BMW Hydrogen 7

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

BMW Hydrogen 7

Bericht door Mark Nauta » 04 okt 2007, 02:06

Vandaag i.v.m. mijn werk meerdere malen mogen rijden met de BMW Hydrogen 7. Deze auto die op waterstof rijdt, werd vandaag in Amsterdam gepresenteerd aan de Nederlandse pers. Ik was daar aanwezig om de auto te laten zien aan de mensen aldaar, en om hier en daar enige informatie te verstrekken.

De auto is voorzien van een 6 liter V12 (260pk) die zowel waterstof als benzine tot zich kan nemen. Op waterstof heeft de auto echter maar een actieradius van ongeveer 200km. Ook heeft hij door de toepassing van deze techniek slechts een bagageruimte van 225 liter. ja, er zit een enorme waterstoftank in de kofferbak!

Ook al merkte je tijdens het rijden niet veel verschil (alleen de start is anders, hij blaast eerst het hele blok schoon, voordat er waterstof doorheen wordt gepompt, is een apart blazend geluid van een seconde of 3 á 4 alvorens de auto daadwerkelijk start) het was toch best een bijzondere ervaring om met een dergelijke auto op pad te zijn. Zeker als je weet dat de auto een waarde van ronde de miljoen euro heeft op dit moment.

Naast de Hydrogen 7, waarvan we er vandaag 8 hadden rondrijden (vanuit BMW Nederland) was er ook een heuse conceptcar aanwezig. Buiten bij de Rembrandt-toren in Amsterdam (waar de meeting plaats vond) ston de BMW X6 ActiveHybrid. Deze schitterende conceptcar, is natuurlijk de voorloper van de BMW X6. Ik moet zeggen dat ik van deze auto boven verwachting danig onder de indruk was. Nu kwam dat misschien mede door de enorm aparte kleur. De auto was namelijk afgewerkt in een mater zilvergrijze/blauwe lak. Zonder een blanke lak laag. een zeer aparte maar erg mooie kleur.

Al met al een erg leuke dag gehad onder de BMW's. De Hydrogen 7 heeft mij uitermate verrast door dat hij gewoon rijdt als een normale 7. Ook al spreekt dit toch lichtelijk voor zich, maar je, je weet het nooit met die nieuwe technieken.

Dit is de Hydrogen 7 zoals ik er vandaag mee heb gereden:
[img:528:402]http://www.joshspear.com/wordpress/wp-c ... tdrive.jpg[/img]

En dit is de BMW X6 Concept zoals hij voor de deur stond:
[img:445:275]http://www.motorionline.com/public/Albu ... ncept2.jpg[/img]

Met mijn telefoon heb ik links en rechts een paar foto's geschoten, zal eens kijken of ik die op mijn PC en daarna online kan krijgen.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 04 okt 2007, 02:08

Werk jij bij BMW Mark ?

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 04 okt 2007, 02:11

Sander Spoolder schreef:Werk jij bij BMW Mark ?
Nee, ik werk voor een chauffeursbedrijf (naast mijn studie) en wij waren vandaag de chauffers van deze auto's. Reden dus de auto steeds voor zodat men zelf een stukje kon rijden en zaten wij naast hen om wat informatie te geven. Tussendoor reden wij zelf af en toe met de auto's.

Rebel

Bericht door Rebel » 04 okt 2007, 02:13

Stond inderdaad in de telegraaf gisteren. Dat BMW de X6 meteen naar de IAA ging inzetten voor dit soort campagnes.

In 2010 zullen diverse fabrikanten dit soort auto gaan aanbieden.
Ontwikkeling gaat nu in een versnelling.

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 04 okt 2007, 20:40

Rebel schreef:Stond inderdaad in de telegraaf gisteren. Dat BMW de X6 meteen naar de IAA ging inzetten voor dit soort campagnes.

In 2010 zullen diverse fabrikanten dit soort auto gaan aanbieden.
Ontwikkeling gaat nu in een versnelling.
De ontwikkeling gaat inderdaad snel. Het enige probleem dat ze op dit moment echter nog steeds kennen, is de infrastructuur voor de waterstof. In NL kun je slecht op 2 plaatjes waterstof tanken.

Daarnaast is het nog steeds erg duur om te onwtikkelen en heeft het nog steeds een bepertke actieradius. Ook is het nog niet zo veilig als het zou moeten. De Hydrogen waar ik mee reed was vol met veiligheidsdingetjes.

Maar het zal zeker snel gaan, en over niet al te veel jaren zal het zeer zeker op de markt zijn.

Femme

Bericht door Femme » 04 okt 2007, 23:01

De waterstofproductie en -opslag lijkt me ook nog wel een probleem. Waterstof heeft alleen zin als het wordt geproduceerd uit andere bronnen dan fossiele brandstoffen die je rechtstreeks in een auto kunt opbranden, anders levert het alleen maar verliezen op. Voordat er op grote schaal duurzame energie wordt geproduceerd zijn we nog wel wat tientallen jaren verder.

Joop

Bericht door Joop » 06 okt 2007, 23:38

Femme schreef:De waterstofproductie en -opslag lijkt me ook nog wel een probleem. Waterstof heeft alleen zin als het wordt geproduceerd uit andere bronnen dan fossiele brandstoffen die je rechtstreeks in een auto kunt opbranden, anders levert het alleen maar verliezen op. Voordat er op grote schaal duurzame energie wordt geproduceerd zijn we nog wel wat tientallen jaren verder.
Dit klopt idd er zijn drie manieren om aan H2 te komen en twee daarvan gaan ten koste van fossiele brandstoffen.

Ook is het rendement uit eenzelfde hoeveelheid waterstof vaak de helft dan uit de bekende fossiele brandstoffen.

Even een informatief stukje m.b.t. H2:
Alleen omdat ons op tv wel eens een auto wordt getoond die op waterstof rijdt, wil dat nog niet zeggen dat we dan naar een alternatief voor benzine of diesel zitten te kijken. Het argument dat een motor op waterstof geen schadelijke gassen uitstoot is een lachertje; het komt dan weliswaar niet uit de uitlaat, maar diezelfde broeikas-emissies zijn al tijdens de productie van de waterstof in grote hoeveelheden uitgebraakt. Waterstof lijkt een hype, en het publiek slikt kritiekloos de honingzoete propaganda.

Op de eerste plaats is waterstof geen energiebron – het is een energiedrager, net als een batterij. Je moet het eerst maken, en voor dat proces heb je energie nodig. Waterstof komt niet in bruikbare hoeveelheden in vrije vorm voor; je kunt het maken van methaan (uit fossiele brandstof) of van water. De meest gebruikte methode nu is de productie uit methaan, met behulp van stoom. Deze productiemethode lijdt tot een serieus verlies van energie: 32 tot 44% van de energie die opgeslagen is in natuurgas of steenkool gaat verloren bij de omzetting naar methaan. Daarna zorgt de stoombehandeling – die ook gebruikt maakt van fossiele brandstof – nog eens voor een verlies van 35%. Het klinkt een beetje pervers om waterstof met behulp van fossiele brandstoffen te produceren, omdat het hele uitgangspunt nou juist was om daar minder afhankelijk van te worden (en om de uitstoot van emissies te verminderen). Als natuurgas wordt gebruikt komt stikstofoxyde vrij. Stikstofoxyde is een 58 keer sterker broeikasgas dan CO2. Steenkool stoot grote hoeveelheden CO2 en kwik uit. En het zou belachelijk zijn om olie te gebruiken voor de productie van waterstof.

Er wordt vaak beweerd dat waterstof zo aantrekkelijk is omdat we zoveel water hebben. De productie van waterstof uit water vergt echter een aanzienlijke investering van energie per eenheid water (286 KJ per mole). Eén methode is electrolyse. Dat kan ook weer door fossiele brandstoffen te gebruiken. De EROEI (Estimated Return on Invested Energy) van dit proces is echter laag. Het wordt alleen toegepast als de te gebruiken waterstof extreem zuiver dient te zijn: via electrolyse moet je vier eenheden energie gebruiken om 1 energie-eenheid waterstof te krijgen. De EROEI is dus 0,25.

Een andere methode is door wind-energie te gebruiken bij de electrolyse. De huidige windturbines draaien op een EROEI van 30-40%, en met de electrolyse erbij komen we op een totale EROEI van 25%. Dit is weliswaar schoon, maar als je alleen al in Nederland een substantieel deel van de auto’s op waterstof wil laten draaien, heb je zoveel windmolens nodig dat er nauwelijks nog plaats is voor iets anders. Een onderzoek in Engeland berekende, dat je 100.000 windturbines nodig hebt om de 30 miljoen Britse auto's op waterstof te laten rijden. Dat zou betekenen dat de totale kustlijn van Engeland zou worden omringd met een 10 km brede rij molens. Het wordt nog erger als je zonnecellen gebruikt, dan heb je 9 eenheden zonne-energie nodig om 1 waterstof-eenheid te produceren.

Waterstof kan ook van biomassa worden betrokken. Biomassa geeft echter een lage opbrengst en om het te verbouwen heb je enorme landbouwgebieden nodig. Het is bovendien niet geschikt om zuivere waterstof mee te produceren.

Hoe je het ook fabriceert, er zit nauwelijks energie in waterstof; het heeft de laagste energie-waarde van alle brandstoffen. Op normale kamertemperatuur en onder normale druk heb je 3000 eenheden waterstof nodig om 1 eenheid benzine te vervangen. Om een hogere waarde te krijgen, dien je de stof te comprimeren of vloeibaar te maken. De compressiemethodiek naar 10.000 psi zorgt ervoor, dat er nog eens 15% aan energie verloren gaat. Bij het vloeibaar maken is dat percentage 30-40%. Vloeibare waterstof moet daarbij met de nodige voorzichtigheid worden benaderd, want het is zo koud, dat het de omringende lucht laat bevriezen. Bij beide opslagmethodes komt veel techniek en materiaal kijken, welke leiden tot een aanzienlijk hoger gewicht van de auto.

Voorbeeld: stel dat een waterstof-auto een prestatie kan leveren van 90 km per kg brandstof. Op een tank met 3 kg gecomprimeerde waterstof kun je dan 270 km rijden. Maar alleen de tank weegt al 400 kg! Ter vergelijking, de tank van een Honda Accord weegt, inclusief 60 liter benzine, 73 kg en heeft een actieradius van om en nabij de 800 km.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 16 okt 2007, 16:04

RVV

Bericht door RVV » 16 okt 2007, 17:08

Eigenlijk wel bizar.. 7 reacties en slechts 144 views voor dit draadje..

Over BMW en hydrogen praten is blijkbaar net zo iets als over je pensioen praten.

Het interesseert bijna niemand een fuck.. Toch is BMW heel vooruitstrevend bezig, waarom deze oogkleppen houding van de DF'ers ?

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 16 okt 2007, 18:20

Rico v Velzen schreef:Eigenlijk wel bizar.. 7 reacties en slechts 144 views voor dit draadje..

Over BMW en hydrogen praten is blijkbaar net zo iets als over je pensioen praten.

Het interesseert bijna niemand een fuck.. Toch is BMW heel vooruitstrevend bezig, waarom deze oogkleppen houding van de DF'ers ?
Ik dacht afgelopen weekend precies hetzelfde Rico. Het is erg frappant, zodra er geen benzine of diesel wordt verbrand, er ook niemand interesse heeft, terwijl het hier gaat om een techniek waar over een jaar of 20 toch veelvuldig gebruik van zal worden gemaakt.

Daarnaast komt nog dat het gaat om een bijzondere auto natuurlijk, met een fantastische techniek, en een enorm prijskaartje ;)

We zullen zien of onze schopjes een beetje helpen Rico ;)

Joy

Bericht door Joy » 16 okt 2007, 18:24

Mjah, het is meer het ver van mijn bed gevoel. Het nieuwe is er ook al behoorlijk vanaf. Ze lopen al zo lang deadlines te verschuiven dat je het gevoel hebt dat het er nooit van komt omdat de techniek door de tijd zal worden ingehaald. Er zijn geen voorzieningen, de prijs is exhorbitant hoog, het zit in een 7-serie (gaap) en het is de komende 10 jaar waarschijnlijk niet leverbaar. Nou ja dan heb ik inderdaad weinig interesse.

Tom

Bericht door Tom » 16 okt 2007, 20:08

Tja elk merk heeft zijn eigen idee over de toekomst en het milieu... dat is een beetje het nadeel. Verder doet de overheid niets behalve vervuilende dingen bestraffen (want dan komt er geld binnen ipv dat het eruit gaat), zie sommige columns/artikelen in de autovisie over wat bijv. Zweden doet om bio-ethanol te promoten. Als ze dat hier eens zouden doen dan kreeg je al veel meer mensen enthousiast en had je als koper tenminste wat zekerheid. Dit is alsof je 25 jaar terug de keuze betamax, video2000 en vhs moest maken :lol:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 16 okt 2007, 20:12

Voor wie werk je Mark, Easyway, Brussaard,..., ??

Leuk om aan dergelijke evenementen mee te werken...Zeker met interessante modellen.

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 16 okt 2007, 20:15

Rico v Velzen schreef:Eigenlijk wel bizar.. 7 reacties en slechts 144 views voor dit draadje..

Omdat de hydrogen7 alweeer een paar jaar "oud" is!!!
ze moeten gewoon een nweer model ervan voorzien. voorbeeldje:
Z4 op waterstof!!!!!! als racer!!!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 okt 2007, 23:29

Lees dit nu pas, gaaf dat je in zo'n auto hebt mogen rijden Mark! Ik heb veel leuke auto's gereden dankzij allerlei baantjes, maar nooit zo'n vooruitstrevend model.

Er zijn plannen vanuit de EU om een soort Waterstof snelweg aan te leggen dwars door europa. Met zo'n stap, zullen meer waterstof tankstations de komende jaren wel volgen. Mits waterstof gewonnen wordt uit alternatieve energiebronnen (zon/wind etc.) en de huidige brandstoffen langzaam aan onbetaalbaar gaan worden, heeft het echt wel de toekomst. Het duurt allemaal wel veel langer dan ik 10 jaar geleden had verwacht.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 okt 2007, 23:34

Hendrik Kinderman schreef:

Omdat de hydrogen7 alweeer een paar jaar "oud" is!!!
ze moeten gewoon een nweer model ervan voorzien. voorbeeldje:
Z4 op waterstof!!!!!! als racer!!!

Zou gaaf zijn. Maar mag ik je wel even corrigeren dat wij in 2005 aan BMW NL hebben gevraagd of wij die Hydrogen 7 'even mochten lenen' ivm een beurs/presentatie ivm Co2 reductie voor o.a. wagenparkbeheerders. En dat er toen niemand bij BMW NL van dit ding had gehoord? Moest naar Duitsland bellen om het te regelen, maar het kon toen nog niet. Helaas.

Het hele Co2 reductieprogramma vonden ze toen nog lachwekkend bij BMW Nederland. Inmiddels staat het prominent op de Billboards dat ze A-labels verkopen. Zo zie je maar, wie is er nou vooruitstrevend? Sukkels. 8)

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 17 okt 2007, 10:16

indobesar schreef:Voor wie werk je Mark, Easyway, Brussaard,..., ??

Leuk om aan dergelijke evenementen mee te werken...Zeker met interessante modellen.
Ik werk voor Brussaard. En het is zeker leuk om op die manier met die auto's te kunnen rijden.

@ Hendrik. Het model is niet al een paar jaar oud. Ja, de 7-serie zelf misschien, maar de techniek in de auto zelf natuurlijk niet. Dat is een constante doorontwikkeling sinds BMW ermee begonnen is. Dat ze voor een 7 hebben gekozen is logisch. Als je nagaat hoeveel techniek er nu nog in die auto ligt, dat past dat simpelweg niet in een Z4 (al is dat wel een leuk idee van je, in e vorm van een racer) De 7 waar ik mee reed, is eigenlijk een 760Li. Dus de lange versie. Deze is van werkelijk alle gemakken en opties etc. voorzien, je kunt het zo gek niet bedenken, of het zit er op. Tot Night Vision aan toe. Dat is natuurlijk een prachtige auto om de mensen bekend te maken met die fenomeen.

Daarnaast was, zoals ik al eerder zei, de ruimte gwoon nodig. Als je nagaat dat de kofferruimte van die Hydrogen 7 nu nog slechts 250 liter is, dan weet je wel dat de achterbak helemaal vol ligt. Zelfs de hoedenplank ligt enkele cm's hoger hiervoor. Het is dus niet geheel zonder reden dat er voor een 7 is gekozen.

@ Dennis, wat betreft de ontwikkeling. Ik heb daar met mensen van BMW gesporken, het zal nog tussen de 20 en 30 jaar duren voordat deze techniek echt zo ver is dat men overal kan tanken, en gewoon met een waterstof auto kan rijden, zoals men dat nu met een benzine auto doet. Maar ja. hoe lang heeft de dieseltechniek er over gedaan voordat ze echt konden concurreren met de benzinemotoren. Dus ja.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 17 okt 2007, 10:54

Ik verberg me helemaal niet voor waterstof Rico, allen is het lullig om te melden dan Toyota vorige week in Japan bijna 400km op 1 tank heeft gereden het hoogste aan tal km's ooit met waterstof :-)

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 17 okt 2007, 11:28

Rico v Velzen schreef: Het interesseert bijna niemand een fuck.. Toch is BMW heel vooruitstrevend bezig, waarom deze oogkleppen houding van de DF'ers ?
Ze zijn al er al zo lang mee bezig dat ik het geen nieuws kan noemen. Dan kan wel weer gaan reageren dat ze goed bezig zijn, maar... oké bij deze dan. :)

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 22 nov 2007, 16:48

Even een schopje voor dit topic, met 3 foto's ;). Helaas genomen met de telefoon.

[img:800:640]http://img215.imageshack.us/img215/2745/bmwx61ij2.jpg[/img]
[img:800:640]http://img221.imageshack.us/img221/2564/bmwx62tf7.jpg[/img]
[img:800:640]http://img215.imageshack.us/img215/1469/bmwx63jg3.jpg[/img]

Plaats reactie