
BMW M2
- Martijn M
- Berichten: 3647
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: BMW M2
Stoelen kun je altijd retrofitten 

-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
- Auto: M2
- Locatie: Delft
Re: BMW M2
Performance uitlaat klinkt inderdaad heerlijk en 370pk is meer dan genoeg inderdaad.MF1994CS schreef: 25 sep 2023, 12:49Ik ben bewust voor de OG variant gegaan. Belangrijkste reden was toch wel het geluid. Dat vind ik bij de N55 vele malen mooier. Tevens hou ik van origineel en ben ik minder van de poespas van nieuwere modellen. Een Competition zou ongetwijfeld sneller zijn, maar daar hecht ik minder waarde aan.Obbe schreef: 25 sep 2023, 10:37 Er is al heel veel over geschreven maar wat is leuker: OG lci M2 of de comp?
Vind de optionele stoelen in de comp echt mooier/specialer en het idee van de M motor maar geluid van de N55 spreekt weer meer aan natuurlijk.
Is het gewoon een kwestie van beide rijden en kiezen? Zijn er überhaupt mensen die liever de OG M2 hebben? Beide is vanuit 130 natuurlijk al een verbetering.
Enige wat ik in de OG M2 liever had gezien, zijn inderdaad de stoelen van de Competition. Inmiddels iig al ruim 2,5 jaar onwijs blij met m’n auto!
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW M2
Destijds ook voor de OG LCI gegaan. Prijs verschil was toen groot (ca. 15k). Geluid van de N55 is mooier maar de S55 is wel een mooier blok. Maar vond het niet de +15k waard.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
- Auto: M2
- Locatie: Delft
Re: BMW M2
Het N55 blok van de M2 heeft toch juist aanpassingen om dit tegen te gaan? Drijfstanglagers komen vast wel een keer aan de beurt en dat walnoten gebeuren om de poorten te reinigen.
-
- Berichten: 55144
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW M2
Klopt:Obbe schreef: 26 sep 2023, 10:47
Het N55 blok van de M2 heeft toch juist aanpassingen om dit tegen te gaan? Drijfstanglagers komen vast wel een keer aan de beurt en dat walnoten gebeuren om de poorten te reinigen.
https://f87.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1844586
Daaruit:
I believe..
1. Forged crankshaft
2. Forged connecting rods
3. M3 M4 pistons
4. Cast-iron sleeves
5. Better oil cooling
There could be more,not sure
En:
All EWG equpped N55s (started the 2014 model year) have the following:
S55 forged connecting rods
S55 main and connecting rod bearings
The EWG N55 used the M235 has a forged crank
The EWG N55 in the M2 has all of the above plus:
S55 oil pump and baffle system
Different hypereutectic pistons
Different turbo manifold
S55 spark plugs
Kortom:

-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
- Auto: M2
- Locatie: Delft
Re: BMW M2
Een M2 met B58 was ook leuk geweest aangezien dat blok goed bekend staat. Bij de M140i van Chris deed het blok ook plof bij de nieuwe eigenaar dus het zegt ook niet alles.
@Robin, Een leuke M2 kost 50 en en een comp 60. Is de comp voor jou die 10 meer waard?
@Robin, Een leuke M2 kost 50 en en een comp 60. Is de comp voor jou die 10 meer waard?
-
- Berichten: 55144
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW M2
Tja ik heb ze beide (gehad) . Ik denk dat je met een normale M2 prima bediend bent, met die mooie sound.Obbe schreef: 26 sep 2023, 13:14 Een M2 met B58 was ook leuk geweest aangezien dat blok goed bekend staat. Bij de M140i van Chris deed het blok ook plof bij de nieuwe eigenaar dus het zegt ook niet alles.
@Robin, Een leuke M2 kost 50 en en een comp 60. Is de comp voor jou die 10 meer waard?
Ik heb makkelijk praten, maar als je meer pit wil doorsparen voor de S55 (Comp).
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: BMW M2
Hoe zit het met het verschil in onderhoud tussen de 2?Robin schreef: 26 sep 2023, 14:13Tja ik heb ze beide (gehad) . Ik denk dat je met een normale M2 prima bediend bent, met die mooie sound.Obbe schreef: 26 sep 2023, 13:14 Een M2 met B58 was ook leuk geweest aangezien dat blok goed bekend staat. Bij de M140i van Chris deed het blok ook plof bij de nieuwe eigenaar dus het zegt ook niet alles.
@Robin, Een leuke M2 kost 50 en en een comp 60. Is de comp voor jou die 10 meer waard?
Ik heb makkelijk praten, maar als je meer pit wil doorsparen voor de S55 (Comp).
de comp een stuk duurder in onderhoud? of valt dat wel mee?
-
- Berichten: 55144
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW M2
Omdat ik relatief erg weinig rijd merk ik dat niet:)markm schreef: 27 sep 2023, 07:39
Hoe zit het met het verschil in onderhoud tussen de 2?
de comp een stuk duurder in onderhoud? of valt dat wel mee?
Ik dacht dat die service intervals met hetzelfde ge/misbruik op hetzelfde aantal km's komt?
Hij moet in november olie en remvloeistof.
Ik kom eigenlijk alleen bij de dealer voor bandenwissels:)
Ik heb 'm volgende week 5 jaar en ben gek op/met die kar. Vliegtuig is 't!
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: BMW M2
onderhoud doe je niet bij de dealer? geen gevaar met garantie?Robin schreef: 27 sep 2023, 07:59Omdat ik relatief erg weinig rijd merk ik dat niet:)markm schreef: 27 sep 2023, 07:39
Hoe zit het met het verschil in onderhoud tussen de 2?
de comp een stuk duurder in onderhoud? of valt dat wel mee?
Ik dacht dat die service intervals met hetzelfde ge/misbruik op hetzelfde aantal km's komt?
Hij moet in november olie en remvloeistof.
Ik kom eigenlijk alleen bij de dealer voor bandenwissels:)
Ik heb 'm volgende week 5 jaar en ben gek op/met die kar. Vliegtuig is 't!
-
- Berichten: 55144
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW M2
Juist wél alles bij m'n dealer, misschien was ik wat onduidelijk. Garantie zit er niet meer op.markm schreef: 27 sep 2023, 08:59onderhoud doe je niet bij de dealer? geen gevaar met garantie?Robin schreef: 27 sep 2023, 07:59Omdat ik relatief erg weinig rijd merk ik dat niet:)markm schreef: 27 sep 2023, 07:39
Hoe zit het met het verschil in onderhoud tussen de 2?
de comp een stuk duurder in onderhoud? of valt dat wel mee?
Ik dacht dat die service intervals met hetzelfde ge/misbruik op hetzelfde aantal km's komt?
Hij moet in november olie en remvloeistof.
Ik kom eigenlijk alleen bij de dealer voor bandenwissels:)
Ik heb 'm volgende week 5 jaar en ben gek op/met die kar. Vliegtuig is 't!
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: BMW M2
aha duidelijk! blijf het toch een erg interessante auto vinden.
- BamiesGTA
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: BMW M2
Zijn er hier M2 eigenaren die hun M2 als dagelijkse auto gebruiken? Zeg tussen de 20/30k km per jaar. En hoe vertaalt zich dat in runningcosts?
En het leer van die stoelen, zijn dat dezelfde stoelen en van hetzelfde leer als in een M135i/M140i?
En het leer van die stoelen, zijn dat dezelfde stoelen en van hetzelfde leer als in een M135i/M140i?
- Baboulah
- Berichten: 1570
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: BMW M2
Ik zou zelf altijd de comp nemen, met maar 1 reden, de motor met S codering, voor mij is een M product geen M product als er geen motor met S codering in ligt... Anders is het goedkoper om eeen 235/240i te nemen en tunen dan een basis M2....Obbe schreef: 26 sep 2023, 13:14 @Robin, Een leuke M2 kost 50 en en een comp 60. Is de comp voor jou die 10 meer waard?
- Martijn_bmw
- Berichten: 28563
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW M2
Dat laatste is dus niet waar, zie post van Robin paar hierboven N55 basis is voor M2 weldegelijk op meerdere punten (met S onderdelen...) aangepast voor de M2 t.o.v. 235i /240i en andere standaard BMW's met N55 motor.Baboulah schreef: 29 sep 2023, 16:39Ik zou zelf altijd de comp nemen, met maar 1 reden, de motor met S codering, voor mij is een M product geen M product als er geen motor met S codering in ligt... Anders is het goedkoper om eeen 235/240i te nemen en tunen dan een basis M2....Obbe schreef: 26 sep 2023, 13:14 @Robin, Een leuke M2 kost 50 en en een comp 60. Is de comp voor jou die 10 meer waard?
- Fabian
- Berichten: 7238
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: BMW M2
Inderdaad. En vorige week even met Jeroen meegeweest op Papenburg paar rondjes, gvd was even vergeten hoe snel een n55 is. Echt mooi blok, en bouwt vermogen op tot de redline. Bijna atmosferisch. Ik was echt weer even impressed!
- BamiesGTA
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: BMW M2
Als een 235i/240i min of meer hetzelfde stuurgedrag heeft als mijn ex-M135i, dan moet daar echt belachelijk veel geld tegenaan om het top te laten sturen. Enkel veren/dempers upgraden hielp bij mij 0,0. In de basis echt een schandalig slecht sturende auto.Martijn_bmw schreef: 29 sep 2023, 16:44Dat laatste is dus niet waar, zie post van Robin paar hierboven N55 basis is voor M2 weldegelijk op meerdere punten (met S onderdelen...) aangepast voor de M2 t.o.v. 235i /240i en andere standaard BMW's met N55 motor.Baboulah schreef: 29 sep 2023, 16:39Ik zou zelf altijd de comp nemen, met maar 1 reden, de motor met S codering, voor mij is een M product geen M product als er geen motor met S codering in ligt... Anders is het goedkoper om eeen 235/240i te nemen en tunen dan een basis M2....Obbe schreef: 26 sep 2023, 13:14 @Robin, Een leuke M2 kost 50 en en een comp 60. Is de comp voor jou die 10 meer waard?
Even los van de verschillen in het N55 blok.
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 21 mar 2020, 17:15
Re: BMW M2
Ik vermoed dat jij nog nooit in een N55 M2 hebt gereden. Bovendien is de motor op aardig veel punten aangepastBaboulah schreef: 29 sep 2023, 16:39Ik zou zelf altijd de comp nemen, met maar 1 reden, de motor met S codering, voor mij is een M product geen M product als er geen motor met S codering in ligt... Anders is het goedkoper om eeen 235/240i te nemen en tunen dan een basis M2....Obbe schreef: 26 sep 2023, 13:14 @Robin, Een leuke M2 kost 50 en en een comp 60. Is de comp voor jou die 10 meer waard?

-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 27 mar 2019, 18:16
- Auto: BMW M2
Re: BMW M2
Dit is totaal niet aan de orde, ik heb 2 jaar lang +/- 10 trackdays per jaar gereden met een m235i met Bilstein B16 onderstel, M-performance sperdifferentieel in clubsport trim. Prima auto, echt alles mee gedaan. In Zweden in de sneeuw blonk die uit, omdat de sneeuw icm spikes het stuurgevoel van de auto maskeerde. Het elektrische adaptieve stuurhuis van de m-lite series heeft mij nooit kunnen bekoren.Baboulah schreef: 29 sep 2023, 16:39Ik zou zelf altijd de comp nemen, met maar 1 reden, de motor met S codering, voor mij is een M product geen M product als er geen motor met S codering in ligt... Anders is het goedkoper om eeen 235/240i te nemen en tunen dan een basis M2....Obbe schreef: 26 sep 2023, 13:14 @Robin, Een leuke M2 kost 50 en en een comp 60. Is de comp voor jou die 10 meer waard?
De (OG) M2, waar ik nu een paar maanden in rijd, is daarentegen een totaal andere auto. Onderstel is af fabriek goed in orde, met het sperdifferentieel is heel mooi op de grens te rijden en de motor, de n55, is qua beleving echt een stuk anders dan de n55 die in de m235i ligt. Hij voelt iets atmosferischer aan en de 44pk meer voelt echt aan als een groter verschil. Als je een n55 van een m-lite tuned krijgt die een enorm koppelkrachtig karakter en wordt die heel ‘aan/uit’ qua gasrespons. De n55 in de M2 voelt mijn inziens beter in balans aan en trekt iets langer door dan die in de m235i.
Als ik zoals Fabian een rondje Papenburg aanhaal, voelt de M2 een veel snellere en capabelere auto dan de m235i. Waar het blok in basis gelijk is, voel je ‘on track’ echt een duidelijk verschil. De s55 is een schitterende motor, maar IMO het is niet zo dat een n55 in een M2 ‘underwhelming’ of ‘te vergelijken met een m-lite’ aanvoelt.
Just my 2 cents.
- Daan
- Berichten: 453
- Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04
Re: BMW M2
100% eens.
Reed jaren geleden een M135i (hier en daar wat ge-tweaked) en toen de OG M2 uitkwam dacht ik aanvankelijk dat ik naast het mooiere uiterlijk voor de rest te weinig zou winnen bij een overstap. Boy was I wrong. Op elk vlak (ok, behalve comfort) een veel betere auto als concept.
Vergeet ook niet dat naast de hierboven al genoemde verbeteringen aan de N55, ook het ‘onderstel’ grotendeels M3/M4 was.
Daan…
Reed jaren geleden een M135i (hier en daar wat ge-tweaked) en toen de OG M2 uitkwam dacht ik aanvankelijk dat ik naast het mooiere uiterlijk voor de rest te weinig zou winnen bij een overstap. Boy was I wrong. Op elk vlak (ok, behalve comfort) een veel betere auto als concept.
Vergeet ook niet dat naast de hierboven al genoemde verbeteringen aan de N55, ook het ‘onderstel’ grotendeels M3/M4 was.
Daan…
- Baboulah
- Berichten: 1570
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: BMW M2
1x denk 30min gestuurd in 1, en rijdt idd goed, maar gevoelsmatig voor mij zal het nooit een echt M product zijn zonder de S motor, dat is een persoonlijk iets, doet niks af aan de auto kwa rijden (in mijn ogen is het de moderne versie van de E46 M3), maar dat is iets wat tussen mijn oren in zou gaan zitten namelijk.MF1994CS schreef: 29 sep 2023, 17:20Ik vermoed dat jij nog nooit in een N55 M2 hebt gereden. Bovendien is de motor op aardig veel punten aangepastBaboulah schreef: 29 sep 2023, 16:39Ik zou zelf altijd de comp nemen, met maar 1 reden, de motor met S codering, voor mij is een M product geen M product als er geen motor met S codering in ligt... Anders is het goedkoper om eeen 235/240i te nemen en tunen dan een basis M2....Obbe schreef: 26 sep 2023, 13:14 @Robin, Een leuke M2 kost 50 en en een comp 60. Is de comp voor jou die 10 meer waard?![]()
Dat zelfde heb ik altijd met een 1M coupe gehad persoonlijk, geweldige gave auto om te zien etc, maar het feit dat er geen S blok inligt, zou mij in de weg gaan zitten tussen mijn oren.
-
- Berichten: 55144
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW M2
Is die M2 van Jeroen getuned dan:)Fabian schreef: 29 sep 2023, 16:53 Inderdaad. En vorige week even met Jeroen meegeweest op Papenburg paar rondjes, gvd was even vergeten hoe snel een n55 is. Echt mooi blok, en bouwt vermogen op tot de redline. Bijna atmosferisch. Ik was echt weer even impressed!
Wat ik mij écht herinner Ademnood boven 6000, wél vanaf <2000 enorme kracht.
Maar dat heeft de S55 standaard ook in de M2 Comp. Vanaf 2.5k power en na 6 k ook niet echt denderend meer. Gelukkig is dat bij de mijne verholpen:)
-
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd
Re: BMW M2
Standaard vond ik de M2C erg geknepen aanvoelen vanaf 5000tpm vergeleken met een standaard M4 (zelfde blok)
Geluid ook erg tam door de opf, M4 Comp. (geen opf) maakt een bak meer herrie in ieder geval.
Standaard M4 Comp. is (vooral op hogere snelheid) een stuk sneller dan een standaard M2 Comp in ieder geval.
(zelfde motor, alleen andere software)
Dus een (CS?) flash is wel een aanrader idd! Dan komt ie “mooi los”
Geluid ook erg tam door de opf, M4 Comp. (geen opf) maakt een bak meer herrie in ieder geval.
Standaard M4 Comp. is (vooral op hogere snelheid) een stuk sneller dan een standaard M2 Comp in ieder geval.
(zelfde motor, alleen andere software)
Dus een (CS?) flash is wel een aanrader idd! Dan komt ie “mooi los”
-
- Berichten: 55144
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW M2
Geheel mee eens. De mijne is mooi losWillemBoer schreef: 30 sep 2023, 10:29 Standaard vond ik de M2C erg geknepen aanvoelen vanaf 5000tpm vergeleken met een standaard M4 (zelfde blok)
Geluid ook erg tam door de opf, M4 Comp. (geen opf) maakt een bak meer herrie in ieder geval.
Standaard M4 Comp. is (vooral op hogere snelheid) een stuk sneller dan een standaard M2 Comp in ieder geval.
(zelfde motor, alleen andere software)
Dus een (CS?) flash is wel een aanrader idd! Dan komt ie “mooi los”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten