Klopt 2x EV die beide 30k km per jaar draaien lusten wel wat kwh-tjes

Het gewone huisverbruik zonder de EV's in november was 229kwh en 98m3 gas
Klopt 2x EV die beide 30k km per jaar draaien lusten wel wat kwh-tjes
Nou onze Nederlandse sinterklaas stopt 15mln in het klimaatschade fonds. Nu heb ik niet zo'n probleem met 15 mln an sich, maar als de VS maar 16 mln geeft heb ik zo mijn bedenkingen. Maar Rutte zal nog wel even een wit voetje moeten halen ten koste van de belastingbetalerArthur schreef: 01 dec 2023, 11:19 Ik zag gisteren op de tv de CO2 footprint van Dubai per inwoner. Was het Dubai of de gehele VAE? Zou ook kunnen. Dan kunnen wij nog wel ff rustig aan doen met de klimaatplannen![]()
Ik denk dat dat wel zou kunnen, is denk een soort van gedestilleerd water, maar ik laat het toch maar in de gootsteen verdwijnen.Knot schreef: 01 dec 2023, 15:14 Die 2 liter die je in de nacht eruit haalt, zet je daar thee van overdag?![]()
Is dat minder efficiënt dan dan gas stoken?Emiel schreef: 14 dec 2023, 02:58 Bedankt voor het posten JP.
Die 37GJ moet ik nog extra voor isoleren met energie A huis![]()
Is die woning van jou nog na-geïsoleerd Martijn, want 800 kuub is heel erg netjes. (was een behoorlijk grote woning toch?)Martijn_bmw schreef: 14 dec 2023, 05:53 Ik kom in mijn 1990 woning met vloerverwarming 24/7 op 19/20gr op zo’n 800m3 gas uit dit jaar.
Hoe bereken je die 160m2 ? volgens nen 2580 of gewoon alle vloeroppervlaktes bij elkaar? Daar zit vaak nogal verschil tussen en is het lastig vergelijken.Martijn_bmw schreef: 14 dec 2023, 07:15 Niet na geïsoleerd wel zit vanaf de bouw al 15cm piepschuim tegen de betonvloer aan in de kruipruimte en zijn de jaren 90 ramen vervangen voor HR++ glas beneden. Dak is wel geïsoleerd vanuit de bouw maar gewoon met van dat losse wol tussen de panlatten zag ik van de zomer met monteren van een nieuw dakraam.
Woning is 160m2 woonoppervlak dus niet idioot groot maar ook niet klein.
In die periode die jij noemt zat ik op 7m3 gas per 24u verbruik. Ketel Nefit Proline NxT HRC 30 CW5 nu 2jr oud met een watertemperatuur ingesteld op 40gr
Vergeet niet dat met kou het rendement van een wp heel erg hard achteruit gaat, vaak wordt dat niet verteld en zitten mensen met koude dagen er niet echt comfortabel bij.Elise schreef: 14 dec 2023, 07:10Is die woning van jou nog na-geïsoleerd Martijn, want 800 kuub is heel erg netjes. (was een behoorlijk grote woning toch?)Martijn_bmw schreef: 14 dec 2023, 05:53 Ik kom in mijn 1990 woning met vloerverwarming 24/7 op 19/20gr op zo’n 800m3 gas uit dit jaar.
Om te kijken welk vermogen een warmtepomp nodig heeft heb ik hier de afgelopen tijd eens gekeken wat ik per dag verstook.
Eind november, begin december (temperatuur zo rond het vriespunt) zat ik op een kleine 10m3 per dag (vrijstaand, 1999 zonder na-isolatie, met vloerverwarming), dan zou ik aan een vermogen van +/- 3,8kWh genoeg hebben, dus een WP van 5kW zou het moeten redden.
oh niet berekend, aan de hand van wat ik uit mijn hoofd nog weet van de funda advertentieLuco schreef: 14 dec 2023, 07:41Hoe bereken je die 160m2 ? volgens nen 2580 of gewoon alle vloeroppervlaktes bij elkaar? Daar zit vaak nogal verschil tussen en is het lastig vergelijken.Martijn_bmw schreef: 14 dec 2023, 07:15 Niet na geïsoleerd wel zit vanaf de bouw al 15cm piepschuim tegen de betonvloer aan in de kruipruimte en zijn de jaren 90 ramen vervangen voor HR++ glas beneden. Dak is wel geïsoleerd vanuit de bouw maar gewoon met van dat losse wol tussen de panlatten zag ik van de zomer met monteren van een nieuw dakraam.
In die periode die jij noemt zat ik op 7m3 gas per 24u verbruik. Ketel Nefit Proline NxT HRC 30 CW5 nu 2jr oud met een watertemperatuur ingesteld op 40gr
Lastige of het minder efficient is. Denk dat het niet veel ontloopt. Heb nu wel veel sneller warm kraan water (en gloeiend heet) maar alsnog zo’n quooker geval.Martijn_bmw schreef: 14 dec 2023, 05:53Is dat minder efficiënt dan dan gas stoken?Emiel schreef: 14 dec 2023, 02:58 Bedankt voor het posten JP.
Als ik goed begrijp is 37gj = 1.200m3 gas
Ik kom in mijn 1990 woning met vloerverwarming 24/7 op 19/20gr op zo’n 800m3 gas uit dit jaar.
isoleren, isoleren, isoleren dat is nog steeds de beste besparing die je kan doen.Emiel schreef: 14 dec 2023, 09:56Lastige of het minder efficient is. Denk dat het niet veel ontloopt. Heb nu wel veel sneller warm kraan water (en gloeiend heet) maar alsnog zo’n quooker geval.Martijn_bmw schreef: 14 dec 2023, 05:53Is dat minder efficiënt dan dan gas stoken?Emiel schreef: 14 dec 2023, 02:58 Bedankt voor het posten JP.
Als ik goed begrijp is 37gj = 1.200m3 gas
Ik kom in mijn 1990 woning met vloerverwarming 24/7 op 19/20gr op zo’n 800m3 gas uit dit jaar.
Dit jaar jaren 90 tweekapper (energielabel A) gekocht en schat 1500-1750 kuub
Dit jaar ook mijn vrijstaande huis uit de jaren 70 (energielabel D) verkocht. 1800kuub.
Beide huizen zelfde ligging met tuin op zuiden, inductie koken, etc maar huidige huis is 30m2 groter qua woon oppervlak. 112 vs 142
Afgelopen maand wat tocht lekkages opgelost. Januari/Februari komen er rolluiken net als vorige huis en ben bezig met glazen schuifwand onder overkapping als lucht brug. Benieuwd hoe ver ik het naar beneden krijg. 800 zie ik nooit gebeuren.
Vorige huis had grotendeels HR++ en dit huis HR. Dat merk ik direct. Zou nog een overweging zijn.
Poeh, heb iets meer vierkante meters en ook HR++ glas beneden en een 90-er jaren huis. Ketel van 10 jaar oud met vloerverwarming en ingestelde temp van 55 graden. Ruimtetemp ingesteld op 18,5 nacht en 19,5 overdag. Toch stook ik ruim 2x zoveelMartijn_bmw schreef: 14 dec 2023, 07:15 Niet na geïsoleerd wel zit vanaf de bouw al 15cm piepschuim tegen de betonvloer aan in de kruipruimte en zijn de jaren 90 ramen vervangen voor HR++ glas beneden. Dak is wel geïsoleerd vanuit de bouw maar gewoon met van dat losse wol tussen de panlatten zag ik van de zomer met monteren van een nieuw dakraam.