BMW G80 M3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Bjeffindividual
Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep

Re: BMW G80 M3

Bericht door Bjeffindividual » 11 feb 2023, 20:08

Ik vind de g80 een stuk comfortabeler dan de f80. Hij komt zelfs erg dicht in de buurt van het “comfort” in mijn m5.

Oprecht de fijnst rijdende nieuwe M en prima rijdbaar als daily.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 11 feb 2023, 20:22

Robin schreef: 11 feb 2023, 18:44 Kijk nu gaat 't over imho wat meer gefundeerde issues van zo'n kar, die stoelen bijvoorbeeld inderdaad.
Ik ga d'r op letten als 't zover is.
Maar wacht. Dit is een forum. Plat, hard en ongefilterd. Of zo komt het in elk geval over. Gaan we nu de Luco regel toepassen : je mag gallen en uitdelen zoveel je wilt maar oh wee als iemand iets negatiefs over iemands (potentiële) auto zegt, dan is het respectloos. Je hint (voor zover ik het kan volgen) pas sinds gister dat dit je wel wat lijkt als opvolger van M2. Dan moet iedereen spontaan z’n puntenslijper opbergen en louter opbouwende of liefst helemaal geen kritiek hebben? Als het in je autovoorsteldraadje is snap ik dat nog (een beetje) maar niet luchtfietsend en fantaserend over een auto waar sinds dag 1 bakken met kritiek op is geweest qua looks. Nogmaals, als het in je eigen auto draadje is kan ik me enig gebok nog voorstellen (hoewel ook daar internet plat is en iedereen zijn mening MAG geven).

Vooral de mensen die nogal graag uitdelen gaan nogal hard piepen als ze moeten incasseren. Dat kan maar dat is dan meestal koren op de molen van degenen die mensen op de kast jagen. Moet ik me druk maken dat jij een GT3 zonder picnictafel niets vindt? Zal me toch jeuken? Het is een forum, geniet van de leuke reacties en als er dan echt reacties zijn die je zo storen, gebruik de ignore knop.

theo300pk+

Bericht door theo300pk+ » 11 feb 2023, 20:36

Na enkele maanden de M3 te hebben gereden moet ik zeggen dat de auto in comfort niet oncomfortabel vind rijden. Uiteraard helemaal niet op gladde wegen en langere hobbels. Maar ook niet op de korte hobbels binnen de bebouwde kom. Komt denk ik door de uitstekende korte straffe demping.
Ik heb het zelfs aan gedurfd om de auto licht te verlagen met alleen verlagings veren van KW. Heb gelezen dat de veer karakteristiek zoveel mogelijk van stock is overgenomen, alleen over een korte veerweg is uitgelegd.
En imo zonder noemenswaardige achteruitgang in comfort.
Blijft evenwel als duidelijk dat de auto niet echt bedoeld is voor het nemen van zoveel mogelijk steile drempels in de bebouwde kom. Maar daar heb ik de auto natuurlijk niet voor gekocht.
Met de kortere veren in combinatie met smalle spacers eb ik mijn bezwaar tegen de stock visuele beeld van de wielkasten weggenomen.
Wielkasten zijn nu gevuld zonder te zijn door geslagen naar een aftermarket visueel effect.
Eigenlijk had de auto zo moeten zijn standaard af fabriek. Ook door de lagere hoogte staat de auto nu met iets meer stance op de wielen.
Voor de rest vind ik de auto een prima daily driver voor confortabel reizen maar ook DF. Wat BMW met deze zware bak aan rijplezier heeft gemaakt is verbazingwekkend.
Het onderstel zorgt indien gewenst voor een super communicatief fluid stuurgevoel en voelt altijd sure footed en veilig aan. Wat hierbij ook een rol speelt is dat je de superstijve koets voelt, wat je ook doet de auto blijft geeft geen krimp. Bovendien is mijn auto uitgerust met een veel omvattend sport pakket met o.m. adaptief onderstel en keramische remmen die 25 kg lichter zijn de stalen remmen wat voor minder traagheid zorgt bij sturen en versnellen/vertragen. En ook de lichtere carbon seats die ook nog eens 10 kg lichter zijn dan stock. Auto voelt dan ook veel lichter aan de 1705 kg kenteken gewicht.
De motor is ook een genot. Weliswaar niet zo melodieus en warm en snel bij de les als in de 240 met de B58, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd met het sportieve en lineaire karakter van de vermogens ontplooiing met een toenemend opzwepend motor geluid.
Wel is het zo dat bij sportief rijden mij een gevoel bekruipt dat de auto makkelijk meer vermogen zou kunnen verdragen. Maw de auto is gevoelsmatig te langzaam voor wat er bij hoort.
Zoals boven al gezegd is het eenvoudige aanpassingen het vermogen makkkelijk te verhogen. 620 pk is met een simpele stage 1 al te halen waarbij de 100-200 al wordt verlaagd naar onder de 7 seconden ipv de stock 8 seconde.
Met nog wat verdere custom tuning en andere uitlaat kom je al snel op de 700 pk. En met 102 octaan (of E10) richting 750 waarmee 100-200 in sub 5,5 seconden mogelijk is. En dat is nog ruim binnen de toleranties van wat de mechaniek kan verdragen. En ook nog binnen de toleranties van wat ik financieel kan dragen. :wink:
Met E30/E50 komt er zo maar nog eens 100 pk bij met navenante prestaties. Inmiddels zijn de eerste geupgrade turbo's op de markt.
Verstandig is dan wel de motor daarvoor te versterken.
De grille vind ik nog steeds niet moeders mooiste maar past wel een beetje bij de brute uitstraling. Daar heb ik me overheen kunnen zetten ook al moet iedere keer even wennen als ik naar de auto toeloop. :wink:

Kadett

Bericht door Kadett » 11 feb 2023, 20:48

Vind de bak dat wel zo leuk? Codenaam is 8HP76. Waar laatste 2 cijfers het aantal Nm moet voorstellen in tientallen wat de limiet is voor de bak. Een 600pk tune gaat al richting de 800nm. Ga je veel meer verlangen van het blok zal je de bak wel aan moeten (laten) passen wil je het heel willen houden.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 11 feb 2023, 20:59

Is al goed Tom, is meer dat JP me de keel uithangt. Men mag vinden wat men wil . Dat mag ik dus ook.

Robin

Bericht door Robin » 11 feb 2023, 21:13

Kadett schreef: 11 feb 2023, 20:48 Vind de bak dat wel zo leuk? Codenaam is 8HP76. Waar laatste 2 cijfers het aantal Nm moet voorstellen in tientallen wat de limiet is voor de bak. Een 600pk tune gaat al richting de 800nm. Ga je veel meer verlangen van het blok zal je de bak wel aan moeten (laten) passen wil je het heel willen houden.
Ja da’s interessant , die DCT bakken kunnen best wat aan, ik draai ook wel ongeveer 700Nm op het moment , gaat nog prima , ook met een dwaas als Knot in de begrenzer te janken 😜😂

tomgtr

Bericht door tomgtr » 11 feb 2023, 21:32

Robin schreef: 11 feb 2023, 20:59 Is al goed Tom, is meer dat JP me de keel uithangt. Men mag vinden wat men wil . Dat mag ik dus ook.
Zeker. Maar enige subtiliteit zou het voor de rest van lezers prettiger maken. Of als mensen echt elkaars reacties zo vervelend vinden, druk de ignore knop in of knok het per PM uit. En dit is niet aan jou of zeker niet alleen aan jou gericht Robin. Er wordt de laatste tijd een hoop gegald en steken onder water gegeven. En dat moet maar eens stoppen.

Robin

Bericht door Robin » 11 feb 2023, 21:35

Geheel mee eensch Tom!

tomgtr

Bericht door tomgtr » 11 feb 2023, 21:40

Een mooi begin van het weekend dan! Ik begon al iets eerder en ben nog een klein raveje aan het verwerken 🤢

JP

Bericht door JP » 11 feb 2023, 21:49

Bakje earlgrey voor Tom en een vega-tomahawk…. :thumbup: en oh wee die denkt dat ik al 50+ ben :hammer:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 11 feb 2023, 22:02

We hebben allemaal wel zo’n jongetje in de klas gehad? Altijd een lollig laatste woord. Ok de leraren konden het niet uitstaan dus school viel niet mee. Daarna aan het werk en zelfde houding naar leidinggevenden. En de rest van leven zuur doen over alle gemiste kansen en hoe oneerlijk het is. Nou ja, wel lekker altijd het laatste lollige woord toch? Lang leve het laatste lollige woord. :thumbup:

Knot

Bericht door Knot » 11 feb 2023, 22:57

Gezellig hier de afgelopen pagina’s zeg. Nu rij ik momenteel ook alleen maar trage troep maar dat wil niet zeggen dat ik de ervaringen en kennis en kunde niet in huis hebt natuurlijk om het op een fatsoenlijke manier te beoordelen of veroordelen. Vind alleen de bedragen helemaal nergens meer over gaan dus mijn interesse neemt keer op keer verder af.

theo300pk+

Bericht door theo300pk+ » 11 feb 2023, 23:24

Kadett schreef: 11 feb 2023, 20:48 Vind de bak dat wel zo leuk? Codenaam is 8HP76. Waar laatste 2 cijfers het aantal Nm moet voorstellen in tientallen wat de limiet is voor de bak. Een 600pk tune gaat al richting de 800nm. Ga je veel meer verlangen van het blok zal je de bak wel aan moeten (laten) passen wil je het heel willen houden.
Daar heb ik niet bij stilgestaan. Ik had niet gedacht zo'n laag maximum.
Ik heb er wat docu en topics op nageslagen.
De bak wordt ook gebruikt in de X3/4M en deze zijn >200 kg zwaarder.
Voorts moet de bak bestand zijn tegen aanhoudend maximale belasting bv op dragstrip.
En ook voor de Xdrives die de bak onder volle acceleratie meer belasten dan allen de achterwiel aangedreven M3's.
Voor deze extra belasting is het maximale koppel begrensd op 760 pk.
Ergo, voor mijn auto zit er nog wel ruimte in alvorens de extra marge voor bovengenoemde wordt opgesoupeerd.
Mijn auto is 2 wiel drive en is zal niet doorlopend maximaal belast worden ook omdat dat in het verkeer nergens meer kan, overal.
Wordt een volledige straat auto en niet (meer) een Ring auto.
Bovendien zal door de ceramic remmen de belasting op de koppeling nog eens minder zijn.
Met name in de US waarbij de E-blends in overvloed aanwezig zijn wordt niet zelden getuned en abused tot over 850 pk en 1000 nm. Met stock blok en koppeling. Voorzover ik kan zien zonder koppelingen die het begeven.
Uiteraard zijn deze waardes voor mij niet aan de orde maar het geeft me wel enigszins wat gemoedsrust als ik een beetje over de officiele max ga. En zal ik daar zeker rekening mee houden.
Omdat de bottleneck niet het vermogen maar het koppel is kan ik ieg gewoon gaan voor vermogen met een limiter voor het koppel. Dat is in de mapping op te nemen. Uit de losse pols denk ik dat het met bv 750 pk en 850 nm met mijn gebruik gewoon nog binnen de veilig marge is.
In ieder geval bedankt voor je informatie, die ik ter harte zal nemen.

Kadett

Bericht door Kadett » 12 feb 2023, 04:46

Ik geloof aan ene kant ook wel dat goed kan gaan. Verbaasde mij al namelijk dat de M340i 'maar' een 8HP51 heeft en dus maximaal 510Nm mag hebben. En daar zie je al voorbeelden van 600pk en 750/800nm.

Robin

Bericht door Robin » 12 feb 2023, 07:14

Ik snap de reden niet dat ze zo'n bak achter een 340i zetten dan, want de hele wereld tuned dat blok vaak tot in het extreme inderdaad...

@theo300pk+, nog gefeliciteerd met je G80, geweldenaar, prachtig.

En wel mooi hoe 'we' het hier hebben over 600pk als 'beginpunt' en 700-800pk daar praten we makkelijk over.
Dan is dat 300pk+ in je nickname toch wel 'n beetje aan inflatie onderhevig. OK de vlag dekt de lading :)

WillemBoer
Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd

Bericht door WillemBoer » 12 feb 2023, 09:11

Realistisch gezien, wat moet je met 600pk in NL? Standaard snel zat zou ik zeggen…

Ik heb met m’n M4 ook niet de behoefte voor meer vermogen als daily, ding is snel genoeg.
Hard rechtuit rijden kan toch nergens hier.

Baboulah

Bericht door Baboulah » 12 feb 2023, 09:13

Robin schreef: 11 feb 2023, 17:33 En dan ben ik misschien in de markt voor zo'n M3 Touring en dan lees je alleen maar negativiteit. Alléén maar. Dat is echt lachen kan ik je zeggen. Waardeloos.
Lekker schijt hebben, alsof ik hier altijd met open armen wordt ontvangen etc, kom ook telkens terug...

Ik zal dan ook maar ff mn ongezoute mening geven, ik vind het van voren een hele lelijke auto, van achter vind ik hem heel dik (de M3 en M4 int algemeen), die grille is achterlijk en hondslelijk, maar ik mis ook een powerdome op de motorkap zoals elke voorgaande generatie die wel had...

Interieur moet je smaak zijn, ik houdt sowieso niet van al die touchschermen in interieurs, geef mij maar lekker oldschool buttons, werkt veel beter en fijner in mijn ogen. Die carbon stoelen met die puist tussen je benen vind ik dan wel weer cool, hoe ze zitten geen idee, maar ik zou ze hoe dan ook kiezen als ik een nieuwe M3/4 zou bestellen, echter zou ik dus echt never nooit van mn leven de station variant kiezen als ik in de markt zou zijn....

Al zal het ding verder perfect rijden, ik zou hem laten staan op de grille en missende powerdome

Robin

Bericht door Robin » 12 feb 2023, 09:17

Baboulah prima, ik heb ook wel m'n twijfels over veel dingen in de M3/touring buiten die grille...
Ik wil niet in herhaling vallen, maar doe het toch en mijn fout ik weet 't. Het is niet alleen wát iemand zegt, maar wie 't (vaak) zegt. Ofzo.
Die grille wel mee eens dat dat een puntje is en ik denk dat >90% van DF/mensheid dat vindt.

-Tochscreens, met bijv stoelverwarming via dat screen in omslachtig menu, wtf man. Gewoon knoppen.
-Die bobbel in 't midden in die sportstoelen waar ErikS al mee kwam.
-Misschien erg in your face auto, maar dat vind ik dan nog 't minst 'problematisch'

Kasteel

Bericht door Kasteel » 12 feb 2023, 09:48

Robin schreef: 12 feb 2023, 09:17 Baboulah prima, ik heb ook wel m'n twijfels over veel dingen in de M3/touring buiten die grille...
Ik wil niet in herhaling vallen, maar doe het toch en mijn fout ik weet 't. Het is niet alleen wát iemand zegt, maar wie 't (vaak) zegt. Ofzo.
Die grille wel mee eens dat dat een puntje is en ik denk dat >90% van DF/mensheid dat vindt.

-Tochscreens, met bijv stoelverwarming via dat screen in omslachtig menu, wtf man. Gewoon knoppen.
-Die bobbel in 't midden in die sportstoelen waar ErikS al mee kwam.
-Misschien erg in your face auto, maar dat vind ik dan nog 't minst 'problematisch'
Stoel verwarming 1 keer instellen wanneer je het gebruikt, daarna nooit meer naar om kijken; ruitenwisser hebben we ook op automatisch en kijkt ook niemand meer terug naar de tijd dat we dat altijd zelf mochten deden :).

Robin

Bericht door Robin » 12 feb 2023, 09:59

Maar die stoelverwarming? We hebben nu twee fysieke knoppen voor elke stoel dus één. Indrukken=drie groene lampjes voluit AAN, weer drukken= twee lampjes is 66% aan, weer drukken 1 lampje etc en weer drukken is UIT.

Dat doe je gewoon in deze kou regelmatig, hoe werkt dat dan in 't touchscreen Bart? Geen idee joh.

Robin

Bericht door Robin » 12 feb 2023, 10:01

Macboy sprak hier vroeger de wijze woorden: wennen

:)
Dat zal ook in 't menugebruik zijn, tot aan die grille(ik ben dus gewend) ERGO ik ben zelfs aan de voorkant/neus van de Model3 Tesla gewend, stond hier laatst een felrode met mooie dikke antracietwielen en wat bredere stance zo leek 't. Ik vond 'm gewoon wel 'mooi' ofzo.

Kadett

Bericht door Kadett » 12 feb 2023, 10:05

Slaat gewoon nergens op dat je op een veel onveiligere manier simpele dingen als verwarming moet bedienen terwijl het (bij BMW) eigenlijk perfect werkte hoe het was.

ADV

Bericht door ADV » 12 feb 2023, 10:31

Robin, ik denk dat je gewoon een Alpina B3 moet kopen! Dan heb je de performance van een M3, het comfort van een 5, maar ook het weggedrag van een m3, de looks van een normale niet te opvallende 3-serie en niet die achterlijke stoelen.. Kost alleen wat meer volgens mij..

Verder niet teveel aantrekken van meningen van anderen, probeer ik ook niet te doen, ook al staat mijn draadje vol met mensen die mijn wissel niet snappen. Waar het dan wringt is dat je het zelf soms misschien ook niet snapt, maar het wel goed voelt. Uiteindelijk doe je het alleen voor jezelf en voor niemand anders, als mensen het niks vinden, so be it.. Als jij meningen van anderen nodig hebt om je over die streep te trekken, ik snap het wel, maar moet je misschien ook idd naast je neer leren te leggen.. Ik heb daar soms ook wel moeite mee, en dan bedenk ik me weer dat ik 90% van die lui niet eens ken..

Kadett

Bericht door Kadett » 12 feb 2023, 10:47

Alpina B3 is gaaf. Enige minpuntje... die multispaak Alpina wielen alleen in 20", vindt zelf 19" mooier staan op een G2X alleen de 19" Alpina velgen zijn weer minder mooi.

Zeg maar neer.... :love:

https://www.autotrack.nl/a/alpina-b3-be ... 1676098280

Wimo

Bericht door Wimo » 12 feb 2023, 11:02

Nette auto.. past ook wat meer bij de leeftijd :tooth:

Plaats reactie