Gas, de prijzen.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Knot

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Knot » 05 dec 2022, 11:58

Nog niet echt zitten rekenen maar het is nu een mooi rondje, eind jan de standen weer doorgeven en zit ik precies op 0kwh verbruik. Die 50 euro per maand die we betalen is alleen het gas van douchen en de winter, laat dat eens 60 70 of 80 worden dan nog spekkkoper.

Al zou ik 60ct krijgen voor die 1000kwh geeft me dat 600 euro en moet ik daardoor ook meer gas gaan gebruiken, dan is de helft alweer weg. Blijft over de marge op een jong gebruikte Audi A3.... daar ga ik al die moeite niet voor doen.

Elise

Bericht door Elise » 05 dec 2022, 12:17

Ik kijk niet naar wat ik per maand moet betalen, maar naar wat de verstandigste investering is.

Ik ga nu eerst een overkapping neerzetten waarvan ik het dak van PV wil maken, daarmee komt het overschot op +/- 10.000kwh.
Dan is de vraag, wat ga ik met die 10.000 kwh doen?
- Nieuwe gasgestookte combiketel en het volledige overschot verkopen?
- E-CV plaatsen dit het volledige overschot verbruikt.
- lucht-water WP die +/- 35% (gokje van het overschot verbruikt en de overige 65% verkopen.
- water-water WP die +/- 20% (wederom gokje) van het overschot verbruikt en 80% van het overschot verkopen.

JP

Bericht door JP » 05 dec 2022, 12:28

Das een flinke investering. Had je ook een Audi 8Y van kunnen kopen, minimaal denk ik dan.

Elise

Bericht door Elise » 05 dec 2022, 12:33

Om even bij gas te blijven, iemand hier al gehoord van de nieuwe gasketelwet?

In het kort komt het erop neer dat allen gecertificeerde mensen nog aan een gastoestel (bijvoorbeeld CV ketel) mogen werken, zelf klussen ist verboten en installaties die niet voldoen worden gerapporteerd bij de gemeente.
Ook consumenten en corporaties die vanaf die datum een niet-gecertificeerde partij inschakelen voor bijvoorbeeld ketelonderhoud plegen een economisch delict.
De gemeentelijke Bouw en Woningtoezicht wordt verantwoordelijk voor de handhaving. Gecertificeerde installateurs krijgen een meldingsplicht voor installaties die niet volgens de regels zijn aangelegd of onderhouden. De branche is in overleg met verzekeraars om voor woningeigenaren mogelijke ontbindende voorwaarden voor de verzekeringspolis op te stellen.
Deze gasketelwet zal vooral de DF'ers die kritisch op onze regering zijn erg aanspreken :tooth:
Is inmiddels al een keer of 5 uitgesteld, maar 1 april volgend jaar zou het er dan echt van gaan komen.

https://rensa.nl/nieuws/gasketelwet-mon ... an-de-slag
https://www.installatie.nl/nieuws/verpl ... pril-2023/

Knot

Bericht door Knot » 05 dec 2022, 12:56

Ik moet toch ook maar weer eens een los onderhoudsbeurtje doen, dat is tegenwoordig al iets van 120 euro ofzo zag ik, voor een gasmeting en beetje stofzuigen en borstelen van de brander.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 05 dec 2022, 12:58

Knot schreef: 05 dec 2022, 12:56 Ik moet toch ook maar weer eens een los onderhoudsbeurtje doen, dat is tegenwoordig al iets van 120 euro ofzo zag ik, voor een gasmeting en beetje stofzuigen en borstelen van de brander.
105E per jaar heb ik onderhoudscontract incl elk jaar een service!

328Ti

Bericht door 328Ti » 05 dec 2022, 22:54

Elise schreef: 05 dec 2022, 12:17 Ik kijk niet naar wat ik per maand moet betalen, maar naar wat de verstandigste investering is.

Ik ga nu eerst een overkapping neerzetten waarvan ik het dak van PV wil maken, daarmee komt het overschot op +/- 10.000kwh.
- lucht-water WP die +/- 35% (gokje van het overschot verbruikt en de overige 65% verkopen.
- water-water WP die +/- 20% (wederom gokje) van het overschot verbruikt en 80% van het overschot verkopen.
Aircos icm ecv/ir in bepaalde werkruimtes. Kan je mixen met verbruik. Bij ons is weekend partymode qua verbruik.

Collega heeft een WP en gaf aan gewoon 50kWh te doen op een koude dag <5gr en dat zijn aircos eigenlijk het beter deden. Uiteraard 2x zo weinig dan een ecv maar het is niet zo dat een WP gratis draait

Dat soort praktijk info houdt mij (vooralsnog) tegen om huidige opstelling af te schrijven en dergelijke investering te doen.

Ik zou sowieso niet huidige infra opgeven

328Ti

Bericht door 328Ti » 05 dec 2022, 23:00

RJK schreef: 04 dec 2022, 17:54 Leuk om jullie overwegingen en ervaringen te lezen 328Ti en Elise. Ik neig nog steeds naar een monoblock om de vloerverwarming te stoken met ernaast gewoon de HR ketel voor warm water en eventueel bij stoken als de monoblock het niet trekt. Redelijke simpele opstelling, geen grote buffervaten etc. Aan de andere kant overweeg ik ook nog steeds anderen het leergeld te laten betalen, lekker alleen de HR ketel weer op te hangen na de verbouwing, en als de saldering echt flink terug gebracht is nog eens te kijken. Ik heb jaarlijks +/- 4000 kWh overcapaciteit van de panelen.

Wel leuk om alle voorbereidingen alvast uit te denken / te verwerken in de nieuwe vloer van de aanbouw voor eventuele toekomstige systemen.
Lijkt me ook. Keep it simple. Sommige collegas hebben echt serieuze opstellingen met buffervaten, heatpipes en haardgestookte CV. Dat is echt iets als je een tech geek bent, het begrijpt en het levende systeem wil/kan onderhouden. Die afslag niet genomen nog afgezien dat je maar zo 15/20m2 kwijt bent aan ruimte intern.

Benieuwd naar je nieuwe setup straks

328Ti

Bericht door 328Ti » 05 dec 2022, 23:03

Martijn_bmw schreef: 04 dec 2022, 18:08
RJK schreef: 04 dec 2022, 17:43 Ik vind het vooral lastig rekenen omdat Den Haag zomaar de spelregels kan veranderen…
Eens daarom doe ik nog niks… even afwachten waar ze nog mee gaan komen :roll:
En de energieleveranciers (oa hoogte TLV). Het huidige model is niet bestendig tav nieuwe marktomstandigheden. Ik verwacht straks een mix tussen vaste contracten en trading elementen erin.

328Ti

Bericht door 328Ti » 05 dec 2022, 23:04

Martijn_bmw schreef: 04 dec 2022, 18:08
RJK schreef: 04 dec 2022, 17:43 Ik vind het vooral lastig rekenen omdat Den Haag zomaar de spelregels kan veranderen…
Eens daarom doe ik nog niks… even afwachten waar ze nog mee gaan komen :roll:
Wat zijn je opties trouwens qua meterkastopstelling, dakopstelling etc? Net verhuisd toch?

RJK

Bericht door RJK » 05 dec 2022, 23:48

Klopt. Kavel van 800m2 in buitengebied. Schuur met dakvlak zuid ligt vol met panelen (8280Wp). Dak woonhuis (noord/zuid) is leeg, liefst laat ik dat zo voorlopig. Aan bestaand woonhuis(je, is van 1949) komt een nieuwe aanbouw aan de achterzijde van 50m2, met plat dak waar van alles op zou kunnen. Totaal oppervlakte begane grond na aanbouw is 100m2, alles vloerverwarming straks. Er gaat ook in bestaande woonhuis flink geïsoleerd worden. In de aanbouw is rekening gehouden met plek voor technische ruimte, voldoende ruim voor eventuele HR ketel/warmtepomp/buffervat etc. Zou eventueel ook nog in de schuur kunnen, er is slechts een meter of 5 te overbruggen tussen woonhuis en schuur. Meterkast zit dan weer helemaal aan de voorzijde van het woonhuis in een eigenlijk veel te krap hokje, maar alles dat we nodig denken te hebben past erin.

Zat vanmiddag op de koffie bij m’n zwager die een installateur over de vloer had voor wat klusjes op z’n boerderij. Dus ik vroeg hem naar zijn mening betreft warmtepomp systemen e.d. Hij zei dat als het zijn geld was dat ie even de kat uit de boom zou kijken.

RJK

Bericht door RJK » 05 dec 2022, 23:56

328Ti schreef: 05 dec 2022, 23:00Dat is echt iets als je een tech geek bent, het begrijpt en het levende systeem wil/kan onderhouden.
Benieuwd naar je nieuwe setup straks
Daar was ik inmiddels wel achter ja. Mooi dat er dergelijke “early adopters” zijn die van alles aan het uitvogelen zijn hoor. Ik heb wel de technische onderbouwing om het te kunnen begrijpen maar zin heb ik er niet in…ik ga als alles straks (na de verbouwing) voor elkaar is mij liever weer bezig houden met het rommelen aan auto’s. Dus daarom ook graag een simpel systeem en geen halve fabriek in huis, zeker niet als de echte energiezuinigheid dan nog steeds doordrenkt is van vraagtekens.

Elise

Bericht door Elise » 06 dec 2022, 14:23

328Ti schreef: 05 dec 2022, 22:54
Elise schreef: 05 dec 2022, 12:17 Ik kijk niet naar wat ik per maand moet betalen, maar naar wat de verstandigste investering is.

Aircos icm ecv/ir in bepaalde werkruimtes. Kan je mixen met verbruik. Bij ons is weekend partymode qua verbruik.

Collega heeft een WP en gaf aan gewoon 50kWh te doen op een koude dag <5gr en dat zijn aircos eigenlijk het beter deden. Uiteraard 2x zo weinig dan een ecv maar het is niet zo dat een WP gratis draait

Dat soort praktijk info houdt mij (vooralsnog) tegen om huidige opstelling af te schrijven en dergelijke investering te doen.

Ik zou sowieso niet huidige infra opgeven
Ik vind dat geblaas om je hoofd niet fijn, dus die lucht/lucht dingen gaan er zeker niet komen.

Vind het wel interessant om te weten wat voor WP je collega dan heeft en wat voor COP die er dan mee haalt op een koude dag onder de 5 gr. Want dat vind ik een beetje verneukeratief in alle specs, mooie COP waarde, de SCOP wordt soms vermeld maar ik wil de COP bij 0 graden wel eens weten. Nog mooier is een grafiekje met alle COP waardes van -15 ~ +30 :wink:
Het is toch niet zo dat de WP het niet aankan en er elektrisch bij zit te stoken?

Die COP is ook de reden dat ik nog steeds aan water/water zit te denken, want daar is de COP niet afhankelijk van weesomstandigheid.

Elise

Bericht door Elise » 06 dec 2022, 14:28

RJK schreef: 05 dec 2022, 23:48 Zat vanmiddag op de koffie bij m’n zwager die een installateur over de vloer had voor wat klusjes op z’n boerderij. Dus ik vroeg hem naar zijn mening betreft warmtepomp systemen e.d. Hij zei dat als het zijn geld was dat ie even de kat uit de boom zou kijken.
CV ketel hier ondertussen 23/24 jaar oud en dat afwachten doe ik al een paar jaar :tooth:
(2018 al een offerte voor een nieuwe ketel aangevraagd maar nog steeds niets mee gedaan).

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 dec 2022, 14:36

Wel leuk om de prijsstijging te bekijken bij een nieuwe offerte.

JP

Bericht door JP » 06 dec 2022, 14:36

Net in het vragenuurtje werd naar Jetten even een rits vragen afgevuurd, maar alles werd door de patriot afgeschoten. De angst van de helft van NL om de verwarming aan te zetten, er zijn altijd genoeg mogelijkheden om te verduurzamen en te besparen.
Wilders doet Wilders-dingen en wil ipv €190 deze maand, iedereen er €1000 geven....... :coffee:

Elise

Bericht door Elise » 06 dec 2022, 14:46

JP schreef: 06 dec 2022, 14:36 Wilders doet Wilders-dingen en wil ipv €190 deze maand, iedereen er €1000 geven....... :coffee:
€1000 beloven, en niet geven, is een Rutte dingetje :mrgreen:

Elise

Bericht door Elise » 06 dec 2022, 14:47

Arthur schreef: 06 dec 2022, 14:36 Wel leuk om de prijsstijging te bekijken bij een nieuwe offerte.
De kans dat er een nieuwe gasgestookte CV komt te hangen is heel erg klein :)

Arthur

Bericht door Arthur » 06 dec 2022, 15:11

Zoals ik er nu over denk en het enigszins lukt, dan vervang ik hem nog voor 2026, voordat de regels veranderen.

Knot

Bericht door Knot » 06 dec 2022, 17:09

Ben je niet bang dat ze daarna ook regels van gebruik aan gaan pakken? Ze zijn niet helmaal achterlijk.

Martin*

Bericht door Martin* » 06 dec 2022, 17:37

Gebruik aan pakken zal niet gebeuren. Je moet eerder denken aan een extra belasting op gasgebruik of zoiets. In elk geval zwaarder belasten als je gas blijft gebruiken.

Arthur

Bericht door Arthur » 06 dec 2022, 18:00

Investering in een nieuwe gasketel valt op zich wel mee. Ik ben verder helemaal niet bezig hoe 1 en ander zich ontvouwt in elektriciteit-land. Dus zo lang gas voor mij betaalbaar blijft wacht ik af totdat iedereen het allemaal uitgedokterd heeft en schaf ik dan wel iets kant en klaars aan. Regering is toch niet te vertrouwen en goedkoper gaat het daarom toch niet worden. Ik wacht dus gewoon maar af.

Knot

Bericht door Knot » 06 dec 2022, 18:12

Je vaste contract loopt ook ooit af he.

Arthur

Bericht door Arthur » 06 dec 2022, 19:16

Ja, klopt. Dus moet ik dan maar alvast nu in de kou van 15 graden gaan zitten, 10 duizenden uitgeven aan allerlei e-cv’s/pompen etc? Om te wennen ofzo? Duurt nog goed 2 jaar en alles staat nog, min of meer, in de kinderschoenen. Moet eerst nog aan de nieuwe dakpannen en dan wellicht ook maar eens aan een paar zonnepanelen beginnen. Maar dan ben ik al wel een jaar verder. Dan heb ik nog een jaar en zie dan wel wat de energieprijzen doen. Ik weet het ook allemaal niet, maar om voorloper te zijn? Nee, bedankt. Ik zie ook, buiten DF om, niet veel mensen die er zo mee bezig zijn. Meeste mensen die ik ken en/of spreek hebben zonnepanelen en een airco. Alleen hier lees ik overmatige drang naar gasloos.

JP

Bericht door JP » 06 dec 2022, 19:29

Wij staan er ook zo in, maar als ik hier zo lees, met al die zonnepanelen en airco's die meewarmen, heb ik toch het idee dat ik achter loop. Denk juist dat de pioniers hier gewoon geluk hebben gehad, want de situatie waar we nu in zitten had niemand zien aankomen.

Plaats reactie