Vraagje aan de Normandië-connaisseurs hier..

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4573
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Vraagje aan de Normandië-connaisseurs hier..

Bericht door Eeuwe » 29 aug 2022, 14:04

Over een paar week wil ik samen met m’n vader nog eens naar Normandië, aantal d-day bezienswaardigheden bezoeken en wat mooie rijderswegen daar in de buurt aanvallen. Omdat ik voor mijn werk veel in Frankrijk zit ken ik wel wat leuke wegen daar in de buurt, maar ik denk dat er nog tig andere leukere wegen in de buurt zijn. ‘Mijn Normandië’ beperkt zich voornamelijk tot de omgeving Rouen (sporadisch Le Havre) en verder alles op doorrit naar Bretagne.

Mijn vraag is daarom ook, welke bezienswaardigheden moeten we gezien hebben, en welke route’s zijn aanraders? Tijdsduur is wat beperkt tot 4 a 5 dagen ivm. de zaak, maar moet er genoeg te zien zijn. Ongetwijfeld dat er enkele DF’ers mij voor zijn gegaan :)

Alvast bedankt!

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10465
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Vraagje aan de Normandië-connaisseurs hier..

Bericht door tomgtr » 29 aug 2022, 14:14

Ik ben ooit met vliegles naar St Valery en Caux gevlogen. Oud militair vliegveld wat tijdens WW2 best belangrijk was. De resten van de gebombardeerde betonbaan licht er nog, er is nu alleen een grasbaantje. Daar ff strand op sjokken en omhoog kijken naar de kalkrotsen doet je beseffen hoe afgrijselijk het was voor de gasten die daar het strand op gekotst werden. Daarna flinke fruit de mer wegtikken.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26881
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Vraagje aan de Normandië-connaisseurs hier..

Bericht door Martijn_bmw » 29 aug 2022, 14:23

In die zelfde categorie is point-du-hoc ook erg indrukwekkend:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pointe_du_Hoc


tig jaar geleden dat ik er was kon je op deze 2 stranden nog veel bunkers betreden en lag er nog veel oud materiaal op de standen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Omaha_Beach

https://nl.wikipedia.org/wiki/Utah_Beach

Gebruikersavatar
Emilio
Berichten: 975
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
Auto: M2 LCI

Re: Vraagje aan de Normandië-connaisseurs hier..

Bericht door Emilio » 29 aug 2022, 14:34

Als je er nog nooit bent geweest is etretat ook erg leuk.

Honfleur natuurlijk ook.

Verder gewoon langs de kust rijden. Voldoende leuke slingerende wegen.

Ik ken zelf het stuk van etretat naar dieppe vrij aardig. Daar kun je vrij straks langs de kust rijden met prachtige slingerwegen. Oa “petit dalles” of het stukje net voor “yport” rond “vattetot sur mer”.

Tom
Berichten: 21797
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Vraagje aan de Normandië-connaisseurs hier..

Bericht door Tom » 29 aug 2022, 15:30

Vorig jaar ook geweest met m'n pa. Was een mooie trip.

Ik vond de begraafplaatsen ook indrukwekkend. Eerst van de Duitsers, daarna van de Amerikanen. Groot contrast.
Mémorial Pegasus vond ik niet bijzonder. Klein museum, brug in de tuin. Zou ik overslaan.
Le Grand Bunker Musee du Mur de l'Atlantique is tof om te zien. Grote bunker bij het water. Zag eruit als een normaal gebouw.
Musée du Débarquement de Utah Beach is groot en mooi.
Pointe du Hoc even langsrijden, uitzicht en om idee te geven.

Veel te zien daar.
Qua wegen geen tips, was qua tijd wat te beperkt.

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1438
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Vraagje aan de Normandië-connaisseurs hier..

Bericht door EmielS60 » 29 aug 2022, 16:57

Duitse begraafplaats idd, vond die indrukwekkender dan de Amerikaanse.

Longues sur mer heeft hele grote kanonnen staan.
Arromanches heeft de kunstmatige haven liggen en die is met laag water goed zichtbaar. Museum aan het strand is laagdrempelig maar indrukwekkend.

Bayeux, prima eten aan het water, leuk stadje.

Met schroefset was de weg langs de kust echt een lijdensweg😄

DFJEF
Berichten: 923
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Vraagje aan de Normandië-connaisseurs hier..

Bericht door DFJEF » 29 aug 2022, 18:15

Paar jaar terug in Le Havre geweest en een stop gemaakt in Etretat en een stuk langs de kust gelopen bij de kliffen. Erg mooi daar.

https://goo.gl/maps/1vrM7pMVKh74RoWE7

Juztins
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 aug 2017, 21:39
Auto: ‘12 Mazda CX-5
Locatie: N-H

Re: Vraagje aan de Normandië-connaisseurs hier..

Bericht door Juztins » 04 sep 2022, 21:38

Op d-day in 2018 zelf de Memorial jump gedaan
bij St Mere Eglise. Sliepen op een camping ten noorden aan de kust. Na afloop vanaf de camping via de kust tot ongeveer Caen teruggereden en Point du hoc / Amerikaanse begraafplaats etc aangedaan. Musea in overvloed.. Vond de wegen daar over t algemeen prachtig, was net of je de set van band of brothers op reed :mrgreen:

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 2025
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Vraagje aan de Normandië-connaisseurs hier..

Bericht door 350 Z » 05 sep 2022, 09:20

Net naast Normandie ligt Saint-Malo en Le Mont-Saint-Michel beiden een aanrader al is Le Mont-Saint-Michel wel erg druk.
St Mere Eglise paar keer geweest moet er altijd aan de film de Longest Day denken als ik die parachute daar aan de kerktoren zie hangen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26881
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Vraagje aan de Normandië-connaisseurs hier..

Bericht door Martijn_bmw » 05 sep 2022, 10:48

350 Z schreef: 05 sep 2022, 09:20 Net naast Normandie ligt Saint-Malo en Le Mont-Saint-Michel beiden een aanrader al is Le Mont-Saint-Michel wel erg druk.
St Mere Eglise paar keer geweest moet er altijd aan de film de Longest Day denken als ik die parachute daar aan de kerktoren zie hangen.
+1 leuke tips om mee te nemen in de route

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6289
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Vraagje aan de Normandië-connaisseurs hier..

Bericht door Opa » 05 sep 2022, 14:08

Wij zijn afgelopen juli in Oradour-sur-Glane geweest, ook erg indrukwekkend, maar dat is wel zo'n 500 km. vanaf Normandië.
Bijzonder vind ik ook dat als je de naam van de plaats in tikt in Google Maps er automatisch "Bloedbad van Oradour-sur-Glane" komt te staan.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4573
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Vraagje aan de Normandië-connaisseurs hier..

Bericht door Eeuwe » 05 sep 2022, 14:49

Saint Malo ken ik, kom ik af en toe voor mijn werk. Prachtige stad en dito omgeving! Mag ik graag zijn. Route er naar toe is ook prachtig. Oradour sur Glane is alweer te ver denk ik. Hebben niet erg veel tijd.

Zal deze week alle opgenoemde punten even bestuderen en beoordelen. Bedoeling is dat we volgende week maandag vertrekken. Dus kan deze week mooi even een route maken. Iedereen bedankt bij voorbaat! Nu nog even een keuze maken welke auto er uit de collectie mee gaat.. :verveeld:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6289
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Vraagje aan de Normandië-connaisseurs hier..

Bericht door Opa » 05 sep 2022, 15:36

Eeuwe schreef: 05 sep 2022, 14:49 Nu nog even een keuze maken welke auto er uit de collectie mee gaat.. :verveeld:
De Twingo natuurlijk, je moet het wel een beetje Frans houden. :tooth:

Wij wilden op onze terugweg vanuit de Pyreneeën eigenlijk via Oradour-sur-Glane en Normandië naar huis, dus nog een paar extra dagen in Normandië, maar toch besloten om vanaf Orodour-sur-Glane in één keer naar huis te rijden en een andere keer (apart) naar Normandië te gaan, dus dan komt dit topic waarschijnlijk ook weer van pas.

Laat je nog weten wat je route was en hoe het geweest is?

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2714
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Vraagje aan de Normandië-connaisseurs hier..

Bericht door Mark 320iS » 05 sep 2022, 16:02

Wij zijn er eind april geweest. Veel strandplaatsjes vonden wij een beetje vergane glorie, toen nog veel horeca gesloten en veel plekken die een verouderde indruk maakten. Overigens hebben wij ons er wel uitstekend geamuseerd. De Amerikaanse begraafplaats is erg indrukwekkend, verder is Etretat zeer aan te bevelen, Mont Saint Michel natuurlijk ook wel heel mooi, maar vreselijk toeristisch. Verder zijn we nog naar Bayeux geweest, ook wel de moeite voor een paar uurtjes.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4573
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Vraagje aan de Normandië-connaisseurs hier..

Bericht door Eeuwe » 06 sep 2022, 09:34

^ bedankt voor de input! Neem ik mee.

Twingo moet rusten voor de volgende Heystria Run haha. Die neem ik sowieso niet mee. Maar heb nog wel een hothatch van hetzelfde merk staan, denk dat dat ‘m wordt. Toch nog beetje Franse glorie :)

Laat zeker even weten hoe het was!

Tom
Berichten: 21797
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Vraagje aan de Normandië-connaisseurs hier..

Bericht door Tom » 16 jun 2023, 18:40

Eeuwe schreef: 06 sep 2022, 09:34 Laat zeker even weten hoe het was!
:whistle:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4573
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Vraagje aan de Normandië-connaisseurs hier..

Bericht door Eeuwe » 16 jun 2023, 18:44

Tom schreef: 16 jun 2023, 18:40
Eeuwe schreef: 06 sep 2022, 09:34 Laat zeker even weten hoe het was!
:whistle:
Ah crap! Je hebt gelijk, maar ben het simpelweg vergeten te delen. Nu zijn we wat maanden en wat reisjes verder en ben ik eigenlijk het dikste alweer vergeten. Niet omdat het geen indruk maakte, want het was echt fantastisch, maar ik moet echt eerst even door mijn fotoalbum heen om het eea weer op te halen.

Over een paar uur ga ik weer op reis dus ik (probeer, en nu echt) over een paar week weer op terug te komen :D

Kadett
Berichten: 4681
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Vraagje aan de Normandië-connaisseurs hier..

Bericht door Kadett » 17 jun 2023, 05:07

Ik was dit ook van plan te gaan doen met mijn vader in '22. Helaas de kans niet gekregen. Benieuwd naar de foto's en indrukken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, ErikS, EvdP, HarryC, Jaws, jos_br, MarcF, SlowCo, Ti-Tourist (Erik), tomgtr, vester86, Wimo, WJ en 23 gasten