Zo laatste update is inmiddels alweer een half jaar geleden.
Ondertussen best veel aan de auto gedaan en veel mooie trips gemaakt (Schotland en de Alpen). Om kort te zijn; de auto bevalt heel goed. Motorisch top, automaat bijna top, onderstel en sturen wat minder.
De auto doet precies waar ik hem voor gekocht heb (plezier tijdens het rijden).
Ik heb nu zo’n 12.000 kilometer gereden waarvan 7.000 vakantiekilometers. Voor tripjes is de auto geweldig en ook in Nederland krijg ik soms een lach op mijn gezicht. Gemiddeld verbruik van 1 op 13 is ook niet verkeerd. Dat zijn wel alleen maar lange stukken want ik fiets naar mijn werk. Verder rijd ik op de snelweg ook vaak als een oud wijf, lekker ontspannen.
Om te beginnen is de M140i voor een grote beurt bij TEG geweest, vlak voor de roadtrip naar Schotland. Beurt was nog niet nodig maar ik wilde hem fris hebben voor de vakantie. Verder hou ik houd niet het 30.000km/2 jaar interval van BMW aan, lijkt me niet echt gezond.
Nieuwe vloeistoffen, filters en bougies. Verder was de auto toe aan nieuwe remblokken rondom. Heb gekozen voor Ferodo DS2500 rondom en gelijk RVS gevlochten remslangen. Auto remt vele malen beter.
Verder de underbody V brace laten plaatsen. Merk geen verschil maar het kan er maar beter op zitten denk ik dan. Ook nog een security kit laten plaatsen voor het stuur en de navi. Kleine tegenvaller was een spoorstang die vervangen moest worden, voordeel daarvan was het (verplicht) opnieuw uitlijnen.
Na de beurt kon de auto, mooi gepoetst, mee op de boot naar Schotland. In 10 dagen tijd 3000 kilometer gereden. Prachtige wegen en zeer rustig in april. Kan het iedereen aanraden. Vooral de Old Military Road bij het Cairngorms park vond ik geweldig. Verder waren de mooiste wegen in het noorden ter hoogte van Ullapool. Ook een deel van de NC500 gereden.

- Glencoe.jpg (242.46 KiB) 9239 keer bekeken

- Skyfall.jpg (249.27 KiB) 9239 keer bekeken
In juni ben ik nog met de auto naar de Alpen geweest. Vrij rustig aan gedaan op de autobahn. Niet echt lekker als je vriendin naast je zit te klagen over de snelheid. Denk dat ik haar volgende keer naar Innsbruck laat vliegen en dan lekker zelf rijd.
Via het zwarte woud zijn we naar Solden gereden. Daar de Timmelsjoch gedaan en via de Jaufenpas in Italie terug Oostenrijk in. De Timmelsjoch is geweldig. Goed en breed asfalt tot aan de Italiaanse grens en mooie bochten. Op de Timmelsjoch is het vrij eenvoudig tempo te maken doordat je ver kunt kijken.
De Grossglocknerpas hebben we ook gereden. Werkelijk fantastisch. Ontzettend rustig en prachtige bochten en dito uitzicht. Nadeel was dat het de hele dag regende. Het dwars gooien in de haarspeldbochten werd zo wel een stuk makkelijker. Michelin Pilot super sport op heel nat asfalt is trouwens geen beste combinatie.
Bij de Grossclockner zelf is ook veel te doen. Je kunt een heel stuk naar de gletcher wandelen en er is een leuk museum. Staat ook een autotentoonstelling met veel Porsches. Volgensmij de grootste Porsche collectie boven de 2500 meter hoogte. Trouwens ontzettend veel 911jes die omhoog en naar beneden knalde op de berg. Ook wel wat Ferrari’s en de nieuwe Masertati MC20.
Wat kleine punten die ik heb veranderd heb aan de auto zijn:
Covers voor de pedalen. Standaard is alleen de voetsteun van metaal met een M logo. Op onze vrienden van Ali voor weinig geld twee covers besteld om te proberen. Goede kwaliteit, past perfect en staat een stuk mooier. Heb ondertussen ook nieuwe matten.

- Pedalen oud.jpg (840.24 KiB) 9239 keer bekeken

- Pedalen nieuw.jpg (787.34 KiB) 9239 keer bekeken
Verder heb ik alle lampjes in de achterlichten vervangen voor leds. Nu mooi wit achteruitrijverlichting, led knippers en remlichten. Voor heeft de 1 serie wel full led, ook in de knippers maar achter zijn dit nog gewone bulbs. Na wat onderzoek heb ik ze in de UK besteld (setje van 6 lampjes voor 80 euro) en geen foutmeldingen.
Laatste wat ik gedaan heb is een ander stuur. Opnieuw bekleed met nappaleder. Verder niks geks gedaan met andere stiksels of alcantara/carbon. Wil de auto zo origineel mogelijk houden. Ik had al Apple Carplay maar BMW vond het blijkbaar nodig om maar de helft van het scherm te vullen. Dit heb ik afgelopen weekend laten coderen naar ‘Full screen’. Toch een heel stuk mooier en een leuke upgrade.

- Oud stuur.jpg (160.08 KiB) 9239 keer bekeken

- Nieuw stuur.jpg (140.5 KiB) 9239 keer bekeken
What’s next:
Ik heb een setje Bilstein B8 dempers besteld en Eibach verlagingsveren. Verder ook bij Ekris twee Mperformance bumpstops voor achter. Ik had gelezen op een Engelse Facebookgroep, waar de M140i trouwens heel populair en goedkoop is, dat dit nodig zou zijn bij nieuwe dempers achter. Het setje moet nog gemonteerd worden, dat zal binnenkort gebeuren.
Verder ben ik aan het zoeken naar een ander setje velgen. De 463M velgen die ik nu heb vind ik niet mooi. Ik ben op zoek naar de 719m in bicolor. Dat vind ik het mooiste model velg voor de 1 serie. Ze zijn vrij lastig te vinden, zeker in Nederland. Mocht iemand een setje hebben dan hoor ik het graag. Verder vind ik de Japan Racing SL01 ook gaaf. Zou die dan in het silver of brons willen.
Ik twijfel nog over een XHP software, vind het vrij irritant hoe snel de bak opschakelt. 1100/1200 toeren lijkt me niet goed en rijdt ook gewoon niet lekker dus vooral flipperen. Het is me echter nog niet duidelijk of XHP dit oplost.
Op de long list staan nog m3/m4 draagarmen, stabi’s, hifi installatie en misschien ooit nog motorisch een tuning maar ik denk het niet.
To be continued