Geen ervaring met hout, maar google zegt (...) een kuub kost €200 en je verbruikt er 8-11m3 per winter.Knot schreef: 11 dec 2022, 22:55 Hout is toch wel king als ik het zo zie, helemaal als je er zelf goed aan kunt komen en verzagen.
Gas, de prijzen.
- JP
Re: Gas, de prijzen.
-
Als je zo'n oven gedroogde pallet (rond de €700 voor 1,8 kuub gestapeld) laat bezorgen kun je onder de streep net zo goed duur gas stoken aan de huidige prijzen, je bent evenveel kwijt.Knot schreef: 11 dec 2022, 22:55 Hout is toch wel king als ik het zo zie, helemaal als je er zelf goed aan kunt komen en verzagen.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Enige mazzel die ik heb is dat ik dat hout gewoon zakelijk kan kopen. Ik verhuur vuurschalen en bied daar hout bij aan.
-
OnlineRJK
Knot schreef: 11 dec 2022, 22:55 Hout is toch wel king als ik het zo zie, helemaal als je er zelf goed aan kunt komen en verzagen.

Dat is met het koude weer wel rap weg. En het blijft een heel gedoe met slepen en zagen.
- JP
Hopelijk wel een handzaag, want een elektrische is ook al snel 2000watt......Kun je 4 kacheltjes van aansluiten 

- Knot
Tsja, ik heb op kantoor ook letterlijk honderden pellets (pallets?) staan waar hoekjes af zijn of wat geen Europallet is dus niks waard, kan ik zo de zaag in zetten (met stroom van kantoor), alleen heb niet zo'n ding thuis en ga het ook niet ff snel installeren a 2k totaal als ik niet weet wat het gaat doen. En bovendien vind ik het lelijk staan zo'n buis naar de nok van het huis.
- RS-Ron
Ik vind het allemaal prima, als ik van iets chagrijnig wordt is het wel een koud huis. Dus de fik in die pelletkachel. Ding heeft gisteren heel de dag in de eco modus en de laagst mogelijke stand staan branden, stook ik het hele huis tot de nok toe warm. Droogt de was op zolder ook nog en stookt ie de badkamer ook droog. Met dit tempo ben ik wel door de pallets heen eind januari, maar dan haal ik nog 32 zakken van die korrels. Wel beetje dichtbij, de Seat mii heeft nu nog acceradius van 140km op volle accu met die kou…….. is met twee zakken vol dus 16x rijden
Gr Ron

Gr Ron
-
Plus dat je die meuk niet in huis wil stoken. In huis stook je eiken/beuken.Knot schreef: 11 dec 2022, 23:51 Tsja, ik heb op kantoor ook letterlijk honderden pellets (pallets?) staan waar hoekjes af zijn of wat geen Europallet is dus niks waard, kan ik zo de zaag in zetten (met stroom van kantoor), alleen heb niet zo'n ding thuis en ga het ook niet ff snel installeren a 2k totaal als ik niet weet wat het gaat doen. En bovendien vind ik het lelijk staan zo'n buis naar de nok van het huis.
Wij hebben 'nieuwbouw' 5,5 jaar oud, en gekozen voor een wat kleinere liftdeur haard.
Gouden keuze, heerlijke warmte & omdat hij niet te groot is zo'n 21,5 graden in huis na een dag stoken.
Nu heb ik in deze tijd geen tijd om te stoken, dus schiet er niet veel mee op, maar gisteren was weer heerlijk.
M'n zus heeft een tafel productie bedrijf van alleen maar gedroogd eiken, dus stoken is ook mooi voordelig.

- Wout309t
- Auto: A4 40TFSI
Is het met dat nieuwe prijsplafond 'veiliger' om voor een variabele partij als ANWB te kiezen? Tot die drempel van 1200m3 en 2900kWh is het risico t.o.v. mijn huidige contract nul.
Ik zit nu op 0,72/0,95€/kWh en 3,40€/m3 Kans dat het goedkoper gaat zijn bij ANWB lijkt me groot. Het stuk daarboven blijft wel een risico.
Het jaarverbruik is nu 1500m3/4500kWh.
Momenteel wordt ons huis verbouwd, de nok is omhoog geplaatst. De dakisolatie bestond uit wat 20mm EPS plaat dat voor de sier achter wat zachtboard zweefde. Grote kieren rondom het EPS en al helemaal niet dampdicht afgedekt.
Isolatie ga ik komende weken zelf plaatsen, 180mm minerale wol tussen de balken, dat moet een enorme verbetering opleveren. Daarnaast wordt de 13 jaar oude Nefit ketel met extra overbodige boiler vervangen door een mooie Intergas.
In februari komt er ook nog 5600Wp op het dak te liggen en ik laad inmiddels de PIH vaker op de zaak op, en dus minder thuis.
Ik verwacht dus heel dicht bij de drempel te gaan komen. Overstappen is dus een No-brainer lijkt mij?
Ik zit nu op 0,72/0,95€/kWh en 3,40€/m3 Kans dat het goedkoper gaat zijn bij ANWB lijkt me groot. Het stuk daarboven blijft wel een risico.
Het jaarverbruik is nu 1500m3/4500kWh.
Momenteel wordt ons huis verbouwd, de nok is omhoog geplaatst. De dakisolatie bestond uit wat 20mm EPS plaat dat voor de sier achter wat zachtboard zweefde. Grote kieren rondom het EPS en al helemaal niet dampdicht afgedekt.
Isolatie ga ik komende weken zelf plaatsen, 180mm minerale wol tussen de balken, dat moet een enorme verbetering opleveren. Daarnaast wordt de 13 jaar oude Nefit ketel met extra overbodige boiler vervangen door een mooie Intergas.
In februari komt er ook nog 5600Wp op het dak te liggen en ik laad inmiddels de PIH vaker op de zaak op, en dus minder thuis.
Ik verwacht dus heel dicht bij de drempel te gaan komen. Overstappen is dus een No-brainer lijkt mij?
- Knot
Als je een gesloten ding hebt (vind ik sowieso fijner anders ruik je het echt door het hele huis) maakt het toch niet heel veel uit wat je erin gooit zolang het maar warmte geeft?ErikS schreef: 12 dec 2022, 08:12 Plus dat je die meuk niet in huis wil stoken. In huis stook je eiken/beuken.
Wij hebben 'nieuwbouw' 5,5 jaar oud, en gekozen voor een wat kleinere liftdeur haard.
Gouden keuze, heerlijke warmte & omdat hij niet te groot is zo'n 21,5 graden in huis na een dag stoken.
Die bungalow's van centerparcs/landal waar ik het in heb ram ik er hele kofferbakken afvalhout doorheen zolang het maar een dichte kachel is, in duitsland zelfs al een keer de 40C op de thermostaat gehaald.
- Martijn_bmw
Wat is er speciaal aan een liftdeur eigenlijk? WIj hebben ook zo'n ding omdat het er al in zat toen we het huis kochten. (maar nog nooit aangehadErikS schreef: 12 dec 2022, 08:12Plus dat je die meuk niet in huis wil stoken. In huis stook je eiken/beuken.Knot schreef: 11 dec 2022, 23:51 Tsja, ik heb op kantoor ook letterlijk honderden pellets (pallets?) staan waar hoekjes af zijn of wat geen Europallet is dus niks waard, kan ik zo de zaag in zetten (met stroom van kantoor), alleen heb niet zo'n ding thuis en ga het ook niet ff snel installeren a 2k totaal als ik niet weet wat het gaat doen. En bovendien vind ik het lelijk staan zo'n buis naar de nok van het huis.
Nu heb ik in deze tijd geen tijd om te stoken, dus schiet er niet veel mee op, maar gisteren was weer heerlijk.
M'n zus heeft een tafel productie bedrijf van alleen maar gedroogd eiken, dus stoken is ook mooi voordelig.![]()
![]()

- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Hier een houtkachel met speksteen.
Gaan ook wel stukken pallethout in, mooi om hem op temperatuur te krijgen.
Houthok ligt nu 10 kuub in dat ik via iemand uit de buurt voor 20 euro de kuub heb kunnen krijgen.
Gewoon gemengd hout, zaterdag met een kloofmachine klein staan maken en stoken maar.
Spul was al droog dus ideaal
Gaan ook wel stukken pallethout in, mooi om hem op temperatuur te krijgen.
Houthok ligt nu 10 kuub in dat ik via iemand uit de buurt voor 20 euro de kuub heb kunnen krijgen.
Gewoon gemengd hout, zaterdag met een kloofmachine klein staan maken en stoken maar.
Spul was al droog dus ideaal

-
Even 4 dagen in een vakantiehuis in Belgie gaan zitten. Zal wel goedkoper zijn dan stoken in Nederland.Martijn_bmw schreef: 09 dec 2022, 15:50Kadett schreef: 09 dec 2022, 15:42Daar zit ik sinds begin november op. Dus nu maar 4 waxine lichtjes en een bloempot gekochtMartijn_bmw schreef: 09 dec 2022, 15:36
![]()
Nu al zin in
Maar zeker mooi! per 1-1 had ik anders aan de 3,10 per m3 en 0,90 per kWh gezeten.
is 1,45 om 0,40 toch een stuk beter![]()
![]()
![]()
![]()
Ik heb mazzel, mijn contract liep 28-12-2021 af maar in okt-21 kon ik nog verlengen voor 1 jaar tegen 1,02 per m3 en 0,30 per kWh. Dat klonk toen als veel maar toch gedaan, achteraf prima keuze geweest28-12-2022 loopt dit af, dan 4 dagen de kachel uit en daarna stoken met prijsplafond
![]()
- JP
Ar dennen, hout genoeg 

-
Niks, behalve dat je een open haar hebt, maar ook zodra hij dicht zit een veel hoger rendements kachel.Martijn_bmw schreef: 12 dec 2022, 10:54Wat is er speciaal aan een liftdeur eigenlijk? WIj hebben ook zo'n ding omdat het er al in zat toen we het huis kochten. (maar nog nooit aangehadErikS schreef: 12 dec 2022, 08:12Plus dat je die meuk niet in huis wil stoken. In huis stook je eiken/beuken.Knot schreef: 11 dec 2022, 23:51 Tsja, ik heb op kantoor ook letterlijk honderden pellets (pallets?) staan waar hoekjes af zijn of wat geen Europallet is dus niks waard, kan ik zo de zaag in zetten (met stroom van kantoor), alleen heb niet zo'n ding thuis en ga het ook niet ff snel installeren a 2k totaal als ik niet weet wat het gaat doen. En bovendien vind ik het lelijk staan zo'n buis naar de nok van het huis.
M'n zus heeft een tafel productie bedrijf van alleen maar gedroogd eiken, dus stoken is ook mooi voordelig.![]()
![]()
)
@Knot, wel eens van schoorsteenbrand gehoord?
-
OnlineRJK
Eiken/beuken is hartstikke mooi haardhout maar dit HT behandeld waaibomen hout brand ook heel mooi hoor. Dat het gratis is helpt ook wat mee. Er zitten overigens niet van die spaanplaat/geperste blokken tussen die je veel op europallets ziet. Dit is allemaal gewoon massief hout.ErikS schreef: 12 dec 2022, 08:12 Plus dat je die meuk niet in huis wil stoken. In huis stook je eiken/beuken.
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Ik krijg net deze mail van Oxxio:
Nou verbruik ik niet heel veel, maar scheelt toch flink als je de prijzen in september vergelijkt met eind juni....In juni eindigde de looptijd van je vaste contract en ben je overgegaan op ons LosVast product. Dat is een contract voor onbepaalde tijd met variabele leveringstarieven. Volgens jouw contract hadden deze LosVast tarieven het eerste jaar gelijk moeten blijven, maar door een vergissing zijn er voor jou al eerder nieuwe tarieven ingegaan. Sorry, dit had niet mogen gebeuren. We gaan dit dan ook corrigeren.
- Bijlagen
-
- 2022-12-12 16_05_43-E-mail.png (20.14 KiB) 814 keer bekeken
-
- 2022-12-12 16_05_58-E-mail -.png (20.19 KiB) 814 keer bekeken
- Knot
2,70 voor gas vind ik nog pittig per september hoor, hier 2,47 en dat vind ik al fors.
-
Ik ben jaloers op jullie leveringskosten voor stroom, ik betaal 22€ per maand, wat voor Duitse begrippen nog laag is...
Stroom betaal ik weliswaar slechts 0,192€, maar met ongv. 10 kw/h per maand zijn dat de kosten niet.
Stroom betaal ik weliswaar slechts 0,192€, maar met ongv. 10 kw/h per maand zijn dat de kosten niet.
- Martijn_bmw
Ik heb liever jou tarief structuurZed240 schreef: 12 dec 2022, 17:24 Ik ben jaloers op jullie leveringskosten voor stroom, ik betaal 22€ per maand, wat voor Duitse begrippen nog laag is...
- Knot
https://www.nu.nl/economie/6241702/eu-v ... inter.html
Iedereen lekker de CV op 20 of 21 nog omdat geld geen rol speelt?
Iedereen lekker de CV op 20 of 21 nog omdat geld geen rol speelt?
- JP
Nee hoor, max 16.5 en ‘s nachts 15 en we draaien er nog 10-12m3 door per dag
Ja december en januari wordt afzien.

- Knot
Ik laat m in de nacht lekker zaken van 17.5 naar 13.5
De cavia’s smeken om de sfeerhaard om 8u
De cavia’s smeken om de sfeerhaard om 8u
-
OnlineRJK
Ah ze gaan ons nu alvast bang maken voor volgende winter, fijn.Knot schreef: 12 dec 2022, 18:17 https://www.nu.nl/economie/6241702/eu-v ... inter.html
Iedereen lekker de CV op 20 of 21 nog omdat geld geen rol speelt?![]()
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
17.5 is overdag? Blijkbaar hebben wij dan een goed geïsoleerd huis, want het is hier in de ochtend, als de kachel dus 's nachts uit gestaan heeft 18 graden, en dan gaat die naar 20.5 toe.Knot schreef: 12 dec 2022, 19:17 Ik laat m in de nacht lekker zaken van 17.5 naar 13.5
De cavia’s smeken om de sfeerhaard om 8u![]()
13.5 graad, ben je wel lekker joh?