Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51658
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 28 okt 2023, 10:58

Elise schreef: 28 okt 2023, 10:502 staten
Eensch , maar beide kampen hebben daar moeite mee dacht ik?

Elise
Berichten: 7557
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Elise » 28 okt 2023, 12:20

Ik weet nog wel een andere "oplossing", maar daar zit niemand om te springen denk ik :whistle:


Robin
Berichten: 51658
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 28 okt 2023, 13:05

Elise schreef: 28 okt 2023, 12:20 Ik weet nog wel een andere "oplossing", maar daar zit niemand om te springen denk ik :whistle:
Vertel:)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31598
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door JP » 28 okt 2023, 14:08

Nuke ‘m ?

Elise
Berichten: 7557
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Elise » 28 okt 2023, 14:58

JP heeft aan een half woord genoeg :wink:
Maar inderdaad, of samen er wonen in ieder een aparte staat of niemand die er nog kan wonen.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12552
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Downforce Hans » 28 okt 2023, 18:09

Met een kanon op een fruitvlieg schieten is iets wat die Israëliërs wel onder de knie hebben zeg. Die "bibi" is inmiddels wel toegetreden tot het groepje bekende massamoordenaars. Dat die met zijn verleden daar nog aan de macht is.

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door 350 Z » 01 nov 2023, 10:10

https://www.wyniasweek.nl/bericht-uit-i ... jfsbehoud/
Dit stuk is veelzeggend:
Het Westen zorgde wel voor het gewone volk

Verschillende sociale media tonen ons op Palestijnen gerichte educatieve filmpjes. ‘It could have been paradise …’ aldus een hele rake. ‘… als jullie de miljarden waarmee de internationale gemeenschap over de brug kwam (nadat Israël onder Sharon zich in 2005 uit Gaza had teruggetrokken) niet aan tunnels en raketten hadden besteed.’ Of anders hadden jullie wel het Singapore of Hong Kong van het Midden-Oosten kunnen zijn (…).

En voor de kritische lezer: water stroomt altijd naar het laagste punt en internationale humanitaire hulp schept ruimte om de eigen middelen anders te besteden. Nadat Hamas na de gewonnen verkiezingen de nodige politieke tegenstanders letterlijk van de daken had gesmeten, gingen de eigen middelen op aan tunnels en raketten. Het Westen zorgde wel voor het gewone volk.

Tom
Berichten: 21805
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Tom » 01 nov 2023, 10:17

Afbeelding

Gebruikersavatar
JWdrive
Berichten: 253
Lid geworden op: 05 jun 2013, 15:38
Auto: BMW i4 M50 | GSX-R 750

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door JWdrive » 01 nov 2023, 10:32

Tom schreef: 01 nov 2023, 10:17
+1

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15930
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Bram » 01 nov 2023, 11:01

Mwa, als je vluchtelingenkampen gaat beschieten of witte fosfor inzet op plekken waar burgers wonen, ben je zeker niet bezig met het minimaliseren van burgerslachtoffers.

En waarom zou Gaza in een paar uur weggevaagd moeten worden? Dat gebeurt nu trouwens toch wel als je de drone beelden bekijkt van hoe het erbij ligt, compleet in puin geschoten. Geen idee wat het percentage Hamas onder de Palestijnen is, maar niet zoveel volgens mij om Gaza maar met de grond gelijk te maken. Iets zegt me dat Israël totaal niet proportioneel reageert op wat er 7 oktober gebeurd is.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3313
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Martijn M » 01 nov 2023, 11:17

Tom schreef: 01 nov 2023, 10:17 -knip-
Amen.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11459
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Hielke » 01 nov 2023, 12:02

Bram schreef: 01 nov 2023, 11:01 Mwa, als je vluchtelingenkampen gaat beschieten of witte fosfor inzet op plekken waar burgers wonen, ben je zeker niet bezig met het minimaliseren van burgerslachtoffers.

En waarom zou Gaza in een paar uur weggevaagd moeten worden? Dat gebeurt nu trouwens toch wel als je de drone beelden bekijkt van hoe het erbij ligt, compleet in puin geschoten. Geen idee wat het percentage Hamas onder de Palestijnen is, maar niet zoveel volgens mij om Gaza maar met de grond gelijk te maken. Iets zegt me dat Israël totaal niet proportioneel reageert op wat er 7 oktober gebeurd is.
Klopt. Ze hadden Gaza ook moeten intrekken met de bedoeling kinderen en ouderen alvorens ze te onthoofden en in brand te steken te folteren en te vernederen en dit op sociale media vast te leggen. Dat bedoel je toch met proportionaliteit?







Ik ben wel eens geneigd Islamisten en Jihadisten beesten te noemen. Ik moet dat niet doen. Die belediging verdient het dierenrijk niet. Dieren doen datgene wat de wereld op 7 oktober heeft gezien niet.

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door 350 Z » 01 nov 2023, 12:46

+1

Zed240
Berichten: 2948
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Zed240 » 01 nov 2023, 12:55

Bram schreef: 01 nov 2023, 11:01 Mwa, als je vluchtelingenkampen gaat beschieten of witte fosfor inzet op plekken waar burgers wonen, ben je zeker niet bezig met het minimaliseren van burgerslachtoffers.

En waarom zou Gaza in een paar uur weggevaagd moeten worden? Dat gebeurt nu trouwens toch wel als je de drone beelden bekijkt van hoe het erbij ligt, compleet in puin geschoten. Geen idee wat het percentage Hamas onder de Palestijnen is, maar niet zoveel volgens mij om Gaza maar met de grond gelijk te maken. Iets zegt me dat Israël totaal niet proportioneel reageert op wat er 7 oktober gebeurd is.
Ik ben benieuwd wat dan wel een proportionele reactie zou zijn op een spontane, onaangekondigde invasie, waarbij honderden willekeurige burgers zijn gemarteld, gedood of zijn ontvoerd. Dit alles gevolgd door raketaanvallen, meerdere nieuwe invasies, dreigende woorden uit alle aangrenzende landen, terwijl groepen moslims over heel de wereld, de aanvallen van Hamas aanmoedigen en toejuichen.

Elise
Berichten: 7557
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Elise » 01 nov 2023, 14:53

Mooi dat iedereen zo vóór Israël/Joden is en alles wat moslim/islam is de schuld geeft :coffee:

Nu sta ik hier, als Geert stemmer, niet bepaald bekend als pro moslim/islam, maar ik probeer toch echt wel met een open blik naar de hele situatie te kijken.

Al dat roepen "zoveel eeuwen geleden was het ons land" kan wat mij betreft linea recta de prullenbak in. Want als je dat accepteert, dan mag je gelijk even de rechten van de Aboriginals, Maori, Eskimo's en indianen op dezelfde manier behandelen. En laten we zeker niet de Hollanders in Zuid-Afrika niet vergeten, die moeten vluchten om niet gelyncht te worden want men is daar ook van mening dat het van oudsher hun land is :whistle:
Feit is dat de Joden grotendeels het gebied verlaten hebben en er geschiedenis overheen is gegaan, en geschiedenis.....die kun je niet terugdraaien.

Tot begin 1900, toen kwamen er langzaam aan steeds meer Joden terug naar de grond waar ze na eeuwen niet meer geweest te zijn recht op menen te hebben. Dan denk ik, das mooi jammer maar dat is verjaard.
(voorbeeldje, als ik een huis koop waar de haag van de buurman achteraf gezien 50 jaar geleden niet op de erfgrens is geplaatst, maar op jouw grond, moet je niet zeiken!).

En al die joden vestigden zich daar, op land waar de Palestijnen woonden. Eerst een klein stukje, dan een kleine nederzetting wat uitmondt in een dorpje. En dat deden ze in 1900 en dat doen ze vandaag de dag nog steeds, zie de westelijke Jordaanoever.
Zie dit fragment van Arjen Lubach (vanaf +/- 16:40 tot rond de 20minuten of je kijkt het helemaal).





Tja als als je dan ziet hoe Israël de afgelopen jaren de Gazastrook (wat feitelijk niet meer is dan een openlucht gevangenis) helemaal afhankelijk en vleugellam heeft gemaakt met erbarmelijke leefomstandigheden, kan ik me wel voorstellen dat men daar wat acties onderneemt en daar heeft Israël het dan zelf naar gemaakt.

Want zoals ik al eerder in dit topic aanhaalde, hoe komt het dat de Joden door de eeuwen heen zoveel problemen hebben gehad, ook met niet Moslims/Islam?
Nee, zo onschuldig is dat heerschap met pijpenkrullen niet.
(Maar ze hebben wereldwijd wel overal een hele dikke vinger in de pap)

just my 2 cents :coffee:

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door 350 Z » 01 nov 2023, 17:20

Hamas vuurt al jaren bijna dagelijks raketten af naar Israel dus medelijden heb ik al lang niet meer. En als Hamas gekozen door de Palestijnen de burgers daar als schild gebruikt en ertussen diezelfde raketten afvuurt dan heeft Israel niet heel veel keuze. Wat moet Israel dan doen. Hamas heeft slechts 1 doel en dat is alle Joden vermoorden (zoals de meeste moslims dit trouwens ook willen, dit word ze met de paplepel bijgebracht). Vergeet niet dat na de Joden wij de volgende zijn (staat letterlijk in de Koran).

Noord-Afrika was eens Christelijk nu is het Islamitsch, vraag jezelf maar eens af hoe dit is gekomen.

Robin
Berichten: 51658
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 02 nov 2023, 07:29

Geschiedenis van Jeruzalem:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jeruzalem

Gesticht door de Hebreeen(voorlopers van de Joden)

12 nogwat onder Katholieke Frederik
1517 onder de Ottomanen(Turken) waar de Joodse gemeenschap relatief 'goed' leefde
In 1917 veroverden Engelsen het weer op de Turken.
Toen gebeurde er dit:
Van 1917 tot 1947
Tijdens de Eerste Wereldoorlog, in december 1917, veroverden Britse troepen Jeruzalem op de Turken. Tot september 1922 bleef Jeruzalem en de rest van Palestina onder Brits militair bestuur. Door de Volkerenbond werd in 1922 het mandaat aan de Britten gegeven om Palestina te besturen en de lokale bevolking voor te bereiden op zelfstandigheid. In dit mandaat werd ook de Balfour-verklaring opgenomen waarin de Britse overheid steun beloofde bij het oprichten van een Joods nationaal tehuis in Palestina. Dit was tegen de wil van het Arabische deel van de bevolking[43][44] die hier verschillende keren tegen in opstand kwam, en wat culmineerde in de Arabisch-Palestijnse opstand die het land van 1936 tot 1939 in zijn greep hield.
Dikgedrukt, het is dus zéker een religieus conflict.

Aangezien Islam niet thuis hoort in de westerse samenleving en Jerusalem tig keer door de duizenden jaren heen verheroverd is, al doet dat voor sommigen er minder toe, is dit (1948) weer een verheroveren van 'de Heilige Stad', meer niet. En Joden en Moslims is een dingetje.

-----> Als ik zie dat de buurlanden(zoals Egypte) geen zin hebben in opvang van hun Palestijnse 'broeders' denk ik dat helaas Palestina het onderspit moet gaan delven. Het was niks, het is niks en het wordt nooit wat, helaas....

Kijk naar inderdaad die megagrote zandbak en Palestijnen zijn nergens welkom. Dat laat zien hoe 't onderling in die geweldige Islam zit. Vreselijke 'cultuur'. Terwijl wij (NL etc) al jaaaren voor opvang van vluchtelingen zorgen.....

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 40059
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Arthur » 02 nov 2023, 09:51

Mooi woord; ‘verheroveren’, aldus de Fa. Biereco :)
Bijlagen
IMG_2140.jpeg
IMG_2140.jpeg (218.42 KiB) 857 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11459
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Hielke » 02 nov 2023, 10:39

Robin schreef: 02 nov 2023, 07:29
Dikgedrukt, het is dus zéker een religieus conflict.
Het is zeer zeker een religieus conflict. En de conflictzoekers zijn in 99% van de ons bekende gevallen moslims. En de bron van al dat kwaad gaat tot de dagdromerij, ingevingen, etc. van Mohammed terug. Ik ken de Quran en de dagelijks verplichte spreuken van moslims niet, maar als, zoals in de video wordt beschreven, het waar is dat dagelijks op de inferioriteit van christenen en joden wordt gewezen, dan hebben we een nagenoeg onoplosbaar probleem.

https://www.youtube.com/watch?v=w3NX4VnNuV8

Robin
Berichten: 51658
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 02 nov 2023, 10:43

Hielke schreef: 02 nov 2023, 10:39
Robin schreef: 02 nov 2023, 07:29
Dikgedrukt, het is dus zéker een religieus conflict.
Het is zeer zeker een religieus conflict. En de conflictzoekers zijn in 99% van de ons bekende gevallen moslims. En de bron van al dat kwaad gaat tot de dagdromerij, ingevingen, etc. van Mohammed terug. Ik ken de Quran en de dagelijks verplichte spreuken van moslims niet, maar als, zoals in de video wordt beschreven, het waar is dat dagelijks op de inferioriteit van christenen en joden wordt gewezen, dan hebben we een nagenoeg onoplosbaar probleem.

https://www.youtube.com/watch?v=w3NX4VnNuV8
Eensch....

Straks even filmpje kijken.

Robin
Berichten: 51658
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 06 nov 2023, 09:34

Ik kwam deze zojuist tegen in een verhaal mbt een interview met Israeli babe Gal Gadot(Wonder Woman , actrice)

Iemand riep:
friends who don’t understand the history , here is a little lesson.

1)Before the modern state of Israel there was the British mandate, Not a Palestinian state .

2) Before the British mandate there was the ottoman empire, Not a Palestinian state .

3) Before the ottoman empire there was the Islamic mamluk sultanate of Egypt, Not a Palestinian state .

4)Before the Islamic mamluk sultanate of Egypt there was the ayyubid dynasty, Not a Palestinian state .Godfrey of bouillon conquered it in 1099.

5) Before the ayyubid dynasty there was the christian kingdom of Jerusalem, Not a Palestinian state .

6) Before the christian kingdom of Jerusalem there was the Fatimid caliphate, Not a Palestinian state .

7) Before the Fatimid caliphate there was the byzantine empire, Not a Palestinian state .

8 ) Before the byzantine empire there was the Roman empire, Not a Palestinian state .

9) Before the Roman empire there was the hasmonean dynasty, Not a Palestinian state .

10)Before the hasmonean dynasty there was the Seleucid empire,Not a Palestinian state .

11) Before the Seleucid empire there was the empire of Alexander the 3rd of Macedon, Not a Palestinian state .

12) Before the empire of Alexander the 3rd of Macedon there was the Persian empire, Not a Palestinian state .

13) Before the Persian empire there was the Babylonian empire, Not a Palestinian state .

14) Before the Babylonian empire there was the kingdoms of Israel and Judea, Not a Palestinian state .

15) Before the kingdoms of Israel and Judea there was the kingdom of Israel, Not a Palestinian state .

16) Before the kingdom of Israel there was the theocracy of the 12 tribes of Israel, Not a Palestinian state .

17) Before the theocracy of the 12 tribes of Israel there was the individual state of Canaan, Not a Palestinian state .

In fact in this corner of the earth there was everything but a Palestinian state!
Valt in dit verhaal nog gaten te schieten?

:coffee:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9181
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door smiley » 06 nov 2023, 11:55

Er is ook geen Friese staat, maar als we alle Friezen naar Duitsland zouden exporteren om zeg Groot Amsterdam wat meer ruimte te geven zou dat ook niet zonder slag of stoot gaan.

SlowCo
Berichten: 3647
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door SlowCo » 06 nov 2023, 12:25

Geen idee of dit conflict ooit tot een goede en leefbare oplossing kan leiden waar alle partijen tevreden mee zijn. Ben bang van niet. :(

Robin
Berichten: 51658
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 06 nov 2023, 13:31

smiley schreef: 06 nov 2023, 11:55 Er is ook geen Friese staat, maar als we alle Friezen naar Duitsland zouden exporteren om zeg Groot Amsterdam wat meer ruimte te geven zou dat ook niet zonder slag of stoot gaan.
Ik heb ook niet het idee dat de 'Friezen' 'Groot Amsterdam' totaal willen elimineren/naar het hiernamaals willen helpen, daarin lijken die twee toch weer net teveel op elkaar qua achtergrond ; Amsterdam is van oudsher een Friezenstad denk > '100 jaar geleden'. Mijn grootmoeder als kind van Friese Ouders in in de Ferdinand Bolstraat geboren, maar ik snap jouw analogie.

De Palestijnen waren de dwarsliggers tijdens het Interbellum (tussen WW1 en WW2 in dus vóór 1948) heb ik in een vorige post aangetoond.

Anyway, deze vond ik ook wel treffend:

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten