(ideale) Lijnen overzicht vernieuwde Assen circuit
(ideale) Lijnen overzicht vernieuwde Assen circuit
---
Laatst gewijzigd door Lionheart op 10 mei 2006, 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Ruilen we.
Geef ik je de lijnen geef jij me je motor. Na die zaterdag natuurlijk
Boekjeslijnen bestaan niet jongens. Gewoon zoals overal van buiten naar binnen en weer naar buiten. En als de bocht daarom vraagt dan wijk je af. Maar dat voel je instinctief wel aan. Voel je het niet aan dan wordt het ook nooit iets en dan schrijf je je in voor de Scuderia Hanseaat
Geef ik je de lijnen geef jij me je motor. Na die zaterdag natuurlijk
Boekjeslijnen bestaan niet jongens. Gewoon zoals overal van buiten naar binnen en weer naar buiten. En als de bocht daarom vraagt dan wijk je af. Maar dat voel je instinctief wel aan. Voel je het niet aan dan wordt het ook nooit iets en dan schrijf je je in voor de Scuderia Hanseaat
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Ok Knot, dat noemen ze ook wel opofferen.
Maar wederom geldt hiervoor dat als iemand anders je moet vertellen dat voor 2 elkaar opvolgende bochten die door een recht stuk gevolgd worden geldt dat je de eerste kort moet houden (voor leken: bij uitkomst niet naar buiten gaan) om de tweede op de traditionele buiten, binnen, buiten wijze te doorlopen, dan mankeert er iets aan je inzicht. Dan moet je voor een bepaald circuit niet de lijnen gaan doornemen, dan moet je het met zo'n persoon eerst over de logica van het lijnen rijden hebben. Die logica geldt voor ieder circuit.
Maar wederom geldt hiervoor dat als iemand anders je moet vertellen dat voor 2 elkaar opvolgende bochten die door een recht stuk gevolgd worden geldt dat je de eerste kort moet houden (voor leken: bij uitkomst niet naar buiten gaan) om de tweede op de traditionele buiten, binnen, buiten wijze te doorlopen, dan mankeert er iets aan je inzicht. Dan moet je voor een bepaald circuit niet de lijnen gaan doornemen, dan moet je het met zo'n persoon eerst over de logica van het lijnen rijden hebben. Die logica geldt voor ieder circuit.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
En ieder ander stuk wegdek... ik rijd overal zoveel mogelijk ideale lijnen, al is die weg 10 cm breder dan mijn auto.
Daarnaast moet je circuits als Assen na 5 rondjes wel snappen.
Nog een paar tips voor lijnen rijden, naast het buiten-binnen-buiten:
- langzame (scherpe/lange) bochten hebben late apex
- snelle (flauwe) bochten hebben een vroege apex
- Camber bochten kun je vroeger insturen dan je denkt.
- Zoveel mogelijk auto recht bij aanremmen
- Uphill = veel grip voorwielen bij aanremmen en insturen
- Downhill = is weinig grip achter bij aanremmen en insturen
- Bij regen eerder remmen, maar ook eerder insturen dan normaal en de auto nog meer laten rollen
- Zo min mogelijk stuurbewegingen maken, des te harder je gaat.
- na de apex puur focussen op het 'unwinden' van je stuurwiel. Hoe eerder die (en je auto) recht staat, hoe harder je kunt uitaccelereren.
Etc. etc.
Is allemaal zo makkelijk. Als je dit nog niet snapt lees dan de boeken van Ross Bentley uit de Speed Secrets reeks. Of ga op dammen
Daarnaast moet je circuits als Assen na 5 rondjes wel snappen.
Nog een paar tips voor lijnen rijden, naast het buiten-binnen-buiten:
- langzame (scherpe/lange) bochten hebben late apex
- snelle (flauwe) bochten hebben een vroege apex
- Camber bochten kun je vroeger insturen dan je denkt.
- Zoveel mogelijk auto recht bij aanremmen
- Uphill = veel grip voorwielen bij aanremmen en insturen
- Downhill = is weinig grip achter bij aanremmen en insturen
- Bij regen eerder remmen, maar ook eerder insturen dan normaal en de auto nog meer laten rollen
- Zo min mogelijk stuurbewegingen maken, des te harder je gaat.
- na de apex puur focussen op het 'unwinden' van je stuurwiel. Hoe eerder die (en je auto) recht staat, hoe harder je kunt uitaccelereren.
Etc. etc.
Is allemaal zo makkelijk. Als je dit nog niet snapt lees dan de boeken van Ross Bentley uit de Speed Secrets reeks. Of ga op dammen
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Ik zeg ook niet dat je het niet moet doen, doe het zelf ook regelmatig. Een rondje over een circuit lopen kan je vaak meer van leren dan er 100 rondjes volgas overheen rijden. Dat zijn dingen waar je uiteindelijk wel veel aan hebt inderdaad. Toen ik voor het eerst als 'vlagger' naast de Bult stond op Assen viel me pas op hoeveel camber er in die bocht lag. Dat is belangrijker om te weten dan een getrokken ideale lijn op een kaart. Maar die kaart moet je idd ook weleens hebben bekeken. Hoe meer informatie over een circuit, hoe beter.Lionheart schreef:Voor de newbie's in de autosport, is het hebben van een overzicht met die lijnen best handig
Heb onlnags nopg een documentaire gezien over het leven een redelijk bekende couruer, met enige overwinningen op zak, en ook die liep nog even de lijnen door op een kaart van het circuit (en direkt ook de cijfers van de jaren ervoor (telemetrie)), dus volgens mij is het zo vreemd nog niet
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Wout309t en 3 gasten