Wat moet ik tanken? 95/98/V-power? Welk station? Gechipped?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Wat moet ik tanken? 95/98/V-power? Welk station? Gechipped?

Bericht door Macboy » 11 okt 2007, 11:08

Naar aanleiding van het draadje over de Leon.

Wat is het beste om te tanken?
Moet je bij een chip misschien ergens anders op letten? 98 is dan beter. Moet je met chippen en 95 lang topsnelheid rijden?
Welke benzinestations kun je mijden en waar moet je juist wel zijn?
Geldt dit alleen voor benzinemotoren of ook voor diesel?

Mogelijk kunnen mensen hier iets van opsteken. Wie begint met zijn kennis te spreiden? Ik heb er de ballen verstand van :oops:

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 11 okt 2007, 11:25

Mag ik dan hier ook even iets vragen... V-power is toch gewoon octaan 95 in Nederland?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 11 okt 2007, 11:31

Diesel macboy, alleen je toerentellen is getuned :lol:

Is afhankelijk van hoe de e.e.a. is gemapped. Mijn M3 moet 98 hebben, dus geen Shell V power NL voormij.

Michel

Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 11 okt 2007, 11:40

Rene / Hazze schreef:Mag ik dan hier ook even iets vragen... V-power is toch gewoon octaan 95 in Nederland?
V-Power benzine in NL = 97 OCT

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 11 okt 2007, 11:43

Ik dacht dat het alleen in UK 97 was...

JeroenT
Berichten: 2232
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 11 okt 2007, 11:48

Ik tank Vpower met m'n M3, puur omdat ik 50 km verder kom op een tank.
En dat is veel op een totaal van 350 km!

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 11 okt 2007, 11:54

JD adviseerde bij al mijn gechipte Leon's 98.

V-power kan ook, maar dan heb je iets vermogensverlies omdat JD meestal de auto's programmeerd op 98. Als je ook op 95 of 97 wil rijden, kan hij daarop de software gewoon aanpassen.

Maar als de software op 98 afgesteld is, kan je ook gewoon op 95 of 97 rijden, want regelt de software zelf het vermogen iets terug. Maar je mag dan niet langdurig veel van de motor vragen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 okt 2007, 11:55

hoelang is langdurig ? 10 minuten volgas of een uur volgas ?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 11 okt 2007, 12:01

Landurig is bv. een dag Autobahn volgas of circuitdag.

Gewoon dagelijks verkeer is geen probleem

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 okt 2007, 12:15

ah oke duidelijk antwoord.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 11 okt 2007, 12:21

Om te beginnen kijk in het boekje bij je auto :lol:

Alleen bij tuning zou ik 98 gaan doen of als het standaard voorgeschreven is zoals bij M3's.

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 11 okt 2007, 12:25

Ik ben geen specialist, maar wat ik weet van vele andere fora:
  • Het octaan getal of gehalte bepaald hoe goed de brandstof bestand is tegen zelfontbranding, ook wel dieselen of kloppen genoemd
  • Andere additieven zoals in Shell V-Power en alle andere nieuwe brandstoffen hebben ook lichte invloed op de klopvastheid van de brandstof
  • V-Power is inderdaad RON 97 (octaan). brandstof in NL. In Duitsland is dit RON 100.
  • Gulfis de eerste in NL die komt met RON 100 brandstof
  • Bij getunede auto's wordt het altijd aangeraden om Ron 98 of meer te tanken. Vooral bij turbo motoren is dit van belang, omdat de hogere turbo druk de compressie in de cilinders evenredig verhoogd en daarmee de kans op zelfontbranding ook verhoogt
  • Bij Diesel brandstof spreekt men van Cetaan getal/gehalte, dit bepaald de snelheid waarmee de Diesel ontbrand. Hoe hoger hoe beter, dit geeft een betere verbranding in de cilinder.
  • Ook bij getunede Diesel motoren geldt door de toegenomen prestaties zal de motor beter lopen met een hoger cetaan diesel brandstof
  • De zogenaamde premium Diesels zoals V-Power, Ultimate en Excellium zijn er vooral op gericht schoner en beter voor het milieu te zijn. Ik kan niet terug vinden of deze ook daadwerkelijk een hoger cetaan getal hebben??
  • Shell V-Power Diesel maakt gebruik van GTL technologie, deze schijnt superieur te zijn aan de concurrentie die alleen speciale additieven gebruikt
  • Bij alle moderne motoren geldt dat deze actief de kwaliteit van de brandstof 'monitoren' en de prestaties van de motor hierop instellen.
    Zelfs mijn bijna 20 jaar oude auto heeft een hele rudimentaire vorm van pingel detectie en aanpassing hierop
    Wanneer de motor via de pingel sensor(en) gepingel detecteert, zal deze oa door het aanpassen van het ontstekingstijdstip, hoeveelheid brandstof, turbo druk verlagen, enz. het vermogen aanpassen totdat het gepingel afneemt. Tot bepaalde hoogte (vooral afhankelijk van de staat van tuning) kan het gebruik van RON 95 brandstof dus geen kwaad. Het zal je hoogstens vermogen schelen. Bij zwaar getunede motoren kan het pingelen echter zo snel tot schade lijden, dat het motor management niet genoeg tijd heeft om in te grijpen. Hier is dus wel altijd betere brandstof nodig om de boel heel te houden.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 11 okt 2007, 17:33

Rene / Hazze schreef:Ik dacht dat het alleen in UK 97 was...
In de UK is het 100, daar heb je er wat aan.

In Nederland is V-Power door Shell op zodanig dwaze wijze gepositioneerd dat het voor niemand interessant is. De liefhebbende eigenaren van auto's die beter presteren op RON98 of 98 vereisen willen geen V-Power en de rest van de automobilisten heeft sowieso geen geld over voor een premium brandstof.

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 11 okt 2007, 17:53

In de UK is het 100, daar heb je er wat aan.
Hmm,op Engelse forums lees ik toch echt RON 98 voor Shell V-power :? .

Over het octaangetal;ik houd altijd de regel aan:heb je een ''prestatie-auto'' ,altijd 98 tanken;getuned of niet;NA of turbo.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 11 okt 2007, 18:17

Het is niet 100 maar 99 lees ik nu op de site van Shell UK:

http://www.shell.com/home/Framework?sit ... _1602.html

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04

Bericht door DDX » 11 okt 2007, 20:40

schijnt alleen dat jd bp ultimate weer afraad
heeft las van pingelen vergeleken met andere 98's
op dit moment raad hij aan; esso, texaco of gulf

tenminste dat hoorde ik vandeweek, iemand die dit volgende week wilt navragen ?

ik tank zelf afwisselend bp ultimate of witte pomp en merk geen verschil (ook niet met uitlezen pingelsensor)
Laatst gewijzigd door DDX op 11 okt 2007, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Bericht door @iko » 11 okt 2007, 21:43

Ik had altijd begrepen dat Shell Vpower 97 was.

Echter, het is me onlangs bij 2 shell stations opgevallen dat er 95 staat op het logo bij de VPower vulslang.
Bovendien zie ik op de Shell site:

"Het alternatief voor Euro 95
Shell V-Power is geschikt voor alle auto’s die op Euro 95 benzine rijden. De leeftijd van uw auto speelt hierbij geen enkele rol. U hoeft uw tank zelfs niet eerst leeg te rijden. Stap dus direct over naar Shell V-Power."

Nu blijf ik helemaal uit de buurt

nb Ik zie dat Jeroen T schrijft:
Ik tank Vpower met m'n M3, puur omdat ik 50 km verder kom op een tank.
En dat is veel op een totaal van 350 km!
Dat is waarschijnlijk omdat hij geen gas durft te geven met dat spul :wink:

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 11 okt 2007, 22:12

Ik meen dat het officieel Euro95 is omdat er geen 'Euro97' bestaat en V-Power niet voldoet aan octaangetal 98 voor Super Plus.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 11 okt 2007, 23:55

In Nederland zou ik met een gechipte of snelle auto of met een hoog specifiek vermogen etc etc, BP Ultimate tanken.
Daar hoor/lees ik veel positieve berichten over, V-power is ook niet verkeerd enige is dat het 'maar' octaan 97 is.

Over Shell V-power diesel lees ik trouwens minder goede berichten.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 12 okt 2007, 07:38

Gulf Challenger lopen mn auto's en motor beter op dan die andere soorten.

Gechipped zou idd beter zijn om hoger octaan of dat andere Ceteen... te tanken.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43128
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 12 okt 2007, 11:07

Femme schreef:Ik meen dat het officieel Euro95 is omdat er geen 'Euro97' bestaat en V-Power niet voldoet aan octaangetal 98 voor Super Plus.
Dit klopt.

En het chippen verhaal, ik heb in m'n toenmalige getunede Golf4 GTi altijd 95 getankt. Ging prima.
Mijn gechipte Alhambra, ook een 1.8T, heeft altijd op V-power gelopen (97). Na 185kkm geen problemen.

Mijn ervaringen :wink:

Paul

Bericht door Paul » 12 okt 2007, 13:15

Gechipte of geen gechipte turbomotor ik zou er zowieso 98 in gooien... wat minder pingelgevoelig als 95...

Tank altijd 98 en die VpowerShellultraMachIII rommel hoef ik er niet in......

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43128
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 12 okt 2007, 14:14

Hé Paul, leg eens uit wat voor rommel V-power dan is :wink:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 12 okt 2007, 16:51

octaan 97 :P

Is te laag :D

Paul

Bericht door Paul » 12 okt 2007, 16:55

Ken maar 1 iets waar POWER achter mag staan en dat is ///M POWER!

Vpower = meer iets voor scheerapparaten en VPower gooi ik wel in de grasmaaier......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske en 4 gasten