Verkiezingen 2023; wie wordt de volgende minister-president ?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Wie is de volgende MP ?

Henri Bontenbal (CDA)
1
1%
Lillian Marijnissen (SP)
1
1%
Frans Timmermans (GL/PvdA)
5
5%
Esther Ouwehand (PvdD)
1
1%
Mirjam Bikker (CU)
0
Geen stemmen
Dylan Yesilgöz (VVD)
43
45%
Jooste Eerdmans (JA21)
0
Geen stemmen
Geert Wilders (PVV)
23
24%
Stephan van Baarle (DENK)
0
Geen stemmen
Thierry Baudet (FVD)
3
3%
Rob Jetten (D66)
2
2%
Wybren van Haga (BVNL)
2
2%
Laurens Dassen (Volt)
1
1%
Pieter Omtzigt (NSC)
7
7%
Caroline vd Plas (BBB)
1
1%
Femke van Kooten (Splinter)
0
Geen stemmen
Gerards van Hooft (50Plus)
0
Geen stemmen
Mark van Treuren (Piratenpartij Groenen)
0
Geen stemmen
Tom van Lamoen (LIbertaire Partij)
1
1%
Edson Olf (Bij1)
0
Geen stemmen
-iemand anders, namelijk;
5
5%

Totaal aantal stemmen: 96

JP

Re: Verkiezingen 2023; wie wordt de volgende minister-president ?

Bericht door JP » 24 nov 2023, 13:00

Wilders en Van der Plas boos op Yesilgöz om afhaken, ook kritiek binnen VVD

DEN HAAG - De PVV en BBB zijn boos op VVD-leider Dilan Yesilgöz, die vrijdagochtend laat weten dat haar partij niet in een kabinet zal stappen vanwege de forse verkiezingsnederlaag. Die beslissing zorgt ook voor interne onrust bij de liberalen zelf.

„We hebben tien zetels minder. Dan past zelfreflectie. Het past dan niet om automatisch weer bewindspersonen te gaan leveren”, zegt Yesilgöz vrijdagochtend bij aankomst in de Tweede Kamer voor de bijeenkomst van fractievoorzitters na de verkiezingen van woensdag. Yesilgöz wil wel nadenken over ’gedoogsteun’ aan een „centrum-rechts kabinet”, zegt ze. „Wij gaan een kabinet van winnaars mogelijk maken.”

De beslissing van de VVD zorgt ook voor irritatie bij verkiezingswinnaars PVV en BBB, die samen met de VVD een rechts kabinet hadden kunnen vormen. „Het is erg teleurstellend”, zegt PVV-leider Geert Wilders. „Het is haar keuze. Maar het is denk ik niet wat Nederlanders willen. Natuurlijk zit Nederland te wachten op een centrumrechts kabinet.”

Wilders verwijt Yesilgöz dat ze al afhaakt terwijl ’er nog niet eens is onderhandeld’. Maar hij sluit niet uit dat de VVD nog bijdraait: „Het zou niet voor het eerst zijn in de afgelopen weken dat de VVD van opvatting verandert. Ik ben een optimistisch mens.”

BBB-voorvrouw Caroline van der Plas is boos op de VVD-leider. „Volgens mij gaat het om de mensen en de kiezers die wat willen”, zegt ze. „Ik vind het raar. Nederland wil dat wij bij elkaar gaan zitten. Een verliezende partij kan er óók bij horen.” Van der Plas is ook bereid om mee te doen aan een minderheidskabinet: „Als het moet, dan moet het.”

NSC-voorman Pieter Omtzigt noemt het afhaken van de VVD ’heel bijzonder’. „Ik ben verrast dat je dit precies twee minuten voor het gesprek doet.” Hij vindt dat de VVD dit bij de verkenner had moeten doen. Wilders schuift vrijdag PVV-senator Gom van Strien voor die klus naar voren. Over zijn eigen voorkeur voor een coalitie wil Omtzigt nog altijd niks kwijt. Dat gaat hij vertellen aan de kersverse verkenner.

De kritiek op Yesilgöz’ beslissing komt inmiddels ook uit eigen kring. Zo spreekt het net afgezwaaide VVD-Kamerlid Jeroen van Wijngaarden op X van een ’overhaaste’ beslissing. Hij roept op tot een ’digitale ledenraadpleging, gevolgd door een extra ledencongres’: „Onomkeerbare beslissingen moet je nooit in afzondering nemen, laat staan overhaast.”

Ook het Puttense raadslid Jorrit Heinen, maker van het ’vaasje’ dat oud-partijleider Mark Rutte een aantal jaar geleden in de campagne gebruikte, beklaagt zich over de manoeuvre van de eigen partij. „Laat het gedogen maar aan de PVV over en ga aan de slag met NSC en BBB.”

Oud-fractieleider Klaas Dijkhoff steunt op Radio 1 Yesilgöz juist. „Ik kan me dit heel goed voorstellen. Ik had ook na de verkiezingsuitslag het gevoel dat je niet zomaar je schouders kan ophalen en zeggen dat het iets minder dan gehoopt was, maar wanneer kunnen we weer regeren en ministers leveren. Ik denk dat er dan ook wat tussen hoort.”

Ook de huidige VVD-bewindspersonen steunen hun partijleider. Demissionair staatssecretaris en nummer 4 van de VVD-lijst Eric van der Burg (Asiel) is het niet eens met Van Wijngaarden dat er een ledenraadpleging nodig is: „Het mandaat ligt bij de fractie. we hebben dit met de fractie besloten.”

Wilders en Omtzigt voorzien een moeilijke formatie, zeker nu de VVD al lijkt af te haken. De PVV-leider verwacht dat het lang gaan duren. En volgens Omtzigt ’bemoeilijkt’ het besluit van de VVD ’het formatieproces’: „Het is niet mijn stijl om dat op deze manier te doen.”

Eerder zette de VVD juist de deur op een kier om samen te gaan werken met de PVV, maar vlak voor de verkiezingen liet Yesilgöz weten toch niet te willen dienen onder Wilders. Die laatste boodschap herhaalt ze vrijdagochtend.

Yesilgöz wil tijdens de formatie wel aan tafel zitten om „kaders” mee te geven aan de formerende partijen. Zij ontkent dat zij met deze opstelling een rechtse formatie moeilijker zou maken. „Ik wil oprecht niks moeilijker maken, maar juist een constructief centrum-rechts kabinet vooruithelpen.”

De VVD-leider vindt het zelf logisch om nu niet mee te doen aan het kabinet. De kiezer heeft volgens haar aangegeven dat het wel „wat minder VVD” mag. „Ik hoor ook uit de partijen: VVD, sla toch een rondje over.” Verder gaat haar partij „de Kamer in.” De VVD-leider voerde de afgelopen periode juist campagne met haar lijfspreuk „bemoei je ermee.”

Ook andere politieke partijen snappen niets van de stap van de liberalen. „De VVD kan niet zeggen: wij doen niet mee”, vindt CU-leider Mirjam Bikker. D66-voorman Rob Jetten haalt ook uit naar de VVD en spreekt van ’onverantwoordelijke’ politiek, temeer omdat de VVD eerder de ’deur op een kier’ heeft gezet voor samenwerking met de PVV.

Demissionair minister Sigrid Kaag (D66) richt zich vooral op de PVV. De monsterzege van die partij noemt ze ’een slag in het gezicht van de democratie’. Mocht Wilders premier worden, is dat door een coalitie. „Dat is niet mijn premier”, aldus Kaag over Wilders. Kaag heeft er ook weinig vertrouwen in dat Wilders, ondanks zijn iets mildere toon, daadwerkelijk ’in moeder Theresa’ veranderd is. „Na twintig jaar haat, discriminatie en uitsluiting van bevolkingsgroepen is er nog een lange weg te gaan. Dat is zoal ik het zie.”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4222450 ... binnen-vvd

Knot

Bericht door Knot » 24 nov 2023, 13:02

Die hele PVV is natuurlijk een vreemde partij, aparte mensen etc... maar NL geeft gewoon aan dat er wat moet gebeuren en geen enkele andere partij speelt daarop in (helaas).

Crookie
Auto: Dikke Bmw

Bericht door Crookie » 24 nov 2023, 13:27

Mwa in de Pvv stal zitten best wat goede kamerleden, zelfs tot voor kort nog Harm Beertema. Altijd scherp en genuanceerd tegengas.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 24 nov 2023, 13:34

Elise schreef: 24 nov 2023, 10:37 VVD-fractievoorzitter Yesilgöz: VVD niet in kabinet
Dilan Yesilgöz (VVD) laat weten dat haar partij niet in een kabinet zal stappen in verband met het zetelverlies. Wel zal de partij een centrumrechts kabinet steunen als een soort gedoogpartner.
Maar mogelijk wel als gedoogsteunpartner.

350 Z

Bericht door 350 Z » 24 nov 2023, 13:43

Zo zie je maar weer de oude partijen (incl. VVD) zijn zeer slechte verliezers.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 nov 2023, 13:53

Kijk, als de VVD/Rutte hun ziel niet aan D66 had verkocht en Rutte bij z'n program en ideeen en beloftes bleef had ik nog VVD gestemd. Maar as is verbrande turf.

Ook zo'n Hamas figuur als Kaag met d'r verhaaltje hierboven dat het een klap in 't gezicht is van de democratie....wth

*zoekt bierflesje*

Tom

Bericht door Tom » 24 nov 2023, 13:56

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 nov 2023, 14:44

Tom schreef: 24 nov 2023, 13:56 De reacties zijn niet mals:
https://twitter.com/DilanYesilgoz/statu ... 1553709425
Nou inderdaad. Beter! Dilan moet bakzeil halen. En gauw.

Baboulah

Bericht door Baboulah » 24 nov 2023, 16:11

Yesilgöz wil tijdens de formatie wel aan tafel zitten om „kaders” mee te geven aan de formerende partijen.
Niet willen regeren met PVV maar wel willen aanschuiven om kaders neer te leggen... die is echt helemaal koe-koek
jammer altijd dat je op twitter/X niks kan lezen vd reacties zonder een account aan te moeten maken (zoals op steeds meer sites tegenwoordig)

Knot

Bericht door Knot » 24 nov 2023, 16:30

kaders neerleggen... laat dat hele circus maar flink escaleren!

Elise

Bericht door Elise » 24 nov 2023, 16:37

Hier geen twitter, dus kan het niet lezen.

Elise

Bericht door Elise » 24 nov 2023, 16:38

MParallel schreef: 24 nov 2023, 13:34
Elise schreef: 24 nov 2023, 10:37 VVD-fractievoorzitter Yesilgöz: VVD niet in kabinet
Dilan Yesilgöz (VVD) laat weten dat haar partij niet in een kabinet zal stappen in verband met het zetelverlies. Wel zal de partij een centrumrechts kabinet steunen als een soort gedoogpartner.
Maar mogelijk wel als gedoogsteunpartner.
Dat schreef ik toch ook?

Elise

Bericht door Elise » 24 nov 2023, 16:41

Knot schreef: 24 nov 2023, 13:02 Die hele PVV is natuurlijk een vreemde partij, aparte mensen etc... maar NL geeft gewoon aan dat er wat moet gebeuren en geen enkele andere partij speelt daarop in (helaas).
BIJ1, dat was nou echt een vreemde partij met vreemde mensen.
Verder komen er in iedere partij wel vreemde snoeshanen voorbij.
Nawijn is daar een mooi voorbeeld van :lol:

JP

Bericht door JP » 24 nov 2023, 16:51

Dan vind ik die Graus nog een grotere engnek. Je vraagt je toch af waar die elke maand hun ruime gage mee verdienen….

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 24 nov 2023, 17:23

Het gros gaat met 125k per jaar naar huis, door alleen onder het mom van fractiedicipline af en toe een kruisje te zetten waar de baas zegt waar het moet, en dat was het.
Genoeg paradijsvogels te vinden die dat een prima deal vinden.

Knot

Bericht door Knot » 24 nov 2023, 19:19

Ik zal er eens over nadenken, doe nu niks voor 62.500 eens kijken of wat kruisjes zetten dat echt waard is om het dubbele te verdienen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 24 nov 2023, 20:08

Ik dacht al; waar doet 'ie het van :)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 nov 2023, 20:46

Knot schreef: 24 nov 2023, 19:19 Ik zal er eens over nadenken, doe nu niks voor 62.500 eens kijken of wat kruisjes zetten dat echt waard is om het dubbele te verdienen.
:lollerdelol:

Rnd

Bericht door Rnd » 24 nov 2023, 22:30

Als je je afvroeg waarom er links beleid kwam, terwijl je VVD had gestemd:

https://www.linkedin.com/posts/activity ... member_ios

Foto tijdens de vorige formatie met een mooie Renew Europe map in zijn hand:

Afbeelding

Elise

Bericht door Elise » 24 nov 2023, 23:40

Zijn er hier ondertussen al VVD stemmers die het gevoel hebben dat ze, zonder glijmiddel, voor een beurt bij de BMW dealer op bezoek zijn?
Niet allemaal tegelijk :mrgreen:

Ik weet hoe het voelt, ik had hetzelfde gevoel toen ik TEGEN stemde bij het referendum "associatieovereenkomst met Oekraïne" in 2016 en er ineens een inlegvelletje tevoorschijn werd getoverd door ome Mark. :bag:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 nov 2023, 06:46

Dit keer geen VVD gestemd al jaaaaren wel gedaan dus blij met mijn keuze :)

Had gekozen voor Nsc, ook een beetje een gok natuurlijk maar de boel opschudden en frisse wind was (ook) mijn doel dit keer met stemmen :)

Elise

Bericht door Elise » 25 nov 2023, 08:25

^^
Een stem op Omtzigt is meer dan prima in mijn ogen en de beste man verdient het ook. Altijd goed ingelezen en goed geïnformeerd het debat voeren, daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen. :thumbup:

ErikS

Bericht door ErikS » 25 nov 2023, 09:29

Elise schreef: 23 nov 2023, 17:18 Yesilgöz laat regeren met PVV in midden
De VVD weet nog niet of ze in gesprek gaat met verkiezingswinnaar PVV. Lijsttrekker Dilan Yesilgöz laat die optie in het midden, zegt ze na vragen van De Telegraaf. „We doen alles zoals het hoort, stap voor stap. Morgen eerst naar de Kamervoorzitter en vanaf daar gaan we zien.” Het initiatief ligt volgens haar bij PVV en NSC.

„Ik zie niet hoe Geert de meerderheid gaat vormen”, herhaalt Yesilgöz bij aankomst haar eerdere woorden. „Maar nu hij de grootste is geworden, heeft hij het voortouw om dat in te richten. Wij gaan de uitslag in de fractie goed laten landen en laten bezinken.”
Die weet dat als VVD niet meedoet, we over een paar maanden opnieuw naar de stembus gaan :bag:
Als VVD niet meedoet, krijgen ze een nog véél hardere knauw bij her verkiezingen.

350 Z

Bericht door 350 Z » 25 nov 2023, 09:30

Gisteren bij vandaaginside waar gijp en derksen vvd hadden gestemd en nu eveneens zeggen hadden we dit geweten dan hadden we nooit vvd gestemd maar nsc.

ErikS

Bericht door ErikS » 25 nov 2023, 09:34

350 Z schreef: 25 nov 2023, 09:30 Gisteren bij vandaaginside waar gijp en derksen vvd hadden gestemd en nu eveneens zeggen hadden we dit geweten dan hadden we nooit vvd gestemd maar nsc.
Dat dus.
Ik heb VVD gestemd, maar nu spijt.

Plaats reactie