Oke, ben ik dan!

------------------------------
Afgelopen December na een zoektocht van enkele maanden de opvolger gekocht van m'n hele nette E46 318i Coupe. Na 40.000km rijdplezier stond de teller op 127.000km, maar kwam hij vrij weinig nog van de plek om de simpele reden dat ik woon/werk in een diesel ben gaan doen en voor plezier was het simpelweg geen leuke auto genoeg. En met hobby motoren, auto's en vrachtwagen, had ik altijd wel een ander apparaat waar ik liever mee ging rijden. Daarnaast is een Coupe gewoon niet handig om met kameraden of familie op pad te gaan.
Dus toen m'n collega kwam met de vraag of hij m'n E46 mocht kopen, ging het balletje wat sneller rollen om op zoek te gaan naar een vervanger.
Vanuit praktisch oogpunt eerst gestart met de zoektocht naar een mooie B7 RS4 Avant, maar gezien alle exemplaren met een iets afwijkende kleur van standaard grijs een enorme premium vragen of in een land als Italie, Spanje of Portugal staan. Kwam die zoektocht eigenlijk niet tot het resultaat dat ik graag wou.
Toen qua zoektocht uitgeweken naar, in mijn mening, de mooiste van de 4 power-"sedans": (C63 / M3 / RS4 / IS-F) de E92 M3.
De E92 moest voldoen aan een paar eisen:
- Carbon Dak
- DCT
- Stoelverwarming
- Aparte kleur / Niet wit
In het Noorden kwam ik een mooie tegen die eigenlijk voldeed aan alle eisen, minus de aparte kleur.
Auto bekeken, bod gedaan. Bod afgewezen, patatje gepakt, terug gegaan en bod herzien, afgewacht of dat geaccepteerd werd en gekocht.
Weekje wachten en toen opgehaald.

- 2008 Jerez Schwartz E92 M3 met 124.000km op de klok
- DCT en EDC
- Lagers en gasklep actuatoren gehad (gedocumenteerd)
- Alle stempels in het boekje
- Non-LCI met Android Auto ingebouwd door de vorige eigenaar
- Origineel italiaans, vervolgens naar Duitsland gegaan en vanuit daar naar Nederland. (Dit was het grootste twijfelpunt voor aankoop)
De M3 is m'n eerste 'serieuze' auto, als in een auto die iets van slaapkamer-poster materiaal waardig

Tijdens het ophalen deed ik de ontdekking dat ik zowaar een must over het hoofd had gezien: Stoelverwarming.
Gewoon totaal niet gezien en op gelet, maar dat zat er dus niet op. Oeps! Gelukkig wordt je wel snel warm van zo'n schreeuwerige N/A V8, dus dat moet dan maar even voldoende zijn.
Eerste modificatie was het vervangen van het stuur. De originele M-sturen drogen nogal snel uit en ook de kunststof-stuurafdekking onder de de airbag wordt gauw lelijk. iets dat de vorige eigenaar had opgelost met "carbon"-wrapfolie. Echt afschuwelijk.
Oude stuur:

Nieuw M-Performance stuur met Alcantara afwerkkapje.

Omdat de originele flippers echt te klein zijn en te plastic aanvoelen, uit Australie een setje Mode flippers laten overkomen die niet zo opzichtig voorzien zijn van merklogo's en een mooie neutrale vorm hebben. Hoewel ik het liefst geen merklogo's erop had gehad, vind ik het niet heel storend. Ook gelijk even het rode M-knopje geswapped, want niets schreeuw raceauto als een rood plastic knopje van 6,- (Mijn 6-jarige ik, werd hier heel blij van)

Wel kreeg ik na mijn Flipper-wissel wat schakel perikelen. Iets wat geleid heeft tot het vervangen van de Wikkelveer door een nieuwe OEM Wikkelveer. Toen dit het probleem niet verhielp, overgegaan tot het bestellen van een nieuwe rechter flipper-assembly.

Toen het probleem vervolgens nog niet opgelost was, heb ik ruim 3 uur gegoogled voor een oplossing. Ik snapte er niets van.
Tot ik de volgende foto tegenkwam:

Blijkbaar is het heel gebruikelijk om, wanneer je de flipper-stekker probeert aan te sluiten. Je één van de 3 stekkers terugdrukt in hun stekkerbehuizing. Kortom: De flipper was dus gewoon niet aangesloten en ik heb onderdelen vervangen zonder dat het nodig was....

Toen dat probleem verholpen was, ben ik op zoek gegaan naar de oplossing voor mijn andere fout. Het niet hebben van stoelverwarming.
Gelukkig passen veel M3 eigenaren hun auto's aan, dus is er online wel het één en ander te vinden over een retrofit van stoelverwarming in een E92.
Wat blijkt, de bekabeling van een M3 met elektrische/memory stoelen is identiek aan auto's waar stoelverwarming bij in zat. Het enige wat je mist is het knopje op het dashboard en de verwarmingsmatten in de stoelen.
En gezien m'n originele stoelen toch wat instapschade hadden, was andere stoelen of een retrofit van een verwarmingsmatten een reële optie.
Op marktplaats vond ik een mooi en compleet Navillo Schwartz interieur met verwarmde voorstoelen voor niet teveel geld van een E92 m3 met 70.000km, de zelfde kleur als wat er origineel in zat. Dus lekker OEM en wel verwarming.

Op een middagje alles, minus de middenconsole, overgezet in de M3 en het originele interieur op internet gezegt. 3 uur later was dat al verkocht en ben ik bezig gegaan met het verkrijgen van de laatste onderdelen voor de stoelverwarming.
Mooi feitje. Non-LCI en LCI interieuren zijn identiek, op de hoofdsteunen van de voorstoelen na. De LCi's kregen hoofdsteunen die voorzien zijn van springladingen in het geval van een ongeval. (wat ze precies doen, geen idee!) maar je kunt het verschil heel snel herkennen door de hoofdsteun te kantelen.
Kantelt de hoofdsteun wel: dan is het NON-LCI
Kun je de hoofdsteun niet kantelen/verstellen in schuinte: Dan is het een LCI stoel.
Vervolgens wie Ebay Kleinanzeigen een LCI dashboard-verwarmingsunit op gesprokkeld:
Waarvan de zoektocht nog best lang duurde, gezien bij de meeste de logo's vervaagd zijn.

Voor de puristen, normaliter zit bij een Non-LCI de stoelverwarming in het onderste rij knopjes, waar ook de parkeersensoren knop zit of de hardtop-bediening bij een E93, maar bij de LCI zijn de stoelverwarming-knoppen naar deze unit verhuist. Maar het is een 1 op 1 swap met de Non-lci unit en er komen eigenlijk geen functies te vervallen. Alleen de "rest" optie, die op de Non-lci op de rechter draaiknop zit is er niet meer.
Op dit moment zit het er nog niet in, want de kabel voor het programmeren van de stoelverwarming heeft wat vertraging. maar als die binnen is kunnen we het allemaal aan gaan sluiten en werkend maken. En heb ik voor +- 500 euro, OEM stoelverwarming in m'n E92. <3
Omdat een standaard M3 gewoon te zacht klinkt, de keuze gemaakt om de OEM uitlaat aan te passen. Wel even een 2e exemplaar bijgekocht, want bij eventuele verkoop moet hij wel weer naar originele specificatie kunnen. En dat is wel iets wat ik in het achterhoofd houd met alle modificaties. Stuur, uitlaat, etc. Dat kan allemaal weer teruggeplaatst worden en houd ik er ook gewoon bij.
Dus originele uitlaat op de operatietafel:

En deze geperforeerde pijpen dichtmaken. Ik heb ervoor gekozen ze dicht te maken met een lasapparaat, ipv het stuk buis eruit te slijpen.
Vervolgens hittebestendige tape over de lassen te plakken en daarover een 20-tal slangklemmen te spannen.
Vervolgens heb ik de originele eindtips afgezaagd om de diameter optisch te vergroten. Ik wil ze niet heel groot, maar dit ziet er net wat mooier uit naar mijn mening dan de originele tips.
Na deze modificatie klinkt het allemaal wat beter en dieper dan standaard. Geen drone, maar gewoon het geluid wat je van een Europese V8 verwacht.
Omdat de auto volgens de papieren bij 122.000 nog een grote beurt heeft gehad, besloten om voor het behalen van de 132.000km weer een beurt te doen en die 132.000km heeft hij afgelopen weekend behaald, vlak na z'n grote beurt <3.
- Nieuwe Bougies
- Nieuwe 10w60 Castrol olie en een sample van de oude olie opgestuurd ter analyse
- Nieuwe Filters (Lucht, olie en interieur)
- Nieuwe radiator-grille.

En voor m'n eigen reminder ook even een stickertje gemaakt onder de kap:

In de tussentijd heb ik ook een OBD lezer gekocht en de bijbehorende BimmerLink & BimmerCode apps om de M3 uit te lezen en service-intervallen te resetten. Je moet namelijk ook bij het plaatsen van een nieuwe accu, wat ik ten tijde van de stuurwissel heb gedaan, ook de auto aangeven dat je een nieuwe accu plaatst. En dat werkt super eenvoudig met die app.
tevens kun je daar ook de KM-stand van de ECU uitlezen en gelukkig kwam de zelfde km-stand naar voren als wat het cluster aangaf. Iets wat ik nog wel freesde bij een Italiaanse M3.
Wegens tijdgebrek niet alles afgekregen, dus voor de komende tijd staan de volgende zaken nog op de planning om te vervangen:
- nieuwe klepdeksel-pakkingen
- nieuwe ventielen achterop de cilinderkoppen (stond een oude foutcode in de scanner van 2021)

Dat tijdgebrek voor de grote beurt kwam voort uit een tripje van 300km om de nieuwe hoepels op te halen.
Ik heb m'n liefde voor BBS E88 velgen onder een E92 m3 wel eens vaker uitgesproken hier en met mij velen op het wereld wijde web. Wat resulteert in ontzettend hoge prijzen voor gebruikte setjes en ontzettend weinig mensen die ze willen verkopen. Na 2x misgrijpen heb op het punt gestaan om een nieuw setje E88's te kopen bij Team Schirmer, maar toen kwam ik een uniek setje velgen op het spoor dat ik niet kon weigeren.

In het kader van OEM+. Dit is een setje BMW Styling 42 velgen (geleverd op de E39 5 serie in 17" configuratie) dat omgebouwd is naar 18" middels andere randen. De Styling 42 zijn origineel door BBS gemaakt (BBS RS740) en zijn naar mijn mening een hele mooie combi tussen OEM BMW en Aftermarktet BBS.
Dit setje is nieuw opgemaakt in Polen met nieuwe randen door een hele aardige jongeman die mij aanbood ze naar z'n broer te sturen in Veghel voor 90 euro. Zodat ik ze daar kon bekijken, alvorens ze te kopen. In het ergste geval kostte het mij dus 90 euro als ze niet goed waren, maar het bespaarde mij een tripje naar Polen.
Na een snelle inspectie in Veghel het afgesproken bedrag overgemaakt en bij confirmatie van binnenkomst, het hele setje meegenomen richting de Achterhoek.
Onderweg:

Testfit:

Velgen zijn voor 9J, achter 10.5J
De lip van de achtervelg steekt 3mm buiten de carrosserie. Passing hierboven is zonder spacers, best heftig eigenlijk

Banden en sensoren zijn besteld, worden voor 265/35 R18 en achter 285/35 R18.
Wil lekker veel band, want dat staat in mijn optiek stoerder dan getrokken bandjes.
En zeker met de volgende modificatie die op de planning staat, is een stoer/ringtool uiterlijk wel een must.

Maar dat is de volgende keer. Nu gaan we eerst weer even sparen.