De 530i is net zo soepel als de 520i en heeft ook gewoon koppel vanaf 1500 rpm. Dus heeft zeker niet meer een 'aan' 'uit' karakter. Het verschil zit vooral meer bovenin de toeren waarbij de 520i sneller buiten adem raakt. Heb ook in beide gereden maar ik vind de 530i echt een breder vermogensbereik hebben. Maar de 520i is voor dagelijks verkeer zeker niet underpowered.Deltona schreef: ↑17 jan 2023, 11:48 Sterker nog een 530i is weliswaar krachtiger, maar de bron die die extra kracht levert (de turbo) zorgt ervoor dat de motor voor prestaties nog meer afhankelijk is van die turbo. En daarmee nog meer het karakter bepaald, leuk voor een hot-hatch, minder voor een E segment sedan IMO.
BMW 5-Serie (G30)
- Tristan
- Berichten: 13376
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 5-Serie (G30)
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6460
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW 5-Serie (G30)
De 520i is toch gewoon een gedowntunede 530i? Beide een B48 met volgens mij ook dezelfde turbo.
- Tristan
- Berichten: 13376
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 5-Serie (G30)
Het is een tijdje hetzelfde blok geweest in zowel de 520i als de 530i (B48B20) maar op een gegeven moment er 2 versies gekomen van de B48. De B48B20 (530i) en de B48A20 (520i) in de G30/G31 serie. Die hebben qua internals wel wat verschil. De B20 kan naar ca 300pk met software en de A20 naar 260pk met software.
-
- Berichten: 18756
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: BMW 5-Serie (G30)
Ik heb een mini rondje gereden in een 520i, een 520i komt vooruit, maar is underpowered. Gewoon traag zelfs.
Prima voor 99% van Nederland, maar op DF?
Prima voor 99% van Nederland, maar op DF?
- matthyssie
- Berichten: 6104
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW 5-Serie (G30)
Prima ding om 105 cc mee te sukkelen. Wil je beetje doorrijden dan is die 30i echt wel lekkerder. Maar goed in een 5 serie wil je eigenlijk gewoon een 30d of 40d. Rijdt by-far het fijnst. Maarja, Den Haag he.
- e30touring1990
- Berichten: 2827
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW 5-Serie (G30)
30d/40d is sowieso echt top in een daily, zeker i.c.m. een wat zwaarlijvig model (wat ze tegenwoordig allemaal zijn)
-
- Berichten: 4811
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: BMW 5-Serie (G30)
Wat is nu precies het verschil dan?Tristan schreef: ↑17 jan 2023, 12:21 Het is een tijdje hetzelfde blok geweest in zowel de 520i als de 530i (B48B20) maar op een gegeven moment er 2 versies gekomen van de B48. De B48B20 (530i) en de B48A20 (520i) in de G30/G31 serie. Die hebben qua internals wel wat verschil. De B20 kan naar ca 300pk met software en de A20 naar 260pk met software.
Nokassen
Compressie zuigers
Andere turbine in turbo
Denk zelf laatste. Goedkoopst om te wijzigen en toch 2 verschillende power outputs te krijgen afgezien van afknijpen in de ECU.
-
- Berichten: 52753
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: So what?
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW 5-Serie (G30)
Bij de G20 330i demo, strak weggedrag, mooi, robuust, kracht onderin had ik toch bij tijd en wijle -vooral bij verder doortrekken- het idee naar een liedje van Linda Roos en Jessica te luisteren.
- Tristan
- Berichten: 13376
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 5-Serie (G30)
Ik dacht dat er verschil is in de zuigers. Heb ergens eens gelezen dan de B20A hogere compressie zuigers heeft waardoor er minder turbodruk gedraaid kan worden. Daarom dat er met tuning een minder hoog vermogen gehaald kan worden. En dacht ook iets met injectoren maar dat weet ik niet zeker. Verschillen zijn klein.Kadett schreef: ↑17 jan 2023, 15:05Wat is nu precies het verschil dan?Tristan schreef: ↑17 jan 2023, 12:21 Het is een tijdje hetzelfde blok geweest in zowel de 520i als de 530i (B48B20) maar op een gegeven moment er 2 versies gekomen van de B48. De B48B20 (530i) en de B48A20 (520i) in de G30/G31 serie. Die hebben qua internals wel wat verschil. De B20 kan naar ca 300pk met software en de A20 naar 260pk met software.
Nokassen
Compressie zuigers
Andere turbine in turbo
Denk zelf laatste. Goedkoopst om te wijzigen en toch 2 verschillende power outputs te krijgen afgezien van afknijpen in de ECU.
- Philipoo
- Berichten: 4532
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: BMW 5-Serie (G30)
https://mymotorlist.com/engines/bmw/b48/Tristan schreef: ↑17 jan 2023, 15:19Ik dacht dat er verschil is in de zuigers. Heb ergens eens gelezen dan de B20A hogere compressie zuigers heeft waardoor er minder turbodruk gedraaid kan worden. Daarom dat er met tuning een minder hoog vermogen gehaald kan worden. En dacht ook iets met injectoren maar dat weet ik niet zeker. Verschillen zijn klein.Kadett schreef: ↑17 jan 2023, 15:05Wat is nu precies het verschil dan?Tristan schreef: ↑17 jan 2023, 12:21 Het is een tijdje hetzelfde blok geweest in zowel de 520i als de 530i (B48B20) maar op een gegeven moment er 2 versies gekomen van de B48. De B48B20 (530i) en de B48A20 (520i) in de G30/G31 serie. Die hebben qua internals wel wat verschil. De B20 kan naar ca 300pk met software en de A20 naar 260pk met software.
Nokassen
Compressie zuigers
Andere turbine in turbo
Denk zelf laatste. Goedkoopst om te wijzigen en toch 2 verschillende power outputs te krijgen afgezien van afknijpen in de ECU.
-
- Berichten: 4811
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: BMW 5-Serie (G30)
Ademnood
B48 is gewoon ontworpen als een lage toeren en koppel motor. Niet om door te halen. Zie je eigenlijk bij alle moderne motoren. Op 1500rpm hebben ze al 80% van koppel en bij iets meer dan 2000 rpm op max. Koppel kromme zo horizontaal als maar kan zijn.
- Tristan
- Berichten: 13376
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 5-Serie (G30)
Klopt, boven de 5k rpm is er niet heel veel fut meer. Dat is de reden waarom ik neig naar een remap naar ca. 300pk en 450 Nm. Vooral die +100Nm is wel lekker.
- matthyssie
- Berichten: 6104
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW 5-Serie (G30)
Jammer dat MHD de B48 niet ondersteunt. Zou een mooi toegankelijke optie zijn.
-
- Berichten: 4811
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: BMW 5-Serie (G30)
Ook dan doet ie niet veel meer na 5k rpm. Kijk maar naar een dynosheet van een JCW of M135i met de 306pk B48.
- Tristan
- Berichten: 13376
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 5-Serie (G30)
Maar wel meer dan OEM De gehele vermogens/koppel lijn wordt naar boven geschoven, het karakter zal niet veel veranderen.
Dus wel degelijk meer fut bovenin.
Dus wel degelijk meer fut bovenin.
-
Onlinetomgtr
- Berichten: 10708
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: BMW 5-Serie (G30)
Zo mee eens! Zelf een 40d gehad in x5 en 35i in F11. Kennis van me ging van F11 30d naar een 40d maar vond de 30d gewoon een heerlijke auto en 40 d marginaal sneller waar je in dagelijks gebruik weinig van merkt terwijl verbruik en onderhoud bij 40d veel duurder was. 30d is de ideale motor voor dit type auto.matthyssie schreef: ↑17 jan 2023, 14:15 Prima ding om 105 cc mee te sukkelen. Wil je beetje doorrijden dan is die 30i echt wel lekkerder. Maar goed in een 5 serie wil je eigenlijk gewoon een 30d of 40d. Rijdt by-far het fijnst. Maarja, Den Haag he.
- matthyssie
- Berichten: 6104
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW 5-Serie (G30)
Ja eens, zou als daily een 30d ook boven een 40i (B58) verkiezen. Het moeiteloos versnellen van een 30d haalt diezelfde 40i ook gewoon niet zonder toeren te draaien.
Vind de aandrijflijn van mijn F30 330d ook nog altijd genieten, auto is gewoon zó gemakkelijk zó snel in dagelijks verkeer, onovertroffen. Als je bij 140 km/h in z'n 8 gas geeft heb je zonder terugschakelen gewoon nog altijd een stevige acceleratie, heerlijk.
Vind de aandrijflijn van mijn F30 330d ook nog altijd genieten, auto is gewoon zó gemakkelijk zó snel in dagelijks verkeer, onovertroffen. Als je bij 140 km/h in z'n 8 gas geeft heb je zonder terugschakelen gewoon nog altijd een stevige acceleratie, heerlijk.
- Philipoo
- Berichten: 4532
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: BMW 5-Serie (G30)
Wat is het omslagpunt qua km's waarop een 30D goedkoper wordt dan een 40i?
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6460
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW 5-Serie (G30)
Vanaf iets minder dan 33.000 km.
(Groningen, gekeken naar de km prijs per brandstoftype en het verschil in houderschapsbelasting)
(Groningen, gekeken naar de km prijs per brandstoftype en het verschil in houderschapsbelasting)
-
- Berichten: 39920
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW 5-Serie (G30)
Alleen blijft de onzekerheid wie die 30D straks wil hebben.
-
- Berichten: 4811
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
- ADV
- Berichten: 3253
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: BMW 5-Serie (G30)
Volgens mij veel eerder toch? Ik heb een 540i destijds proefgereden, daar rij ik dan 1 op 9/1 op 10 mee.. Een 530d haal je rond de 1 op 15. Volgens mij zit omslagpunt dan al bij 16.000km ofzo
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6460
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW 5-Serie (G30)
Hoe heb ik gerekend?
Puur theoretisch....
Houderschapsbelasting op jaarbasis scheelt voor de provincie Groningen € 940. (1088 vs 2028)
Ik heb gekeken op Autoweek.nl naar het gemiddelde brandstofverbruik. Voor de 540i staat daar 1 op 15,2, voor de 530d 1 op 20.
Vervolgens heb ik gekeken wat de brandstofprijzen zijn bij de Makro in Groningen. Benzine kost nu € 1,679 per liter en diesel € 1,629.
Per gereden kilometer kost de 540i: € 1,679 / 15,2 = € 0,110461
Per gereden kilometer kost de 530d: € 1,629 / 20 = € 0,08145
Het verschil is € 0,029011. Vervolgens heb ik de € 940 gedeeld door dit verschil en kom ik op een omslagpunt van 32402,03 kilometer.
Als ik 1 op 10 versus 1 op 15 neem dan is het 15851,6 kilometer.
Ik weet niet wat een realistisch verbruik is. Komt ook nog het verschil in houderschapsbelasting per provincie en de schommelende brandstofprijs bij.
Puur theoretisch....
Houderschapsbelasting op jaarbasis scheelt voor de provincie Groningen € 940. (1088 vs 2028)
Ik heb gekeken op Autoweek.nl naar het gemiddelde brandstofverbruik. Voor de 540i staat daar 1 op 15,2, voor de 530d 1 op 20.
Vervolgens heb ik gekeken wat de brandstofprijzen zijn bij de Makro in Groningen. Benzine kost nu € 1,679 per liter en diesel € 1,629.
Per gereden kilometer kost de 540i: € 1,679 / 15,2 = € 0,110461
Per gereden kilometer kost de 530d: € 1,629 / 20 = € 0,08145
Het verschil is € 0,029011. Vervolgens heb ik de € 940 gedeeld door dit verschil en kom ik op een omslagpunt van 32402,03 kilometer.
Als ik 1 op 10 versus 1 op 15 neem dan is het 15851,6 kilometer.
Ik weet niet wat een realistisch verbruik is. Komt ook nog het verschil in houderschapsbelasting per provincie en de schommelende brandstofprijs bij.
- e30touring1990
- Berichten: 2827
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW 5-Serie (G30)
en dan nog afschrijving en onderhoud erbij (waardoor bij een nieuwe diesel het omslagpunt veel hoger ligt dan bij gebruikte auto's te vergelijken)
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6460
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW 5-Serie (G30)
Dat zijn alleen geen cijfers die ik makkelijk kan opzoeken. Afschrijving zal voor diesels wel een dingetje zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Majestic-12 [Bot], nickdoesburg en 12 gasten