Zoals beloofd nog even een stukje betreft de zoektocht naar een F430 (met hier en daar stukje copy paste van een ander forum).
Begin dit jaar kwam mijn vader met het voorstel om met zn 2e, 50/50 een Ferrari California te kopen, hij was eigenlijk opzoek naar iets van een cabrio GT, maar vond de extra (onderhouds)kosten een beetje een dooddoener voor een 5e auto. Wetende dat ik natuurlijk maar 1 ding wil in het leven, namelijk een ferrari, kwam hij met het voorstel 50/50 te doen, om zo ook de running costs betaalbaarder te houden, binnen 0.001 seconde reageerde ik volmondig: JA! (dan maar geen R8 kopen zoals velen weten dat ik naar opzoek was voor mijzelf) Maar liever geen california, maar een F430 (ongeveer zelfde budget).
We zijn vrij snel opzoek gegaan naar een auto van beide types zodat we ze back to back zouden kunnen vergelijken. In aller eerste instantie zijn we richting Bergschenhoek bij Wim Hofman Auto's gereden, dit was in 1e instantie ook ter vergelijking met een California omdat we nog niet precies wisten wat de voorkeur had (mijn voorkeur is de F430, mijn vaders toen nog de California), we zijn die dag ook bij de witte California bij de HAI geweest in rijnsburg, mooie auto, maar na het starten van die auto wisten we eigenlijk genoeg, het moest een F430 worden, puur om het rauwe geluid en karakter vd auto.
De auto in Bergschenhoek, echt heel netjes was die niet, gaf een beetje een "scruffy" indruk, auto stond er niet netjes bij, en je zag dat het LA paneel beschadigd raakte elke keer dat je het dak open of dicht deed, want de dak panel schoof erover heen, je zag het poeder van geschraapte blankelak op het padeel liggen waar ze schaafden, in de Frunk hadden ze weinig tot niks meer vd accessoires, en het leek alsof de motor enorm tikte toen die koud was (wellicht OEM spruitstuk wat kapot was, las online dat je die dan juist hoort tikken dan bij een koude motor)
We zijn binnen vrij korte tijd bij nog een aantal autos wezen kijken, de voorkeur had om een auto te kopen bij een Ferrari dealer zoals kroymans, geluk had het dat zij net een F430 spider hadden binnen onze eisen pakket, daar aangekomen waren we snel klaar, auto stond er met gaten in het linnen dakje, en de koppeling was 99% versleten en word niet vervangen voor de koop rond is, in andere woorden kopen zonder proefrit, nou bedankt dat doe we niet.
Daarna hebben ook nog een auto in frankrijk bekeken, maar daar kwam ik na een rondje er omheen kopen al achter dat er ruim 40,000 euro aan kosten waren, laat staan als je de auto door een monteur ofzo laat bekijken, ook die hebben we vanzelfspreken laten staan Ergste aan het geheel, de uitlaat spruitstuk was duidelijk open gemaakt ivm scheuren waarsschijnlijk, maar met puntlasjes weer dicht gemaakt….
auto staat nog altijd te koop, onder de volgende link:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/ferra ... et=unknown
Bij Wiggers hadden ze een zwarte F430 staan, mooie kloppende history, auto in goede staat, met de carbon kuipstoelen die ik graag wou, maar de combinatie van prijs, kleur en km stand deden mij toch niet overhalen. Ik vind zwart op zo een auto echt te ingetogen (net als grijs overigens). Het was duidelijk dat vanaf hier we alleen nog naar gekleurde autos gingen kijken zoals rood, geel of blauw kleuren. (ook nog te koop via onderstaande link:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/ferra ... id=3567308 )
Binnen korte tijd kwam er in duitsland een gele tekoop, ongezien na wat berichtjes een koop rond gemaakt onder voorbehoud. Echter na het weekend trok de verkoper zich terug, hij ging hem toch maar houden in zijn collectie van 4(!!!!) F430’s. en ging de 5e er maar aan toe voegen ipv vervangen van 1, je zou zulke keuzes maar kunnen maken in het leven….
Ondertussen was ik via via in contact gekomen met een zweed die een rode cabrio had, 26dkm, Spruitstukken vervangen, 200cells racecats, en een demperloze SLine uitlaat (die ik sws wou) maar zonder de kuipstoelen en geen scuderia grille achter helaas. Na ruim een maand of 2 contact gehad te hebben etc, de trekker over gehaald en tickets geboekt, huurauto en hotel om die auto te bekijken in zweden, maar dat zou nog anderhalve week duren. Eerst zou ik nog naar mijn zusje in zwitserland een weekendje gaan, en daarna nog een weekje Turkije, en daarna zouden mijn vriendin en ik naar zweden vliegen voor de F430.
Ondertussen zat ik bij mijn zusje in zwitserland (morges voor de kenners, vlakbij laussanne), en op zaterdag eind vd middag rond een uur of 16:00 refresh ik autoscout.nl en er komt een auto online in Luik België, met de carbon kuipstoelen, scuderia grille en hij is rood! Ik meteen een berichtje gestuurd geen info gevraagd puur of ik de volgende dag mocht langskomen, uitgelegd dat ik in nderland woon, momenteel bij mijn zus in zwitserland zat en de volgende dag terugreed en dat zijn auto op de route naar huis lag, zo gezegd zo gedaan en de volgende dag stonden we bij de auto.
We hebben ruim een uur a anderhalf uur met de eigenaar gepraat en even gereden. Maar voor het eerst dat ik vroeg of ik zelf mag rijden (doe ik pas als ik echt denk ja dit gaat hem worden, ben geen proefrittourist). Maar zoals altijd, hebben ze in ene de dag erna 2 kijkers, ik gaf aan dit elke keer te horen en dus wat bewijs wou zien voordat ik me “onder druk laat zetten”. Maar inderdaad had 2 afspraken de dag erna, nog een nederlander en een belg. Maar gaf aan dat zij eind van de dag pas zouden komen, dus ik had tot 12:00 volgende dag om te beslissen daarna moest ie ze anders af gaan bellen. Op de terug weg naar huis natuurlijk flink met pa gebeld, die gaf duidelijk aan dat hij de keuze aan mij laat. Ik ben de kenner in huis dus mijn keuze is goed, wat een vertrouwen!
Het was een erg onrustige nacht. Maar de volgende ochtend na wat overleg nog met mijn vader, hebben we besloten de auto te willen. Nog even vragen of die open staat voor onderhandellingen ondanks dat ik al wist van niet. Wat klopte. Toch een bod van 5K minder gedaan wetende dat ie dan niemand meer over de vloer hoeft te laten komen (vond ie een moeilijk iets) en mij kon helpen aan mn 1e ferrari (iets waar hij vatbaar voor was, want hij had zijn 1e ferrari, een 328 nog), maar dat ik hem voor 14 juni wou hebben met mn verjaardag. Hij ging ff overleggen, iets wat exact 30min duurde maar voelde als 2 jaar. Het verlossende woord was er: kom hem maar halen na je vakantie, we hebben een akkoord! Ik heb als volwassen man zitten janken achter mijn telefoon. Het was gelukt, op de valreep voor mijn 30e!
Maar eerst nog een week vakantie! Die duurde erg lang! Eerst natuurlijk dinsdag 30 mei op woensdag 31 mei naar huis gevlogen, om 00:10 geland, en pas rond 2am thuis, voordat je dan slaapt etc (vooral met het vooruitzicht 's ochtends je eerste Ferrari te halen) duurt het even, maar om 5am ging de wekker weer om om 05:30 in de auto te stappen om naar Luik te gaan om de auto te halen (zo vroeg mogelijk, want de verkoper wou naar zn andere huis in Frankrijk, en had dat al 2 dagen uitgesteld zodat ik de Ferrari kon ophalen nog voor mijn verjaardag die 14 juni is).
Daar aangekomen, de auto als eerste naar buiten gehaald om aan mijn vader te kunnen showen (hijs namelijk mede eigenaar in dit geheel en had de auto buiten een korte videocall nog niet gezien). Schitterend vond ie hem, en hij gaf mij gelijk dat ik deze koos met de CF kuipstoelen en de Scuderia grille, maken de auto toch wel af vond hij zelf ook. Na aan de keuken tafel het geld overgemaakt te hebben, papierwerk getekend te hebben voor de export vanuit France, de nodige verplichte fototjes te maken, zijn we huiswaarts vertrokken.
De rit hebben we 2x kort onderbroken zodat mijn vriendin ff kon rusten (ook kort geslapen natuurlijk, en die reedt in dr eentje in de andere auto terug). Bij de eerste stop stopte een klein vrachtwagentje naast ons, mannetje stapt uit en zegt: ahh beautifull ferrari, dus ik bedankt hem, waarop die zegt ja ik heb er ook 1 achterin staan, op de vraag welke kregen we direct antwoord, het was de nieuwe Roma Spider, onderweg naar de dealers in europa voor de viewings voor potentiele kopers. Tegen mijn verwachting gingen de deuren vd truck open en op de vraag of ik een foto mocht maken kreeg ik toch wel een leuk en bijzonder antwoord: "As a Ferrari owner, ofcorse you are allowed to take some pictures", ja dat is toch wel leuk om te horen dan.
Onderweg natuurlijk veel mensen die allerlij capriolen uithalen om fotos en filmpjes te kunnen maken. In de tunnel op de A2 hebben al het overige verkeer even goed laten genieten, want na iedereen ff tegen gehouden te hebben en dus ruimte te hebben, tot 2x toe door de 3e, 4e en 5e versnelling heen gegaan, al juigend en schreeuwend "YES, YES YES" kwamen we de tunnel uit, zoals mn vader zij: Zo gelukkig als dat je nu bent heb ik je nog nooit gezien, dat klopt dat was ik inderdaad nog nooit geweest (niet heel gek natuurlijk, als dit eigenlijk mijn enige doel in het leven was die ik ooit gehad heb, veeeel meer zo dan een eigen huis kopen zoals ik 2 jaar geleden al gedaan heb)
Eerst bij mijn ouders even langs gegaan om moeders op te pikken voor een rondje, en savonds nog mijn vriendin natuurlijk ook voor een rondje mee, en daarna de loods in. Na een kleine 350 a 400km gereden te hebben ermee op 1 dag, vond ik het wel mooi en is ie zn slaapplek in gegaan,
Wat staat er allemaal nog op het lijstje:
- Aftermarket headers, standaard exemplaren staan bekend dat ze scheuren, en een OEM vervanging doet dit weer (alle N/A V8 ferraris hebben dit probleem vanaf de 348 t/m 458), en motoren kunnen ervan in puin lopen, blok kost 45K en dan staat ie er naast, equal length headers van IPE kosten 3300 eur, en lopen op, dat doen we even preventief
- Demperloze uitlaat van Sline die al klaar ligt
- Velgen wissellen naar zilver, die hebben we al klaar liggen, maar kan ook zo blijven
- Heel veel van genieten
Zo, dat was mn langste forum post ooit! Hoop dat jullie het leuk vonden te lezen over onze zoektocht in het kort!