[img:800:531]http://www.autoweek.nl/images/800/7/6f2 ... 57ef37.jpg[/img]
[img:800:531]http://www.autoweek.nl/images/800/0/e9b ... 90cbb0.jpg[/img]
[img:800:400]http://www.autoweek.nl/images/800/8/2a3 ... debc78.jpg[/img]
In het interieur heeft Citroën niet de weg van de Duitsers gevolgd. Getracht werd zoveel mogelijk knoppen op het stuur te verenigen. De knopjes die overbleven, en dat zijn er door het ontbreken van een iDrive-achtige controller niet weinig, werden in een conventionele middenconsole geplaatst.
[img:800:400]http://www.autoweek.nl/images/800/9/da9 ... dac859.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/f/8cb ... 60742f.jpg[/img]
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7446Morgen onthult Citroën de nieuwe C5 in Parijs. Wij hebben nu echter al de eerste officiële foto’s en informatie voor u!
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de auto zal de echte puristen onder de Citrofielen tegen de borst stoten. De basisversies (1.6 HDiF en 1.8 benzine) zijn namelijk uitsluitend met schroefveren te krijgen. Géén hydropneumatische vering dus voor alle C5-modellen! Citroën hoopt namelijk met conventionele basismodellen meer klanten te trekken.
De tweeliter benzine- en dieselversies zijn met zowel schroefveren als het geavanceerde Hydractive 3 veersysteem te koop. Op de 3.0 V6 en 2.7 HDiF behoort Hydractive 3 tot de standaarduitrusting.
Op veiligheidsgebied zit het wel snor met de Citroën C5: naast het obligate ABS zijn er maximaal negen airbags en een Lane Departure System standaard.
Het motorengamma is als volgt: op benzinegebied trapt het af met een 1,8-liter viercilinder met 127 pk en 170 Nm koppel, gevolgd door een tweeliter met 143 pk en 200 Nm. Het topmodel is als vanouds de 3.0 V6 met 215 pk.
De 1.6 HDiF is de basisdiesel. Het blok levert 110 pk en 240 Nm koppel. De 2.0 HDiF is de tweede dieseloptie, met 138 pk en 320 Nm. Daarna zijn er de 2.2 HDiF (173 pk/370 Nm) en het topmodel op dieselgebied, de 2.7 HDiF met 208 pk en 440 Nm.
De nieuwe Citroën C5 komt begin volgend jaar op de markt. Met de auto wil het Franse merk gaan concurreren met de Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Renault Laguna en Toyota Avensis. Het worden spannende tijden in het D-segment!