Interessante discussie!
Deze F80 is mijn eerste echte "M". In vergelijking met mijn E82 135i met N55 motor en DCT bak is deze auto echt een racewagen. Totaal niet te vergelijken. De F80 is hard geveerd, zenuwachtig, niet-subtiel, aan-uit, messcherp qua sturen, je hoort de steentjes lekker door de wielkassen tikken en de banden suizen.. Op de openbare weg kan dat best wel "teveel" zijn.
Er zijn momenten dat ik met mijn 1-er coupe meer plezier had. Vooral op smalle weggetjes, waar het tempo minder hoog lag. Wanneer je op half gas rijd klinkt die N55 met performance uitlaat echt goddelijk. Op dat tempo hoor je de F80 niet eens. Zo'n kar is lekker wendbaar, je hebt goed overzicht en de vering was soepel genoeg om ook op de stelvio pas de gang erin te houden.
De F80 is echt breed, je moet meer de wegen er op uit kiezen. Ook ben je aan de beurt als je een slechte weg treft, want je moet veel meer op de weg letten, want anders vlieg je door de auto heen. Maar als je ruimte, overzicht en een redelijk goed geasfalteerde weg hebt...
Om de F80 te beleven moet je minimaal op 70% van z'n kunnen rijden. Dan begin je ineens te beseffen hoeveel verschil er tussen een F30 en een F80 zit. Er komt rust in het onderstel, je kunt hem precies mikken waar je wilt, je voelt het chassis bewegen over het asfalt en kunt echt sturen op het gas. Je voelt dan echt een enorm verschil met een standaard 3 serie of mijn 1-er coupe. Des te meer druk je op de wielen zet, des soepeler alles gaat. Ook de motor, vanaf 3000-3500 toeren kun je hem heel goed doseren, klinkt hij heel aardig en gaan je haren overeind staan als je hem tot aan de begrenzer trekt. Je kunt laat remmen en zelfs gecontroleerd insturen terwijl je de ankers hebt uitgegooid. Je moet het een keer beleefd hebben.
Instappen in de F80 is voor mij een event. Ik heb nog steeds wat gezonde spanning als ik er mee weg ga om ff te sporten.. Met mijn 1-er coupe ging ik lekker cruisen, genieten van het koppel en het uitzicht. Bij de F80 ligt de focus veel meer op het rijden.
Het is net wat je wilt!