EV auto's (elektrische)
- Knot
Re: EV auto's (elektrische)
Of gedeelte subsidie moet terugbetaald worden, zelde als het hele BPM verhaal.
-
Gewoon alle. MIA KIA korting loopt in de 10.000-en euro's.Knot schreef: 09 nov 2023, 12:26 Of gedeelte subsidie moet terugbetaald worden, zelde als het hele BPM verhaal.
-
Uitzondering KIA: Personenauto’s die niet bestemd zijn voor beroepsvervoer.
MIA bestaat niet meer voor electrische personenauto's sinds 2022 en was toen al maximaal 40.000 EUR (Wat je een aftrekpost opleverde van dik 10k). Je moet hem dan wel tenminste 5 jaar hebben/houden.
MIA bestaat niet meer voor electrische personenauto's sinds 2022 en was toen al maximaal 40.000 EUR (Wat je een aftrekpost opleverde van dik 10k). Je moet hem dan wel tenminste 5 jaar hebben/houden.
-
Ik bedoel dan ook auto's die 5 jaar terug die korting gehad hebben en nu dus naar buitenland gaan terwijl ze gewoon in de EV pool in NL moeten blijven. Dat was de achterliggende gedachte van de overheid. Dan moet je er wel voor zorgen dat het of heel onaantrekkelijk of gewoon niet mogelijk is zulke auto's te exporteren.
- Joy
Ik heb inderdaad ook naar de ID Buzz gekeken. Maar ik heb wat moeite met de prijs/kwaliteit verhouding. Met wat slijtage van de accu hou je over een paar jaar een actieradius over van 300 km. Voor een gezinscontainer waar vanalles in, op en aan moet is dat krapjes.
We werken voor een VW-dealer waar wel 10 van die dingen staan sinds begin dit jaar. Zelfs met de 10 mille korting omdat er nieuwe accu/motor aankomt is er nog geen 1 verkocht. Dat is wel een slecht teken.
We werken voor een VW-dealer waar wel 10 van die dingen staan sinds begin dit jaar. Zelfs met de 10 mille korting omdat er nieuwe accu/motor aankomt is er nog geen 1 verkocht. Dat is wel een slecht teken.
-
- Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd
Zelfde verhaal over de BMW IX3, daar komen ze ook niet vanaf.
Doe een bod en je hebt m werd me gezegd…
Doe een bod en je hebt m werd me gezegd…
-
Serieus? Waarom loopt de Ix3 niet goed dan? Daar zou ik nog wel interesse in hebben.
- Joy
Als het nu alleen de lagere actieradius was kon ik er nog enigszins mee leven. Maar het idee dat een accu vanaf dag 1 achteruit gaat en na 8-10 jaar aan het eind van zijn levensduur is gekomen, daar is niemand immuun voor.
Een 77 kwh batterij van een ID Buzz kost € 25.000,00. Dat is tegen die tijd gelijk aan de restwaarde van de auto. Oftewel potentieel schrijft een EV in 10 jaar tijd volledig af naar 0 omdat niemand het risico wil lopen op een kapotte accu.
En dan ondervind je in de tussentijd de nadelen van een minder presterende accu.
Zolang dat niet is opgelost zie ik het somber in voor EV's in het algemeen. De doorstroming naar particulieren van ex-lease zal dan nooit op gang komen. Een occasion van 5 jaar oud heeft teveel risico op enorme kosten.
Een 77 kwh batterij van een ID Buzz kost € 25.000,00. Dat is tegen die tijd gelijk aan de restwaarde van de auto. Oftewel potentieel schrijft een EV in 10 jaar tijd volledig af naar 0 omdat niemand het risico wil lopen op een kapotte accu.
En dan ondervind je in de tussentijd de nadelen van een minder presterende accu.
Zolang dat niet is opgelost zie ik het somber in voor EV's in het algemeen. De doorstroming naar particulieren van ex-lease zal dan nooit op gang komen. Een occasion van 5 jaar oud heeft teveel risico op enorme kosten.
- Joy
https://www.ad.nl/auto/test-elektrische ... ~a73bf9bb/KoenM schreef: 11 nov 2023, 13:14 Serieus? Waarom loopt de Ix3 niet goed dan? Daar zou ik nog wel interesse in hebben.
Onder andere hierom ^
- Arthur
- Auto: Nr.51
Huh, was toch 1 en al hosanna, die EV's en hun accu's??
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Ja deze negatieve berichtgeving had ik óók niet verwacht...poeh...(wel gehoopt
)

-
OnlineMartijn_bmw
Jaren zijn het probleem niet, slijtage ontstaat door laden/ontladen en dus kilometers maken maar niet heel snel hoor. Er zijn legio voorbeelden van Tesla Model S-en ingezet in de taxi wereld die inmiddels 10jr oud zijn en meer dan half miljoen km gelopen met originele accu’s. Uiteraard worden die inmiddels minder maar nog altijd een heel behoorlijke range.Joy schreef: 11 nov 2023, 13:25 Als het nu alleen de lagere actieradius was kon ik er nog enigszins mee leven. Maar het idee dat een accu vanaf dag 1 achteruit gaat en na 8-10 jaar aan het eind van zijn levensduur is gekomen, daar is niemand immuun voor.
Gemiddeld na 200k km moet je nog zeker 90% van je originele range over hebben, dat is ook wat we zien van de voorbeelden die we hebben inmiddels. Nog niet mega veel voorbeelden uiteraard maar accu degradatie gaat echt niet heel snel.
-
OnlineMartijn_bmw
Maar de verkopen stokken idd wel aardig of eigenlijk de verkoop is gelijk gebleven maar het aanbod na het oplossen van chiptekorten ineens enorm gegroeid waardoor er grote voorraad is ontstaan.
En het is niet meer goedkoop voor de zakelijk leaserijder ongeveer even duur als benzine qua bijtelling dus als je niet verplicht EV hoeft vanuit de autoregeling kiezen veel mensen toch (weer) voor het gemak van benzine wat ik zelf ook zou doen
En het is niet meer goedkoop voor de zakelijk leaserijder ongeveer even duur als benzine qua bijtelling dus als je niet verplicht EV hoeft vanuit de autoregeling kiezen veel mensen toch (weer) voor het gemak van benzine wat ik zelf ook zou doen

- Fabian
Het valt me op dat op dit moment de accu’s van de i-paces bij bosjes vervangen worden onder garantie. Zitten er bij met 60k, maar ook met 140k. Allemaal van 2018/2019.
Het er afgelopen maand zomaar 10 ineens denk ik
Het er afgelopen maand zomaar 10 ineens denk ik
-
Niet heel schokkend eerlijk gezegd. Met een goede korting incl. fiscale herwaardering hap ik misschien wel toe. Bijtellen over 78k zie ik niet zitten.Joy schreef: 11 nov 2023, 14:15https://www.ad.nl/auto/test-elektrische ... ~a73bf9bb/KoenM schreef: 11 nov 2023, 13:14 Serieus? Waarom loopt de Ix3 niet goed dan? Daar zou ik nog wel interesse in hebben.
Onder andere hierom ^
Geldt dit ook voor de i4’s?
-
Vandaar dat ik elke iX3 op de rechterbaan en vaak nog achter een vrachtwagen aanrijdend zieJoy schreef: 11 nov 2023, 14:15https://www.ad.nl/auto/test-elektrische ... ~a73bf9bb/KoenM schreef: 11 nov 2023, 13:14 Serieus? Waarom loopt de Ix3 niet goed dan? Daar zou ik nog wel interesse in hebben.
Onder andere hierom ^

Ik kom ze trouwens wel vaker tegen dan een normale X3.
- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Alle EV's met een beperkte range zijn gebruikt onverkoopbaar. Bv Audi e-Tron. Vooral de 50 versie. Nieuwprijs 90k en nu voor de prijs van een paar schoenen.
Ook EV's met een hoge nieuwprijs (mustang bv) krijgen klappen nu.
Maw....wet van de remmende voorsprong.
Ook EV's met een hoge nieuwprijs (mustang bv) krijgen klappen nu.
Maw....wet van de remmende voorsprong.
- Arthur
Interessant voor de mensen die alleen incicenteel eens een lange afstand af moeten leggen.
-
En voor die mensen vaak te duur.Arthur schreef: 12 nov 2023, 10:27 Interessant voor de mensen die alleen incicenteel eens een lange afstand af moeten leggen.
- Arthur
Wellicht, maar ik lees te koop voor de prijs van een paar schoenen.
- Joy
Er is nog te onduidelijk wat de wegenbelasting gaat doen. Stel dat de overheid geen aparte klasse voor EV's maakt dan zijn 2.500 kg zware en matig presterende EV's, zoals de E-tron, vrijwel onverkoopbaar.
-
Goedkoopste op Autotrack is 36k.Arthur schreef: 12 nov 2023, 13:51 Wellicht, maar ik lees te koop voor de prijs van een paar schoenen.
Erg dure schoenen.
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Joy
Is een zakelijke auto, excl btw geadverteerd. 41k inclusief.