Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Wouter81 » 16 dec 2022, 14:54

CBDC is potentieel de hel op aarde voor ieder vrijheidslievend individu. Een totaal Orwelliaans scenario is hiermee mogelijk en het is een dusdanig machtsmiddel wat je nooit aan centrale instanties zou moeten toevertrouwen. Het is één van de primaire reden dat ik bitcoiner ben, als decentraal alternatief tegen een dergelijk scenario. Ik verdiep me al jaren in macro-economie, de geschiedenis van geld, de enorme negatieve effecten van ons fiat-geldstelsel, de rol en geschiedenis van centrale banken enzovoorts. We zouden er als bevolking alles aan moeten doen om CBDC te laten mislukken. Hoopvolle signalen zijn er ook: de in Nigeria ingevoerde eNaira CBDC is totaal niet populair, deze kent slechts een adoptie van 0,5% onder de bevolking. Dat biedt hoop, al proberen ze het er nu met grof geweld alsnog door te drukken daar door de opname van cash geld sterk te beperken. Het is ook niet toevallig dat Bitcoin enorm populair is in Nigeria. Bitcoin is alles wat CBDC niet is en vice versa.

CBDC is een oplossing waar je als bevolking niets aan hebt, ook al trachten ze het anders te framen. Het is een oplossing voor een (voor ons) niet bestaand probleem. Voor hen (centrale banken en overheden) is het echter een redmiddel om de levensduur van hun op schuld gebaseerde fiat-ponzischeme te verlengen en de macht over geldcreatie in handen te houden. Het is ook een middel om (nadat cash is uitgebannen) negatieve rente te kunnen voeren. Nu kun je je nog gemakkelijk onttrekken aan negatieve rente op giraal geld, door je geld gewoon te pinnen. Met een CBDC in combinatie met negatieve rente kun je mensen dwingen om hun geld uit te geven, om zo de economie draaiend te houden. Of zoals ze in China inmiddels al doen: een houdbaarheidsdatum op je geld zetten. Geef je geld voor datum X of Y uit, of het vervalt.

De beste oplossing voor ons is om de koppeling tussen staat en geld te scheiden. Zolang er onbeperkte geldcreatie mogelijk is in het innige huwelijk tussen centrale bankiers en overheden zullen overheidsexcessen (maar ook oorlogen!) altijd blijven bestaan. Gaan we toe naar een harde geldstandaard, met een eindige hoeveelheid (zoals bijvoorbeeld Bitcoin of weer een aan goud-gekoppelde standaard), dan zal dat op alle vlakken een verbetering tot gevolg hebben voor ons. Het zorgt voor begrotingsdiscipline, geen op schulden gebaseerd systeem (vergeet niet: het geld in omloop is schuld), minder oorlogen (die zijn simpelweg niet meer te financieren) en meer persoonlijke vrijheden.

Zoals Willem Middelkoop terecht zegt: we zitten in de eindfase van goedkoop geld (geldcreatie), goedkope arbeid (uit China) en goedkope energie (uit Rusland). Vroeger was de goedkope oplossing voor elk probleem: meer geldcreatie. Maar die route is ook afgesloten, de inflatie rijst de pan uit. Er zijn dus geen goedkope oplossingen meer. Dan rest voor hen alleen nog CBDC als extra totalitaire laag bovenop een reeds wankelend fiat-geldstelsel. Dat moeten we als bevolking echt niet willen.

Het klimaatverhaal is niets anders dan de zoveelste poging om ons extra schulden te laten maken en extra afhankelijk te worden van hun fiat-systeem. Allemaal verplicht een extra groene hypotheek straks voor die warmtepomp. De enige oplossing is om hun systeem zo min mogelijk te gaan gebruiken en als volk te kijken naar alternatieven om elkaar te betalen. Via goud, via ruilhandel, via buitenlandse valuta, via bitcoin of altcoins, in cash enzovoorts. We gaan de komende jaren een zeer grote 'grijze economie' krijgen, naarmate de financiële repressie verder gaat toenemen.

Tom

Bericht door Tom » 16 dec 2022, 15:02

Hulde Wouter. 100% gelijk.

cazzo super veloce
Auto: 993 4S/Triumph Spitfire/Mini-E

Bericht door cazzo super veloce » 16 dec 2022, 15:07

Tom schreef: 16 dec 2022, 13:23 Dan verdiep je maar niet in digitale identiteit (verlengstuk van coronapaspoort) en de CBDC (digitale euro), Bram.
Over een paar jaar mag/kan je gewoon niet meer ver op vakantie als er ook een M3 op je naam staat, omdat je co2-tegoed al op is. Vlees eten zal ook tegoed kosten. En geld is ook al niet meer van jezelf, want de overheid bepaalt met regeltjes hoe en waaraan je het uit geeft. Dat zal in het begin vast met goede redenen worden geintroduceerd (laten we de echte vervuilers te pakken) maar die duimschroeven zullen aangedraait worden als die systemen er zijn.
Ook iets waar D66 voorstander van is.
Wat een jankverhaal. Ga jij altijd uit van het slechtst denkbare scenario? Fijn leven heb je dan.
Je zou ook enig vertrouwen kunnen hebben in de democratie.

De soep wordt etc etc.

Tom

Bericht door Tom » 16 dec 2022, 15:44

cazzo super veloce schreef: 16 dec 2022, 15:07 Wat een jankverhaal. Ga jij altijd uit van het slechtst denkbare scenario? Fijn leven heb je dan.

De soep wordt etc etc.
Haha prima joh, als jij denkt dat je straks even veel mag en jouw geld ook jouw geld blijft. Ik denk er inderdaad anders over.
https://twitter.com/AndrewLawton/status ... 8764921856

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 dec 2022, 17:16

cazzo super veloce schreef: 16 dec 2022, 15:07
De soep wordt etc etc.
NO SOUP FOR YOU!
:kikker:

Wimo

Bericht door Wimo » 16 dec 2022, 18:12

COME BACK ONE YEAR. NEXT

Elise

Bericht door Elise » 16 dec 2022, 20:15

cazzo super veloce schreef: 16 dec 2022, 15:07 Wat een jankverhaal. Ga jij altijd uit van het slechtst denkbare scenario? Fijn leven heb je dan.

De soep wordt etc etc.
Slechts denkbare scenario?
Dus jij vindt dat ze onze democratische vrinden in de EU, met Franske Timmermans voorop, wel goeie ideeën hebben en het beste met ons voor hebben?
:goodnight:

Crookie
Auto: Dikke Bmw

Bericht door Crookie » 16 dec 2022, 20:16

Het feit dat de onderzoek en constructie fase van zo’n cbdc/digitale identiteit al klaar zijn rest nu nog de implementatie. De bis/wef/dnb/eu/imf en andere abc entiteiten trekken die projecten voort. Waar en hoe in “de democratie” kun je nog aan de noodrem trekken? Op grote agenda punten wordt nooit nationaal een stemming gehouden. Geen referendum… 0. Enkel stemmingen in de kamer. Regeringspartijen zullen altijd voor stemmen. Hoe kun je dan spreken van vertrouwen op het functioneren van de democratie?

De Nederlandse bank opereert ook vrij onafhankelijk en zonder democratische inspraak.

Kortom de democratie is nogal deud.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 17 dec 2022, 14:17

+1!
Dat lijkt wel de harde realiteit inmiddels.

Rnd

Bericht door Rnd » 17 dec 2022, 16:34

Ik vrees dat het "jankverhaal" realiteit wordt. Maar de meeste mensen kunnen het grotere geheel niet overzien. We stevenen af op een maatschappij met volledige controle door de overheid. De overheid/het EU apparaat wordt te groot en trekt alle macht naar zich toe, mensen pikken het niet meer en om het in stand te houden zal repressie gebruikt worden en dwalen we af van vrijheid/democratie.
Laatst gewijzigd door Rnd op 17 dec 2022, 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Rnd

Bericht door Rnd » 17 dec 2022, 16:41

Ook 100% eens met het verhaal van Wouter hierboven!

Ik ben van mening dat een Bitcoin standaard realiteit zal worden op lange termijn. Adoptie zal vooral vanuit Afrika, Zuid Amerika etc. komen. Afrika alleen al heeft 1,2 miljard mensen en is lange tijd onderdrukt door het westen. Ondermeer door de Centraal-Afrikaanse Frank die onder controle van de Franse overheid staat.

Pica
Auto: Ford Focus CC Titanium

Bericht door Pica » 17 dec 2022, 18:12

Robin

Bericht door Robin » 18 dec 2022, 06:51

Tja, het is wat zwart-wit, maar (helaas) wel eensch met de strekking van TB's verhaal....

In Peru de laatste weken ook weer chaos. Beetje uitleg:
https://www.nu.nl/buitenland/6242761/do ... -peru.html
Dus de vicepresident is nu opeens president. En dat wil de bevolking niet echt blijkbaar.

En dit is die (vice)president, de dame naast 'Onze Grote Leider'....
Afbeelding

:coffee:

Robin

Bericht door Robin » 18 dec 2022, 06:54

Bram schreef: 16 dec 2022, 12:52 https://nos.nl/artikel/2456608-brussel- ... n-uitstoot

Tijd om op de barricades te gaan. Compleet van de ratten dit. Ik steek met mijn vrouw al echt heel erg veel geld in ons huis om het serieus te verduurzamen, en daar mag ik 30 jaar lang extra voor gaan betalen.

Ik weet wel heel erg zeker dat er miljoenen mensen alleen al in Nederland zijn, die zich dat niet kunnen permitteren. Dus hoe moet dit dan gaan uitpakken?
Nogmaals:
https://www.ad.nl/buitenland/eu-burgers ... ~a5662ce1/

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 dec 2022, 08:56

Robin schreef: 18 dec 2022, 06:54
Bram schreef: 16 dec 2022, 12:52 https://nos.nl/artikel/2456608-brussel- ... n-uitstoot

Tijd om op de barricades te gaan. Compleet van de ratten dit. Ik steek met mijn vrouw al echt heel erg veel geld in ons huis om het serieus te verduurzamen, en daar mag ik 30 jaar lang extra voor gaan betalen.

Ik weet wel heel erg zeker dat er miljoenen mensen alleen al in Nederland zijn, die zich dat niet kunnen permitteren. Dus hoe moet dit dan gaan uitpakken?
Nogmaals:
(Ijdele) hoop dat dit vooral voor andere EU landen geldt, in NL hebben we als sinds jaar en dag de hoogste benzine en gasprijs doordat er al flink wat (milieu) belasting op zit… dus ik zou zeggen wij voldoen er al aan, voer vooral maar in in andere EU landen waar dat nog niet nu het geval is.

Helaas ben ik bang dat het in NL ook wel ingevoerd zal worden on top off alle belastingen die wij er al op hebben zitten :roll:

Elise

Bericht door Elise » 18 dec 2022, 09:27

Martijn_bmw schreef: 18 dec 2022, 08:56 (Ijdele) hoop dat dit vooral voor andere EU landen geldt, in NL hebben we als sinds jaar en dag de hoogste benzine en gasprijs doordat er al flink wat (milieu) belasting op zit… dus ik zou zeggen wij voldoen er al aan, voer vooral maar in in andere EU landen waar dat nog niet nu het geval is.

Helaas ben ik bang dat het in NL ook wel ingevoerd zal worden on top off alle belastingen die wij er al op hebben zitten :roll:
Vergeet het maar Martijn, dit is weer zo scheef als maar kan zijn.
Zo las ik 2 dagen geleden : Denemarken dreigt boeren hard te raken met ’zeer hoge’ CO2-heffing

En wat staat er in de eerste alinea :
Nederlandse boeren in Denemarken maken zich grote zorgen over de plannen van het nieuwe Deense kabinet om een CO2-heffing in te voeren. Zij vrezen dat die hen tonnen per jaar gaat kosten. „Dan heb ik liever een zak geld zoals in Nederland en vertrek ik naar Polen. Daar willen ze ons wel hebben.
Dan kan het niet anders zijn dan dat er in Polen heel anders met co2 wordt omgegaan. Niet verwonderlijk met de giga hoeveelheden bruinkool die ze daar nog verstoken :whistle:

Had ik al gezegd dat uit de EU de enige juiste oplossing is? :tong:

Oh ja, voor ik het vergeet, onze steun aan Griekenland wordt terugbetaald hoor....maar eerst Goed nieuws voor Grieken: staat gaat 10 procent van hun boodschappen betalen

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 18 dec 2022, 09:43

Ja wat verwacht je dan? Dat we de Grieken generaties lang compleet uitkleden en structureel de armoede in drukken? Zodat wij ons geld terug krijgen?

350 Z

Bericht door 350 Z » 18 dec 2022, 09:56

Wij maar krom liggen voor het klimaat en ondertussen in India en China.....

Afbeelding

Afbeelding

Elise

Bericht door Elise » 18 dec 2022, 11:04

Bram schreef: 18 dec 2022, 09:43 Ja wat verwacht je dan? Dat we de Grieken generaties lang compleet uitkleden en structureel de armoede in drukken? Zodat wij ons geld terug krijgen?
Ik verwacht gelijke monniken, gelijke kappen.
Dus overal evenveel bijdrage aan co2 en overal werken tot dezelfde pensioenleeftijd (om maar 2 dingen te noemen).
Verder heb ik een vaag vermoeden dat een deel van die 10% boodschappen, via een omweg, uit een of ander EU potje gefinancierd wordt :whistle:

Tom

Bericht door Tom » 18 dec 2022, 11:30

In Griekenland is belastingontduiking de norm. Dat ze daar eens mee beginnen, want zonder belastinginkomsten kun je natuurlijk nooit een land runnen. Logisch dat ze telkens bij de EU aankloppen. Zeker als we het nooit terug vragen.
Werkethos op die eilanden is ook drama.

Robin

Bericht door Robin » 18 dec 2022, 12:55

Ik heb echt geen meelij met Griekenland wat dat betreft, bij mij is 't hemd ALTIJD nader dan de rok.....

JP

Bericht door JP » 18 dec 2022, 12:58

Wij (als in NL) zouden toch ook korting krijgen op boodschappen, althans de gezonde dingen. Helaas is het weer heel moeilijk om die 0% btw op groente door te voeren.

EG

Bericht door EG » 18 dec 2022, 21:41

Robin schreef: 18 dec 2022, 06:54

Nogmaals:
Weet je wanneer dit echt niet grappig gaat worden? Wanneer de overheid "erachter" komt dat van zeer veel auto's de CO2 uitstoot gewoon staat geregistreerd in het kentekenregister.

En dat betekent dag M3, dag M5, dag Ferrari want veel CO2 uitstoot = bloeden maar.

Of dacht iemand maar even dat dit systeem het huidige MRB systeem zou vervangen...

Elise

Bericht door Elise » 19 dec 2022, 00:00

Tom schreef: 18 dec 2022, 11:30 In Griekenland is belastingontduiking de norm. Dat ze daar eens mee beginnen, want zonder belastinginkomsten kun je natuurlijk nooit een land runnen. Logisch dat ze telkens bij de EU aankloppen. Zeker als we het nooit terug vragen.
Werkethos op die eilanden is ook drama.
Zich laten omkopen zijn Grieken ook niet vies van, gezien het recente gevalletje Eva Kaili :tooth:

markm

Bericht door markm » 19 dec 2022, 07:33

350 Z schreef: 18 dec 2022, 09:56 Wij maar krom liggen voor het klimaat en ondertussen in India en China.....

Afbeelding

Afbeelding
Dit is smog, puur luchtvervuiling, heeft niks met klimaat te maken. Tuurlijk is er ook co2 vrijgekomen in grote getallen, maar daar leven ze ook hutje mutje en hebben ze allemaal zo'n smerige 2 takt brommer, in huis wordt gestookt op hout of kolen om te verwarmen of eten te bereiden en grote industrie gewoon in de stad en autoverkeer dat enkel stapvoets heel de dag file rijd. Dan krijg je dit soort taferelen bij windstil weer.
Wees blij dat wij dit niet kennen bij ons.

Plaats reactie