Alles over de E90/E92/E93 M3 (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten

De nieuwe M3 vind ik:

Een fantastische wagen, een waardige M en echte opvolger van de e46 M3
93
62%
Een M maar niet meer mijn M. Styling is overdone, te zwaar en te groot
37
25%
Wat een lelijk rothok
19
13%
 
Totaal aantal stemmen: 149

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 10 okt 2007, 08:40

Vind de coupé mooier.toch zou ik een sedan nemen omdat ik die bescheidener (minder opvallend)vind.


Dat gezeik over mooi of niet mooi kom je toch niet uit!!

Robin
Berichten: 55144
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 10 okt 2007, 08:49

daar kom je ook niet uit Leonard, maar ik vind de E90 mooier. Gedrongener en idd bescheidener, de E92 is zo druk, kijk die kont, kijk die diffuser:lelijk bijna zo hutjemutje op elkaar. Lijn van de dikkere E92 M qua en profil vind ik wél weer dikker dan een normale, maar de E90 is gewoon de dikste vind ik.

Ik verkies ook een M5 boven een M6 mocht er een poll zijn. 8)

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 10 okt 2007, 09:27

Robin schreef:.

Ik verkies ook een M5 boven een M6 mocht er een poll zijn. 8)

Haha volgende discussie. BMW heeft,helaas, de status dat als ze wat ouder worden,er vaak,verkeerde mensen inrijden.De M6 heeft dat al vanaf nieuw!!!
























Kom voorlopig maar even niet meer hier :oops: :oops: :oops: :wink:

Robin
Berichten: 55144
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 10 okt 2007, 09:34

zou ik 't wel mee eens kunnen zijn, idd Leonard. :roll: :lol:


blijft een puike wagen, maar ik verkies de M5.

Starred
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:22

Bericht door Starred » 10 okt 2007, 09:48

Robin schreef:ik vind de E90 mooier. Gedrongener en idd bescheidener, de E92 is zo druk, kijk die kont, kijk die diffuser:lelijk bijna zo hutjemutje op elkaar
Je komt er inderdaad niet uit. Kwestie van smaak. Ik vind juist de E92 ass veel mooier dan die van de E90 :)

Wat ik bovendien wel prettig vind is het feit dat je de E92 veel minder vaak ziet dan de E90, dus een zekere exclusiviteit (zover je daar in dit segment over mag spreken)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 10 okt 2007, 10:21

Ik vind ze allebei geweldig. Maar ik had liever de E90 sedan met de gewone voorkant. Dan heb je mooier onderscheid. Bovendien zie je duidelijk aan de voorkant van de E90 M3 dat ie niet 'past' met de lijnen van de rest van de auto.

In elk geval is het allebei pure porno :)

Robin
Berichten: 55144
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 10 okt 2007, 10:23

Starred, qua exclusiviteit: ik heb mijn model E90 nog niet gespot met mijn motorisering in NL, wel verscheidene E92 335i's. Dat er een hoop e90 335i rondrijden in Nebraska of Australië, zal wel. Maar hier in NL, nog niet 1 andere gespot IRL. :lol:

Starred
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:22

Bericht door Starred » 10 okt 2007, 10:30

Dat klopt Robin, maar ik heb het natuurlijk over het model an sich en niet over de motorisering

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 10 okt 2007, 10:31

Ik vindt ze beide mooi.

Maar als ik ze boven elkaar zie. Pak ik toch de coupe.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 10 okt 2007, 11:15

Coupé is vele malen mooier dan de Sedan. Blijf bij de sedan het Charisma gevoel houden.

M3's hebben in beide uitvoeringen veel te veel tirelantijnen. De lijnen worden daardoor verstoord en de auto's komen erg rommelig over. E46 M3 laat zien hoe het wel moet.

Een zwart metallic Coupé met "19 jetsers in een 335i uitvoering graag. Wat zeg ik, met een 2 liter diesel erin hoor je mij ook niet meer :lol:

Gebruikersavatar
M-bitious
Berichten: 2006
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
Locatie: Amsterdam

Bericht door M-bitious » 11 okt 2007, 18:38

leonard schreef:
Robin schreef:.

Ik verkies ook een M5 boven een M6 mocht er een poll zijn. 8)
Haha volgende discussie. BMW heeft,helaas, de status dat als ze wat ouder worden,er vaak,verkeerde mensen inrijden.De M6 heeft dat al vanaf nieuw!!!

Kom voorlopig maar even niet meer hier :oops: :oops: :oops: :wink:
Fijn te horen, bedankt :roll:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 11 okt 2007, 21:03

ik blijf me maar vergissen tussen M-bitious en Dexter (die foto)

:)

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 12 okt 2007, 22:13


Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 12 okt 2007, 22:15

Gezien de buurt snap ik de velgen wel......oftewel geen porum!

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 12 okt 2007, 22:23

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/e/fab ... a1526e.jpg[/img]
[img:800:532]http://www.autoweek.nl/images/800/0/921 ... 6ec2c0.jpg[/img]
[img:771:533]http://www.autoweek.nl/images/800/f/1e0 ... 88ebbf.jpg[/img]
[img:800:532]http://www.autoweek.nl/images/800/2/e5b ... 1e68a2.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/c/8b6 ... 796e9c.jpg[/img]
[img:800:532]http://www.autoweek.nl/images/800/d/01f ... 05996d.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/e/79a ... bb23ae.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/2/02b ... 7dd052.jpg[/img]
[img:800:532]http://www.autoweek.nl/images/800/a/b59 ... 35fc3a.jpg[/img]
[img:800:532]http://www.autoweek.nl/images/800/0/921 ... 6ec2c0.jpg[/img]


Ook voor liefhebbers van snelheid heeft het Brabantse politiekorps op de Landelijke Politiedag iets bijzonders te bieden: een politie-M3, compleet met zwaailampen en bestickering! De auto is op zaterdag 13 oktober de hele dag te bewonderen in Oudenbosch.
Na de Spyker van vorig jaar pakt de politie ook dit jaar dus weer uit met een speciale promotieauto. Bij het KLPD denken ze kennelijk ook met weemoed terug aan de tijden van weleer, toen ze nog met Porsches over ons wegennet mochten rijden.
Niet alleen het Nederlandse politiekorps verwent zichzelf af en toe met een bijzondere auto, ook in het buitenland kunnen ze er wat van. Zo heeft het Italiaanse politiekorps een Lamborghini Gallardo Polizia en voerden de Engelsen al eens een speciale Murciélago ten tonele.
In tegenstelling tot bij Italianen blijft het voor de Nederlandse politieagenten bij dagdromen: na de Landelijke Politiedag gaat de auto weer braaf terug naar z’n baasje, een plaatselijke BMW-dealer.

http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7428

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 okt 2007, 13:48

Die M6 velgen staan idd voor geen meter, geen porum idd. Origineel graag IMHO

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 okt 2007, 14:01


Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 13 okt 2007, 18:37


Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 13 okt 2007, 20:09

romo schreef:Zwarte M3 met NL kenteken;

http://www.youtube.com/watch?v=z0N2PPrg0yw
Ja, het begint nu te komen in NL....ze stromen langzaam binnen ;)....wanneer ga jij je slag slaan? Of wacht je nog op de nieuwe 'SMG'

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 okt 2007, 10:29

Mark Nauta schreef:
romo schreef:Zwarte M3 met NL kenteken;

http://www.youtube.com/watch?v=z0N2PPrg0yw
Ja, het begint nu te komen in NL....ze stromen langzaam binnen ;)....wanneer ga jij je slag slaan? Of wacht je nog op de nieuwe 'SMG'
DSG, juist, daar wacht ik op, ik wil het kunnen vergelijken

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 15 okt 2007, 00:49

[img:800:533]http://www.rijtesten.nl/afbeeldingen/21 ... upe_01.jpg[/img]

Gek eigenlijk, dat een simpele code, bestaande uit een letter en een cijfer, zoveel emoties kan oproepen bij autoliefhebbers. Zeg “M3” en men weet meteen waar je het over hebt. In ruim twintig jaar is deze auto zo’n begrip in de autowereld geworden, dat hij totaal geen introductie behoeft. De nieuwe M3 is dan ook een auto waar menig autoliefhebber reikhalzend naar heeft uitgekeken. Met een sterkere motor, nog betere prestaties en de modernste technieken is dit een auto die zijn voorganger op allerlei manieren zou moeten overtreffen. We zijn benieuwd!

[img:800:533]http://www.rijtesten.nl/afbeeldingen/21 ... upe_02.jpg[/img]

Als een 3 Serie die lang heeft gezwoegd in de sportschool, zo ziet de M3 eruit. Gespierd aan alle kanten, het testosteron puilt eruit. Rondom zien we flink uitgebouwde wielkasten, die plaats bieden aan de grote wielen. In de voorbumper zit een forse grille met aan weerszijden luchtinlaten en op de motorkap zien we een flinke bult. De flanken zijn voorzien van fikse sideskirts en aan de achterkant zien we een vier verchroomde uitlaatpijpen en een sportieve achterbumper.

Maar niet alles is zo uitbundig, de auto kent ook wat aardige subtiele details. Neem bijvoorbeeld de roostertjes achter de voorste wielkasten, met daarin een LED-knipperlichtje. Of de spoilerlip op de achterkant van de auto. Die laatste is er overigens opgeplakt, wat een beetje goedkoop aandoet. En als we toch bezig zijn; die achterbumper ziet er aan de onderkant een beetje rommelig uit. Van achteren zag de vorige M3, met zijn recht-toe-recht-aan achterbumper er een stuk strakker uit.

Standaard staat de M3 op 18” lichtmetaal, de wielen onder dit exemplaar zijn een maatje groter. Het is een hels karwei om ze schoon te maken, maar je hebt wel eer van je werk, want als ze glimmen dan zien ze er geweldig uit. Over de spiegels zijn we wat minder enthousiast. Ze zullen heus een heel gunstig invloed hebben op de luchtstromen rondom de auto, erg fraai zijn ze echter niet. Gelukkig zijn ze slechts deels in kleur gespoten, waardoor de rare vormen een beetje gemaskeerd worden.

[img:800:542]http://www.rijtesten.nl/afbeeldingen/21 ... upe_07.jpg[/img]

Als we instappen kunnen we een kleine teleurstelling niet onderdrukken; vanbinnen is het net een 318i! Natuurlijk zijn er wel ‘M-details’ aanwezig. Zo zijn de dorpels voorzien van M3-sierlijsten, zijn de hoofdsteunen voorzien van een ‘M-reliëf’ en staat er een ‘M’ op het stuurtje, in de toerenteller en op de versnellingspook. Wat we missen zijn kuipstoelen en een racestuurtje. Die zaken heeft de RS4 bijvoorbeeld wel en die ziet er daardoor vanbinnen echt anders uit dan een modaal gemotoriseerde A4, terwijl de M3 maar zich vanbinnen maar weinig onderscheidt van zijn minder snelle broertjes.

Maar goed, genoeg gezeurd. Feit is dat het interieur van de M3 in de praktijk prima voldoet. Het is makkelijk om een goede zitpositie te vinden, het stuurtje voelt goed aan en alles is binnen handbereik. Je wordt niet afgeleid door speelse vormen en opvallende details, puur functioneel dus. En zo hoort het, in een sportieve auto als deze, waar het rijden centraal staat. Al moet gezegd worden dat er ook best aan de bijzaken is gedacht, zo heeft de auto bekerhouders voorin en achterin en past er best wat in het dashboardkastje.

Ook erg praktisch is de ruime standaarduitrusting, zo heeft hij bijvoorbeeld standaard automatische airco, leren bekleding, navigatie, xenon-verlichting, metallic lak, regensensoren en parkeersensoren. Dit lijken misschien zaken die je wel mag verwachten in een auto van een ton, maar bij een Porsche 911 Carrera – die een stukje duurder is dan de M3 – moet je bijbetalen voor veel zaken die tot de standaarduitrusting van de M3 behoren. Qua interieurruimte is de M3 helemaal geen verkeerde auto. Voorin is de ruimte prima en ook achterin is plaats voor volwassenen. Toegegeven, met een lengte van 1.85m zit je met je hoofd erg dicht bij het dak, maar beenruimte is er genoeg. De kofferbak heeft een nette inhoud van 440 liter en dankzij de in delen neerklapbare achterbank is dit flink uit te breiden. Erg praktisch, zo’n M3!

[img:800:533]http://www.rijtesten.nl/afbeeldingen/21 ... upe_12.jpg[/img]

Zoals bij elke generatie van de M3, laat deze auto zien wat BMW in huis heeft. De ingenieurs hebben alles uit de kast gehaald om de vorige M3 te overtreffen. Laten we beginnen met de motor. Die is afgeleid van de V10-motor die we kennen van de M5 en M6, met als grootste verschil dat hij in de M3 twee cilinders minder heeft. Je zou misschien denken dat zo’n achtcilinder nogal zwaar is en dat dit ten koste gaat van de wegligging, maar hij is zelfs lichter dan de zescilinder die in de vorige M3 lag. Qua vermogen is de nieuwe M3 er flink op vooruitgegaan (van 343pk naar 420pk), bovendien heeft hij meer trekkracht (van 365nm naar 400nm) en is die trekkracht beschikbaar over een groter toerengebied.

Naast de iets lichtere motor zijn er nog meer zaken die het gewicht binnen de perken houden. Het meest in het oog springend is het zwarte dak, dat is gemaakt van een met koolstofvezel versterkte kunststof (CFK). Verder zijn de motorkap en voorwielophanging uitgevoerd in aluminium en zijn sommige plaatwerkdelen van kunststof gemaakt. Alle gewichtsbeperkende maatregelen ten spijt is de auto niet bepaald een lichtgewicht; hij weegt met zijn 1.555kg bijna honderd kilo meer dan zijn voorganger.

Dan is er nog de nodige elektronica aanwezig. Zo is de auto voorzien van EDC (electronic damper control), waarmee de hardheid van de schokdempers kan worden ingesteld op comfortabel, normaal of sportief. Het DSC (dynamic stability control) systeem regelt de stabiliteitscontrole en heeft twee standen; normaal en sportief. In de normale stand grijpt het systeem vrij snel in bij tractieverlies, als de sportieve stand is ingeschakeld laat hij een flinke dosis wielspin toe. Verder is de stuurbekrachtiging (M servotronic) ook in te stellen, zodat je naar eigen wens wat lichter of zwaarder kunt sturen.


[img:800:533]http://www.rijtesten.nl/afbeeldingen/21 ... upe_14.jpg[/img]

Tijd om te rijden! Een druk op de knop volstaat om de achtcilinder te wekken. Hij begint rustig te borrelen in het vooronder. Een beetje te beschaafd naar onze mening, maar gelukkig zou dat later worden goedgemaakt. Bij het wegrijden is meteen te voelen dat dit niet zo maar een 3 Serie is. Alles voelt nog wat sportiever, wat mannelijker. De koppeling is iets zwaarder, schakelen kost wat meer kracht en het gaspedaal laat zich erg direct bedienen. De slag van het koppelingspedaal is erg kort en het aangrijpingspunt ligt vrij laag, dus schakelen komt heel nauw. Vloeiend schakelen is een kwestie van veel oefenen.

Eenmaal op snelheid begint de motor al wat mooier te klinken, bij lage toerentallen klinkt hij lekker hol en als hij klimt in de toeren klinkt de motor steeds voller. Het onderstel is behoorlijk hard, echter niet knetterhard. Eigenlijk is er best rustig en relatief comfortabel te rijden met deze auto. Maar daar is hij natuurlijk niet voor gemaakt. Geven we flink gas, dan laat hij zijn ware aard zien. Dan schreeuwt de motor het uit (maximaal 8.400tpm!) en voelt de auto zich helemaal in zijn element. Snelle bochten verslindt hij zoals een hongerige Duitser een broodje braadworst verslindt. En dan te bedenken dat de auto in de ‘comfort-stand’ staat.

Voor nog meer rijplezier drukken we op de M-knop, en dan krijgen we een harder onderstel, een nóg directere gasrespons, een later ingrijpende stabiliteitscontrole en minder stuurbekrachtiging. In deze M Dynamic Mode is de auto écht supersportief. Het gaspedaal is zó direct dat het lijkt alsof er tussen volgas en geen gas maar een paar millimeter zit. Er zit ook meer gevoel in het stuur en het onderstel is een stuk harder. In de M-mode gedraagt de auto zich als een roofdier dat een prooi achtervolgt. Het is dan ook behoorlijk vermoeiend om zo te rijden, maar wel ontzettend vermakelijk! Onvoorstelbaar dat een druk op de knop het karakter van de auto zó kan veranderen.

Je zou misschien denken dat de nieuwe M3 vanwege de V8 in het vooronder nogal graag rechtdoor wil in een bocht, maar niets is minder waar: omdat de motor juist lichter is dan de zescilinder van de vorige M3 en bovendien ver naar achteren is geplaatst, heeft hij daar helemaal geen last van. Door de ideale gewichtsverdeling blijft de auto heel lang neutraal. Goed voor veiligheid, maar wel wat minder leuk. Gelukkig laat de stabiliteitscontrole in de M-Mode erg veel wielslip toe, dus je kunt wel heerlijk spelen met deze auto.

Op de snelweg merken we hoe elastisch de motor is. Het maakt niet uit of de motor 2.500tpm maakt of het dubbele; als je het gaspedaal indrukt, dan trekt hij als een lier. Erg handig als je in de hoogste versnelling achter een stel inhalende vrachtauto’s terechtkomt en daarna weer vlot op snelheid wilt komen. En op autobahn-snelheden ligt hij echt als een blok op de weg. Remmen op hoge snelheden is ook geen probleem: hij gaat niet slingeren en de remmen kunnen het prima aan. Erg indrukwekkend!


[img:800:534]http://www.rijtesten.nl/afbeeldingen/21 ... upe_08.jpg[/img]

De nieuwe M3 is, meer nog dan de vorige, een sportwagen voor alledag geworden. Dankzij de ‘M Dynamic Mode’ hóef je niet altijd in een supersportieve auto te rijden. In de neutrale stand is het namelijk geen meedogenloze sportwagen. Natuurlijk kun je er wel sportief mee rijden, maar het onderstel is niet knetterhard en de gasrespons is niet heel nerveus. Je kunt er dan best mee naar je werk rijden. En als je in het weekend dan eens lekker wilt scheuren, dan druk je gewoon even op het M-knopje.

Hoe goed hij ook mag zijn, perfect is hij niet. Zo is hij iets zwaarder dan de vorige M3, met name op rotondes en in krappe bochtjes merk je dat hij geen lichtgewicht is. Verder is hij interieur niet bijzonder sportief en zie de achterbumper er een beetje rommelig uit. Toch is de nieuwe M3 een geweldige auto; supersportief of redelijk comfortabel, de keus is aan de bestuurder. Als sportwagen voor alledag is deze auto een interessant alternatief voor een Porsche 911 en met een vanafprijs van iets minder dan een ton is hij ook nog wat beter betaalbaar.

Plus
+ Geweldige motor
+ Gespierd uiterlijk
+ Fenomenale wegligging

Min
- Interieur niet bijzonder
- Rommelige achterbumper
- Zwaarder dan vorige M3


Starred
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:22

Bericht door Starred » 15 okt 2007, 08:24

Leuk verslag, zeer mooie foto's!

Welke kleur heeft deze M3 exact?

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Bericht door Christoph » 15 okt 2007, 08:31

Silverstone II toch?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 15 okt 2007, 16:51

Leuk verslag. Toch wel vette kleur dat Silverstone (gewoon zilvergrijs) maar denk dat Spacegrau bijzonderer is.

Mooi dat ze het hoge gewicht ook noemen. Wel vreemd dat ze het interieur niet sportief vinden, want de M3 heeft best veel afwijkende dingen tov de gewone 3-serie:

(ander stuur, andere pook, andere teller, andere stoelen, andere dorpels, andere inleg (M3 uniek), andere knoppen op middenconsole).

Wat wilden ze dan? Een rolkooi ? :?

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot] en 2 gasten