De hedendaagse autohandel
- Knot
Re: De hedendaagse autohandel
Was wat voor mij voor 7k
-
- Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd
Bij BMW wordt bij een nieuw te bestellen auto een korting gehanteerd van 5 tot 10%, bij MB is er maar weinig mogelijk.
Kom ik met een Mercedes bij BMW doet de importeur er nog een schep korting bovenop.
Kom ik met een Mercedes bij BMW doet de importeur er nog een schep korting bovenop.
-
- Auto: Dikke Bmw
Ja was wel een Rody auto. Zwart met 18 inch. Vol optie, automaat, Lexus onderhouden (Louwman) alleen beige leder.
- Martijn_bmw
Er is niet 1 werkelijke waarde er is altijd een handels / inruil waarde en een verkoopwaarde. Tussen die 2 in heb je dan nog de particuliere verkoop waarde.Crookie schreef: 05 dec 2022, 20:09Buurman moest van een Lexus Is250 2006 af.Martin van der Zwaard schreef: 05 dec 2022, 13:59
Ik vraag me wel eens af wat mensen denken dat een autobedrijf aan marge heeft op een gemiddelde auto.
De tijd van duizenden euro's is echt wel verleden tijd hoor.
Wijkopenauto’s oid bood 6150 en kwam het daarna ophalen en een korte tijd later stond de auto te koop voor 10.750 bij een garage hier in de regio.
Dan zit er ergens nog wat marge en margebelasting maar wel een gat van ruim 4000 euro. Er wordt duidelijk goed verdiend aan een auto. Ik vind het wel lastig, wat is nou de werkelijke waarde?
Verschil tussen handel en verkoopwaarde is ter dekking van alle kosten die ik net noemde + een winst
Dat denk ik idd ook.Elise schreef: 05 dec 2022, 19:49Ik denk dat velen dit gewoon niet (willen) zien. Die denken dat alles wat een garagebedrijf boven op de inruilwaarde krijgt pure winst is.Martijn_bmw schreef: 05 dec 2022, 19:39 Bruto winst op verkoop is idd (uiteraard) flink hoger. Het pand, personeel, verzekeringen, garantie claimen, rente kosten voor financiering voorraden, etc, etc moeten nog betaald worden van die bruto winst![]()
- Knot
Dan moeten die bij een particulier kopen met overdraagbare garantie... dan maar niet onder een lakentje met dure koffie.
- Rogerb
- Auto: Bmw Z3 Coupe
Garage betaalt dan bij aankoop nog veilingkosten,documenthandling en transport dus eer dat deze bij de garage staat zal de teller richting de 7500,- staan. Moet je wellicht reparaties,poetsen,onderhoud nog doen en mensen willen van die 10750,- graag 10000,- maken dus als er onderaan de streep 1000/1500 overblijft heeft de verkoper het netjes gedaan.Crookie schreef: 05 dec 2022, 20:09Buurman moest van een Lexus Is250 2006 af.Martin van der Zwaard schreef: 05 dec 2022, 13:59
Ik vraag me wel eens af wat mensen denken dat een autobedrijf aan marge heeft op een gemiddelde auto.
Wijkopenauto’s oid bood 6150 en kwam het daarna ophalen en een korte tijd later stond de auto te koop voor 10.750 bij een garage hier in de regio.
Dan zit er ergens nog wat marge en margebelasting maar wel een gat van ruim 4000 euro. Er wordt duidelijk goed verdiend aan een auto. Ik vind het wel lastig, wat is nou de werkelijke waarde?
- 328Ti
Benieuwd of die 22% bijtelling blijft. Als leaserijder met een beetje auto is dat 45-55k aan leasewaarde. Is maarzo 25k(!) wat je aan bijtelling betaald in 4jr.Mark 320iS schreef: 05 dec 2022, 16:37Ik 'moet' over 10 maanden weer een nieuwe, want dan loopt mijn leasecontract af en ik ga niet opnieuw leasen. Ik ben nu de markt voor enkele modellen al een beetje in de gaten aan het houden en als je dan ziet hoe het op en neer flippert... Dezelfde auto komt online, gaat twee weken daarna weer offline om er een paar dagen erna weer opnieuw op te komen.Arthur schreef: 05 dec 2022, 15:38Nou, de auto’s waar ik naar kijk haalt die dealer uit het buitenland bij een collega dan wel de fabrikant. En puur op de auto zit er wel een 10k marge in. Dan moet ie nog wel allerlei dingen indekken maar gezien het feit dat zulke auto’s met 5k afgeprijsd worden zit er zeker duizenden rek in.Martin van der Zwaard schreef: 05 dec 2022, 13:59 Ik vraag me wel eens af wat mensen denken dat een autobedrijf aan marge heeft op een gemiddelde auto.
Echt gigantisch..
-
- Auto: Dikke Bmw
Yep, als de auto daadwerkelijk goed is nagekeken, gebreken in kaart zijn en evt garantie zoals bij hogere segmenten.Rogerb schreef: 05 dec 2022, 21:27 Garage betaalt dan bij aankoop nog veilingkosten,documenthandling en transport dus eer dat deze bij de garage staat zal de teller richting de 7500,- staan. Moet je wellicht reparaties,poetsen,onderhoud nog doen en mensen willen van die 10750,- graag 10000,- maken dus als er onderaan de streep 1000/1500 overblijft heeft de verkoper het netjes gedaan.
- Martijn_bmw
Klopt die netto bijtelling knalt omhoog doordat die catalogus prijzen zo hard stijgen en percentage bijtelling gelijk blijft.328Ti schreef: 05 dec 2022, 23:13Benieuwd of die 22% bijtelling blijft. Als leaserijder met een beetje auto is dat 45-55k aan leasewaarde. Is maarzo 25k(!) wat je aan bijtelling betaald in 4jr.Mark 320iS schreef: 05 dec 2022, 16:37Ik 'moet' over 10 maanden weer een nieuwe, want dan loopt mijn leasecontract af en ik ga niet opnieuw leasen. Ik ben nu de markt voor enkele modellen al een beetje in de gaten aan het houden en als je dan ziet hoe het op en neer flippert... Dezelfde auto komt online, gaat twee weken daarna weer offline om er een paar dagen erna weer opnieuw op te komen.Arthur schreef: 05 dec 2022, 15:38
Nou, de auto’s waar ik naar kijk haalt die dealer uit het buitenland bij een collega dan wel de fabrikant. En puur op de auto zit er wel een 10k marge in. Dan moet ie nog wel allerlei dingen indekken maar gezien het feit dat zulke auto’s met 5k afgeprijsd worden zit er zeker duizenden rek in.
Echt gigantisch..
Maar de overheid vind die inkomsten vast wel lekker om ergens anders weer uit te kunnen delen

- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.Joël D. schreef: 05 dec 2022, 14:52Maar hoe gaan mensen zich dan verplaatsen? Trein en OV is ook lang niet altijd een optie. Dit zorgt alleen maar voor meer verstedelijking....Martijn_bmw schreef: 05 dec 2022, 13:58Voor de mensen die het treft zeker zorgwekkend, beetje terug naar vroeger. De auto als echt luxe goed en niet voor "iedereen" betaalbaar.
keerzijde is wel, misschien weer wat minder files (en uitstoot) op de weg.
OV zal dan echt nog wat stappen beter moeten worden om het voor degenen die het wel als optie hebben echt een volwaardig alternatief te maken.
In de buitengebieden wordt het wel een dingetje.
Kijk ik naar het gat hierzo dan gaat er sinds ruim een jaar nu 1 keer per uur een bus. Die doet er ruim een halfuur over om bij een treinstation te komen en dan zijn je opties nog redelijk beperkt.
Mijn reis richting werk is nu ongeveer een halfuur, tijdstip dat ik in de auto stap bepaal ik zelf dus geen last van een eventuele file als die al aan deze kant van het land staat.
Met het OV ben ik +/- 2 uur bezig met diezelfde route. Dat betekend minimaal 3 uur langer reistijd per dag en daar stopt het toch wel voor veel mensen denk ik.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ja, Ferdi, kijk hier alleen al maar naar https://www.prorail.nl/programmas/spoor ... -nederland
Door Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan.
Nou, dat is wel heel regionaal. ZO Drenthe en O-ZO Groningen niets of nauwelijks. Onbegrijpelijk dat ze Emmen-Groningen niet beter bereikbaar maken. Uit die regio ben je haast aangewezen op reizen via Hoogeveen of Zwolle. Enige is een bus tussen Emmen en Groningen. Ze zouden bv het spoor ‘achter’ Emmen kunnen door leggen richting Groningen.
Door Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan.
Nou, dat is wel heel regionaal. ZO Drenthe en O-ZO Groningen niets of nauwelijks. Onbegrijpelijk dat ze Emmen-Groningen niet beter bereikbaar maken. Uit die regio ben je haast aangewezen op reizen via Hoogeveen of Zwolle. Enige is een bus tussen Emmen en Groningen. Ze zouden bv het spoor ‘achter’ Emmen kunnen door leggen richting Groningen.
Laatst gewijzigd door Arthur op 06 dec 2022, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- JP
Verbod op forenzen, verplichting (waar mogelijk) op thuiswerken. Alles voor een beter milieu
- Arthur
Staat er ook een afstand en/of reistijd voor forenzen?
- JP
Hoe ver kun je fietsen ?
- Arthur
2x de helft…
- JP
Ah, net zo ver als mij dus.

---
Kortingen uit eigen doos, volgend jaar niet meer......tenzij je een paar auto's tegelijk koopt.
https://www.telegraaf.nl/financieel/180 ... s-opvoerenVanaf volgend jaar is de ACM bevoegd om toezicht te houden op de zogeheten van-voorprijzen, zoals doorgestreepte prijzen en percentages.
Volgens de ACM betekent dit concreet dat kortingen die worden geboden ook daadwerkelijk kortingen zijn op de laagste prijs die gold in de dertig dagen voor de kortingsactie. Wel zijn er enkele uitzonderingen. Zo gelden de regels niet voor bederfelijke producten, producten die korter dan dertig dagen op de markt zijn en stapelkortingen.
-
OnlineJoël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Niet iedereen kan thuis werken.JP schreef: 06 dec 2022, 10:34 Verbod op forenzen, verplichting (waar mogelijk) op thuiswerken. Alles voor een beter milieu
Niet iedereen kan lokaal een baan zoeken, kijk naar banken die hun filialen lokaal sluiten waardoor medewerkers kilometers moeten reizen omdat hun werkgever verhuist.
Zelf verhuizen zit er ook niet in door een woningtekort.
Om een beetje te kunnen leven zullen allebei de partners wel moeten werken, dus moet je ook een middle ground vinden waar je gaat wonen.
- Philipoo
En volgend jaar stijgt de kinderopvang toeslag niet, terwijl de opvang zelf lekker 10-15% duurder wordt. Dus dan moet je wel weer thuis blijven om op je kind te passen, staat die dure nieuwe auto alsnog niks te doen voor de deur

-
OnlineJoël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Dat ook, we hebben overal een tekort aan mensen, maar het wordt zo wel heel erg aantrekkelijk (of zelfs noodzakelijk!) om minder te gaan werken....
- Philipoo
Ik ga lekker uitkering trekken denk ikJoël D. schreef: 06 dec 2022, 12:28 Dat ook, we hebben overal een tekort aan mensen, maar het wordt zo wel heel erg aantrekkelijk (of zelfs noodzakelijk!) om minder te gaan werken....
- Martijn M
Win win. Kind op de bijrijdersstoel, trackday doen.Philipoo schreef: 06 dec 2022, 11:59En volgend jaar stijgt de kinderopvang toeslag niet, terwijl de opvang zelf lekker 10-15% duurder wordt. Dus dan moet je wel weer thuis blijven om op je kind te passen, staat die dure nieuwe auto alsnog niks te doen voor de deur![]()
- JP
Mwah, misschien wil het kind wel liever unicorns kleuren….. 

- Philipoo
Geen kinderen nemen, anders kan je geen ferrari betalen!Martijn M schreef: 06 dec 2022, 13:26Win win. Kind op de bijrijdersstoel, trackday doen.Philipoo schreef: 06 dec 2022, 11:59En volgend jaar stijgt de kinderopvang toeslag niet, terwijl de opvang zelf lekker 10-15% duurder wordt. Dus dan moet je wel weer thuis blijven om op je kind te passen, staat die dure nieuwe auto alsnog niks te doen voor de deurJoël D. schreef: 06 dec 2022, 11:56
Om een beetje te kunnen leven zullen allebei de partners wel moeten werken, dus moet je ook een middle ground vinden waar je gaat wonen.![]()
- Knot
Ik ga niet vaak met de trein maar ben wel blij dat het station hier op een paar minuten loopafstand zit. Je hebt er geen overlast/geluid van maar kunt er wel zo inspringen als het nodig is. Volgende week ook lekker met de IC naar Nijmegen om de Audi op te halen, heerlijk relaxed ipv in die ochtendspits.
- Philipoo
Knot schreef: 06 dec 2022, 14:29 Ik ga niet vaak met de trein maar ben wel blij dat het station hier op een paar minuten loopafstand zit. Je hebt er geen overlast/geluid van maar kunt er wel zo voor springen als het je zonnepanelen te weinig vermogen hebben afgegeven op een dag.