Koelvloeistof verdwijnt bij Subaru GTT MY00-> oorzaak tur

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Ruud Hulsegge

Koelvloeistof verdwijnt bij Subaru GTT MY00-> oorzaak tur

Bericht door Ruud Hulsegge » 17 okt 2007, 20:31

Afgelopen week na wat onderzoek er achter gekomen dat er regelmatig koelvloeistof verdwijnt. Baalde er behoorlijk van! Na overleg met 2 subarudealers een afspraak gemaakt met de dealer die het meest heldere stappenplan meedeelde, nl. gebroeders Stuijvenberg te Velp.

Hun chefmonteur gaf bij voorbaat al aan dat het zelden of nooit een lekke koppakking is omdat hij dat gewoon bijna nooit meemaakt!
Gescheurde blokken maakt hij ook zelden mee. Ik al gevoelsmatig iets rustiger.
Stap 1: afpersen koelvloeistofsysteem en controle lekkage: alles OK, geen lekke systeem.
Stap 2: controle koolstofmonoxide gehalte in koelvloeistof, niet aanwezig: alles OK, geen lekke koppakking.
Stap 3: Controle Bougies: alles OK, geen lekkage in ontbrandingsruimte.
Stap 4: afpersen cylinders op lekkage of scheuren in blok: alles OK, geen scheuren.
Stap 5: Rijden met auto, 15 minuten stilzetten en daarna starten: niet OK!

Auto bleek meer waterdamp als normaal uit te ademen en stinkt volgens de monteurs naar koelvloeistof in de uitlaat. Oorzaak: De turbo is aan het verslijten of heeft een scheurtje waardoor deze koelvloeistof lekt. Was me wel opgevallen dat hij bij een koude en warme start harder stoomde als normaal maar dacht dat dat met een te rijke afstelling te maken had.
Na de rit met Niels naar de Nordschleife gaf deze al aan dat de auto stinkt en af een toe een klein beetje (dus niet veel) blauwe rook geeft bij heftig op het gas gaan en hard doortrekken.

Als proef een turbo van een GTT MY00 met 65.000km op de teller die Stuijvenberg had staan erop gezet. Deze turbo was van een geploft blok waarbij de klant het blok opnieuw had opgebouwd met een grotere turbo.
Deze turbo had minder (bijna geen) speling en voelde aan zoals het hoort. Oude turbo had witte vlekken op de schoepen en speling op de waste gate waardoor druk vasthouden moeilijker werd. Deze sporen ontbraken op de vervangingsturbo, dus monteren maar!

Auto klaar opgehaald en een s'avonds in Duitsland een proefrit gemaakt.
WOW!!!!!! Laatste jaar is de slijtage op de turbo erin geslopen want het was een verschil van dag en nacht!

Eerder op druk: Feest begint weer te schoppen tussen 2500 en 3000 toeren. Hij spoelt sneller op, houd de druk beter vast (hoger, 1,4 bar met een afwijking van 0,05 tot 0,1 bar op drukmeter), en hij knalt vooral in de hogere versnellingen veel heftiger door. Als ik me nu bedenk dat ik al last had van stinkende uitlaatgassen en waterdamp tijdens de London Tunnelrun heb ik bijna een jaar van mijn leven verspild :cry: ( :wink: )

Op accelaratieproeven in 4 en 5 schopt hij werkelijk weer kont. Het vervelende is dat deze terugval in vermogen sluipend komt en je op een dag denkt denkt dat hij vroeger heftiger was. Nu niet meer......... :D :D

De dealer heeft het probleem professioneel en systematisch opgelost waar ik heel blij mee ben. Auto heeft nu 186.000km getuned gereden waarvan 120.000 km met Ecutec en de hele santekraam erop met ongeveer 275 tot 285 pk, en rijd nog steeds als een zonnetje met hele heftige klappen. Krijg hem gegarandeerd weer door de 260 nu.

Op naar de Ring!

Ruud.

Joy

Bericht door Joy » 17 okt 2007, 20:41

Mooi man. Toch nog redelijk simpel opgelost. Goed systematisch speurwerk verricht.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 17 okt 2007, 20:44

Joy Jolliffe schreef:Mooi man. Toch nog redelijk simpel opgelost. Goed systematisch speurwerk verricht.
Kost nog steeds serieus geld om te doen, maar veeeeeeeel goedkoper dan een hele nieuwe turbo! Was inderdaad wel onder de indruk van het speurwerk.
:idea: Denk dat dit wel iets is om als stappenplan aan te houden bij problemen. :idea:

Joy

Bericht door Joy » 17 okt 2007, 20:53

Is dat iets typisch voor een Impreza, dat de turbo er een keer aangaat ? Bij Geert (Psych) was ie ook voortijdig overleden. Of alleen een risico als je de turbodruk omhoog schroeft ?

GTRene

Bericht door GTRene » 17 okt 2007, 22:05

gefeliciteerd en getrakteerd op weer fris vermogen 8)

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 17 okt 2007, 22:18

Joy Jolliffe schreef:Is dat iets typisch voor een Impreza, dat de turbo er een keer aangaat ? Bij Geert (Psych) was ie ook voortijdig overleden. Of alleen een risico als je de turbodruk omhoog schroeft ?
Nee hoor, hij was er niet aan, kon er nog wel een jaar mee doorrijden, maar uiteindelijk gaat hij dan een keer. Volgens de dealer kun je deze turbo gewoon laten reviseren en is hij weer fris. Alleen de lagers verslijten en de keerringen gaan er uiteindelijk aan. Als je daar mee door blijft rijden dan scheurt hij een keer of gaat er echt aan. Het risico daarvan is dat je blok dan meegaat want hij kan wanneer het blok 7000 tpm draait de onderdelen en shit dan ook je inlaatkanaal in blazen. En dat wil je niet. Kost je dan je blok + een turbo. Aangezien ik het type ben dat wanneer het niet goed is vervang ik het liever. Duurzaamheid staat daarbij boven aan. Zeker als je weet hoe ik af en toe met die auto sta te trappen, dan moet hij wel betrouwbaar zijn en het vol houden. +200.000 km is heel normaal voor een standaardblok en turbo. Maar zoals het altijd gaat met tuning: Tunen is verkorten van levensduur. Uiteindelijk kom ik maar 14.000 (Iets meer dan 1 beurt) tekort t.o.v. de 200.000km. Dus je hoort me niet klagen 8)

Fris vermogen!
Bedankt Rene!

Pascal

Bericht door Pascal » 18 okt 2007, 20:11

Je weet het vast al,maar hou bij een MY00 ook de MAF-sensor in de gaten;die sterven een langzame dood,ook met origineel luchtfilter!

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 18 okt 2007, 23:27

Thanks Pascal,

Yep, heb er altijd een bij me + een extra lambdasonde als ik ver van huis ga zoals bijv. naar de ring.

Gelukkig heb ik jaren geleden al een electrisch AFR metertje er in gezet.
Dit was trouwens ook een van de eerste redenen dat ik naar de turbo keek als verdachte, want koelvloeistof over een Lambda maakt ook dat het tijdens het warmrijden allemaal niet lekker loopt. Daarna ben ik verder gaan kijken wat de oorzaak was. Slecht functionerende lambda of MAF is meteen als rode lampjes te zien op de AFR.

Pascal

Bericht door Pascal » 19 okt 2007, 18:14

Een AFR-metertje is inderdaad wel verstandig!
Mijn vorige auto was een impreza MY99 en had dus ook een hot-film MAF en bleek na een tijdje hele lichte schokjes onder volle turbodruk te maken,alsof de bougies niet goed waren.
Na een tijdje ermee door te hebben gereden,toch maar eens een nieuwe MAF geprobeerd;resultaat was dat de schokjes weg waren en het leek alsof er 20 pk bij waren gekomen!
Met een AFR had ik het veel eerder geweten.
Stuurt trouwens geweldig,zo'n impreza 8) .

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 19 okt 2007, 18:40

Dan moet je eens een intrax onderstel monteren (niet verstelbaar) met een Henk Thuis Nurburgring set-up! Dan stuurt het helemaal strak, Pascal.

Maar idd ik heb hetzelfde wel eens gehad maar dan bij lagere toerentallen. Meestal is dan de lamba kapot of slecht. Hogere toerentallen slecht lopen is meestal de MAF, en dat kan funest voor je blok zijn. :cry:

Daar heb ik nog nooit last van gehad en heb de MAF bij twijfel een keer preventief vervangen.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 19 okt 2007, 18:42

Goed werk van die dealer!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 okt 2007, 21:03

Goed bezig Ruud :!: Het leek me ook wel in de turbo te zitten omdat je aangaf met name af en toe koelvloeistof te verliezen terwijl ik dacht blauwe rook te zien. Met name op hoge snelheid bij gas los en gas er weer op (en dus lastwissel en opspoelen van de turbo) was er een enkele keer wat te zien. Uiteindelijk logisch dat de turbo dus wat vermoeid bleek en niet zo verwonderlijk bij een getunede wagen.

En jij maar denken dat mijn Z3 nog redelijk rap accelereerde op snelheid......dat zal nu wel anders zijn nu je weer het volle vermogen hebt :wink:

Geniet ervan bij de volgende Ring sessie 8)

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 19 okt 2007, 21:55

Zo zie je maar weer waar informatie geven toe leid Niels!

't is inderdaad mede door jou mededeling en klachten van stank bij het starten van de auto (warm of koud) dat ik hier verder op door ben gaan zoeken. Maar gelukkig opgelost. Morgen even een paar rondjes ring proberen als er geen regen of ijs op de baan ligt. :roll:

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 20 okt 2007, 02:00

Joy Jolliffe schreef:Is dat iets typisch voor een Impreza, dat de turbo er een keer aangaat ? Bij Geert (Psych) was ie ook voortijdig overleden. Of alleen een risico als je de turbodruk omhoog schroeft ?
Een TD04[standaard GTT turbo] of een TD05 zijn bijna onverwoestbaar en je hoort ook zelden dat zo'n turbo kapot gaat.
De oude VF-serie[VF23, VF30] konden nog weleens kapot gaan, maar de nieuwe VF-serie[VF34, VF35] hoor je ook bijna nooit van dat ze kapot gaan.

Tsja, die MAF-sensor is helaas wel een zwak onderdeel van de MY99/00, maar meest merk je 't wel als ie de geest aan 't geven is.
Ik heb deze Sub nu 4,5 jaar en heb 3 keer m'n MAF vervangen, dus dat is gemiddeld elke 1,5 jaar een nieuwe MAF erin. :wink:

Brutale vraag aan Ruud.....wat was je nou kwijt voor 't vervangen van je turbo?

Desmond Prins

Bericht door Desmond Prins » 20 okt 2007, 09:17

Ik heb wel eens geplofte TD04 turbo's gezien. (Op de saab Aero uitvoeringen zitten ze ook.) Ze gaan niet vaak. Maar ze gaan wel.

Pascal

Bericht door Pascal » 20 okt 2007, 10:30

@Ruud;ik heb de impreza 2,5 jaar geleden ingeruild.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 20 okt 2007, 23:32

Opa,

€900 Euro incl. onderzoek en montage, materiaal en BTW.

Een nieuwe turbo is volgens mij al over de 1000,- Ex.

Opa

Bericht door Opa » 21 okt 2007, 02:49

Dat vind ik toch een knap bedrag, Ruud. :?

Als je nagaat dat bij een Cosis-dealer een kort gebruikte TD04 maar €250,- kost en 't vervangen ervan ongeveer 1,5 uur vergt.
Frank Vreede schreef:TD-04 turbo afkomstig van Subaru Impreza WRX 2.5 my 06 met 13000 kms.

Prijs: 250 euro.

Autobedrijf Vreede
Brabantweg 10
6591 HV Gennep
Tel 0485-511894
e-mail:vreede@autofocus.nl
Website: www.autobedrijfvreede.com

Frank Vreede
Particulier koop je zo'n ding voor nog veel minder:
RuudWRX schreef:Kwam erachter dat ik nog m'n TD04 van de WRX heb liggen. Heeft iets van 90.000 km gedraaid.
Voor de snelle beslisser: 100 euro, kosten verzenden komen daar nog bij.
Mocht je nou nog eens zo'n soort probleem hebben stuur dan een pb'tje.....je moet er dan misschien een stukkie voor rijden, maar 't scheelt je zo honderden euro's. :wink:

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 21 okt 2007, 09:23

Dat kan wel zijn opa, maar het gaat hier meer om het garantieverhaal.
Ze hebben deze turbo gemonteerd onder garantie en de auto waar hij vanaf komt altijd in onderhoud gehad. Dat betekent dus dat ze weten dat hij geen beurt heeft overgeslagen en altijd goede olie heeft gehad. Tevens weten ze dat hij nooit problemen heeft gehad met de motor totdat deze door een kapotte maf geklapt is. Dus een aanwijsbare reden. Turbo is afkomstig van een blok wat NIET getuned was.
Als ik deze turbo zelf monteer (wat te doen is) of laat monteren (1,5 uur volgens jouw opgaaf als ALLES meezit waarschijnlijk) praat je alleen over het oplossen van een BEKEND probleem.
Denk dat je het topic even vanaf het begin moet lezen: Ze hebben ettelijke uren in de probleemanalyse gestoken, en dat zit in de uren erbij in. Dat is met gemak een uur of 4. Ik ben niet het type man dat de dealer een probleem laat zoeken en oplossen en dan ga zeuren over de prijs van een turbo gemonteerd onder garantie.

Turbo functioneert prima, heb hem afgelopen weekend getest. Gaat alleen in de 4e en 5e versnelling in overdruk door 1,5 bar en uiteindelijk zelfs fuelcut. Vraag me af of dit een kwestie van ECUTEC nastellen is of iets anders........

Turbo spoelt prima op en houd druk enorm goed vast en schopt weer in je rug.
Afblazen gaat langer en harder dan ik gewend was.

Suggesties iemand?

Opa

Bericht door Opa » 21 okt 2007, 15:03

Ok Ruud, ik had 't hele verhaal gelezen hoor, maar als jij tevreden bent vind ik 't goed. :wink:

Gaat alleen in de 4e en 5e versnelling in overdruk door 1,5 bar en uiteindelijk zelfs fuelcut. Vraag me af of dit een kwestie van ECUTEC nastellen is of iets anders........
Ik neem aan dat je geen AVC-r hebt, dus ik denk idd. dat je een remapje bij M. Verhoeven moet laten doen.
Door 't wat koudere weer van de laatste dagen piekt ie natuurlijk ook weer makkelijk iets hoger en de nieuwere turbo zal er ook wat minder moeite mee hebben.

Niels

Bericht door Niels » 21 okt 2007, 15:18

Ik vind het helemaal niet zo'n gek bedrag hoor. Goed het kan goedkoper maar ik ben zelf ook via Ebay vern**kt met een turbo dus een betrouwbaar adres mag best wat geld kosten imo :wink: Goedkoper zal het best kunnen maar dan moet je er zelf (veel) tijd in steken en goed weten waar je mee bezig bent.
Ruud Hulsegge schreef: Turbo functioneert prima, heb hem afgelopen weekend getest. Gaat alleen in de 4e en 5e versnelling in overdruk door 1,5 bar en uiteindelijk zelfs fuelcut. Vraag me af of dit een kwestie van ECUTEC nastellen is of iets anders........

Turbo spoelt prima op en houd druk enorm goed vast en schopt weer in je rug.
Afblazen gaat langer en harder dan ik gewend was.

Suggesties iemand?
Ik denk dat nastellen geen verkeerde optie is. Een origineel afgestelde ECU is altijd wat ruim afgesteld zodat er toleranties op te vangen zijn. Jouw Ecutek is natuurlijk geheel afgesteld op jouw motor die nu een verandering heeft ondergaan. Blijft je air/fuel ratio wel goed over het hele toeren bereik? In 4 en 5 is de belasting op de motor natuurlijk vrij hoog wat je moet terug zien in de vervroeging van de ontsteking. Een te vroege ontsteking leidt tot detonatie en een fuelcut lijkt me wat abrubt als beveiliging maar goed de details van het Ecutek systeem ken ik ook niet. Opnieuw de ECU bij langs gaan lijkt me de eerste stap in elk geval.

Opa

Bericht door Opa » 21 okt 2007, 15:35

Blijft je air/fuel ratio wel goed over het hele toeren bereik? In 4 en 5 is de belasting op de motor natuurlijk vrij hoog wat je moet terug zien in de vervroeging van de ontsteking. Een te vroege ontsteking leidt tot detonatie en een fuelcut lijkt me wat abrubt als beveiliging
De fuelcut treedt alleen maar op bij een te hoge turbodruk, dit heeft dus niets met 't onstekingstijdstip te maken.
Doordat een turbomotor in de hogere versnellingen meer druk op kan bouwen[gaat wat trager door de toeren, dus meer tijd] heb je in 4 en 5 ook de meeste kans op een fuelcut.

ik ben zelf ook via Ebay vern**kt met een turbo dus een betrouwbaar adres mag best wat geld kosten imo
Ik dacht dat Frank Vreede toch wel een redelijk betrouwbaar adres is.
Trouwens.....RuudWRX ken ik ook persoonlijk en die zal je ook echt nooit bedonderen. :wink:

Goedkoper zal het best kunnen maar dan moet je er zelf (veel) tijd in steken en goed weten waar je mee bezig bent.
Ik bedoelde niet dat ie 't zelf moest doen, maar er zijn een aantal jongens[ook hier op dit forum aanwezig] die zeer goed aan een Subaru kunnen sleutelen, in de meeste gevallen zelfs nog beter dan de dealers. :)

Niels

Bericht door Niels » 21 okt 2007, 17:19

Duidelijk verhaal Opa :!: Ik ben zelf helemaal niet bekend in de Impreza wereld dus ik had het ook zo als Ruud opgelost denk ik :wink:

Zonder het topic te willen kapen maar wat voor flens heeft een TD04? Voor 100,- een turbo kopen van een betrouwbaar persoon of voor 250,- een zgan zie ik wel zitten mocht ie op het uitlaatspruitstuk passen :wink:

Opa

Bericht door Opa » 21 okt 2007, 23:57

Ik durf niet te zeggen wat voor flens daar op zit, dat zou je aan Scooby Leo moeten vragen denk, die zit hier ook op 't forum en is één van de sleutelaars.

Er staat er weer 1 te koop van RuudWRX:
RuudWRX schreef:Mijn TD04 is gisteren van de WRX (2.5L MY07) gekomen en is te koop.
Hij ziet er nog zo goed als nieuw uit na ca. 13.500 km en 0,0 speling op de as.

Vraagprijs: 200 euro.
http://www.extreme-machines.nl/forum/vi ... hp?t=36205

:wink:

Plaats reactie