EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Tom » 06 jan 2023, 18:23

Raar inderdaad, waarom zetten ze zoiets op de markt terwijl een Tesla wel 500-600km haalt? Die sleept toch ongeveer hetzelfde gewicht mee?

Al die fabrikanten kunnen lullen wat ze willen maar volgens mij loopt Tesla qua EV's nog steeds mijlenver voor.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 07 jan 2023, 10:05

Tom, daar zat ik dus ook over te denken: waarom in godsnaam dit nu op de markt brengen?? Ontwikkel dan door tot je iets hebt waar de koper iets aan heeft.

ADV

Bericht door ADV » 07 jan 2023, 11:51

En kijk dan voor het vergelijk even naar een EQS die gewoon wel 500km haalt ook, dan zit je toch een beetje in dezelfde klasse?

Kadett

Bericht door Kadett » 07 jan 2023, 12:21

Zoals ik al vorige pagina aangaf. Staat of valt met rijstijl.

1001 Cars is een Youtube kanaal die vebruiks testen doet en systemen als ACC en Lane assist. Daar doet de BMW iX 50 524pk, 650km op 1 lading. In de i7 zit de 60 met 544pk met 4kwh kleinere accu.

Lijkt mij niet dat als je normaal rijdt je maar 300km redt.

Fabian

Bericht door Fabian » 07 jan 2023, 12:40

Ik heb dit weekend de nieuwe Toyota 4xyzbr ofzo. Zal eens kijken wat die doet tov opgegeven range. Wil er ook even mee gaan laden bij Tesla, eens kijken hoe dat gaat.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 07 jan 2023, 22:04

Kadett

Bericht door Kadett » 08 jan 2023, 05:09

Mijn hart gaat er niet sneller van kloppen. Maar dat heb ik ook bij heel veel moderne ICE auto's vanwege OPF. Dan hoor je bijvoorbeeld dat filmpje van die bypass bij Paskal zijn Cayenne... klinkt hemels ivm bijv een nieuwe Cayenne V8 turbo en OPF. Beetje uitlaatscheten en plofjes.

Baboulah

Bericht door Baboulah » 08 jan 2023, 11:18

Gister op de tv ff opgezet, vrij snel weer uitgezet, ik heb er gewoon echt niks mee, en er is ook echt letterlijk niks aan zo een auto die mij aantrekt, sure het gaat hard maar er is echt geen zak aan dat hard gaan zo in mijn ogen

Heel knap om te laten zien wat we kunnen met elektro motoren, maar dat is het dan ook wel....

Tom

Bericht door Tom » 08 jan 2023, 11:26

De cijfers zijn indrukwekkend, maar het doet mij niks.
Het ziet eruit alsof je een Playstation arcade racegame doet maar dan met je tv gemute.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 jan 2023, 11:33

Hier hetzelfde gevoel, EV’s rijden eigenlijk te goed, te makkelijk en in volledige stilte hard en daardoor is alle emotie erbij verdwenen.

Ik vind het altijd lijken op een achtbaan in het pretpark.
Heb inmiddels veel verschillende EV’s gereden van MG tot Model X / EQS etc dus het hele spectrum wel door maar het rijdt stuk voor stuk enorm saai.

Voor daily vervoer is de hobby inmiddels wel een beetje dood helaas :bag:

JP

Bericht door JP » 08 jan 2023, 11:48

Het usp van de eerste ev's was/is toch het vermogen wat ze uit die accu's trekken. Hadden de Tesla ed van deze wereld maar de helft, dan was het niet meer spannend (pun) en ook geen leuk gesprek op verjaardagen.

Gisteren zat ik nog op een 80 km/h weg. Reden in een heel rijtje en ik was de eerste achter een tractor, moment dat mijn 230 alpaca's kon aanspreken, kwam er uit de rij al een dikke BMW iX-ding aangestoven die meteen 6 auto's op een rondje wou zetten.
Zelfs bergop kon ik 'm er wel nog ff voorduwen en tot 140 kwam die niet dichterbij...... :coffee:

Baboulah

Bericht door Baboulah » 08 jan 2023, 11:59

Martijn_bmw schreef: 08 jan 2023, 11:33 Ik vind het altijd lijken op een achtbaan in het pretpark.
Heb inmiddels veel verschillende EV’s gereden van MG tot Model X / EQS etc dus het hele spectrum wel door maar het rijdt stuk voor stuk enorm saai.
Vind dit eigenlijk een heel goed vergelijk met een achtbaan, nooit over nagedacht, maar ook achtbanen heb ik nooit wat aan gevonden persoonlijk, dus dat ligt wel in lijn met die duracell hokken...

Ook hier velen gereden, sure als je van stilte etc houd zal het vast geweldig vinden, maar ik die van bakken herrie om zich heen houdt, en van trillingen en klappen etc is het gewoon geen alternatief....

Fabian

Bericht door Fabian » 08 jan 2023, 15:40

Martijn_bmw schreef: 08 jan 2023, 11:33 Hier hetzelfde gevoel, EV’s rijden eigenlijk te goed, te makkelijk en in volledige stilte hard en daardoor is alle emotie erbij verdwenen.

Inderdaad, na een weekende met de Toyota BZy4,5rt weet ik veel wat (wie verzint zo’n typenaam….) ben ik ook echt nog meer genezen. Rijdt allemaal goed hoor, ondanks harde onderstel om het hoge gewicht te maskeren. Maar wat saai….geen enkele emotie, is puur vervoer. Punt. Remmen trouwens wel eng op nat wegdek, even een noodstop gepoogd, maar dan merk je het gewicht helemaal. Wat een remweg, dat was best schrikken.

En de laadstress zal ik achterwege laten….ben het gisteren express gaan proberen om mn pro-EV collega’s wen kans te geven…..nou, hou op, wat een hel! Het is thuis laden, snelladen of niet laden. Nergens een vrije paal te vinden. Heb er 15 geprobeerd, met diverse apps, die zeiden dat ze niet bezet waren, niet defect waren etc….nou heb 1 paal kunnen gebruiken, en dat was nog een uitdaging, want die was zo in de bossages vergroeid dat de stekker er bijna niet in kon, daarom was hij nog vrjj denk ik…..

Even Tesla geprobeerd, maar daar moet je weer de Tesla app voor hebben aangemeld en wel, dat ging dus niet. Ging sowieso bijna niet, want kabel in te kort (lees: afgestemd op een achterwaarts geparkeerde Tesla), dus op de stoep, 2cm van een paal af….dus ja…..de Tesla fanboys stonden me mooi uit te lachen daar.

Voor mij echt alleen als ik moet. Ik betaal liever wat meer om het niet te moeten…..
Bijlagen
43D9B4CA-91E1-4B9E-A8B1-85980325EDC9.jpeg
43D9B4CA-91E1-4B9E-A8B1-85980325EDC9.jpeg (189.48 KiB) 980 keer bekeken

KoenM

Bericht door KoenM » 08 jan 2023, 17:25

Fabian schreef: 08 jan 2023, 15:40
Martijn_bmw schreef: 08 jan 2023, 11:33 Hier hetzelfde gevoel, EV’s rijden eigenlijk te goed, te makkelijk en in volledige stilte hard en daardoor is alle emotie erbij verdwenen.

Inderdaad, na een weekende met de Toyota BZy4,5rt weet ik veel wat (wie verzint zo’n typenaam….) ben ik ook echt nog meer genezen. Rijdt allemaal goed hoor, ondanks harde onderstel om het hoge gewicht te maskeren. Maar wat saai….geen enkele emotie, is puur vervoer. Punt.
Rijdt dus goed maar geen emotie. Goh, wat verwacht je dan van een Toyota met lekker hoge instap? Alsof een potentiële klant daar naar opzoek is.

Dat je dit bij een i4 M50 een punt vindt, soit. Maar hierbij?

Fabian

Bericht door Fabian » 08 jan 2023, 19:21

Laat maar Koen, dat is mn punt niet.

Ik rij wekelijks met de nieuwste modellen, ik weet hoe alles rijdt. En elke EV roept dat gevoel bij me op. Ging me nu vooral om eens het “leven met een EV” te ervaren, ipv “ vol mee en leeg terug”.

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 08 jan 2023, 21:17

Sinds vrijdag EV-rijder. Pas 400km gereden ermee, dus wat weet ik er van.

Afbeelding

Laden was hilarisch, even plassen bij de McDonalds en was al weer vol (hadden 300km gereden met gemiddeld 106km/h). In totaal 360km op volle lading viel niet tegen gezien rijstijl. Niet geprobeerd bij een Tesla lader, gewoon bij Ionity paal. 300km erbij voor 21 euro. Was 60 euro in de 5.

Bizar genoeg vandaag al net zoveel energie van de zonnepanelen als zaterdag verbruikt aan de ritjes (40km gereden, maar toch...)

Rijden is mega tov de 5-serie, en dan heb ik het niet over de stoplicht sprint (dat is niet interessant).

Maar ja, M2 is sneller van 50km/h begrijp ik, liever een diesel, dat hij snel de hoek om gaat is de techniek, emotieloos ding, etc. :coffee:

Ik doe 't er voorlopig maar mee. :df:

De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Bericht door De fiscalist » 08 jan 2023, 21:31

Prima apparaat om je mee van A naar B te verplaatsen…;)

tomgtr

Bericht door tomgtr » 08 jan 2023, 21:34

Prachtige auto. Als dan toch ⚡️moet, dan maar zo.

Martin*

Bericht door Martin* » 08 jan 2023, 23:23

tomgtr schreef: 08 jan 2023, 21:34 Prachtige auto. Als dan toch ⚡️moet, dan maar zo.
Eens. Mooi ding!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 09 jan 2023, 06:06

tomgtr schreef: 08 jan 2023, 21:34 Prachtige auto. Als dan toch ⚡️moet, dan maar zo.
Eens! Absoluut een van de mooiste EV’s van dit moment :D

Gijzert

Bericht door Gijzert » 09 jan 2023, 08:44

Fabian schreef: 08 jan 2023, 15:40

Inderdaad, na een weekende met de Toyota BZy4,5rt weet ik veel wat (wie verzint zo’n typenaam….) ben ik ook echt nog meer genezen. Rijdt allemaal goed hoor, ondanks harde onderstel om het hoge gewicht te maskeren. Maar wat saai….geen enkele emotie, is puur vervoer. Punt. Remmen trouwens wel eng op nat wegdek, even een noodstop gepoogd, maar dan merk je het gewicht helemaal. Wat een remweg, dat was best schrikken.

En de laadstress zal ik achterwege laten….ben het gisteren express gaan proberen om mn pro-EV collega’s wen kans te geven…..nou, hou op, wat een hel! Het is thuis laden, snelladen of niet laden. Nergens een vrije paal te vinden. Heb er 15 geprobeerd, met diverse apps, die zeiden dat ze niet bezet waren, niet defect waren etc….nou heb 1 paal kunnen gebruiken, en dat was nog een uitdaging, want die was zo in de bossages vergroeid dat de stekker er bijna niet in kon, daarom was hij nog vrjj denk ik…..

Even Tesla geprobeerd, maar daar moet je weer de Tesla app voor hebben aangemeld en wel, dat ging dus niet. Ging sowieso bijna niet, want kabel in te kort (lees: afgestemd op een achterwaarts geparkeerde Tesla), dus op de stoep, 2cm van een paal af….dus ja…..de Tesla fanboys stonden me mooi uit te lachen daar.

Voor mij echt alleen als ik moet. Ik betaal liever wat meer om het niet te moeten…..
En dan ben je nog in Nederland waar de dekking qua palen wel goed is.
Probeer deze exercitie eens in Belgie....

NSXRS

Bericht door NSXRS » 09 jan 2023, 10:04

ik ben psychisch niet geschikt voor een EV, ik zou permanent range/laadstress hebben :gek: en bovendien hebben de nieuwste modellen volgens mij allemaal ellende met terugroep reparaties en software updates.. (geldt trouwens geloof ik tegenwoordig voor alle nieuwe modellen, ook de stekker hybrids). :stom:

Omdat het na 5 j probleemloos dagelijks rondrijden met mijn fantastische Acura MDX al een hele tijd kriebelt dat ik wel eens iets nieuws wil (ik weet het DOM, want ik kan er vermoedelijk nog wel een probleemloze ton aan KM mee doorrijden, maar ja.. wil wel weer eens iets anders...).

Daarom heb ik overwogen om als vervangende daily een andere nog wat sportievere leuke SUV te kopen in de vorm van een Cayenne GTS of Macan Turbo, maar na lezen van wat daar allemaal aan reparatie/ kostenrisico aan vast zit (kapotte tussen bakken, lekkende distributie voorhuizen, etc) en zelfs de reguliere beurt facturen bij Porsche dealer met een griffel worden geschreven... met bezit van mijn 981 Boxster S loop ik wat dat betreft al genoeg risico denk ik... ik durf dat risico gewoon niet aan voor een daily.

Ik heb nu iets gevonden wat compleet tegenover gesteld is: matig snel 0-100 ca 7,5 sec (dus kan dan nog steeds redelijk leuk meekomen in het verkeer), relatief zuinig voor een grote auto (ik geloof 1:11-1:15) prachtig gemaakt en je verplaatst je in sereen rustige luxe.

Misschien moet ik dat eens proberen..wie weet bevalt het in stilte toeren met heldere DAB muziek door de MarkLevinson installatie met de billen op automatisch geklimatiseerde leren stoelen (die heeft de MDX trouwens ook en vind ik fantastisch) best goed en als ik los wil, dan kan ik zoals een vriend mij adviseerde, gewoon de Boxster of MR2 Turbo of... pakken om even te spelen.. :hosanna:
Of misschien word ik oud, dagelijks trappen met uitlaat herrie hoeft niet meer zo nodig voor mij :bag:

Het betreft een Lexus RX450H President van de laatste generatie 4 in verbeterde FL versie (eind 2019-2022) :blink:

Fabian

Bericht door Fabian » 09 jan 2023, 10:06

Daar koop je een topauto aan!

NSXRS

Bericht door NSXRS » 09 jan 2023, 10:12

Het betreft zo eentje in koninklijk donkerblauw met 2-tone bruin/zwart interieur.. mooie bak :love:
Bijlagen
Lexus2.jpg
Lexus2.jpg (425.34 KiB) 715 keer bekeken
Lexus.. (2).jpg
Lexus.. (2).jpg (565.26 KiB) 715 keer bekeken

Philipoo

Bericht door Philipoo » 09 jan 2023, 10:19

Al het gejank hier over EV's is verrassend genoeg wel van mensen die er nog nooit een gehad hebben maar je precies kunnen vertellen hoe ontzettend kut het allemaal wel niet is..

Plaats reactie