Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
- Martijn_bmw
- Berichten: 26844
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Gefeliciteerd en idd als je nu een dikke diesel wil kopen kan je flink onderuit bieden met zo weinig vraag. Top gedaan
-
OnlineDimitri
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Hangt er vanaf welk budget je hebt.. ik heb ook liever een oudere auto met hogere km-stand die goed in de opties zit dan een kale sjaak die jonger is.
En ik vermoed dat de auto in deze casus minimaal 15 jaar oud moest zijn..
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
zakelijk maak ik andere keuzes dan ik privé zou doen
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
exact, over een maand is die youngtimer. (en de LCI motoren van eind 2008 een jonger zijn beduidend minder betrouwbaar, dus die liever niet).
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
De 330i is ondertussen verkocht, de 330D krijgt wat onderhoud en reparaties:
Gloeibougie Module was kapot tijdens de proefrit, volgens de verkoper nog vervangen voor de verkoop door een.... kapotte module
nouja lang verhaal kort: nieuwe module besteld en vandaag met wat worstelen weten te installeren. wat zit dat ding diep weggewerkt zeg! storing is wel weg.
ook de drukknop van het panoramadak gaf wat storing (A671 , bleef hangen). via Youtube een reparatie-video gevonden en toegepast. morgen maar eens proberen of de code weg blijft.
Volgende op het lijstje is:
-een niet-werkend deurslot (nieuwe besteld, alleen installeren is een schijtklus),
-een vieze/plakkende handgreep (was al een nieuwe meegeleverd met de verkoop)
-en de Auxiliry Waterpump ( A6D1 ). die laatste is vrij makkelijk te reviseren met nieuwe koolborsteltjes.
daarna uitzoeken wat er precies allemaal versleten is aan het onderstel (was bekend bij aankoop). vermoedelijk de meeste draagarmen vervangen en sowieso schokdempers voor + achter vervangen door een kwalitatief schroefsetje.
plaatje bij het praatje, die banen in het midden zit/zat wat koperslijpsel op wat een soort van kortsluiting geeft, waardoor de auto denkt dat de knop ingedrukt blijft.
Gloeibougie Module was kapot tijdens de proefrit, volgens de verkoper nog vervangen voor de verkoop door een.... kapotte module
nouja lang verhaal kort: nieuwe module besteld en vandaag met wat worstelen weten te installeren. wat zit dat ding diep weggewerkt zeg! storing is wel weg.
ook de drukknop van het panoramadak gaf wat storing (A671 , bleef hangen). via Youtube een reparatie-video gevonden en toegepast. morgen maar eens proberen of de code weg blijft.
Volgende op het lijstje is:
-een niet-werkend deurslot (nieuwe besteld, alleen installeren is een schijtklus),
-een vieze/plakkende handgreep (was al een nieuwe meegeleverd met de verkoop)
-en de Auxiliry Waterpump ( A6D1 ). die laatste is vrij makkelijk te reviseren met nieuwe koolborsteltjes.
daarna uitzoeken wat er precies allemaal versleten is aan het onderstel (was bekend bij aankoop). vermoedelijk de meeste draagarmen vervangen en sowieso schokdempers voor + achter vervangen door een kwalitatief schroefsetje.
plaatje bij het praatje, die banen in het midden zit/zat wat koperslijpsel op wat een soort van kortsluiting geeft, waardoor de auto denkt dat de knop ingedrukt blijft.
- Niels
- Berichten: 22277
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Lekkere koppel beul!
-
- Berichten: 4314
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Altijd leuk een nieuwe auto uitzoeken en optimaliseren. Ga je nog andere velgen voor deze 330d doen? Deze vind ik wat misstaan.
Geen 335d overwogen?
Geen 335d overwogen?
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
ding is serieus snel, komende uit een NA 330i
andere velgen staan wel op het verlanglijstje, maar geen prioriteit want hier zitten, net nieuwe, hankook sport bandje onder. heb in de schuur nog een set OZ Superleggera’s liggen (ook 19” net als deze) maar helaas is dit een breedset en de OZ’s niet dus banden kan ik niet over zetten.
ga ze binnenkort te koop zetten, wellicht kan ik er iemand anders blij mee maken
jawel, maar echt als 2e keus:Geen 335d overwogen?
-meer verbruik,
- thermisch minder (meer hitte onder de kap) en blok wordt daardoor ook meer belast.
-moeilijker onderhoud want nog voller onder de kap
-en last but not least zit je met een stock 335d al redelijk aan de grens van de ZF bak. de 330D heeft dezelfde bak en (dus) meer reserves.
had er wel een aantal op m’n favoriete lijstje in marktplaats.
-
- Berichten: 4314
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Dan is de 330D wel een gulden middenweg idd. In elk geval een mooie reisgenoot.
- Marc Sierra
- Berichten: 1106
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Toen ik mijn 330d kocht heb ik ook nog een 335d overwogen. Voor mij was het extra verbruik en gewicht (de 335d E90 valt in een hogere wegenbelastingklasse dan de 330d E90) de reden om voor de 330d te gaan. Het punt van de ZF bak herken ik alleen niet. Voor zover ik weet kunnen die bakken het koppel met gemak aan. Er zijn er volgens mij genoeg die getuned zijn en richting de 1000 Nm gaan.vester86 schreef: ↑14 feb 2023, 20:14jawel, maar echt als 2e keus:Geen 335d overwogen?
-meer verbruik,
- thermisch minder (meer hitte onder de kap) en blok wordt daardoor ook meer belast.
-moeilijker onderhoud want nog voller onder de kap
-en last but not least zit je met een stock 335d al redelijk aan de grens van de ZF bak. de 330D heeft dezelfde bak en (dus) meer reserves.
had er wel een aantal op m’n favoriete lijstje in marktplaats.
- matthyssie
- Berichten: 6020
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Dat met die bakgrens heb ik ook nooit gehoord. De 272pk E60 535d had hier wel last van, maar de 286pk versies niet meer.
Fijne wagens verder! Niks fijner dan een dikke diesel als daily.
Fijne wagens verder! Niks fijner dan een dikke diesel als daily.
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
ik heb altijd begrepen (maar correct me if i'm wrong) dat de bak +/- 600nm kan hebben. zo staat het ook op wiki. maakt niet uit, 330d en 335d hebben allebei dezelfde bak dus de 330d heeft meer reservesMarc Sierra schreef: ↑20 feb 2023, 15:57Toen ik mijn 330d kocht heb ik ook nog een 335d overwogen. Voor mij was het extra verbruik en gewicht (de 335d E90 valt in een hogere wegenbelastingklasse dan de 330d E90) de reden om voor de 330d te gaan. Het punt van de ZF bak herken ik alleen niet. Voor zover ik weet kunnen die bakken het koppel met gemak aan. Er zijn er volgens mij genoeg die getuned zijn en richting de 1000 Nm gaan.vester86 schreef: ↑14 feb 2023, 20:14jawel, maar echt als 2e keus:Geen 335d overwogen?
-meer verbruik,
- thermisch minder (meer hitte onder de kap) en blok wordt daardoor ook meer belast.
-moeilijker onderhoud want nog voller onder de kap
-en last but not least zit je met een stock 335d al redelijk aan de grens van de ZF bak. de 330D heeft dezelfde bak en (dus) meer reserves.
had er wel een aantal op m’n favoriete lijstje in marktplaats.
is dat verschil tussen M57 en N57 ? de Pre-LCI heeft de 6HP26 en de LCI heeft de 6HP28 (2e generatie).matthyssie schreef: ↑20 feb 2023, 16:11 Dat met die bakgrens heb ik ook nooit gehoord. De 272pk E60 535d had hier wel last van, maar de 286pk versies niet meer.
Fijne wagens verder! Niks fijner dan een dikke diesel als daily.
- matthyssie
- Berichten: 6020
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Nee x35d 272 en 286 zijn allebei M57. Pas de 300 pk versie vd F-series werd een N57.
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
ondertussen ook wat verder met kleine reparaties:
de extra waterpomp (auxilary waterpump) deed het niet meer. gekend probleem van veel 6 cilinder BMW's. vervangen kan maar reparatie is ook niet al te lastig. Deze waterpomp zorgt ervoor dat de cabine (actief) van warmte wordt voorzien. als de pomp niet werkt stroomt er wel wat koelwater door de cabine maar niet genoeg. de gewone waterpomp pompt uiteraard gewoon koelvloeistof rond dus het heeft niks te maken met de temperatuur van de motor zelf.
met behulp van Youtube durfde ik de klus wel aan. zelf een setje koolborstels besteld in de goeie maat (€10) en de waterpomp uit de auto gehaald. zoals te zien op de foto's komt daar een enorme hoop troep uit. voornamelijk het "stof" van de oude koolborstels. alles lekker schoon gemaakt, opgeschuurd waar nodig en de nieuwe koolborstels erin gesoldeerd.
alles bij elkaar 1,5u bezig geweest inclusief kopjes koffie
https://www.youtube.com/watch?v=w3OjsRUW2Cw&t=2527s
de extra waterpomp (auxilary waterpump) deed het niet meer. gekend probleem van veel 6 cilinder BMW's. vervangen kan maar reparatie is ook niet al te lastig. Deze waterpomp zorgt ervoor dat de cabine (actief) van warmte wordt voorzien. als de pomp niet werkt stroomt er wel wat koelwater door de cabine maar niet genoeg. de gewone waterpomp pompt uiteraard gewoon koelvloeistof rond dus het heeft niks te maken met de temperatuur van de motor zelf.
met behulp van Youtube durfde ik de klus wel aan. zelf een setje koolborstels besteld in de goeie maat (€10) en de waterpomp uit de auto gehaald. zoals te zien op de foto's komt daar een enorme hoop troep uit. voornamelijk het "stof" van de oude koolborstels. alles lekker schoon gemaakt, opgeschuurd waar nodig en de nieuwe koolborstels erin gesoldeerd.
alles bij elkaar 1,5u bezig geweest inclusief kopjes koffie
https://www.youtube.com/watch?v=w3OjsRUW2Cw&t=2527s
-
- Berichten: 4314
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
En de oude deden niks meer? Zit wel zat vlees op om te functioneren lijkt mij.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26844
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Mooi klusje weer!
- Marc Sierra
- Berichten: 1106
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Netjes gerepareerd weer! Ik vind het toch altijd mooi om dat soort klusjes zelf te doen.
De officiele limiet voor de 6HP26 moet inderdaad 600 Nm zijn, voor de 6HP28 zou het 700 Nm zijn. Maar dat zijn officiele getallen en in de praktijk kunnen ze prima meer hebben. Voor de bak in mijn Cosworth geven ze max 300 Nm op, terwijl de auto origineel op 290 Nm zit. In de praktijk kunnen ze 450 a 500 Nm aan. Dus die fabrieksopgaves besteed ik nooit zo veel aandacht aan.vester86 schreef: ↑23 feb 2023, 11:46 ik heb altijd begrepen (maar correct me if i'm wrong) dat de bak +/- 600nm kan hebben. zo staat het ook op wiki. maakt niet uit, 330d en 335d hebben allebei dezelfde bak dus de 330d heeft meer reserves
is dat verschil tussen M57 en N57 ? de Pre-LCI heeft de 6HP26 en de LCI heeft de 6HP28 (2e generatie).matthyssie schreef: ↑20 feb 2023, 16:11 Dat met die bakgrens heb ik ook nooit gehoord. De 272pk E60 535d had hier wel last van, maar de 286pk versies niet meer.
Fijne wagens verder! Niks fijner dan een dikke diesel als daily.
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
nope, gaf consistent foutcode. nu niet meer gezien
is dat verschil tussen M57 en N57 ? de Pre-LCI heeft de 6HP26 en de LCI heeft de 6HP28 (2e generatie).Marc Sierra schreef: ↑24 feb 2023, 09:59 Netjes gerepareerd weer! Ik vind het toch altijd mooi om dat soort klusjes zelf te doen.
[quote=vester86 post_id=<a href="tel:1609512">1609512</a> time=<a href="tel:1677149178">1677149178</a> user_id=11783]
ik heb altijd begrepen (maar correct me if i'm wrong) dat de bak +/- 600nm kan hebben. zo staat het ook op wiki. maakt niet uit, 330d en 335d hebben allebei dezelfde bak dus de 330d heeft meer reserves
[quote=matthyssie post_id=<a href="tel:1609080">1609080</a> time=<a href="tel:1676905871">1676905871</a> user_id=10454]
Dat met die bakgrens heb ik ook nooit gehoord. De 272pk E60 535d had hier wel last van, maar de 286pk versies niet meer.
Fijne wagens verder! Niks fijner dan een dikke diesel als daily.
[/quote]
De officiele limiet voor de 6HP26 moet inderdaad 600 Nm zijn, voor de 6HP28 zou het 700 Nm zijn. Maar dat zijn officiele getallen en in de praktijk kunnen ze prima meer hebben. Voor de bak in mijn Cosworth geven ze max 300 Nm op, terwijl de auto origineel op 290 Nm zit. In de praktijk kunnen ze 450 a 500 Nm aan. Dus die fabrieksopgaves besteed ik nooit zo veel aandacht aan.
[/quote]thanks!
thanks
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
KW street Comfort en diverse aanbouwdelen zijn besteld (lagers/rubbers/M3 draagarmen voor), met een paar weken zou alles binnen moeten zijn en daarna monteren
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
rustig weekje op werk, dus tijd om wat klusjes aan de auto op te knappen.
als eerste een niet-werkend deurslot aangepakt. deur wilde niet van het slot maar was wel gewoon van binnenuit te openen.
vervangen is een beetje gepriegel maar achteraf viel het me wel mee.
De handgreep van de deur rechtsvoor was helemaal gaar, schijnt vaak voor te komen. de verkoper van de auto had al een nieuwe greep meegegeven. ook dit klusje viel me reuze mee.
meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat Silent Coat (dempings-spul) te monteren. zorgt voor beter geluid en minder resonantie van de deurpanelen. ook linksvoor geplakt uiteraard. had ik nog liggen van een vorig project dus nu mooi op kunnen maken.
volgende op de lijst is het onderstel.
als eerste een niet-werkend deurslot aangepakt. deur wilde niet van het slot maar was wel gewoon van binnenuit te openen.
vervangen is een beetje gepriegel maar achteraf viel het me wel mee.
De handgreep van de deur rechtsvoor was helemaal gaar, schijnt vaak voor te komen. de verkoper van de auto had al een nieuwe greep meegegeven. ook dit klusje viel me reuze mee.
meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat Silent Coat (dempings-spul) te monteren. zorgt voor beter geluid en minder resonantie van de deurpanelen. ook linksvoor geplakt uiteraard. had ik nog liggen van een vorig project dus nu mooi op kunnen maken.
volgende op de lijst is het onderstel.
- Hitz
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
- Locatie: Flevoland
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Je bent weer lekker bezig!
- Eeuwe
- Berichten: 4563
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Goed bezig, verneem je een duidelijk verschil?
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Qua handgreep zeer zeker, qua audio minimaal. daarvoor zit er eigenlijk te weinig demping in de (rest van de) auto. midlaag (tussen 100-300hz is wat strakker geworden, resoneert wat minder).
thanks
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
ondertussen liggen vrijwel alle onderdelen voor het onderstel klaar, ik wacht nog op 1 minimale bestelling en dan is het vooral even wachten op goed weer om het spul eronder te klussen (helaas geen garage tot mn beschikking).
-
- Berichten: 2129
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: Vester stelt zich voor - BMW E91 330i --> E91 330D
Dat gaat vast een heel verschil maken. Mooi man