Weer een beetje mijn laatste restjes hoop en zin bij elkaar geraapt, update time!
Vorig jaar de auto nog eens weg gebracht voor reparatie van laatste pechgeval. Daarbij ook meteen de M3 rembooster gemonteerd, heb nu eindelijk weer iets meer gevoel in het rempedaal. Als de auto het deed in ieder geval, want heb ook hierna weer gezeik met de auto gehad. De auto wou, indien halfkoud, maar kort stationair lopen waarna hij uitviel en niet weer aan wou omdat 'ie zichzelf verzoop, om vervolgens minimaal 2 uur later nog niet weer opnieuw wou aanslaan. Fraai, daar ging m'n hoop.. Achteraf bleek dit te komen doordat de accu een te lage spanning gaf. Nadat ik de auto weggezet heb aan de druppellader heeft 'ie daarna geen slag meer verkeerd gedaan namelijk. Het vreemde is dus hoe zo'n nieuwe accu (op dag 1 van de HR in Juni '24 aangeschaft omdat oude (die toen ook vrij jong was) stuk was) na slechts twee week stilstand al leeg was. Toch ergens een elektronisch probleem oid. Zal toch eens een hoofdschakelaar overwegen.
Met Papenburg in het vooruitzicht vond ik toch dat ik weer even wat aandacht aan de auto moest geven. Dat was afgelopen weekend. Ik irriteerde mij vooral aan het feit dat de auto op de limieten wat onderstuurd kon zijn. De camberplates stonden al op maximaal negatief, maar Wouter heeft mij geattendeerd op een typisch easy E36 foefje, namelijk een O-ring tussen de onderste bevestiging van schokbreker en het fusee. Omdat het schroefdraad redelijk kort was durfde ik maar één M12 RVS ring te plaatsen. Had ook een andere, langere bout (bvb M12x30) kunnen gebruiken maar die had ik helaas niet bij de hand, dus eerst zo maar even geprobeerd. Zal altijd wat helpen.
Bij gelegenheid ook meteen de velgen weer even aan de binnenzijde schoon kunnen maken. Ook het interieur kreeg weer een doekje en stofzuiger te zien. Staat het er weer fris voor.
Hoe rijdt 't nu? Geen idee. Heb namelijk de achterste wielen meteen maar vervangen voor steelies met new-oldstock Continental winterbanden (waren nieuw, 8,5mm proefiel maar op leeftijd - lekker hard dus). Mooi driftrubber voor Papenburg. Maar daarom dit weekend niet echt een verschil tijdens insturen kunnen waarnemen omdat de totale balans natuurlijk anders is nu. In m'n nachtelijke testrit over industrieterreinen en grote rotondes op N-wegen wel enorm veel lol aan de auto weten te beleven, zoals ik nog nooit met deze auto beleefd heb sinds de conversatie naar hoe de auto nu is. Eindelijk speels, ik kreeg een déjà vu naar die grijze compact die ik van Arjan overgenomen heb (en verkocht heb aan Philip). Die was ook mega speels en leuk om te rijden. Deze QP was eigenlijk maar saai. Wel serieus sneller, maar reed alsof 'ie op rails reed zo strak, wat 'm niet perse een leuke auto maakte. Dat is nu wel anders, eindelijk is de QP weer een leuke auto. Nog altijd wel grip, maar kon 'm nu (licht geforceerd) op een kurkdroge rotonde wel scheef gooien in de tweede versnelling. Met de Michelins was dat niet te doen.
De auto geeft mij weer voldoening. Hij lijkt (vooralsnog) weer betrouwbaar en is een stuk speelser. Zal er nog even wat vlieguren mee maken deze maand zodat ik 'm nog iets beter testen kan voor Papenburg, maar gevoel is wel goed.
Wat ik helaas zaterdag wel heb geconstateerd is echt weer peak BMW: build is nog geen 5k oud en de eerste olie is alweer gelekt
komt van de stuurpomp. Not much, maar we hebben weer wat te doen..