Hun chefmonteur gaf bij voorbaat al aan dat het zelden of nooit een lekke koppakking is omdat hij dat gewoon bijna nooit meemaakt!
Gescheurde blokken maakt hij ook zelden mee. Ik al gevoelsmatig iets rustiger.
Stap 1: afpersen koelvloeistofsysteem en controle lekkage: alles OK, geen lekke systeem.
Stap 2: controle koolstofmonoxide gehalte in koelvloeistof, niet aanwezig: alles OK, geen lekke koppakking.
Stap 3: Controle Bougies: alles OK, geen lekkage in ontbrandingsruimte.
Stap 4: afpersen cylinders op lekkage of scheuren in blok: alles OK, geen scheuren.
Stap 5: Rijden met auto, 15 minuten stilzetten en daarna starten: niet OK!
Auto bleek meer waterdamp als normaal uit te ademen en stinkt volgens de monteurs naar koelvloeistof in de uitlaat. Oorzaak: De turbo is aan het verslijten of heeft een scheurtje waardoor deze koelvloeistof lekt. Was me wel opgevallen dat hij bij een koude en warme start harder stoomde als normaal maar dacht dat dat met een te rijke afstelling te maken had.
Na de rit met Niels naar de Nordschleife gaf deze al aan dat de auto stinkt en af een toe een klein beetje (dus niet veel) blauwe rook geeft bij heftig op het gas gaan en hard doortrekken.
Als proef een turbo van een GTT MY00 met 65.000km op de teller die Stuijvenberg had staan erop gezet. Deze turbo was van een geploft blok waarbij de klant het blok opnieuw had opgebouwd met een grotere turbo.
Deze turbo had minder (bijna geen) speling en voelde aan zoals het hoort. Oude turbo had witte vlekken op de schoepen en speling op de waste gate waardoor druk vasthouden moeilijker werd. Deze sporen ontbraken op de vervangingsturbo, dus monteren maar!
Auto klaar opgehaald en een s'avonds in Duitsland een proefrit gemaakt.
WOW!!!!!! Laatste jaar is de slijtage op de turbo erin geslopen want het was een verschil van dag en nacht!
Eerder op druk: Feest begint weer te schoppen tussen 2500 en 3000 toeren. Hij spoelt sneller op, houd de druk beter vast (hoger, 1,4 bar met een afwijking van 0,05 tot 0,1 bar op drukmeter), en hij knalt vooral in de hogere versnellingen veel heftiger door. Als ik me nu bedenk dat ik al last had van stinkende uitlaatgassen en waterdamp tijdens de London Tunnelrun heb ik bijna een jaar van mijn leven verspild

Op accelaratieproeven in 4 en 5 schopt hij werkelijk weer kont. Het vervelende is dat deze terugval in vermogen sluipend komt en je op een dag denkt denkt dat hij vroeger heftiger was. Nu niet meer.........

De dealer heeft het probleem professioneel en systematisch opgelost waar ik heel blij mee ben. Auto heeft nu 186.000km getuned gereden waarvan 120.000 km met Ecutec en de hele santekraam erop met ongeveer 275 tot 285 pk, en rijd nog steeds als een zonnetje met hele heftige klappen. Krijg hem gegarandeerd weer door de 260 nu.
Op naar de Ring!
Ruud.