 60 000 km volgehouden. Een kanttekening die wel gemaakt moet worden is dat stilstand slecht zou zijn voor de lagers van de waterpomp, gezien er dan constant spanning van de riem blijft staan op 1 punt, dus misschien heeft dat er ook met te maken.
Ik heb mijn eerste OEM waterpomp nog altijd liggen, die kan ik nu vergelijken met de nieuwe OEM pomp die ik bij BMW voor een mooie som op de kop heb getikt. Het valt duidelijk op dat de kwaliteit verslechterd is. De afwerkingsgraad van het gietwerk van de behuizing is echt triestig. Het oude exemplaar heeft een mooie gladde structuur zoals je verwacht van een goede HPDC mal, de nieuwe behuizing is precies uit een zandgieterij of ergens in een aftandse mal in China gegoten, het freeswerk is god zij dank wel acceptabel. Hopelijk hebben ze de lagers ook niet veranderd. Als ik er morgen toekom maak ik eens wat foto's.
MAAR, nu dat de KVS uit het blok is kunnen we eindelijk de vriesplug eruit kloppen en eens bekijken hoe het lek er langs binnen uitziet.
In bijlage wat foto's. Mijn eerste indruk: ergens wel aangenaam verrast, ik had een soort gatenkaas aan porositeit verwacht, of verregaande corrosie , van beiden geen spoor , wel een duidelijke fout in het gietwerk. Ik heb zo goed en zo kwaad mogelijk proberen te checken hoe het er dieper in het blok uitzag met een inspectiecamera maar ik zag verder geen andere fouten/porositeiten. Wat mij betreft dus duidelijk een fabricagefout van BMW. Maar ik denk dat ik niet meer op die deur moet kloppen
De wanddikte is zoals gedacht dus inderdaad vrij dun, veel meer dan 2 mm zal het daar niet zijn. De vraag is dus nu wat de volgende stap is. Mijn plan was epoxy langs binnen te smeren ( valt dan nog te zien welke soort : Belzona 1111 of 1212). Dan duwt de druk van het koelsysteem normaalgezien de epoxy altijd naar buiten. Als dat een beetje deftig hecht lijkt me dat toch te moeten lukken niet?
Iemand andere ideeën/ meningen ?
Verder ben ik nog in dubio of ik de aircopomp zelf ga reviseren( opnieuw afdichten) of ik gewoon een gereviseerde koop voor 200 EUR. ( de huidige lekt => er hangt altijd een druppeltje fluo olie aan, en met de UV lamp erop hangt heel de pomp vol)
Die tweede optie lijkt me misschien beter want hoewel de aircocompressors voor de gewone M50/m52 motoren een ander partnr. hebben dan die van de S50 besluit ik na uren googlen het volgende : BMW heeft voor veel motoren dezelfde denso compressor gebruikt: de 10pa17c , het verschil zit hem in de aansluitingen bovenop de compressor, maar dat deksel waar die aansluitingen op zitten kan je demonteren, en volgens mij gewoon ook uitwisselen. Verder zou het kunnen dat de poelie in grootte verschilt, maar volgens mij is dat op e36's niet het geval na effe rap onder de kap van mijn 325i te kijken.
Ik heb er nog een sfeerfoto van de hele situatie bijgevoegd.
Ik heb onlangs een Quickjack brug gekocht, en ik trap een open deur in als ik zeg dat ik dat al veel vroeger had moeten kopen.
De Z3M past er wel heel nipt op, de E36 gaat perfect en den E38 ook met de extension frames.
De E36 gaat in de zomer nog eens wat liefde krijgen en de E38 blijft voorlopig richting 300 000 km cruisen, die heeft nu een kapotte PDC sensor en afgelopen winter heb ik daar nog eens de 100 000 km beurt gegeven. een stuk van het koelsysteem is weer vervangen, waterpomp, Tstat, slangen. De kleppendekseldichting is ook vervangen, gelijk 6 nieuwe bougies en bobijnen erin, de resterende servoleidingen zijn ook vervangen en de vanos is gereviseerd, ditmaal inclusief anti rattle kit omdat ik iets lichtjes hoorde rammelen, bleek achteraf het lager van de visco koppeling te zijn, dat was nog de eerste, die is ook vernieuwd nu. Gelijk nog een nieuw setje zomerbanden op de Mpars en hij ziet er weer een pak mooier uit. Ohja, en de achterasrubbers zijn nu ook allemaal weer nieuw en de voorste schuine draagarmen ook omdat ik daar een trilling zat, dat bleek dan toch in de remschijven te zitten, die nu ook weer even nieuw en fris zijn...
Je kan gewoon eindeloos bezig blijven met die oude bakken
Zo, een S50 is toch echt wel een stukje complexer dan een M5x. De waterpomp/ tstat vervangen is toch een iets uitgebreidere klus, voor aan de onderste bout van de waterpomp te geraken moet je de krukas verdraaien tot de uitsparing in de trillingsdemper voor die bout komt.
Ik heb vandaag zo een krukastool voor 30 EUR besteld, stond enkel bij dat het voor m52tu/M54 was, dus als het niet past op de s50 heb ik er 1 voor de m52TU moest ik het ooit nodig hebben Als het niet past ga ik een stuk meer geld moeten uitgeven aan een complete timing set, en dan nog is het gokken of het wel zal passen, en anders kan ik nog de bougies demonteren om de compressie weg te nemen, allemaal voor een waterpompje te vervangen ...
Vandaag heb ik het blok terug wat meer vrijgemaakt en verder geprepareerd voor poging 10 000 om het KVS lek te dichten.
Het eigenaardige was dat de epoxysoort die ik er nu op had gezet: Belzona 1212, speciaal voorzien is voor hechting op vervuilde oppervlakken, en net deze soort liet los in grote schilfers, had duidelijk minder goed gehecht dan de vorige 1111
Ondertussen is alle KVS uit het blok via de aflaatplug onder de uitlaatcollector gezien we toch de Waterpomp en thermostaat gingen vervangen. De waterpomp die er nu inzit is nog door PSG geplaatst toen de dieren nog spraken, het is evenwel geen OEM BMW exemplaar ( beetje teleurgesteld) en heeft het 60 000 km volgehouden. Een kanttekening die wel gemaakt moet worden is dat stilstand slecht zou zijn voor de lagers van de waterpomp, gezien er dan constant spanning van de riem blijft staan op 1 punt, dus misschien heeft dat er ook met te maken.
Ik heb mijn eerste OEM waterpomp nog altijd liggen, die kan ik nu vergelijken met de nieuwe OEM pomp die ik bij BMW voor een mooie som op de kop heb getikt. Het valt duidelijk op dat de kwaliteit verslechterd is. De afwerkingsgraad van het gietwerk van de behuizing is echt triestig. Het oude exemplaar heeft een mooie gladde structuur zoals je verwacht van een goede HPDC mal, de nieuwe behuizing is precies uit een zandgieterij of ergens in een aftandse mal in China gegoten, het freeswerk is god zij dank wel acceptabel. Hopelijk hebben ze de lagers ook niet veranderd. Als ik er morgen toekom maak ik eens wat foto's.
MAAR, nu dat de KVS uit het blok is kunnen we eindelijk de vriesplug eruit kloppen en eens bekijken hoe het lek er langs binnen uitziet.
In bijlage wat foto's. Mijn eerste indruk: ergens wel aangenaam verrast, ik had een soort gatenkaas aan porositeit verwacht, of verregaande corrosie , van beiden geen spoor , wel een duidelijke fout in het gietwerk. Ik heb zo goed en zo kwaad mogelijk proberen te checken hoe het er dieper in het blok uitzag met een inspectiecamera maar ik zag verder geen andere fouten/porositeiten. Wat mij betreft dus duidelijk een fabricagefout van BMW. Maar ik denk dat ik niet meer op die deur moet kloppen
De wanddikte is zoals gedacht dus inderdaad vrij dun, veel meer dan 2 mm zal het daar niet zijn. De vraag is dus nu wat de volgende stap is. Mijn plan was epoxy langs binnen te smeren ( valt dan nog te zien welke soort : Belzona 1111 of 1212). Dan duwt de druk van het koelsysteem normaalgezien de epoxy altijd naar buiten. Als dat een beetje deftig hecht lijkt me dat toch te moeten lukken niet?
Iemand andere ideeën/ meningen ?
Verder ben ik nog in dubio of ik de aircopomp zelf ga reviseren( opnieuw afdichten) of ik gewoon een gereviseerde koop voor 200 EUR. ( de huidige lekt => er hangt altijd een druppeltje fluo olie aan, en met de UV lamp erop hangt heel de pomp vol)
Die tweede optie lijkt me misschien beter want hoewel de aircocompressors voor de gewone M50/m52 motoren een ander partnr. hebben dan die van de S50 besluit ik na uren googlen het volgende : BMW heeft voor veel motoren dezelfde denso compressor gebruikt: de 10pa17c , het verschil zit hem in de aansluitingen bovenop de compressor, maar dat deksel waar die aansluitingen op zitten kan je demonteren, en volgens mij gewoon ook uitwisselen. Verder zou het kunnen dat de poelie in grootte verschilt, maar volgens mij is dat op e36's niet het geval na effe rap onder de kap van mijn 325i te kijken.
Ik heb er nog een sfeerfoto van de hele situatie bijgevoegd.
Ik heb onlangs een Quickjack brug gekocht, en ik trap een open deur in als ik zeg dat ik dat al veel vroeger had moeten kopen.
De Z3M past er wel heel nipt op, de E36 gaat perfect en den E38 ook met de extension frames.
De E36 gaat in de zomer nog eens wat liefde krijgen en de E38 blijft voorlopig richting 300 000 km cruisen, die heeft nu een kapotte PDC sensor en afgelopen winter heb ik daar nog eens de 100 000 km beurt gegeven. een stuk van het koelsysteem is weer vervangen, waterpomp, Tstat, slangen. De kleppendekseldichting is ook vervangen, gelijk 6 nieuwe bougies en bobijnen erin, de resterende servoleidingen zijn ook vervangen en de vanos is gereviseerd, ditmaal inclusief anti rattle kit omdat ik iets lichtjes hoorde rammelen, bleek achteraf het lager van de visco koppeling te zijn, dat was nog de eerste, die is ook vernieuwd nu. Gelijk nog een nieuw setje zomerbanden op de Mpars en hij ziet er weer een pak mooier uit. Ohja, en de achterasrubbers zijn nu ook allemaal weer nieuw en de voorste schuine draagarmen ook omdat ik daar een trilling zat, dat bleek dan toch in de remschijven te zitten, die nu ook weer even nieuw en fris zijn...
Je kan gewoon eindeloos bezig blijven met die oude bakken
- Bijlagen
-
- 334869466_1403996943670364_8297157147556445905_n.jpg (610.2 KiB) 3188 keer bekeken
-
- 337952073_1030174477951123_5493316424925777736_n.jpg (379.61 KiB) 3188 keer bekeken
-
- 337921759_204655538954411_7536388650519020943_n.jpg (458.1 KiB) 3188 keer bekeken
-
- 337187051_250714360644004_387950215608178943_n.jpg (186.78 KiB) 3188 keer bekeken
-
- 337178398_780219386971982_4466979997323261641_n.jpg (219.49 KiB) 3188 keer bekeken
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Zoals beloofd foto's ter vergelijking van een nieuwe OEM Waterpomp van bij de dealer, en de oorspronkelijke OEM waterpomp van 1998.
Gietwerk van duidelijk slechtere kwaliteit, veel dikker gegoten op sommige plekken zodat de freesvlakken soms niet mooi uitkomen in vergelijking met de oude pomp. Als je gewoon kijkt naar de datum markering zie je dat die van 98 heel netjes gemarkeerd is en die van 2021 ( denk ik) precies door een zatlap met een graveertooltje van de action is gedaan.
Ik heb foto's van dezelfde hoeken getrokken van de verschillende pompen voor een goed vergelijk.
Hopelijk hebben ze niet bespaard op de lagers van de pomp want anders zou ik niet meer weten waarom ik nog OEM spul moet kopen.
Gietwerk van duidelijk slechtere kwaliteit, veel dikker gegoten op sommige plekken zodat de freesvlakken soms niet mooi uitkomen in vergelijking met de oude pomp. Als je gewoon kijkt naar de datum markering zie je dat die van 98 heel netjes gemarkeerd is en die van 2021 ( denk ik) precies door een zatlap met een graveertooltje van de action is gedaan.
Ik heb foto's van dezelfde hoeken getrokken van de verschillende pompen voor een goed vergelijk.
Hopelijk hebben ze niet bespaard op de lagers van de pomp want anders zou ik niet meer weten waarom ik nog OEM spul moet kopen.
- Bijlagen
-
- 338081439_588072109727716_2671964313713318990_n.jpg (267.05 KiB) 3025 keer bekeken
-
- 337994857_3535611700054103_2875132128475208615_n.jpg (225.92 KiB) 3025 keer bekeken
-
- 337984219_990297735330868_972163527530451501_n - kopie.jpg (254.01 KiB) 3025 keer bekeken
-
- 337980757_929460935035727_8270115624527197409_n - kopie.jpg (217.87 KiB) 3025 keer bekeken
-
- 337975880_529307349157857_9196471174636747694_n - kopie.jpg (220.51 KiB) 3025 keer bekeken
-
- 337941707_199012792877992_3234817168408468593_n.jpg (277.43 KiB) 3025 keer bekeken
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26878
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Oh das wel een flink verschil ja… ik kan je geen advies geven mbt de afdichting voor de vriesplug maar hopelijk lukt het nu eindelijk
- 328Ti
- Berichten: 3043
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Herkenbare taferelen Tom! En ja je kan blijven doorsleutelen met die bakken maar ze blijven het doen.
Veel succes gewenst met het kvs probleem
Veel succes gewenst met het kvs probleem
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Ik heb weleens een soortgelijke reparatie met epoxy gedaan en dat hield prima. Heel goed schoonmaken is wel essentieel voor de hechting.Tomj schreef: ↑13 apr 2023, 01:08 Mijn plan was epoxy langs binnen te smeren ( valt dan nog te zien welke soort : Belzona 1111 of 1212). Dan duwt de druk van het koelsysteem normaalgezien de epoxy altijd naar buiten. Als dat een beetje deftig hecht lijkt me dat toch te moeten lukken niet?
Iemand andere ideeën/ meningen ?
Goed mogelijk, op mijn Corvette C5 kon ik een airco compressor van één of andere Daewoo gebruiken door het deksel uit te wisselen.Tomj schreef: ↑13 apr 2023, 01:08 Verder ben ik nog in dubio of ik de aircopomp zelf ga reviseren( opnieuw afdichten) of ik gewoon een gereviseerde koop voor 200 EUR. ( de huidige lekt => er hangt altijd een druppeltje fluo olie aan, en met de UV lamp erop hangt heel de pomp vol)
Die tweede optie lijkt me misschien beter want hoewel de aircocompressors voor de gewone M50/m52 motoren een ander partnr. hebben dan die van de S50 besluit ik na uren googlen het volgende : BMW heeft voor veel motoren dezelfde denso compressor gebruikt: de 10pa17c , het verschil zit hem in de aansluitingen bovenop de compressor, maar dat deksel waar die aansluitingen op zitten kan je demonteren, en volgens mij gewoon ook uitwisselen.
Beetje te spreken over de stabiliteit? Ik zit ook weleens te kijken naar zo'n ding maar tot op heden nooit doorgezet er een aan te schaffen.
Herkenbaar maar je bent wel lekker bezig zo te zien.
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Met welke soort epoxy heb je toen gewerkt ? ik neem aan op de buitenkant van het blok?RJK schreef: ↑14 apr 2023, 08:02
Ik heb weleens een soortgelijke reparatie met epoxy gedaan en dat hield prima. Heel goed schoonmaken is wel essentieel voor de hechting.
Beetje te spreken over de stabiliteit? Ik zit ook weleens te kijken naar zo'n ding maar tot op heden nooit doorgezet er een aan te schaffen.
Ik ben zeer te spreken over de stabiliteit, voor het geld dat het kost mag de kwaliteit er ook wel zijn uiteraard.
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Bouwmarkt spul, maar dat hield dus erg goed: https://www.bison.nl/nl/product.6305951 Inderdaad aan buitenzijde van het blok, maar een likje rondom de vriesplug lijkt mij in jou situatie ook wel een goed plan?
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
RJK schreef: ↑14 apr 2023, 12:20 Bouwmarkt spul, maar dat hield dus erg goed: https://www.bison.nl/nl/product.6305951 Inderdaad aan buitenzijde van het blok, maar een likje rondom de vriesplug lijkt mij in jou situatie ook wel een goed plan?
Dat heb ik al 3 keer gedaan met industrial grade belzona epoxy, telkens hield dat niet.
Ik heb telkens ontvet en opgeruwd met de staalborstel, de laatste keer zelfs heel heet gestookt om elk mogelijk residu van Olie/ KVS weg te krijgen.
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Maandag ga ik een reserve S50b32 blok ophalen als alles goed gaat !
Voor het E36 tellerprobleem ben ik erachter gekomen dat het de tellerbak is die storing geeft. Heeft er iemand nog een 260 Kmh teller liggen?
Voor het E36 tellerprobleem ben ik erachter gekomen dat het de tellerbak is die storing geeft. Heeft er iemand nog een 260 Kmh teller liggen?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26878
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Ga je het blok dan vervangen door het reserve blok of is je huidige na de laatste poging wel waterdicht geworden?
- Eeuwe
- Berichten: 4573
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Prachtige werken om te zien Tom, succes!
-
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
- 328Ti
- Berichten: 3043
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Ik, maar die gaat niet voor snel geld weg. 56skm op de teller
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Gewoon opmaken als reserve, ik ga deze winter dit blok laten lassen.Martijn_bmw schreef: ↑16 dec 2023, 12:58 Ga je het blok dan vervangen door het reserve blok of is je huidige na de laatste poging wel waterdicht geworden?
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26878
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Ah mooi! goed bezig met behoud van de prachtige Z3MTomj schreef: ↑17 dec 2023, 20:48Gewoon opmaken als reserve, ik ga deze winter dit blok laten lassen.Martijn_bmw schreef: ↑16 dec 2023, 12:58 Ga je het blok dan vervangen door het reserve blok of is je huidige na de laatste poging wel waterdicht geworden?
- yorick
- Berichten: 974
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Kleine tip voor het lassen, ga naar een bedrijf met ervaring van het lassen van moeilijke alu gietlegeringen. Voor het lassen absoluut heel goed voorverwarmen, om koudscheuren te voorkomen. Zou ontzettend zonde zijn om een S50 af te schrijven, zoals ik ooit mijn M52 afschreef.
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Goede tip, kan je iemand aanbevelen? Ik was aan het kijken naar lasklus.nl.yorick schreef: ↑18 dec 2023, 12:04 Kleine tip voor het lassen, ga naar een bedrijf met ervaring van het lassen van moeilijke alu gietlegeringen. Voor het lassen absoluut heel goed voorverwarmen, om koudscheuren te voorkomen. Zou ontzettend zonde zijn om een S50 af te schrijven, zoals ik ooit mijn M52 afschreef.
- yorick
- Berichten: 974
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Overzichtelijke site, veel kwalificaties en een grote portfolio. Zie foto's van meerdere werkzaamheden aan gietaluminium. Lijkt een prima partij.
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Nog een plaatje van mijn nieuwe paperweight
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Dat lassen is dus niet doorgegaan , om dit degelijk te doen moet het blok in zijn geheel de oven in om het materiaal uniform op te warmen en af te koelen. Dat skippen we voorlopig even. Dan maar verder borduren op een ander plan: het gat uitboren / draad tappen en een bout erin draaien, ik dacht voor een M2 boutje te gaan, maar die wand was daar zo dun/ er ontbrak daar zoveel materiaal dan ik geland ben op een M10 stelvijs . Gezien ik geen "boorjig" had was het gat niet perfect , en mede door de inconsistente aanwezigheid van materiaal loopt de getapte draad niet overal mooi door, ik heb het gat dan nog na het tappen zo goed als het kon ( plakkerig spul) nog ingesmeerd met een laagje epoxy en dat dan ook weer nagetapt. Ik heb er gewoon een stelvijs met high temp threadsealant ingedraaid en het systeem met lucht afgeperst voor een paar uur, het systeem houdt 1.5 bar. We zullen nu gaan zien wat er gebeurt als het blok warm wordt met koelvloeistof erin.
Verder zijn de rollen/riemen en spanners er ook af voor vervanging en gaan we de kleppen stellen.
De kop ziet er op +220k kms nog zo goed als nieuw uit, al zeg ik het zelf, lang leve frequente oliewissels neem ik aan ( en misschien ook goed doortrappen )
De E36 zijn tellerprobleem is opgelost, die is stillaan ook aan de beurt voor grote werken aan onderstel/uitlaat/nog wat dingen
De E38 krijgt evenwel eerst nog een onderhoudje , die gaat één dezer de kaap van 300k km ronden.
Verder zijn de rollen/riemen en spanners er ook af voor vervanging en gaan we de kleppen stellen.
De kop ziet er op +220k kms nog zo goed als nieuw uit, al zeg ik het zelf, lang leve frequente oliewissels neem ik aan ( en misschien ook goed doortrappen )
De E36 zijn tellerprobleem is opgelost, die is stillaan ook aan de beurt voor grote werken aan onderstel/uitlaat/nog wat dingen
De E38 krijgt evenwel eerst nog een onderhoudje , die gaat één dezer de kaap van 300k km ronden.
- Eeuwe
- Berichten: 4573
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26878
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
hopelijk gaat dit eindelijk de goede oplossing voor je KVS lekkage zijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], bleu_dust, m3e30_chris, WJ en 25 gasten