Hallo, daar zijn we weer!
Laatste update is alweer een tijdje geleden, dus even op de vrijdagmiddag tijd om m'n vaste "waar heb ik mijn geld en tijd nu weer aan besteed"-rubriek te updaten op het enige forum dat ik nog regelmatig lees.
Nou, waar waren we?
ROEST! Ja, daar hebben we natuurlijk geen gebrek aan.
Toen ik de XJ terug kreeg van de bodem-roestreparatie en preservering, een begin gemaakt aan de grootste doorn in het oog die de twijfel tussen: "Volgens mij is dit nog wel een harde Cherokee" en "Wat een rotte bak" weg neemt. In het voordeel van de laatste
Een flinke plakkaat roest met bijbehorend gat, in de achterste wielrand.
Dat zou je bij een normale auto oplossen door de rand eruit te slijpen, om vervolgens met sinecure en alle wilskracht van de wereld om net werk te leveren er in te lassen. Maar bij een roestige Xj doen we dat anders.
Je maakt van een noodsituatie een kans en zo manifesteer je jezelf naar meer bodemvrijheid
Zaag er in:
Vouwlijntje en een hapje uit de lasnaad:
Versnellingsbak-krik er bij:
Lasapparaat en wat primer, maakt het geheel af:
Het doel is om in de vrijgekomen ruimte, de achterbumper mee te nemen. Zodat de achterkant van de cherokee wat smaller wordt en vooral hoger van de grond komt. De gehele nieuw te bouwen achterbumper en trekhaak, komt een heel stuk hoger te liggen dan nu het geval is.
Vervolgens een start gemaakt met de zelfgemaakte downpipe te passen.
Op wat kleine aanpassingen na, erg tevreden met de hoge passing van de uitlaat. Het dwars-gedeelte is niet het laagste punt van de onderkant, dus helemaal top! (en wel 2,5" net zoals de rest van de uitlaat).
V-band, Flexdeel en pijp er achter:
Dit is het punt in het verhaal dat alles even op een laag vuurtje staat en je andere dingen te doen hebt die veel leuker zijn.
- motorrijden
- circuitrijden
- feestjes
- toernooien
- zwarte cross
dat soort dingen.
Dus toen werd het zomervakantie en was al m'n geld op aan bovenstaande zaken, dus mooi tijd om aan de cherokee verder te werken.
Eerst begonnen om het zelfde kunstje te herhalen aan de andere kant:
Hier is wel goed zichtbaar wat het verschil is tussen oude en nieuwe situatie:
Toen een begin gemaakt met het in- en nameten van de achterbumpertekening die ik op de vorige pagina had gemaakt.
O.a. de hoogte van het reservewiel is een dingetje, omdat we niet willen dat hij heel veel boven het dak uit komt.
Oh en m'n zus wou persé dat het reservewiel even schuin staat als de achterruit. Dus even passen/meten, zodat we in de avonduren de tekening van de achterbumper kunnen aanpassen.
Zoals op de tekeningen te zien, aardig wat aanpassingen moeten doen.
En weer verder met de uitlaat, nu het gedeelte dat in de auto komt.
Achterste stuk moet demonteerbaar zijn, dus V-band er tussen.
Zwanenhals gedeelte in de carrosserie, zodat water niet als een regengoot zo naar de motor kan lopen.
Uiteraard voorzien van grote slip-fitting, zodat ook dit gedeelte uit de auto gehaald kan worden.
Buitenkant vorm gegeven:
Het geheel dicht gelast, voorzien van uitlaattape en hitteband, zodat de hond straks zich niet brand achterin de auto.
Traanplaatje in vorm geslepen zodat het lelijke gat straks afgewerkt kan worden.
Hittewerende tape en anti-dreun matten op de aluminium plaat gemaakt. Want met een trip naar Helsinki in het vooruitzicht wil je wel een beetje comfort.
En een beetje carrosseriebouwbedrijf maakt minstens een kunstwerk van elk stukje traanplaat dat ze op een vrachtwagen bouwen, dus ook dat kon hier niet achterblijven.
Vervolgens de tekening afgemaakt van de achterbumper en het reservewiel-rek.
Fucking vet als je het mij vraagt.
Toen een start gemaakt aan de achterste carrosseriebescherming:
originele wielranden ook weer gepast:
Gekopieerd naar de andere kant, plus het gat voor de uitlaat gemaakt:
Toen het cosmetische werk gedaan was, de uitlaat maar verder afgemaakt:
Nog een heel gepruts om het over de as te krijgen, met inachtneming van de speling en schommelingen die zo'n as heeft.
Daarnaast moet de harndremkabel er langs lopen en de stabilisatorstang ook niet in aanraking komen met uitlaat.
maar dat is gelukt!
Toen was het hemeltje aan de beurt. Daar heeft m'n zus zich over ontfermt!
Echt heel vet geworden naar mijn mening.
En voor de liefhebber die zich hardop afvraagt, waar vind je zo'n hip motiefje?
Het is een 2-persoons dekbed-overtrek.
En dat is waar we op dit moment zijn!
Grote dingen die nog op de lijst staan:
- Lier aansluiten (werkt al wel, maar moet nog worden weggewerkt)
- Afstandsbediening van de lier aansluiten
- Achterbumper materiaal bestellen en in elkaar lassen
- Ophanging van de uitlaat afmaken. Hij hangt nog niet overal even netjes
- Interieur schoonmaken en terugbouwen.
En dan zijn we waarschijnlijk wel weer 2 maand verder en moeten we ons al een beetje gaan focussen op januari, zodat de trip naar Helsinki zorgeloos afgelegd kan worden.
Maar daarover meer, de volgende keer!