Ik heb het koelsysteem van de M54 (Z4 3.0) aangepakt, dus nieuwe radiateur, pomp, thermostaat, expansie vat etc. Ontluchten leek in eerste instantie goed te gaan; neus omhoog, dop los, bleed open, afvullen, kachel op heet, Uiteindelijk fan aan, geen luchtbellen meer en afgevuld op niveau. Proef gereden (25km), temperatuur blijft in het midden, kachel warm dus leek goed. Volgende ochtend nog ff een lekkage -en niveau check, allemaal goed en dus op pad. Na een minuut of 25 lampje aan van kvs niveau dus aan de kant gezet. Bleek de onderste slang richting de kachel er af te liggen, alles natuurlijk zeiknat

Slang er weer op, 3 liter kvs er in (altijd leuk bij de pomp langs de snelweg

), ontlucht en weer op pad. Na invoegen de snelweg op in no time een lekker wit rook gordijn achter de auto… gelukkig vrij snel een afslag kunnen pakken. Motorkap open, alles zeiknat en wederom de onderste kachel slang er af.
De meeste internet en YouTube “Techs” heb ik wel gezien maar vertellen weinig nieuws. Het enige wat ik tegen kom is dat iemand begint (na afvullen) met het primen van een elektrisch pompje a 2 minuten (op contact, kachel aan) en bij het ontluchten van de N52 kom ik tegen dat men begint met 12 (!) minuten primen.
Iemand die het weet? Waarom ik ook altijd kvs gezeik heb…