Klaar voor een 3e post met veel te veel foto's die aan het laden zijn in je browser, op pagina 7 van dit topic?
MOOI! Want er is beeldmateriaal.
Vorige week (week 45) stond de dinsdag- en donderdagavond in het kader van: "Afmaken voor zondag".
Zondag stond de 4x4 dag op St. Isedorishoeve op de planning, de vuurdoop van de XJ in het terrein voor ons. En de eerste kilometers na de grote ombouw van dit jaar.
Donderdag avond zou ik met de Smart ForTwo leenauto naar huis moeten omdat ik de Amarok had uitgeleend, dus van een nood maar een deugd gemaakt door die dingen af te maken met m'n zus die een testrit naar huis (55km) met de XJ in de weg stonden..
Kentekenplaathouder ombouwen naar Europese plaat
Interieur afmaken, lier aansluiten en alles terug plaatsen.
Tevens even een mooi stickertje gemaakt voor de knoppen. Rechter schakelaar doet nog even niks, maar daar komt nog wel een functie voor.
Bekabeling voor het 3e remlicht en de kentekenverlichting gemaakt en aangesloten.
3e Remlicht ook even aangesloten <3
Met een pizza in de maag, een extra jas, een koffer vol gereedschap en veel vertrouwen donderdagavond om 23:15 huiswaarts gereden met de XJ. Mocht het misgaan was overnachten te doen langs de kant van de weg.
Maar wonder boven wonder kwamen we gewoon lekker thuis zonder enig gemor. Zelfs de benzine van januari 2023 deed nog gewoon z'n werk. Wel wat bijgeluiden van een uitlaat die nog de carrosserie raakt, wat dreun en een radio die niet werkt. Maar niet heel veel geks.
De volgende ochtend toch maar even de temperatuurmeter meegenomen om te kijken hoe heet het nou allemaal wordt aan de binnenzijde met zo'n uitlaat door de carrosserie. Zeker met het oog op het feit dat de hond van m'n zus mee gaat naar haar werk en die ook achterin de XJ komt te liggen, ook de binnenkant maar meegenomen.
Temperaturen gemeten na 55km op m'n werk.
Binnenkant Aluminium plaat (hier gaat de hond dus met z'n kont tegenaan liggen

)
Dit is binnenkant wielkast, zeg maar de andere kant van de aluminium plaat hierboven.
Buitenkant uitlaatmondstuk.
Allemaal nog niet heel schokkend dus, wel puntje van aandacht is de ontzettende dreun van de uitlaat.
Die wielkast is eigenlijk een grote metalen doos van dunwandig staal, dus dat resoneert als een gek. Moeten we nog even op zoek naar wat schuim / wol wat zulke temperaturen kan hebben.
maar toch, hij staat er wel cool bij.
Maar een rijdende Jeep XJ is niet genoeg voor een dagje offroaden, je moet ook nog stijlpunten hebben.
duusssssssss
Vrijdag avond het sjeepje naar binnen:
Wiel eraf, 25mm spacer er op en wiel er weer op:
En dat herhalen we aan de achterzijde:
Voor:
Na:
Dikke stèns zo
Omdat de banden met sturen wel wat raakten, gelijk de wielkasten leeggetrokken.
De plastic modderkuipen waren al niet in beste toestand, maar met de spacers en grotere wielen is een kleine aanpassing wel nodig.
Dus zaterdagochtend even de zaag er in:
Voor:
Na:
Wel even de kokers en alle holtes behandeld met anti-roest wax. en verf. Want we willen geen Roest op een XJ........ :S
Vervolgens de auto nog een keer ontlucht. Ik merkte dat hij op de weg naar huis een beetje wisselvallig temperatuur weergaf. En iedereen met een Jeep XJ weet dat ze graag heet willen worden. (de 4.0 6 in lijn is nooit bedoelt voor de auto, dus de motorruimte is eigenlijk te klein voor de lange 6 cilinder.)
Hoogste punt van de koeler nog hoger gebracht met de krik, tankje erop en ontluchten
Nadat het allemaal geregeld was, de XJ even langs het kanaal gezet om wat foto's te maken van het voorlopige eindresultaat.
Mochten we hem zondag dan rollen, hadden we iig de foto's nog.
En dan even 11 maanden in vogelvlucht:
Aankoop December 2022:
Januari 2023:
November 2023:
En vervolgens klaargezet voor zondag:
Zondag aangekomen in St. Isedorushoeve:
Bordje op het dak, kentekenplaat eraf.
Was echt gespannen voor de eerste rondjes. Baan was ontzettend nat en zwaar, dus was huiverig of de XJ wel uberhaupt tot iets in staat zou zijn op zo'n natte zandbaan.
Na het eerste rondje even een checkup gedaan. Had een gat na een zandbult over het hoofd gezien, dus met een klein beetje vaart het zand gekopt met de lierbumper
Dit was ronde 1:
En dit was ronde 2:
Iets zwaarder rondje
Had alles te maken met de wisseling van de bestuurder.. Want nu zat m'n zus achter het stuur.
(ik weet dat ze dit niet leest, dus ik durf het hier wel te zeggen)
Bewegende beelden van die dag op m'n Instagram:
https://www.instagram.com/stories/highl ... 726475391/
Was ook gelijk de eerste keer dat we de lier gebruikten. Dus beetje angst over: "Knapt de bumper niet af" was er wel.. Gelukkig ging dat allemaal goed.
Ook gelijk in beeld dat we echt sperren nodig hebben. (bij de insta-stories)
En toen we wisten dat de bumper niet afbrak, konden we ook anderen helpen:
En nog wat algehele sfeerbeelden van de XJ:
En na een geslaagde dag, gewoon met de XJ over de straat naar huis gereden. Opladen hadden we geen zin in, dus maar zo naar huis gereden.
Als laatste nog even een snelle wasbeurt gegeven omdat het onbalans door zand in de velgen zo ontzettend erg was dat 80km/h rijden geen optie was
Al met al een zeer geslaagde dag die zonder enige vorm van schades en pech is verlopen. Dus dat stemt de burger gelukkig
Nu nog bezig met de laatste 2% om de auto klaar te maken voor de Carbagerun. Maar daarover later meer!