Henk Jan schreef: 19 jan 2023, 09:27
Paskal schreef: 19 jan 2023, 08:31
Henk Jan schreef: 19 jan 2023, 08:07
Ach ja, Cayenne lijkt mij zeker ook wel wat, maar ik ben een beetje allergisch geworden voor hoge onderhoudskosten en doemscenario's als loslatende coatings van cilinderwanden. Ook de reden dat ik niet voor een Panamera S ben gegaan.
Maar wat een heerlijke bakken zijn het toch! Zou geweldig staan naast de Boxster!
Vandaar ook de verlengde fabrieksgarantie genaamd Porsche Approved voor 100€/mnd. Zonder is het risico op hoge onderhoudskosten wel aanzienlijk natuurlijk.
Zoals je je wellicht nog van FDD kunt herinneren met zijn LS460 kun je bij een Lexus namelijk ook gigantisch aan de beurt komen, alhoewel de kans daarop waarschijnlijk niet zo groot is gezien de betrouwbaarheid van dat spul.
Jouw Boxster zou ook geweldig staan naast mijn Cayenne, maar als ik zie hoe weinig ik met de MX-5 onderweg ben (die met 35€/mnd MRB + verzekering geen drol kost om stil te laten staan) dan is de Boxster per km wel een heel duur alternatief.
Porsche approved zou een optie geweest zijn, zonder zou ik het waarschijnlijk ook echt niet aandurven.
Ik vind Porsche echt geweldig, maar als daily worden de running-costs me bij elkaar opgeteld dan toch echt te gortig.
Die van FDD was natuurlijk een wat oudere 460 met V8. Ook al verwacht je het niet zo snel omdat Lexus, maar van dat model heb ik wel meerdere problemen gelezen.
Weet niet of in de LS600h dezelfde V8 ligt, maar ook dat lijkt me echt fantastisch rijden overigens.
Approved is prijs afhankelijk van model... is geen €100 per maand hoor... ietsje meer
Bij verlenging van al bestaande approved:
Porsche Macan € 1.594,- 1 j
Porsche Cayenne € 1.779,- 1 j
"Bovenstaande bedragen zijn gebaseerd op Porsche Approved Garantie verlengingen. Indien u los een Porsche Approved Garantie afsluit wordt er €300,- extra in rekening gebracht. Daarnaast worden de kosten van de 111-puntencheck €225,- in rekening gebracht." die moet je bij verlengen volgens mij ook extra betalen.
Dus bij los afsluiten ben je voor een Cayenne € 2304,- kwijt voor 1 j
En bij het los afsluiten kan je er van uitgaan dat ongetwijfeld een paar eerst te repareren zaken zullen opduiken.. te repareren tegen leuke Porsche tarieven die wat hoger liggen dan bij de gemiddelde werkplaats
Trouwens, in DE zijn die approved tarieven ca. € 250-300 pj lager, vind ik best apart
Een voorbeeld van de wat hogere werkplaats tarieven:
Mijn 981 heb ik in DE gekocht met 2j approved en ik ben paar mnd later bij de NL Porsche dealer geweest met een (vond ik) kachelprobleempje, temperatuur lucht is mi lager dan wat ik in de CC afstel.
Is onder garantie onderzocht en niets kunnen vinden, kleppen van systeem gecalibreerd, wat niets heeft gedaan...
Men had wel verdenking dat airco mogelijk niet goed vol zat.. maar als ze dat gingen vullen, dan viel dat niet onder de garantie want verlies is normaal....hoezo.. hij is juist te koud... totaal onlogisch advies, mi bedoeld om toch wat te kunnen schrijven, dus niet gedaan.
Wel later gevraagd wat dat eigenlijk had gekost als ik had laten doen... mij werd verteld ca € 325
Als ik dan bedenk dat airco testen/ vullen bij een normale garage/ AC specialist ergens tussen € 80 (aanbieding) en max misschien € 130 kost en een Boxster is echt wat dat betreft helemaal niks bijzonders behalve dat er misschien wat meer koudemiddel in zal gaan wegens het ietsje grotere AC systeem..
Dan was dit voor mij gelijk weer de bevestiging dat bij de dealer idiote tarieven gerekend worden
Bij MB dealers ook dit soort dingen meegemaakt en ze hebben pech dat ik door 40j automobiele zelfsleutel ervaring probleemloos door onzin reparatie adviezen heen prik
Een voorbeeldje: MB dealer die bij een carterpan lekkage (garantie) bij mijn ML63amg de boutjes ging aandraaien want daarna zou lekkage wel weer over zijn...
en ik wist dat die carterpan in de fabriek met siliconenpasta is gemonteerd, dus lek is lek, maar ik ook wist dat om dat te repareren de motor gelift moest worden, ruim dag (8-10u) werk + 9l amg motorolie a ca. € 40 per liter (vloeibaar goud verdienen), ze vermoedelijk hoopten dat het wel tot na de garantie dicht zou blijven, ik daarna zelf de sjaak was geweest...
Dat is ze dus niet gelukt en hebben ze onder garantie moeten slikken naast nog veel meer garantiewerk aan die auto, is uiteindelijk interne doorberekening werkplaats naar de verkoop waar ik de auto gekocht had € 13K garantiewerk in 1 jaar aan uitgevoerd, dat was consumentenprijs denk ik € 16-€ 18 K geweest

en na de garantie ging het door met mankementen, dus opgeruimd
Dus ik heb inmiddels op basis van ervaring een weerzin tegen de exclusieve merkdealer die garantiewerk minimaliseert en betaald werk tegen top tarieven uitvoert.
Vandaar dat ik hoewel graag had gewild, ik dus geen MB of Porsche meer heb durven kopen als dagelijkse auto.