Tips voor de beginnende zzp'er

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Dimitri
Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Dimitri » 27 mar 2023, 14:23

Dank voor de uitgebreide reactie! Het is inderdaad veel van dat soort kleine vraagjes samen die het spannend maken. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon een grote stap om mijn baan op te zeggen. Goed om te lezen dat het uiteindelijk minder spannend is dan het lijkt.

En aan de andere kant, als het niet bevalt kan ik kan altijd weer terug naar een werkgever.

Zal eens beginnen met het aanvragen van een zakelijke rekening.. En een KvK inschrijving. ;)

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 16 nov 2023, 06:46

Wie heeft er ervaring met het maken en versturen van een factuur aan de overheid?

Dat moet door middel van efacturen. Heb ik nog nooit gedaan, en de uitleg daarover geeft mij de indruk dat het nogal omslachtig is.

Is in principe eenmalig dus aparte software aanschaffen of een account ergens bij een betaalde website vind ik nu niet nodig.

Elise

Bericht door Elise » 16 nov 2023, 07:56

Bram schreef: 16 nov 2023, 06:46 Wie heeft er ervaring met het maken en versturen van een factuur aan de overheid?

Dat moet door middel van efacturen. Heb ik nog nooit gedaan, en de uitleg daarover geeft mij de indruk dat het nogal omslachtig is.

Is in principe eenmalig dus aparte software aanschaffen of een account ergens bij een betaalde website vind ik nu niet nodig.
Zelf geen ervaring mee, maar gratis via zo'n proef account bij een serviceprovider?

https://www.banqup.nl/nl/entrepreneurs/pricing
https://www.b2brouter.net/nl/prijzen/
https://www.billit.eu/nl-nl/tarieven/

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 16 nov 2023, 09:16

Bram schreef: 16 nov 2023, 06:46 Wie heeft er ervaring met het maken en versturen van een factuur aan de overheid?

Wij hebben weleens wat facturen gestuurd via Peppol, dat kon ingesteld worden bijv Moneybird wat wij gebruiken voor facturatie. Je krijgt dan een brief meen ik met soort activatiecode en vanaf dat moment kun je vanaf daar je factuur indienen (in ons geval Moneybird)

Dimitri
Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe

Bericht door Dimitri » 16 nov 2023, 13:09

Moet het perse via efacturen? Als het eenmalig is zou ik gewoon even vragen aan je contactpersoon of je niet via facturen@gemeente.nl en met een verplichtingennummer het kan factureren.

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 16 nov 2023, 14:13

Ik zie nergens staan dat het voor de gemeente is? Factureren bijv aan een afdeling Rijksoverheid gaat niet zo even met een PDF'je mailen is onze ervaring.

Elise

Bericht door Elise » 16 nov 2023, 14:55

Ik zie dat de overheid een leveranciersportal heeft voor leveranciers die af en toe een factuur sturen.

https://leveranciersportaal.rijksinkopen.nl/
https://www.helpdesk-efactureren.nl/hoe ... ersportaal

Bram

Bericht door Bram » 16 nov 2023, 15:02

Thanx allemaal. Gaat inderdaad om de Rijksoverheid :)

Bram

Bericht door Bram » 16 dec 2025, 09:22

Vraag. Ik ben bezig met de verkoop van mijn bedrijf, en één van de opties die op tafel gelegd is, is dat ik nog een half jaar betrokken ben door twee dagen per week te werken aldaar.

Hoe ga je zoiets aanvliegen?

Het lijkt me sterk dat ik een half jaartje op een loonlijst kom te staan, dat levert veel te veel risico's op voor de potentiële koper. Een half jaar zzp'en vind ik, mits het uurtarief er naar is, prima. Echter mag dat wel met de nieuwe zzp wetgeving? Ik zal alleen maar voor de koper werken in mijn (dan niet meer) eigen bedrijf.

Oof
Auto: M2 Competition H6

Bericht door Oof » 16 dec 2025, 09:34

Wat leuk om te horen en om dit proces, van het begin tot aan de verkoop, al twaalf jaar vanaf de zijlijn te hebben gevolgd.

Als je dat wilt delen: wat is voor jou de reden om te verkopen? Een constructie met een warme overdracht is heel gebruikelijk.

Met een goed geformuleerde zzp-overeenkomst zie ik hierin geen risico’s. Heb zo ook mensen aan het werk.

Bram

Bericht door Bram » 16 dec 2025, 09:51

Heel eerlijk, ik krijg het niet voor elkaar om een fulltime onderwijssalaris te matchen. Onderwijs betaalt te goed, heeft zeer goede secundaire arbeidsvoorwaarden en vind ik oprecht veel te leuk om niets mee te doen. Ik houd van mijn vak maatschappijleer en leg dat graag aan jonge MBO studenten uit. Daar krijg ik energie van.

In de business waar ik actief in ben heb je te maken met veel fysiek werk, en dat begin ik met mijn 48 onderhand wel te voelen. Ik heb altijd personeel nodig voor de grotere klussen waar lastig aan te komen is, ik heb iemand in vaste dienst gehad en dat is niet lekker afgelopen, je moet altijd bereikbaar zijn om problemen op te lossen, en er is dit jaar al 2x ingebroken waarbij veel geld en goederen gejat zijn. Los van dat, wij kunnen thuis niet wennen aan een seizoensgebonden inkomen.

Aan de ene kant ben ik trots, want ik ben begonnen in een standaard formaat garage en heb nu een hal van 340 m2 die redelijk gevuld is (en waar de M3 lekker kan staan, ook wel fijn) en draai ik al enige tijd een zescijferige omzet. Aan de andere kant had ik heel erg gaaf gevonden om dagelijks een aantal teams op weg te helpen richting de klant, waarna ik me bezig zou gaan houden met andere zaken. Maar daar zijn de marges echt te mager voor, het is serieus hard werken en je weet nooit hoe een jaar verloopt. Ik draai nu bijvoorbeeld fors slechter dan vorig jaar, dat voel je wel, zeker als er daarnaast nog veel geld gestolen wordt.

Ik kan prima tegen enige onzekerheid, maar zoals het nu gaat, dat wil ik niet meer, zeker niet omdat ik een jong gezin heb. Ik werk nu op fietsafstand van huis, de zaak ligt 62 kilometer verderop met veel file. Dat is ook erg prettig.

Oof
Auto: M2 Competition H6

Bericht door Oof » 16 dec 2025, 10:26

Ik begrijp je standpunten goed en met de laatste loonverhogingen in het onderwijs is dat inderdaad een mooi inkomen.

Succes met de verkoop, en ik zou in jouw geval die zes maanden gaan zzp’en.
Laatst gewijzigd door Oof op 16 dec 2025, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Fabian

Bericht door Fabian » 16 dec 2025, 10:29

Snap het helemaal Bram!

alt

Bericht door alt » 17 dec 2025, 15:57

Ik raad je aan als je je zaak hebt verkocht, de nieuwe eigenaar na het onderteken te feliciteren en dan niet meer in je oude zaak te gaan werken. Het wordt vaak ruzie omdat jij op jouw/oude manier werkt en de nieuwe eigenaar zijn eigen ideeën heeft.
Ik kan erover meepraten, ik was binnen 14 dagen er klaar mee om met de nieuwe eigenaar van mijn oude zaak samen te werken.

Plaats reactie