(ideale) Lijnen overzicht vernieuwde Assen circuit

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Lionheart

(ideale) Lijnen overzicht vernieuwde Assen circuit

Bericht door Lionheart » 26 apr 2006, 16:03

---
Laatst gewijzigd door Lionheart op 10 mei 2006, 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 26 apr 2006, 19:15

hey aernoudt dan ben ik er ook (26 mei)

zijn er hier nog meer hier die daar naar toe gaan ?

Lionheart

Bericht door Lionheart » 27 apr 2006, 00:03

---
Laatst gewijzigd door Lionheart op 10 mei 2006, 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 27 apr 2006, 09:13

Ik wil de lijnen voor de motor wel hebben, kan ik zaterdag wat knapper rond gaan.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11457
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 27 apr 2006, 09:26

Ruilen we.

Geef ik je de lijnen geef jij me je motor. Na die zaterdag natuurlijk :lol:

Boekjeslijnen bestaan niet jongens. Gewoon zoals overal van buiten naar binnen en weer naar buiten. En als de bocht daarom vraagt dan wijk je af. Maar dat voel je instinctief wel aan. Voel je het niet aan dan wordt het ook nooit iets en dan schrijf je je in voor de Scuderia Hanseaat :wink:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 27 apr 2006, 09:59

Hielke, dat is onzin.

Een hoop bochten met je de eerste bocht laten gaan om de tweede netjes te rijden.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11457
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 27 apr 2006, 10:14

Ok Knot, dat noemen ze ook wel opofferen.

Maar wederom geldt hiervoor dat als iemand anders je moet vertellen dat voor 2 elkaar opvolgende bochten die door een recht stuk gevolgd worden geldt dat je de eerste kort moet houden (voor leken: bij uitkomst niet naar buiten gaan) om de tweede op de traditionele buiten, binnen, buiten wijze te doorlopen, dan mankeert er iets aan je inzicht. Dan moet je voor een bepaald circuit niet de lijnen gaan doornemen, dan moet je het met zo'n persoon eerst over de logica van het lijnen rijden hebben. Die logica geldt voor ieder circuit.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 29 apr 2006, 19:16

En ieder ander stuk wegdek... ik rijd overal zoveel mogelijk ideale lijnen, al is die weg 10 cm breder dan mijn auto.

Daarnaast moet je circuits als Assen na 5 rondjes wel snappen.


Nog een paar tips voor lijnen rijden, naast het buiten-binnen-buiten:
- langzame (scherpe/lange) bochten hebben late apex
- snelle (flauwe) bochten hebben een vroege apex
- Camber bochten kun je vroeger insturen dan je denkt.
- Zoveel mogelijk auto recht bij aanremmen
- Uphill = veel grip voorwielen bij aanremmen en insturen
- Downhill = is weinig grip achter bij aanremmen en insturen
- Bij regen eerder remmen, maar ook eerder insturen dan normaal en de auto nog meer laten rollen
- Zo min mogelijk stuurbewegingen maken, des te harder je gaat.
- na de apex puur focussen op het 'unwinden' van je stuurwiel. Hoe eerder die (en je auto) recht staat, hoe harder je kunt uitaccelereren.

Etc. etc.

Is allemaal zo makkelijk. Als je dit nog niet snapt lees dan de boeken van Ross Bentley uit de Speed Secrets reeks. Of ga op dammen :)

Lionheart

Bericht door Lionheart » 30 apr 2006, 14:20

---
Laatst gewijzigd door Lionheart op 10 mei 2006, 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 30 apr 2006, 14:22

Als die overzichten er nog niet zijn en je wilt ze zo graag hebben zou ik eens op internet zoeken naar een verse luchtfoto van het circuit. Kan je ze zelf intekenen, uiteindelijk moet je er toch rijden om te zien wat voor jouw auto werkt.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 01 mei 2006, 14:49

Lionheart schreef:Voor de newbie's in de autosport, is het hebben van een overzicht met die lijnen best handig ;)

Heb onlnags nopg een documentaire gezien over het leven een redelijk bekende couruer, met enige overwinningen op zak, en ook die liep nog even de lijnen door op een kaart van het circuit (en direkt ook de cijfers van de jaren ervoor (telemetrie)), dus volgens mij is het zo vreemd nog niet :roll:
Ik zeg ook niet dat je het niet moet doen, doe het zelf ook regelmatig. Een rondje over een circuit lopen kan je vaak meer van leren dan er 100 rondjes volgas overheen rijden. Dat zijn dingen waar je uiteindelijk wel veel aan hebt inderdaad. Toen ik voor het eerst als 'vlagger' naast de Bult stond op Assen viel me pas op hoeveel camber er in die bocht lag. Dat is belangrijker om te weten dan een getrokken ideale lijn op een kaart. Maar die kaart moet je idd ook weleens hebben bekeken. Hoe meer informatie over een circuit, hoe beter.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Wout309t en 3 gasten