EV auto's (elektrische)
-
Re: EV auto's (elektrische)
Beetje Ozon erin en weer door.
-
Goed nieuws! Als je EV waterschade heeft, helpt het de auto een paar dagen in een bak met rijst te zetten.
Is een serie van tot nu toe drie delen. Erg Amerikaans maar toch ook wel hilarisch dat het werkt.
Is een serie van tot nu toe drie delen. Erg Amerikaans maar toch ook wel hilarisch dat het werkt.
-
OnlineOpa
- Auto: Ford Fiesta ST
Mogen ze straks geen eten meer door je benzine mengen gaan ze het wel op deze manier weer verspillen.zegmaarboris schreef: 06 feb 2023, 19:13 Goed nieuws! Als je EV waterschade heeft, helpt het de auto een paar dagen in een bak met rijst te zetten.

-
- Auto: Fun Damn Mentally
Tesla's doen het weer 'het best', de rest niet zozeer(soms 30% minder rijbereik)
https://www.ad.nl/auto/zo-ver-komen-dez ... add6d285a/
Mooi dat die opwarming van de aarde door gaat zetten:)
en ik kijk naar een Cupra Born EV....
https://www.ad.nl/auto/zo-ver-komen-dez ... add6d285a/
Mooi dat die opwarming van de aarde door gaat zetten:)
en ik kijk naar een Cupra Born EV....
- WJ
Ik zou een van de VW Caddy's ook wel willen upgraden naar een EV versie. Maar al die bedrijfswagentjes doen onder ideale omstandigheden net geen rond de 300km.
Prop daar 200~500kg aan zooi in en het knalt al omlaag, als de temperatuur dan ook nog zo laag is dan blijft van die 300 misschien nog maar 200 over?
En hoe graag ik een nieuwe VW Buzz zou willen, die prijs is echt compleet idioot. Dat ding is 2x zo duur als een transporter, met een klein wagenpark is het heel moeilijk om dat terug te verdienen.
Prop daar 200~500kg aan zooi in en het knalt al omlaag, als de temperatuur dan ook nog zo laag is dan blijft van die 300 misschien nog maar 200 over?

En hoe graag ik een nieuwe VW Buzz zou willen, die prijs is echt compleet idioot. Dat ding is 2x zo duur als een transporter, met een klein wagenpark is het heel moeilijk om dat terug te verdienen.
-
OnlineMartijn_bmw
Nog wel, na 2025 als bpm vrijstelling voor grijs is afgeschaft kost die transporter ineens 2x zoveel.WJ schreef: 11 feb 2023, 11:46 Ik zou een van de VW Caddy's ook wel willen upgraden naar een EV versie. Maar al die bedrijfswagentjes doen onder ideale omstandigheden net geen rond de 300km.
Prop daar 200~500kg aan zooi in en het knalt al omlaag, als de temperatuur dan ook nog zo laag is dan blijft van die 300 misschien nog maar 200 over?![]()

- JP
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... arder-gaat‘EV’S KOMEN IN DE KOU VERDER ALS JE HARDER GAAT’
-
-
Ja, geloof dat portemonee de allerbelangrijkste reden is om electrisch te gaan rijden. Heb nu al een aantal mensen gesproken die hun Tesla Model 3 niet vervangen voor een M3, maar liever een hybride station (zeg VW Octavia) hebben nu bijtelling stuk minder voordelig is. Je moet echt wel heel erg "groen" zijn om uit je zelf te kiezen. Geloof dat ik ook niet dat ik mijn auto had gekozen als er nog een klets BPM op had gemoeten.
Overheid zou veel meer kunnen bereiken als ze dat mechanisme zouden gebruiken. Helaas zetten ze vaak niet door want "te duur", maar als je gedrag wilt veranderen, doe het via de portemonee.
Ook eens mij m'n kinderen proberen, maar misschien eerst hun spaarpot 50% afromen met een "vermogensbelasting"

-
OnlineMartijn_bmw
Uiteraard is de portemonnee altijd de reden geweest bij lease-auto keuze gedrag dat zag je daarvoor ook met 7% / 14% bijtelling op bepaalde modellen die ineens als warme broodjes gingen.zegmaarboris schreef: 16 feb 2023, 08:33Ja, geloof dat portemonee de allerbelangrijkste reden is om electrisch te gaan rijden. Heb nu al een aantal mensen gesproken die hun Tesla Model 3 niet vervangen voor een M3, maar liever een hybride station (zeg VW Octavia) hebben nu bijtelling stuk minder voordelig is. Je moet echt wel heel erg "groen" zijn om uit je zelf te kiezen. Geloof dat ik ook niet dat ik mijn auto had gekozen als er nog een klets BPM op had gemoeten.
Overheid zou veel meer kunnen bereiken als ze dat mechanisme zouden gebruiken. Helaas zetten ze vaak niet door want "te duur", maar als je gedrag wilt veranderen, doe het via de portemonee.
Ook eens mij m'n kinderen proberen, maar misschien eerst hun spaarpot 50% afromen met een "vermogensbelasting".
Die eerste model-3's rijden mensen (zo goed als) gratis daarom wordt alle ellende er om heen ook geaccepteerd.
Als je straks weer netto 500EUR per maand bijtelling moet betalen voor je EV kan je ook heel veel andere auto's kiezen voor vergelijkbare kosten. (tenzij werkgever intussen EV verplicht stelt dat zie je wel steeds meer gebeuren)
-
Ik gok dat deze trend ook wel wat gaat doen voor verplaatsen van zakelijke lease naar private lease. Doe maar km vergoeding en wat salaris erbij. Zien jullie dat gebeuren aan de lease kant?Martijn_bmw schreef: 16 feb 2023, 08:56 (tenzij werkgever intussen EV verplicht stelt dat zie je wel steeds meer gebeuren)
- Knot
Dan moeten ze sowieso die 21ct verplicht stellen en niet de keuze aan de werkgever laten en daarna in rap tempo verhogen naar de 30/35 die je echt nodig hebt.
-
bij ongeveer alles

- Fabian
Ja en nee. Probleem is dan nog steeds (met name met grotere bedrijven) dat ze dan geen vinger in de pap hebben ontrent de autokeuze en daarmee de O zo belangrijke CO2 footprint van de personeel vanaf volgend jaar…..zegmaarboris schreef: 16 feb 2023, 09:06Ik gok dat deze trend ook wel wat gaat doen voor verplaatsen van zakelijke lease naar private lease. Doe maar km vergoeding en wat salaris erbij. Zien jullie dat gebeuren aan de lease kant?Martijn_bmw schreef: 16 feb 2023, 08:56 (tenzij werkgever intussen EV verplicht stelt dat zie je wel steeds meer gebeuren)
- Arthur
- Auto: Nr.51
Niet iedere werkgever doet dat, of heeft de regeling zo ontworpen. Hier zijn sommige functies bv verplicht een lease-auto te rijden. En heb je niet de verplichting en rijd je met eigen auto dan is het gewoon tegen de wettelijke vergoeding. Niks wat salaris erbij of leasebudget uitbetalen.zegmaarboris schreef: 16 feb 2023, 09:06Ik gok dat deze trend ook wel wat gaat doen voor verplaatsen van zakelijke lease naar private lease. Doe maar km vergoeding en wat salaris erbij. Zien jullie dat gebeuren aan de lease kant?Martijn_bmw schreef: 16 feb 2023, 08:56 (tenzij werkgever intussen EV verplicht stelt dat zie je wel steeds meer gebeuren)
-
Die footprint geldt toch alleen voor de leasevloot. Of tellen eigen auto's van werknemers ook mee?Fabian schreef: 16 feb 2023, 09:51Ja en nee. Probleem is dan nog steeds (met name met grotere bedrijven) dat ze dan geen vinger in de pap hebben ontrent de autokeuze en daarmee de O zo belangrijke CO2 footprint van de personeel vanaf volgend jaar…..zegmaarboris schreef: 16 feb 2023, 09:06Ik gok dat deze trend ook wel wat gaat doen voor verplaatsen van zakelijke lease naar private lease. Doe maar km vergoeding en wat salaris erbij. Zien jullie dat gebeuren aan de lease kant?Martijn_bmw schreef: 16 feb 2023, 08:56 (tenzij werkgever intussen EV verplicht stelt dat zie je wel steeds meer gebeuren)
- Arthur
Schijnbaar wel, en het geldt ook voor woon-werkverkeer volgens mij. Heb me laten vertellen dat daarom bij ons de werknemers in categorieën ingedeeld zijn. 100% op werk, percentage thuiswerken, etc. Kan ook alleen voor de vergoeding zijn, zou mij iets aannemelijker lijken. Al verzinnen ze van alles op die CO2 footprint.
-
- Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d
Alle werknemer voor bedrijven met >100 werknemer.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... kilometers
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... kilometers
- Arthur
Ah, toch wel dus.
-
Leuke vergelijking!
-
OnlineOpa
Achterkant lijkt wel een beetje op een VW Sirocco, op de lichten na dan. 

-
OnlineOpa
Dit is ook wel een leuk vergelijk:
-
Overigens is het antwoord nee.. in de Taycan stappen is alsof je in een vrachtwagen stapt vergeleken met de 911 

-
OnlineMartijn_bmw
Zoals later al voorbij gekomen in de posts idd telt deze regelgeving voor alle zakelijke en woon-werk verkeer dus ook wat er gereden is met privé auto’s.Kadett schreef: 16 feb 2023, 11:43Die footprint geldt toch alleen voor de leasevloot. Of tellen eigen auto's van werknemers ook mee?Fabian schreef: 16 feb 2023, 09:51Ja en nee. Probleem is dan nog steeds (met name met grotere bedrijven) dat ze dan geen vinger in de pap hebben ontrent de autokeuze en daarmee de O zo belangrijke CO2 footprint van de personeel vanaf volgend jaar…..zegmaarboris schreef: 16 feb 2023, 09:06
Ik gok dat deze trend ook wel wat gaat doen voor verplaatsen van zakelijke lease naar private lease. Doe maar km vergoeding en wat salaris erbij. Zien jullie dat gebeuren aan de lease kant?
En daarmee zal de werkgever dus graag vinger in de pap houden om invloed te hebben op zijn co2 uitstoot rondom vervoer.
En daarmee is er (net zoals bijvoorbeeld bij mij) juist ook een trend naar geen keuze meer voor budget uitkeren maar verplicht budget besteden aan leaseauto icm verplicht EV.
Op die manier kan werkgever zijn co2 naar beneden helpen terwijl zoals ik deed budget uitkeren en daarvan een tweedehands 435i rijden exact het omgekeerde gebeurd

-
Is echt appels met peren vergelijken lijkt me. Zou dit soort tests liever zien vs BMW M5, zit veel meer in dezelfde categorie.Wimo schreef: 16 feb 2023, 16:05 Overigens is het antwoord nee.. in de Taycan stappen is alsof je in een vrachtwagen stapt vergeleken met de 911![]()
Gisteren naar Oostenrijk gereden met de Audi. Eerste helft was best druk, dus niet snel kunnen rijden, verbruik was 20,8 met gemiddelde snelheid 88km/h op boordcomputer. Eerste keer laden een storing bij 78%, tweede keer drie minuten moeten wachten voor vrije laadplek. Daarna veel lege en onbegrensde weg, dus mooi een flink stuk op 160km/h op cruise met laatste 20km boven 200km/h. Derde keer laden geen bijzonderheden, met laatste 100km tot de grens 180km/h op cruise control en 2x sprintje tot 240 met een A-AMG. Auto is echt super stil en mooi rustig op tempo, passagiers in volle rust en comfort.
Totale rijtijd voor 800km was 7h12, exact 60 minuten geladen (toeval), 8h12 voor totale reis deur tot deur. 30,2 kWh/100km verbruikt.
Snelste rijtijd incl.tanken was 6h30 met de vorige auto, maar dat was echt een extreme rit qua doorstampen. Laatste rit met BMW was ook 8 uur en beetje, wel iets drukker, maar ook 2x plassen en een lunch. Nu ook avondeten erbij.
Opmerkelijk trouwens, in BMW en Google altijd exact 800km, in de Audi 787km. Raar. En over rare dingen gesproken, de navigatie helpt in principe met je tussenstops, maar omdat snelheid fluctueert, veranderd ze de hele tijd. Dus bij eerste stop toch even de volgende laadpaal erin vast gezet, en dan range en afstand op elkaar afgestemd. Gaf iets meer rust dan telkens een ander tussen doel doorgegeven krijgen.
Kortom, viel goed mee. Enige wat tegenvalt is kofferbak ruimte. Ik wist dat het geen touring is, maar bakkie is echt krap, denk nipt groter dan de M2.