Evo - eCoty 2022
- Joy
- Berichten: 10792
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Evo - eCoty 2022
Editie 2022 staat net online.
De deelnemende auto's:
Audi R8 RWD Performance
BMW M4 CSL
Ferrari 296 GTB
Maserati MC20
McLaren Artura
Mercedes-AMG SL55
Porsche 718 Cayman GT4 RS
Toyota GR86
-
- Berichten: 11269
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Evo - eCoty 2021
Prachtig de GR86 tussen de Supercars.
Ongelooflijk wat Toyota hier heeft neergezet. Puur stuurgenot en dat in 2022. koop er een en zet hem weg voor later. Analoog rijgenot waar vindt je dat nog!
Ongelooflijk wat Toyota hier heeft neergezet. Puur stuurgenot en dat in 2022. koop er een en zet hem weg voor later. Analoog rijgenot waar vindt je dat nog!
- Dimitri
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Re: Evo - eCoty 2021
Ben verder geen kenner of expert.. maar heb het gevoel dat driving fun zonder miljoen PK steeds meer het ding wordt.
En daar loopt Toyota mee voorop.
Zal niet snel een nieuwe auto kopen, maar zit de laatste tijd toch wel vaak op de website van Toyota.. dat was tien jaar geleden wel anders.
-
- Berichten: 11269
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Evo - eCoty 2021
Ja ik keek ook nooit om naar een toyota.
Gazoo racing maakt mooie producten voor dfers
Gazoo racing maakt mooie producten voor dfers
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26915
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Evo - eCoty 2021
Dik gedrukte mee eens, komt ook door referentie kader denk ik. Vroeger was onderdeel van DF ook indrukwekkende acceleratie omdat je in de daily diesel/simpele benzine een 0-100 tijd van 20s gewend was. Tegenwoordig met al die turbo of zelfs EV power is acceleratie pas onderscheidend bij zoveel vermogen dat niet normaal meer is (waar dan ook meteen een zeecontainer aan gewicht mee mee komt)Dimitri schreef: ↑31 dec 2022, 01:09
Ben verder geen kenner of expert.. maar heb het gevoel dat driving fun zonder miljoen PK steeds meer het ding wordt.
En daar loopt Toyota mee voorop.
Zal niet snel een nieuwe auto kopen, maar zit de laatste tijd toch wel vaak op de website van Toyota.. dat was tien jaar geleden wel anders.
Dan liever een auto die gewoon heel fijn stuurt “kart achtig” de bocht om gaat waarbij absolute acceleratie power ondergeschikt is.
-
- Berichten: 51662
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Evo - eCoty 2021
Tja, het viel mij inderdaad op hoe goed de GR86 toch bij de les is en vlot aanvoelt, net nieuw en niet boven de 5000rpm komend.
'Wij' zijn inderdaad meer cubic inches, turbo('s) gewend. EV's geeft ook 'n beetje verkeerd beeld van echte rijdynamiek natuurlijk.
Ik herinner me 21 jaar geleden nog de proefrit in de E46 M3 bij BMW Nederland, skitterende auto, alles klopte ongeveer, vandaar dat ik 'm ook kocht:) En tóch, irl was die motor niet lekker bij de les onder de 4000/4500rpm ofzo. En we spreken 20 jaar terug he. Ik kwam uit 'n Audi S3 met 270PS en 380(?)-400Nm(?)
Korter geleden, de 2008 E90 M3 6MT van mij, lomp 'zwaar' en ook echt irl gewoon niet zo snel als 'ik' wil(de) . Doortrekkend kwam 't wel goed, maar het + 6000 gejank hing me vaak toch wel de keel uit. Het ging allemaal niet heel lekker ofzo. Als je niet aan de EV en turbo's wilt is there no substitute for cubic inches als de kar zelf al een mastodont is.....
Het hangt dus vooral af van motor aandrijflijn(FR layout hou ik van en heeft de GR86 ook) plus lsd EN dat de MASSA klopt ook tov de bruikbare power van de motor. En dat lijkt mij heel aardig voor elkaar in de GR86. In D had ik zo'n ding al 'voor de deur staan' op Duits kenteken....
'Wij' zijn inderdaad meer cubic inches, turbo('s) gewend. EV's geeft ook 'n beetje verkeerd beeld van echte rijdynamiek natuurlijk.
Ik herinner me 21 jaar geleden nog de proefrit in de E46 M3 bij BMW Nederland, skitterende auto, alles klopte ongeveer, vandaar dat ik 'm ook kocht:) En tóch, irl was die motor niet lekker bij de les onder de 4000/4500rpm ofzo. En we spreken 20 jaar terug he. Ik kwam uit 'n Audi S3 met 270PS en 380(?)-400Nm(?)
Korter geleden, de 2008 E90 M3 6MT van mij, lomp 'zwaar' en ook echt irl gewoon niet zo snel als 'ik' wil(de) . Doortrekkend kwam 't wel goed, maar het + 6000 gejank hing me vaak toch wel de keel uit. Het ging allemaal niet heel lekker ofzo. Als je niet aan de EV en turbo's wilt is there no substitute for cubic inches als de kar zelf al een mastodont is.....
Het hangt dus vooral af van motor aandrijflijn(FR layout hou ik van en heeft de GR86 ook) plus lsd EN dat de MASSA klopt ook tov de bruikbare power van de motor. En dat lijkt mij heel aardig voor elkaar in de GR86. In D had ik zo'n ding al 'voor de deur staan' op Duits kenteken....
-
- Berichten: 51662
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Evo - eCoty 2021
Maar goed als de GR86 niet zou bestaan zou ik genoegen moeten nemen met de 296 of de MC20. MC20 vanwege looks en sound dan.
296 want Ferrari hi tech. De rest oude wijn in nieuwe zakken:)
EDIT: verrek de GT4RS! Voor trackdays dan alleen:)
296 want Ferrari hi tech. De rest oude wijn in nieuwe zakken:)
EDIT: verrek de GT4RS! Voor trackdays dan alleen:)
-
- Berichten: 11269
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Evo - eCoty 2022
De GR86 en Gt4RS zijn acceptabel qua gewicht de rest zijn zware baffers als daily prima maar als fun wil je gewoon dat gewicht niet.
De M4 CSL valt helemaal door de mand
De M4 CSL valt helemaal door de mand
-
- Berichten: 51662
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Evo - eCoty 2022
De Ferrari 296 weegt 1470kg. Da's '35' kg meer dan een 992 GT3(?) . Dikke tech en twee electromotoren erbij. Valt mij echt mee.
- Alexsti
- Berichten: 1078
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Evo - eCoty 2022
Het leukst sturende fun karretje wat ik ooit gehad heb was een oude Mini uit '78 welke rondt de 90 pk had op 520 kg met kooi speciale ophanging ed. zoveel stuurgevoel en puur rijden ....je bent echt niet de snelste maar wel de meeste fun ( vindt ik ).
Deze:
M'n Lotus Elise benaderd dat ook wel met 140 pk en 720kg maar daar kan je toch minder mee 'hoeken' als de Mini...met deze kon ik echt aanvoelen wat tie deed ( nog spijt van dat ik hem weggedaan heb eigenlijk )
Dus ja hoe minder gewicht hoe meer gevoel, rest zijn idd. harde rechtuitbranders die vloeiend schakelend hoge snelheden behalen.
Begrijp me niet verkeerd zien er mooi uit en klinken mooi en gaan hard, maar echt stuurgevoel....mmwhaa daarom begrijp ik de Toyota ook wel.
Deze:
M'n Lotus Elise benaderd dat ook wel met 140 pk en 720kg maar daar kan je toch minder mee 'hoeken' als de Mini...met deze kon ik echt aanvoelen wat tie deed ( nog spijt van dat ik hem weggedaan heb eigenlijk )
Dus ja hoe minder gewicht hoe meer gevoel, rest zijn idd. harde rechtuitbranders die vloeiend schakelend hoge snelheden behalen.
Begrijp me niet verkeerd zien er mooi uit en klinken mooi en gaan hard, maar echt stuurgevoel....mmwhaa daarom begrijp ik de Toyota ook wel.
-
- Berichten: 21805
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Evo - eCoty 2022
Mooie test. Dit jaar ook iets informatiever lijkt het.
Mijn top 3:
1. Toch de GT4 RS. Al snap ik het commentaar van de mannen. Zelf zou ik liever de 'normale' GT4 hebben, ik kom toch niet op het circuit.
2. Maserati MC20. Hoewel de Ferrari ook gaaf is vind ik traditionele verbrandingsmotor, vermogen naar de achterwielen aansprekender. Ik hoef geen elektrische motoren en moeilijke systemen. De Maserati ziet er ook gewoon goed uit.
3. Toyota GR86.
Mijn top 3:
1. Toch de GT4 RS. Al snap ik het commentaar van de mannen. Zelf zou ik liever de 'normale' GT4 hebben, ik kom toch niet op het circuit.
2. Maserati MC20. Hoewel de Ferrari ook gaaf is vind ik traditionele verbrandingsmotor, vermogen naar de achterwielen aansprekender. Ik hoef geen elektrische motoren en moeilijke systemen. De Maserati ziet er ook gewoon goed uit.
3. Toyota GR86.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26915
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Evo - eCoty 2022
Gaaf karretje! En idd zo’n oude mini blijft waanzinnig sturen helaas kan ik er echt met geen mogelijkheid in zitten dus na 15min al overal last van anders grote kans dat ik zoiets als hobby auto had staan.Alexsti schreef: ↑31 dec 2022, 14:56 Het leukst sturende fun karretje wat ik ooit gehad heb was een oude Mini uit '78 welke rondt de 90 pk had op 520 kg met kooi speciale ophanging ed. zoveel stuurgevoel en puur rijden ....je bent echt niet de snelste maar wel de meeste fun ( vindt ik ).
Deze:
M'n Lotus Elise benaderd dat ook wel met 140 pk en 720kg maar daar kan je toch minder mee 'hoeken' als de Mini...met deze kon ik echt aanvoelen wat tie deed ( nog spijt van dat ik hem weggedaan heb eigenlijk )
Dus ja hoe minder gewicht hoe meer gevoel, rest zijn idd. harde rechtuitbranders die vloeiend schakelend hoge snelheden behalen.
Begrijp me niet verkeerd zien er mooi uit en klinken mooi en gaan hard, maar echt stuurgevoel....mmwhaa daarom begrijp ik de Toyota ook wel.
- Opa
- Berichten: 6303
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: Evo - eCoty 2022
Mooie foto Alex.
-
- Berichten: 4689
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Evo - eCoty 2022
Zo heb ik een dag in een 1.4 16v conversie mogen sturen. Dat ging best af op zo'n laag gewicht.Alexsti schreef: ↑31 dec 2022, 14:56 Het leukst sturende fun karretje wat ik ooit gehad heb was een oude Mini uit '78 welke rondt de 90 pk had op 520 kg met kooi speciale ophanging ed. zoveel stuurgevoel en puur rijden ....je bent echt niet de snelste maar wel de meeste fun ( vindt ik ).
Deze:
M'n Lotus Elise benaderd dat ook wel met 140 pk en 720kg maar daar kan je toch minder mee 'hoeken' als de Mini...met deze kon ik echt aanvoelen wat tie deed ( nog spijt van dat ik hem weggedaan heb eigenlijk )
Dus ja hoe minder gewicht hoe meer gevoel, rest zijn idd. harde rechtuitbranders die vloeiend schakelend hoge snelheden behalen.
Begrijp me niet verkeerd zien er mooi uit en klinken mooi en gaan hard, maar echt stuurgevoel....mmwhaa daarom begrijp ik de Toyota ook wel.
- Alexsti
- Berichten: 1078
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Evo - eCoty 2022
Weet toch van lange mensen ( 185 ) wat voor mij lang is , dat deze er goed inzaten...of je moet nog langer zijn of wat breder zijn zal ik maar zeggen...
Goede Mini's zijn lastig te vinden en duur als ze niet roestig zijn..
Goede Mini's zijn lastig te vinden en duur als ze niet roestig zijn..
- Alexsti
- Berichten: 1078
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
- Opa
- Berichten: 6303
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: Evo - eCoty 2022
In het verleden weleens een week of 2 met een oude Mini gereden toen ze mijn Renault Alpine A310 hadden gestolen en beschadigd.
De moeder van mijn vriendinnetje toentertijd had namelijk zo'n Mini en die mocht ik toen voor 2 weken lenen.
Die voorstoel kon echt een eind naar achteren, dus volgens mij kunnen lange mensen inderdaad ook best nog wel goed zitten in zo'n hok.....zelf ben ik ook maar 1,76m en misschien inmiddels zelfs nog wat korter door de tand des tijds.
Na die 2 weken heb ik voor tijdelijk een BMW 2002 aangeschaft(want die Alpine ging wel ff duren), gekocht voor 1000 gulden en na 4 maanden weer verkocht voor 1000 gulden......ik had 'm denk beter erbij kunnen houden, denk dat dat tegenwoordig iets meer waard is, maar dat is met al die golden oldies natuurlijk.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26915
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Evo - eCoty 2022
193 dus idd nog wat langer waarbij in verhouding ook nog lange rug tov lengte benen.
Zelfs bmw 3 en 5 series met schuifdak kan ik niet goed in zitten, die moet ik altijd specifiek zonder schuifdak kopen voor die paar extra centimeter hoofdruimte die net het verschil maken
Maar goed daarmee ben ik zeker niet de gemiddelde persoon dus kan mij voorstellen dat zat mensen wel goed kunnen zitten in een mini
- Opa
- Berichten: 6303
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: Evo - eCoty 2022
Oké, dat is nog wel begrijpelijk dan, beenruimte is er voldoende in zo'n Mini, maar hoofdruimte heb ik toentertijd niet zo op gelet.
- Leen
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
- Locatie: Katwijk aan Zee
Re: Evo - eCoty 2022
prachtige test idd , die weegbrug zou toch een eyeopener moeten zijn voor BMW en de rest .
hieruit blijkt maar weer dat die fantastische gt4RS eigenlijk alleen geschikt is als trackday auto , veels te hardcore , en veel te gehorig van binnen .
hieruit blijkt maar weer dat die fantastische gt4RS eigenlijk alleen geschikt is als trackday auto , veels te hardcore , en veel te gehorig van binnen .
- Baboulah
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: Evo - eCoty 2022
Denk dat dat heel erg per persoon verschilt, ik zou willen dat meer "betaalbare" autos met zulke hardcore varianten uitkwamen die extra veel herrie van binnen hebben, ik zou dat lekker daily-en, comfort komt wel weer als ik op de plek van bestemming ben, zulke autos zijn juist het geen waar ik van droom dagelijks te kunnen rijden (net als bijv een Scuderia/Pista/Gt3RS etc, hoe harder hoe leuker in mijn ogen, enige eis kwa luxe voor mij altijd is centrale vergrendeling en een airco, rest mag zo spartaans als maar kan graag
Overigens heb ik voor de MC20 gestemd, de enige auto van het lijstje waar mijn hart echt harder van gaat kloppen, de 296 gtb doet dat teniet door zn hybride systeem voor mij
-
Online
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Evo - eCoty 2022
Het gewicht van de Ferrari en Maserati... McLaren verpakt hetzelfde concept voor veel minder geld in een veel lichtere auto.
Maar ik vind de GR86 wel de winnaar hoor. Zo oldschool dat het weer vernieuwend wordt, en dat voor een acceptabele prijs.
Maar ik vind de GR86 wel de winnaar hoor. Zo oldschool dat het weer vernieuwend wordt, en dat voor een acceptabele prijs.
- Joy
- Berichten: 10792
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Evo - eCoty 2022
Mee eens. Heb de test vanmiddag pas kunnen kijken en die Toyota is gezien de prijs de morele winnaar. Ik schrok eigenlijk alsnog een beetje van die prijs want dacht dat ze voor 45-50k worden verkocht. Kwam ik als 1e 65 mille tegen... dacht nog heel even dat is vast een speciaal voorraadmodel ofzo maar nee zoveel kosten ze dus.
- Andry
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
- Opa
- Berichten: 6303
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: Evo - eCoty 2022
Ja, maar dat kan jij bij elke willekeurige Ferrari ook.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten