Wat een hoop kritiek voor een klein merk als Donkervoort, met een productie van nog geen 50 auto's per jaar, die toch wel even iets heel bijzonders neer zet. Vind maar een auto die voor hetzelfde geld dezelfde prestaties kan leveren. Met de F22 maken ze echt een mooie stap imo, zeker ook qua praktische bruikbaarheid van de auto! Daarnaast zetten ze gigantisch in op innovatieve materialen en technieken (Ex-core als mooi voorbeeld waar ook al diverse F1 teams mee aan de gang zijn/willen).
Tom schreef: 11 dec 2022, 20:22
Ik heb altijd een beetje mixed feelings. Donkervoort was altijd te duur als Lotus 7 kloon, wat het jaren is geweest. Dat kitkar-gevoel bleef het achtervolgen. Sinds die vorige GTO geloof ik wel dat het niks meer met de Lotus 7 te maken heeft (gezien ontwerp/materiaalgebruik etc.) en het in dat opzicht de prijs ook wel rechtvaardigt.
Ergens wil je dan dat ze afstappen van dat design maar ik snap dat hun (volgens mij trouwe) klantenkring dan afhaakt. Terwijl ik denk dat ze met een ander ontwerp wel een breder publiek zouden aanspreken.
Waarom zouden ze? Je maakt de auto alleen onnodig zwaarder in dit geval. Een F1 auto ziet er toch met reden ook niet zo uit als een DTM wagen..
Zed240 schreef: 11 dec 2022, 20:08
De beste 5-cilinder zal het wel zijn ja, het is de enigste op de markt. 500 pk is 'slechts' 65 meer dan de vorige GTO Individual, en is wat elke tuner er met een veilig afgesteld stage 2 pakket uithaalt.
De body is weliswaar anders, maar is in grote lijnen nog altijd de Super 7 vorm met een bredere neus, wat carbon plaatwerk om de uitlaat en brede bekleding om de achterwielen.
Donkervoort beweert 5 jaar ontwikkeld te hebben, en sprak zelf voor de onthulling over een meer gebruiksvriendelijke en comfortabele supercar. De vanafprijs is t.o.v. de GTO Individual omhooggegaan met bijna 50k.
Ja dan vind ik het wel vrij teleurstellend.
Ik denk dat jij niet zo goed snapt hoe een autofabrikant als Donkervoort werkt. Je snapt best dat ze met hun budget geen eigen motor kunnen ontwikkelen toch? Om prijzen niet a la koenigsegg te laten worden gebruikt DV een audi motor met daarbij alle audi techniek, dat betekent namelijk dat ze alle testen die audi al gedaan heeft in het verleden ook kunnen gebruiken en dus geen miljoenen uit hoeven te geven aan emissienormeringen van een nieuwe motor. In plaats van alles afkraken en zuur doen kan je ook kijken hoe een merk tenminste iets anders bouwt dan elke andere autofabrikant ter wereld. en dat uit ons koude kikkerlandje.