M3 E92, brandstofpomp,oliewissel

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5446
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: M3 E92, verse APK, krikpunten en gewassen

Bericht door Kasteel » 20 sep 2023, 15:52

Dimitri schreef: 18 sep 2023, 12:43 Blijf de kale middenconsole erg gaaf vinden! Weet niet of je de radio ooit gebruikt (lijkt me niet met de Eventuri), maar voor de echte racy look zou je ook nog de radio-afdekplaats van de M3 GTS kunnen monteren.
Geen clima is dan wel weer niet om aan te zien :P
Verder is de radio volgens mij 'noodzakelijk' voor werking van de PDC ed :)

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: M3 E92, verse APK, krikpunten en gewassen

Bericht door 2226cc » 01 okt 2023, 22:55

Tank in Duitsland altijd Aral 102 benzine :| en merk met de M3 echt een groot verschil. Motor wordt veel gretiger je merkt het direct. Verder met andere auto’s nog nooit verschil gemerkt maar dat ter zijde.

Kwam er laatst achter dan je op 20 minuten rijden Ron 100 plus kon teken en als dat het zelfde verschil geeft als 102 rij ik daar graag voor op.

Tank was bijna leeg dus gelijk maar eens proberen, kon nog 0 kilometer rijden toen ik bij het tank station was dus dat kwam goed uit :tooth:

Op de heenweg nog een logje gemaakt van de voorontsteking om te zien of er verschil is. Tank vol gegooid a €2.76 de liter :tooth:

Terug naar huis gereden en waar ik met aral 102 gelijk verschil merk merkte ik hier eigenlijk niks, thuis de logjes eens vergeleken en zag daar ook geen verschil. Logjes zijn dus van ~7000 tot 8000tpm. Binnenkort maar eens en langer stukje rijden en anders toch weer eens Aral er in en dan meten.
Bijlagen
IMG_4785.jpeg
IMG_4785.jpeg (324.85 KiB) 2583 keer bekeken
IMG_4786.jpeg
IMG_4786.jpeg (171.11 KiB) 2583 keer bekeken
IMG_4788.jpeg
IMG_4788.jpeg (348.85 KiB) 2583 keer bekeken
IMG_4789.jpeg
IMG_4789.jpeg (377.09 KiB) 2583 keer bekeken
IMG_4794.png
IMG_4794.png (143.82 KiB) 2583 keer bekeken
IMG_4795.png
IMG_4795.png (145.39 KiB) 2583 keer bekeken

Crookie
Berichten: 4549
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: M3 E92, Ron 100 tanken

Bericht door Crookie » 01 okt 2023, 23:00

Wat zeggen de waardes precies?

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16625
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: M3 E92, Ron 100 tanken

Bericht door Bram » 01 okt 2023, 23:12

€2,76 de liter?

Keristus te paard zeg. Vandaag de M3 met Aral 102 volgegooid voor €2,12 de liter :)

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: M3 E92, Ron 100 tanken

Bericht door 2226cc » 01 okt 2023, 23:15

Crookie schreef: 01 okt 2023, 23:00 Wat zeggen de waardes precies?
Van links naar rechts, toerental, ontsteking tijdstip cilinder 1, ontsteking tijdstip cilinder 6, acceleratie oid, voertuig snelheid.

Als je brandstof gebruikt met hogere klop vastheid zou je verwachten dat de motorcomputer meer voorontsteking geeft en de motor dus meer vermogen maakt. Maar ontsteking tijdstip blijft bij beide brandstoffen vrijwel gelijk

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: M3 E92, Ron 100 tanken

Bericht door 2226cc » 01 okt 2023, 23:16

:bag: Bram schreef: 01 okt 2023, 23:12 €2,76 de liter?

Keristus te paard zeg. Vandaag de M3 met Aral 102 volgegooid voor €2,12 de liter :)
Ik woon helemaal in het westen :x

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16625
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: M3 E92, Ron 100 tanken

Bericht door Bram » 01 okt 2023, 23:31

Ik heb het tanken gecombineerd met een weekend bier drinken en schöne Madchen koekeloeren in Stuttgart :)

Crookie
Berichten: 4549
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: M3 E92, Ron 100 tanken

Bericht door Crookie » 02 okt 2023, 00:11

2226cc schreef: 01 okt 2023, 23:15
Crookie schreef: 01 okt 2023, 23:00 Wat zeggen de waardes precies?
Van links naar rechts, toerental, ontsteking tijdstip cilinder 1, ontsteking tijdstip cilinder 6, acceleratie oid, voertuig snelheid.

Als je brandstof gebruikt met hogere klop vastheid zou je verwachten dat de motorcomputer meer voorontsteking geeft en de motor dus meer vermogen maakt. Maar ontsteking tijdstip blijft bij beide brandstoffen vrijwel gelijk
Is er niet een ecu aan passing nodig voor een brandstof met hogere klopvastheid?
Zo ver ik weet is een ecu geschreven voor de gangbare brandstoffen met 95-98RON

Paul S
Berichten: 476
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: M3 E92, Ron 100 tanken

Bericht door Paul S » 02 okt 2023, 08:03

Flex fuel sensor?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 5002
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: M3 E92, Ron 100 tanken

Bericht door Eeuwe » 02 okt 2023, 08:23

Bram schreef: 01 okt 2023, 23:31 schöne Madchen koekeloeren
Waren er vouwen uit beneluxfr aanwezig? Mooie Duitse vrouwen zijn er bijna niet.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16625
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: M3 E92, Ron 100 tanken

Bericht door Bram » 02 okt 2023, 08:25

Die zijn er wel, doe je oogkleppen eens af man.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28661
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: M3 E92, Ron 100 tanken

Bericht door Martijn_bmw » 02 okt 2023, 08:36

Bram schreef: 01 okt 2023, 23:31 Ik heb het tanken gecombineerd met een weekend bier drinken en schöne Madchen koekeloeren in Stuttgart :)
kijk dat klinkt als een goed weekeind :D

ontopic, leuk om de test te lezen met octaan100 wel bijzonder dat gevoelsmatig die aral102 dan wél veel verschil oplevert en deze 100 niet.

BartMS
Berichten: 620
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: M3 E92, verse APK, krikpunten en gewassen

Bericht door BartMS » 02 okt 2023, 08:43

2226cc schreef: 01 okt 2023, 22:55 Tank in Duitsland altijd Aral 102 benzine :| en merk met de M3 echt een groot verschil. Motor wordt veel gretiger je merkt het direct. Verder met andere auto’s nog nooit verschil gemerkt maar dat ter zijde.

Kwam er laatst achter dan je op 20 minuten rijden Ron 100 plus kon teken en als dat het zelfde verschil geeft als 102 rij ik daar graag voor op.

Tank was bijna leeg dus gelijk maar eens proberen, kon nog 0 kilometer rijden toen ik bij het tank station was dus dat kwam goed uit :tooth:

Op de heenweg nog een logje gemaakt van de voorontsteking om te zien of er verschil is. Tank vol gegooid a €2.76 de liter :tooth:

Terug naar huis gereden en waar ik met aral 102 gelijk verschil merk merkte ik hier eigenlijk niks, thuis de logjes eens vergeleken en zag daar ook geen verschil. Logjes zijn dus van ~7000 tot 8000tpm. Binnenkort maar eens en langer stukje rijden en anders toch weer eens Aral er in en dan meten.
Ben benieuwd of er dan iets magisch in die 102 van aral zit, je ziet wel kleine verschillen in je log maar ik weet niet of dat noemenswaardig is, ik ben geen tuner. Met welke tool log je dit allemaal trouwens?

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: M3 E92, Ron 100 tanken

Bericht door JWtje » 02 okt 2023, 11:43

2226cc schreef: 01 okt 2023, 23:15
Crookie schreef: 01 okt 2023, 23:00 Wat zeggen de waardes precies?
Van links naar rechts, toerental, ontsteking tijdstip cilinder 1, ontsteking tijdstip cilinder 6, acceleratie oid, voertuig snelheid.

Als je brandstof gebruikt met hogere klop vastheid zou je verwachten dat de motorcomputer meer voorontsteking geeft en de motor dus meer vermogen maakt. Maar ontsteking tijdstip blijft bij beide brandstoffen vrijwel gelijk
De klopvastheid is hoger dus theoretisch zou je met een hogere compressie of een hogere turbodruk wat hebben aan deze brandstof. Ondanks dat je het verschil zegt te merken zou je eens een run moeten maken op 98.
Op het moment dat de ontsteking heeft plaatsgevonden maakt je octaangetal niet meer uit en het is niet zo dat wanneer je de ontsteking vroeger zet je per definitie meer vermogen maakt. En de energetische waarde van een 98-100-102 octaan gaan het verschil ook niet maken.
Mijn ervaring is dat het verschil merken in een ander octaangetal met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid tussen je oren zit.
Met turbomotor op dyno getest tussen verschillende octaan brandstof. De 95 kon op een gegeven moment niet meer mee bij hogere laaddruk maar op de druk dat ie dat nog wel kon leverde de 95 wel iets meer vermogen dan 98-102-112 octaan. Waarschijnlijk door de ethanol die er in zit.

Emiel
Berichten: 4212
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: M3 E92, Ron 100 tanken

Bericht door Emiel » 02 okt 2023, 11:48

Vraag is ook hoe snel herkend de ecu nieuwe brandstof? Heeft die daar 2-3 tankjes voor nodig? Er zit ook nog oude brandstof in het systeem, zal ecu uit veiligheid ook rekening mee houden?

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: M3 E92, Ron 100 tanken

Bericht door Erik K. » 02 okt 2023, 13:10

Volgens mij herkent een moderne ECU/DME de betere brandstof vrijwel direct. Met name als je de tank bijna leegrijdt en dan vult met goede brandstof. Destijds met een getunde M5 F10 waar 95 in zat gereden, getankt met 102 en op de invoegstrook het gas er op was meteen een groot verschil. We zaten er met z'n 2-en in en keken elkaar aan zonder iets te zeggen met een blik van WTF wat een verschil?! :D

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: M3 E92, Ron 100 tanken

Bericht door JWtje » 02 okt 2023, 13:12

Op volgas draait de motor open loop dus als de ecu wat aanpast zal het op deellast zijn en niet op vollast.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: M3 E92, Ron 100 tanken

Bericht door Erik K. » 02 okt 2023, 13:49

JWtje schreef: 02 okt 2023, 13:12 Op volgas draait de motor open loop dus als de ecu wat aanpast zal het op deellast zijn en niet op vollast.
De ECU controleert toch altijd hoe de motorloop is? En doet indien nodig aanpassingen. Dit ahv de diverse sensoren in de motor, inlaat, uitlaat etc.
Zodra er bv een brandstof gemeten wordt met bv een lagere octaan getal dan waar de motor initieel op af is gesteld gaat hij aanpassingen doen, ook bij volgas. Dit omdat de motor anders niet goed zou lopen of zelfs stuk kan gaan.

TLRS
Berichten: 3063
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: M3 E92, Ron 100 tanken

Bericht door TLRS » 02 okt 2023, 18:34

Volgens mij verbrand hoog octaan langzamer. Is de drukgolf minder sterk. En verminderd dat plaatselijke temperatuurstijging en detonatie. Ontsteking vervroegen zou dan moeten compenseren voor de langzamere verbranding. Onder de streep is het denkbaar dat het rendement groter is met dezelfde calorische waarde benzine. Eigen ervaring leert dat de motor er mooier op loopt, minder trillingen. Wat te maken kan hebben met de iets geleidelijkere verbranding. Voorwaarde is dan natuurlijk dat de ecu aanpassingen doet aan de hand van bijvoorbeeld een klopsensor.

Verbaasd me dat de logs nog niets weergeven. Misschien ecu modus, er zijn er twee toch.. adaptief en reactief ofzo. Of er is hele dure 98 octaan getankt :tooth:

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: M3 E92, Ron 100 tanken

Bericht door JWtje » 02 okt 2023, 23:55

Hoger octaan verbrand voor zover ik weet iets langzamer maar niet zoveel dat je daar heel veel meer vermogen van gaat zien.
Met een flex fuel sensor kan je de ethanolconcentratiw meten maar ik heb nog niet gehoord van een sensor die octaan kan vaststellen. Ik zou ook niet weten hoe je dat realtime zou kunnen meten.
Ik knutsel me helemaal zielig aan motoren en verschillende motormanagement systemen maar niet aan het allernieuwste zeg maar.
Van wat ik tegenkom is alles op vol gas gewoon open loop. Ja, die lambda sensoren meten wel tijdens open loop maar als ze dan iets meten wat niet aan de specs voldoet dan gaat ie gewoon in noodloop. Er wordt dan niets aangepast. Maar misschien is dat met nieuwere motoren wel zo.
Je hebt veel turbomotoren waarbij de motormanagement de laaddruk naar beneden bijstelt wanneer de detonatiesensoren wat oppikken maar voor een atmosferische motor die volgens fabrikant op 98 moet draaien kan ik me nog niet bedenken waarom je er een hoger octaan brandstof in kiepert.

TLRS
Berichten: 3063
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: M3 E92, Ron 100 tanken

Bericht door TLRS » 03 okt 2023, 00:04

Qua vermogen zet het geen zoden aan de dijk idd, paar pk misschien n/a. Maar het loopt wel erg mooi op 102. Zover ik weet is het allemaal klopsensor geregeld maar kan er naast zitten.

TLRS
Berichten: 3063
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: M3 E92, Ron 100 tanken

Bericht door TLRS » 03 okt 2023, 00:18


Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: M3 E92, 6MT -> DCT?

Bericht door 2226cc » 14 nov 2023, 13:04

Staat er ineens een doos met DCT bak op de stoep 😇
Bijlagen
IMG_5757.jpeg
IMG_5757.jpeg (443.37 KiB) 1286 keer bekeken
IMG_5755.jpeg
IMG_5755.jpeg (427.22 KiB) 1286 keer bekeken

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13006
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: M3 E92, 6MT -> DCT?

Bericht door MartijnGizmo » 14 nov 2023, 13:11

Heiligschennis... van het beste soort!

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2271
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht

Re: M3 E92, 6MT -> DCT?

Bericht door Djessey » 14 nov 2023, 13:12

Hij is gek hoor, ben benieuwd hoe snel je dat aan de praat krijgt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArjanS, Bing [Bot], EvdP, jvb, KoenM, Marc Sierra, mark123, matthyssie, SlowCo en 13 gasten