MINI Clubman

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

MINI Clubman

Bericht door Hans R » 20 okt 2007, 10:43

MINI Clubman, The Other MINI!

[img:800:533]http://i100.photobucket.com/albums/m22/ ... dium-1.jpg[/img]

Madrid 19 September 2007, na een gezellige, twee uur durende vlucht van Amsterdam naar Madrid komen we eindelijk aan. Mijn enthousiasme wordt steeds groter en ik stap bij de uitgang van het vliegveld in een shuttlebusje die mij en mijn bagage naar het nieuwe gedeelte van het vliegveld brengt. Een parkeerplaats vol BMW’s en een groot MINI logo schermen de 50 gloednieuwe MINI Clubman’s af van de buitenwereld en verraden dat ik op de plaats aangekomen ben waar mijn avontuur zal beginnen.

[img:800:533]http://i100.photobucket.com/albums/m22/ ... Medium.jpg[/img]


Zo snel als ik kan sleur ik mijn bagage mee de lounge in om de tijd die mij scheid van de MINI Clubman zo kort mogelijk te maken. Ik neem mijn eigen ‘International Media Launch ID-kaart’ in ontvangst evenals de sleutels van mijn eigen MINI Clubman. Okeej, voor één dag mijn eigen MINI Clubman. Vlot wordt duidelijk wie mijn bijrijder zal worden. Een leeftijdgenoot die journalist is voor Penthouse Magazine. Na een hapje eten, het inpakken van de juiste apparatuur voor het nodige beeldmateriaal en het inleveren van de spullen die ik niet nodig heb lopen we naar de parkeerplaats. Daar staan 25 Lightning Blue en 25 Dark Silver MINI Cooper S Clubmans op hun testrijders te wachten. De blauwe Clubmans met 17 inch en sportonderstel, de grijze met 16 inch, zonder sportonderstel.

[img:800:533]http://i100.photobucket.com/albums/m22/ ... Medium.jpg[/img]

Een aardige man komt op ons afgelopen nadat wij onze Lightning Blue Clubman hebben gevonden en ik bezig ben de ‘splitdoor’ achterdeurtjes open te trekken, eerst het rechtse deurtje en dan de linker. Hij legt uit hoe de rest van de deuren en overige snufjes werken. Een gedetailleerd routeboek zal ons de weg wijzen, tenminste als degene die het routeboek leest het goed voorleest.

Na de tweede aanwijzing zijn we al van de route af en op zoek naar de juiste weg. Op mijn beste engels vraag ik een voorbijganger hoe we in hemelsnaam terugkomen bij Airport Terminal T4, de beste man antwoord in lichtsnelheid Spaans en ik begrijp er steeds minder van. Godzijdank heeft mijn Spaans-studerende bijrijder er het nodige van kunnen vertalen en hebben we de route al snel weer terug gevonden. Bij het opdraaien van de snelweg word duidelijk dat de Clubman, ondanks zijn 8 centimeter langere wielbasis en 16 cm langere achterkant net zo goed aan het asfalt kleeft als de ‘normale’ MINI Cooper S. Hoewel hij wel ietsje sneller onder- en overstuur creëert door zijn hogere gewicht. Op de snelweg aangekomen wordt het gas ingetrapt en laten we de 175 pk’s die de 1,6 turbo levert hun werk doen. De 200 km/h grens word in een rap tempo overschreden en we missen opnieuw een afslag.

[img:800:533]http://i100.photobucket.com/albums/m22/ ... Medium.jpg[/img]


De eerste afslag die we tegenkomen rijden we op en zien in de verte de weg liggen waar we eigenlijk op hadden moeten staan. Ook de provinciale weg kent geen limieten en met zo’n 150 km/h knallen we richting de bergen waar de route zal vervolgen. Werkelijk schitterende bergroutes met heerlijke snelle bochten, hier voelt de Clubman zich net als zijn kleine broertje het meest thuis. Na een korte stop, om even te genieten van de indrukwekkende omgeving met fantastisch uitzicht op een of ander meer, pluizen we de Clubman volledig uit. Elk scharnierpunt wordt uitgebreid getest en bekeken om een zo goed mogelijke indruk te krijgen van de kwaliteit en bruikbaarheid van de nieuwe onderdelen.

De conclusie daaruit, zoals verwacht, is top! Het dak is aan de achterkant behoorlijk laag en zal voor de wat langere mensen onder ons misschien als hinderlijk kunnen worden ervaren, omdat zij geen zicht hebben in de kofferbak. Je moet flink bukken om er spullen in te kunnen leggen. De toegang tot de achterbak is daarentegen dankzij de twee opzij scharnierende deuren lekker ruim. Er is geen irritante laaddrempel, maar een volledig vlakke laadvloer. Mocht die van bodem tot plafond niet hoog genoeg zijn dan kan je de valse bodem er, evenals het afdekzeil zonder problemen uithalen. Met de banken plat breid je de laadruimte uit van 260 naar maar liefst 930 liter , bijna een kuub inhoud.

[img:800:533]http://i100.photobucket.com/albums/m22/ ... Medium.jpg[/img]


Een ander kenmerk is de Clubdoor. Een bijna onzichtbare achterdeur aan de passagierskant die de toegang tot de achterbank vergemakkelijkt. Vanwege de veiligheid kan deze deur alleen open als het rechter voorportier is geopend en scharniert om diezelfde reden aan de achterzijde.



We vervolgden onze weg richting de koffiestop, zo’n 20 kilometer verderop. Daar hebben mijn bijrijder en ik besloten met twee andere Nederlandse journalisten achterin de Clubman mee te rijden om ook die ervaring te kunnen delen. Achterin zit je ruim en comfortabel, je kan dat het best vergelijken met een BMW 5 serie sedan. Tijdens deze rit achterin de media informatie goed doorgelezen.

Zo is de Clubman momenteel te krijgen in drie varianten.
De MINI Cooper Clubman. Een Clubman met een 1,6 liter ongeblazen benzine motor. Deze levert 120 pk en 160 Nm koppel. Doet de sprint van 0-100 in 9,8 seconden en heeft een topsnelheid van net boven de 200 km/h. Verbruik: 5,5 liter op 100 kilometer, waarmee hij een energielabel B haalt. De MINI Cooper Clubman is te kopen vanaf €25.450,-
De MINI Cooper D Clubman. De nieuwe superzuinige MINI. Een 1,6 common rail dieselmotor, 110 pk en 260 Nm koppel. De sprint van 0-100 in 10,4 seconden en een topsnelheid van net onder de 200 km/h. Deze MINI rijd bijna 1 op 25 waarmee hij een groen energielabel B heeft. Deze diesel is te krijgen met een prijs vanaf €28.650,-.
De laatste en snelste versie is uiteraard de MINI Cooper S Clubman. Zoals ik in het begin al vertelde levert de 1,6 liter turbomotor 175 pk en 260 Nm koppel met overboost. In 7,6 seconden rijdt deze Clubman 100 km per uur en heeft een topsnelheid van 224 km/h. Een verbruik van 6,3 liter per 100 km maakt hem groen met energielabel C.
Alle motoren zijn te verkrijgen met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een optionele zestrapsautomaat met flipperkastbediening.

[img:800:533]http://i100.photobucket.com/albums/m22/ ... Medium.jpg[/img]



Standaard worden alle nieuwe MINI’s vanaf deze maand geleverd met het automatische Start-Stop functie, overigens alleen als je kiest voor de handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze functie zorgt ervoor dat de motor afslaat als de MINI tot stilstand komt, maar alleen als de koppeling wordt losgelaten en de versnellingsbak in neutraal staat. Zodra je de koppeling weer in trapt start de motor automatisch. Op de actuele verbruiksmeter zag je dat je met name in de stad behoorlijk wat brandstof bespaart. Samen met de ‘Brake energy regenerator’, die energie bij het remmen opslaat i.p.v. deze van de motor af te tappen en de nieuwe schakelindicator die het meest optimale schakelmoment weer geeft, kan je behoorlijk wat brandstof dagelijks besparen, wat uiteraard ten goede komt aan het milieu en in de portemonnee.

Goed, genoeg geklets. De avond zag er zeer plezant uit. Na de persconferentie stond er beneden een Clubman voor je klaar om in het donker een uitgestippelde route te rijden. Wij kozen verstandig en namen de, van te voren door MINI geregelde, gids mee achterin. Zij wees ons de weg door het doolhof wat de Spanjaarden een stad noemen. Eenmaal op locatie aangekomen stond er een menigte, een hoop camera’s en een glaasje bubbels op ons te wachten. Heel vreemd, maar werkelijk heerlijk gegeten en gediscussieerd aan tafel in een schitterende zaal. Rond een uur of 01.00 had ik het helemaal gehad en ben ik naar m’n zeer vervelende hotelkamer terug gegaan...

[img:800:533]http://i100.photobucket.com/albums/m22/ ... Medium.jpg[/img]


’s Ochtends vroeg opgestaan om te ontbijten en z.s.m. weer een Clubman in te stappen om nog een deel van een route te rijden. Met twee Clubmans achter elkaar aanblazen tot je vervolgens een uur lang in de file staat is wel een fantastische manier om de dag te beginnen. Spanjaarden zijn niet zo van ‘onderhoud’, dus moet je er vooral niet van staan te kijken als er stukken beton ter grootte van een Volkswagen Golf naar benenden komen zeilen van een viaduct.



Helaas vloog de tijd voorbij en was het alweer tijd om ons te gaan haasten richting het vliegveld om daar de Clubman te parkeren en de vlucht naar Amsterdam te pakken. Wat een fantastische dagen, wat een fantastische MINI!

De MINI is vrijwel volledig in eigen smaak samen te stellen. Keuze uit meer dan 40 verschillende kleurencombinaties. Nieuw is de contrastkleur zilver voor het dak en de C-stijl, terwijl de lakkleur Hot Chocolate speciaal voor de Clubman is ontwikkeld. Op www.mini.nl kan je inmiddels jouw eigen Clubman samenstellen. Probeer het maar eens, er zit zeker een combinatie bij die voldoet aan jouw wensen. Vanaf 10 November is de Clubman leverbaar en staat hij bij de dealers.



[img:425:319]http://www.mini2.com/images/mini2/2007/ ... etycar.jpg[/img]

[img:425:319]http://www.mini2.com/images/mini2/2007/ ... tycar2.jpg[/img]

[img:425:319]http://www.mini2.com/images/mini2/2007/ ... tycar3.jpg[/img]

[img:425:319]http://www.mini2.com/images/mini2/2007/ ... tycar4.jpg[/img]

Deze is wel dik! 8)

Dit stukje is door iemand geschreven van de Newminiclub en is op uitnodiging door Mini/BMW Nederland de MINI Clubman gaan testen in Madrid! Je staat toch sterk als club zijnde.. :wink: Wanneer moet de nieuwe Lotus Exige GT3 getest worden door iemand van DF? Ik ga wel..

Gino
Berichten: 225
Lid geworden op: 01 dec 2006, 13:40

Bericht door Gino » 20 okt 2007, 11:55

Als privé auto vind ik het niks, wel leuk als reclame object voor je bedrijf. Net zoals een smart Fortwo.

Ik zie de doelgroep welke Mini voor ogen heeft deze auto niet kopen. Een jong, modebewust gezin zal eerder overstappen naar -bijvoorbeeld- een 3-serie touring.

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 20 okt 2007, 12:07

Ik vind het persoonlijk een erg gaaf karretje. Is gewoon een stijlicoon dit. Wanneer je hem rijdt als Cooper S, heb je in mijn ogen gewoon één van de gaafste 'stationwagons' die je kunt krijgen. Een bruikbare kart zullen we maar zeggen.

Zal mij benieuwen hoe lang het duurt voordat de Ring-mini een nieuwe Clubman wordt :P

De Start-Stop functie is gewoon het BMW systeem, EfficientDynamics, waar ik enkele weken terug mee reed. Het werkt op zich prima, maar voor mij persoonlijk zal het niet gaan werken. Het komt zelden voor dat als ik ergens stil sta, voor een stoplicht ofzo, dat ik de bak in vrij zet en de koppeling laat opkomen. Dus als je er echt gebruik van wilt maken, zal je er bewust naar moeten rijden.

IK heb mijn versie meteen maar even samengesteld. Heb wel weer dure smaak zo te zien :P......kom verdorie uit op 49.025 euro. Maar ja, dan heb je ook een erg gave full-options Mini Cooper S Clubman ;)
[img:548:349]http://img134.imageshack.us/img134/7725 ... ontnv4.jpg[/img]

[img:548:349]http://img134.imageshack.us/img134/6693 ... ackdo1.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 20 okt 2007, 12:17

De achterkant is heel erg Amerikaans, dus lomp en lelijk.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 20 okt 2007, 12:58

Ik zag er in Berlijn ineens een paar rijden toen ik bij de Siegessäule zat. En toen nog een paar..... en nog een paar..... en nóg een paar. Daar was kennelijk ook één of andere introductie aan de gang.

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 20 okt 2007, 14:09

Die van Mark Nauta vind ik echt wel de max :)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 20 okt 2007, 14:16

Niet mijn ding. beetje een bakkersautootje.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 20 okt 2007, 16:33

Ja mark, die kan best wel iets goedkoper.. :P
Ben gister even bij de Mini dealer geweest voor de Clubman en ik kom voor een Clubman Cooper Diesel op €38600,- wel een dikke uitvoering en in de kleur als die van Mark maar dan met een Works aero voorbumper, lekker dik.. en €40000,- voor een Clubman Cooper-S.. dus scheelt maar €1400,- met dezelfde optie's :? Dus dat wordt een S dan..
Maar ik weet het nog niet, want dan kan net zo goed gewoon mijn GP blijven rijden.. want de bijtelling wordt er niet heel veel minder op..
Die klere Mini's zijn gewoon belachelijk duur!

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Bericht door Metchu » 20 okt 2007, 16:35

een lijkenauto voor dwergen ... dat is het eerste wat bij mij opkwam. Maar dat kan nog veranderen ...

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 20 okt 2007, 18:03

Hans GP1630 schreef:Ja mark, die kan best wel iets goedkoper.. :P
Ben gister even bij de Mini dealer geweest voor de Clubman en ik kom voor een Clubman Cooper Diesel op €38600,- wel een dikke uitvoering en in de kleur als die van Mark maar dan met een Works aero voorbumper, lekker dik.. en €40000,- voor een Clubman Cooper-S.. dus scheelt maar €1400,- met dezelfde optie's :? Dus dat wordt een S dan..
Maar ik weet het nog niet, want dan kan net zo goed gewoon mijn GP blijven rijden.. want de bijtelling wordt er niet heel veel minder op..
Die klere Mini's zijn gewoon belachelijk duur!
Hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel km's je wilt gaan maken, maar ik zou niet heel snel een Mini diesel aanschaffen. Je ziet nu zelf het verschil in prijs, dan heb je toch liever weer een S ;). Maar ja, je kunt ook de GP houden, maar dan heb je niets nieuws, dat wil je af en toe ook wel weer eens. En een Clubman is weer eens wat anders. Maar ja, dik 40mille is veel geld, en dat je bijtelling hierdoor niet veel veranderd maakt niet uit toch. Dat ben je nu ook al gewend ;).

Tom
Berichten: 22255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 20 okt 2007, 19:03

40.000 euro voor zo'n Clubman in juiste uitvoering?? Ik zou zeker weten in de GP blijven rijden... veel unieker en gaver!!! Op langere termijn ook waardevaster lijkt me.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 20 okt 2007, 19:11

Het probleem van de GP is dat het een tweezitter is.. maakt mij niet uit maar de rest blijkbaar wel :? Dat zeiden ze bij Mini Den Haag!
Ik blijf ook nog ff lekker doorijden, tenzij ik iemand vind die de juiste prijs ervoor geeft..
Laatst gewijzigd door Hans R op 20 okt 2007, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 20 okt 2007, 21:16

@Hans: Tegen mij zal die zeggen dat die tweedehands gp zoveel kost vanwege het weghalen van de achterbank welke lijdt tot duizelingwekkende snelheden. :lol:

Wil nog even kwijt dat ik een Clubman niet geslaagd vind. Die contrasterende balken achter zijn voor mij een afknapper.

Tom
Berichten: 22255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 20 okt 2007, 21:29

Hans GP1630 schreef:Het probleem van de GP is dat het een tweezitter is.. maakt mij niet uit maar de rest blijkbaar wel :? Dat zeiden ze bij Mini Den Haag!
Ik blijf ook nog ff lekker doorijden, tenzij ik iemand vind die de juiste ervoor geeft..
Heb je een sedan dan is een coupe meer waard omdat ie mooier is.
Heb je een coupe dan is dat minder praktisch dan een 4 deurs sedan en dus minder waard.
Heb je een handbak dan is in die klasse een automaat makkelijker te verkopen.
Heb je een automaat dan is een handbak beter omdat ..... etc.. etc... :)

Zo'n GP is erg uniek alleen je moet er de juiste liefhebber voor weten te vinden.

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 20 okt 2007, 22:37

Je moet je GP ook enkel en alleen maar particulier aanbieden.

Marktplaats, autoscout, autotelegraaf, autorola etc. en je hebt binnen een paar weken zowieso al enkele serieuze reacties!

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 20 okt 2007, 22:46

Heb geen haast.. bevalt nog steeds prima, alleen zakelijk is het niet de beste keus, maarja zolang ik er nog een hoop lol mee beleeft vind het prima.. de Dax kan pas weer echt lekker uitgelaten worden in het voorjaar, tot die tijd mag de GP mij nog vermaken :wink:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9059
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 25 nov 2007, 13:05

Had afgelopen zaterdag even alle tijd; in eerste instantie voor de 1er coupe naar de dealer geweest.

Gelijk ook even bij Mini langs geweest; deze Clubman in Cooper S uitvoering ziet er wel geweldig uit.

Zeker die achterdeurTJES zien er stoer uit.

Leuke wagen.

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 25 nov 2007, 15:27

een superleuke, maar ook vettte lifestyle-bak

doe mij maar ééntje

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 25 nov 2007, 15:47

niet echt mijn ding, en jammer dat ze die 2 luchtdoorlaten niet aan de onderkant recht hebben laten lopen, kon zat! dan maar iets een mindere boog rond de uitlaten...had veel beter gestaan nu lijkt het net :?

maar als jij er blij mee bent :wink: ben ik blij voor jou 8)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 27 dec 2007, 00:48


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten