Alexsti schreef: 31 dec 2022, 18:36
Lees hier toch dat mensen veel meer op t dak hebben liggen dan dat ze verbruiken is dat wel rendabel want vaak lees ik dat je naar je verbruik de hoeveelheid panelen plaatst...
Goed punt!
Vroeger, niet zo heel lang geleden, betaalde je +/- 21 cent per verbruikte kWh en kreeg je 7 cent voor alles wat je meer terug leverde boven je saldering.
Met alles wat onder de saldering viel á 21 cent, verdiende je je investering in +/- 7 jaar terug.
Dat betekende dus ook dat voor alles wat je meer terug leverde á 7 cent, je de investering daarvoor pas in 21 jaar terugverdiende, dat loont niet.
Nu de tarieven voor energie, net als gas, door het dak zijn, zie je voor teruglevering vergoedingen die boven de 50 cent per kWh liggen en daarmee wordt het ineens een heel ander verhaal. Als je ruim 7 keer zoveel vergoed krijgt (50 ipv 7ct) dan wordt die terugverdientijd ook ineens een stuk korter, dus 1/7e van 21 is slechts 3 jaar.
Dus is het zeker lonend om (veel) meer panelen te leggen.
Echter zijn de prijzen voor installatie ook veel hoger komen te liggen, door de chippies zijn de prijzen van omvormers door het dak en ook aluminium is bizar in prijs gestegen. Daarmee is het echt opnieuw rekenen hoe lang je terugverdientijd is en of het zinvol is om (veel) meer te leggen. Ook is het weer afhankelijk van wat je idee is over je verbruik (wat onder de salderingsregeling valt) op de lange termijn, denk aan WP en EV.
Zelf ben ik altijd voorstander geweest van niet meer installeren dan je verbruik is (salderingregeling), gebaseerd op de oude gegevens en heb hier ook meermalen verkondigd dat meer installeren niet verstandig is. Maar door de veranderende omstandigheden ga ik ook meer panelen bijplaatsen, in eerste instantie puur om de volledige opwek te verkopen.
Daarbij merk ik wel op dat ik zoek naar de goedkoopste manier, dus zelf panelen uitzoeken, zelf een bijpassende omvormer uitzoeken en ik dus niet afhankelijk ben van een zonnepanelen installateur die mij een poot komt uitdraaien. Want als het tegen de huidige tarieven moet die de installateurs rekenen (let goed op de wattpiek prijs van de offerte) dan ben je flink genaaid als de huidige kWh tarieven terug gaan richting het oude 20~25 cent, voor je het weet ben je geen 7 maar 15 jaar bezig voordat je e.e.a. hebt terugverdiend.
Laatste tip, als je ervoor kiest om (veel) meer te plaatsen moet je wel heel actief de terugleververgoeding van je leverancier in de gaten houden, dat ze je niet 75ct voorschotelen als je afsluit en daarna ineens de vergoeding terugschroeven naar 6 cent ofzo !!!
Bijvoorbeeld
https://nos.nl/artikel/2441830-eneco-sc ... link-terug
Succes ermee.