Het zoveelste elektrische model belandt normaliter in het algemene ev-draadje, maar dit spannende pareltje behoeft toch een eigen draadje. Als het dan toch elektrisch moet worden
De kleinste accu vind je in de EX30 Single Motor RWD, deze lithium-ijzerfosfaat accu heeft een bescheiden capaciteit van 51 kWh. Daarmee haalt de Volvo EX30 in de WLTP-cyclus een range van 344 km, wat niet overhoudt. De snellaadsnelheid is op zich keurig, maar met 134 kW DC ook weer niet baanbrekend. Met de relatief kleine accu duurt laden van 10 naar 80% dan wel maar 26 minuten.
De EX30 Single Motor Extended Range lijkt een stuk interessanter. Deze heeft een accupakket gebaseerd op nickel mangaan kobalt met een capaciteit van 69 kWh. De opgegeven actieradius (WLTP) is 476 km en ook DC snelladen gaat met 153 kW iets rapper. De 10-80% laadtijd is nog steeds zo’n 26 minuten, maar daarmee kom je dan toch weer 100 km verder.
Onder winterse omstandigheden en op de snelweg blijft er vaak maar 3/5 van de WLTP-range aan praktijk actieradius over, voor de kleinste accu is dit dus net boven de 200 km. De EX30 Single Motor met 51 kWh is daarom geen aanrader als je geregeld wat verder op pad wil, ook omdat dit de enige versie zonder warmtepomp en zonder actieve aerodynamica. Tijdens de test van de Volvo EX30 konden we het nog niet verifieren, maar het zou best wel eens kunnen dat de versies met grote accu in de praktijk echt veel verder komen dan de basisversie.
Van de drie varianten is er maar één echt relevant. De EX30 Single Motor kost slechts 36.795 euro, maar met de beperkte range en ontbreken van warmtepomp is dat eigenlijk geen goede keuze. De EX30 Twin Motor Performance heeft een overkill aan vermogen, maar het is wel de enige versie met vierwielaandrijving. De prijs van 49.995 euro zonder dat de EX30 Twin Motor Performance wat sportiever oogt of rijdt, maakt het niet de beste deal.
De beste deal is namelijk de Volvo EX30 Single Motor Extended Range die er vanaf 41.495 euro is. Premium concurrentie in dit segment is er niet echt. De ingrediënten: Volvo, elektrisch, relatief betaalbaar en SUV zorgen ongetwijfeld voor een succesvol recept. De pre-orders lopen al aardig binnen en bij Volvo Nederland zetten ze de champagne niet alleen voor begin 2024 klaar. Eind 2024 hopen ze in de top 5 van best verkochte automerken te eindigen, waar ze nu op de tiende plek staan. Dat wordt iedere maand champagne dus.
Weinig beenruimte en een kofferbak van 318 liter. Instapprijs is een lokkertje. Gaat al snel naar 45k met de opties die je eigenlijk wil.
Wel een leuk model om te zien.
Wat een lelijk hok!
Het begint al met die grilloze voorkant, verschrikkelijk en dan die achterkant met die soort van rare balk erin, waar in de uiteinden de achterlichten verwerkt zijn en vanaf de zijkant gezien vind ik 'm ook wat hoekig, wat ik niet mooi vind.
Nou vind ik bijna geen ene SUV mooi, maar deze is toch wel echt erg wat betreft lelijkheid.
Wij zijn in de markt voor een long range RWD EX30.
Per 1 januari schijnen de prijzen en opties aangepast te worden, wellicht dat dan ook de opties van de dual motor beschikbaar worden.
Ze gaan iig als warme broodjes, we hebben er al veel verkocht.