Gas, de prijzen.
- RJK
Re: Gas, de prijzen.
Ik vind het vooral lastig rekenen omdat Den Haag zomaar de spelregels kan veranderen…
-
In 2 jaar het verschil terugverdienen gaat niet lukken, dan was de keuze heel simpel geweest.Martijn_bmw schreef: 04 dec 2022, 17:28 Als je voor 2025 met salderen / terug verkopen het warmtepomp - Ecv verschil kan terugverdienen zou ik dat doen.
Zit je daarna tegen gelijke kosten met een lager bruto gebruik en heb je minder last van eventuele slechtere salderend regelingen
Voordeel E-CV tov monoblock is oude simpele techniek en geen mogelijke herrie.
Verder is het natuurlijk ook een beetje koffiedik kijken wat de teruglevering gaat opleveren de komende jaren (beetje aansluitend bij wat RJK hierboven ook zegt). Afgelopen jaren was het heel mager, gaat het weer die kant op van +/- 10 cent dan is het zelf opstoken in een E-CV de betere keuze. Maar als er 50 cent of meer betaald wordt, dan is het veel voordeliger om dat te verkopen en een warmtepomp neer te zetten.
Ik heb 20 panelen van 560wp besteld, komen wel op slechts 6 graden te liggen dus geen optimale opbrengst, maar die moeten ruimschoots voldoende opleveren.
- RJK
Lekker bezig

- RJK
Leuk om jullie overwegingen en ervaringen te lezen 328Ti en Elise. Ik neig nog steeds naar een monoblock om de vloerverwarming te stoken met ernaast gewoon de HR ketel voor warm water en eventueel bij stoken als de monoblock het niet trekt. Redelijke simpele opstelling, geen grote buffervaten etc. Aan de andere kant overweeg ik ook nog steeds anderen het leergeld te laten betalen, lekker alleen de HR ketel weer op te hangen na de verbouwing, en als de saldering echt flink terug gebracht is nog eens te kijken. Ik heb jaarlijks +/- 4000 kWh overcapaciteit van de panelen.
Wel leuk om alle voorbereidingen alvast uit te denken / te verwerken in de nieuwe vloer van de aanbouw voor eventuele toekomstige systemen.
Wel leuk om alle voorbereidingen alvast uit te denken / te verwerken in de nieuwe vloer van de aanbouw voor eventuele toekomstige systemen.
- Martijn_bmw
Eens daarom doe ik nog niks… even afwachten waar ze nog mee gaan komenRJK schreef: 04 dec 2022, 17:43 Ik vind het vooral lastig rekenen omdat Den Haag zomaar de spelregels kan veranderen…

-
Dat leergeld zie je nu al terug bij de "van het gas af" early adapters die een warmtepomp hebben geïnstalleerd maar niet de mogelijkheid hebben om het elektra verbruik af te dekken middels zonnepanelen. Die worden met het plafond van 2900kwh gigantisch een oor aangenaaid. Schandalig en te gek voor woorden.RJK schreef: 04 dec 2022, 17:54 Aan de andere kant overweeg ik ook nog steeds anderen het leergeld te laten betalen, lekker alleen de HR ketel weer op te hangen na de verbouwing, en als de saldering echt flink terug gebracht is nog eens te kijken.
- Martijn_bmw
Klopt idd, jij broertje heeft daar ook last van. BelachelijkElise schreef: 04 dec 2022, 18:19Dat leergeld zie je nu al terug bij de "van het gas af" early adapters die een warmtepomp hebben geïnstalleerd maar niet de mogelijkheid hebben om het elektra verbruik af te dekken middels zonnepanelen. Die worden met het plafond van 2900kwh gigantisch een oor aangenaaid. Schandalig en te gek voor woorden.RJK schreef: 04 dec 2022, 17:54 Aan de andere kant overweeg ik ook nog steeds anderen het leergeld te laten betalen, lekker alleen de HR ketel weer op te hangen na de verbouwing, en als de saldering echt flink terug gebracht is nog eens te kijken.

- RJK
@Elise, ja zeg dat.
Tja, volgend jaar gaat de verbouwing nu eenmaal van start hier en het wordt een gevalletje casco dus alles eruit en nieuwe aanbouw. Hèt moment dus om de boel energiezuinig(er) te maken. Isoleren en vloerverwarming gehele begane grond zijn no-brainers, maar dan blijven er nog zat complexe(re) zaken over...en dan is het best lastig als je eigenlijk nergens van op aan kunt, blijft dus een gok hoe het uitpakt in de toekomst. Vandaar ook liefst een K.I.S.S. oplossing en later eventueel bijsturen. Maar wel zorgen dat de voorbereidingen er zijn (dikke krachtstroom en data kabels, etc.).Martijn_bmw schreef: 04 dec 2022, 18:08 Eens daarom doe ik nog niks… even afwachten waar ze nog mee gaan komen![]()
- Paskal
- Auto: meerdere
Wow, da's gezien het feit dat je je houtkachel ook nog gebruikt wel een serieuze hoeveelheid kilowattjes. Enig idee hoeveel daarvan opgaat om die schuur warm te houden? Lijkt me toch best zonde want met beetje contract had je nu toch wel >80 ct/kWh terug kunnen krijgen waardoor het warm houden van die schuur best een kostbare aangelegenheid is.RJK schreef: 04 dec 2022, 17:48Lekker bezigHier 53 kWh gister. Dat is de schuur e-cv (thermostaat staat op 10 graden, sloeg nu voor het eerst aan), woonkamer een 2,5 kW elektrische kachel en op één slaapkamer ook nog een klein kacheltje voor als er gestudeerd/gegamed wordt daar. Moet er wel bij vermelden dat de houtkachel in de woonkamer ook overuren maakt.
Ter beeldvorming hier ons verbruik van gister:
Gasloos huis uit 2007, bodemwarmtepomp (water/water dus), van de 400m2 vloeropp in huis verwarmen we er nu 180m2 (vloervw 5 slaapkamers boven, badkamer boven en inpandige garage staat uit), thermostaat op 19,5 waardoor het effectief zo'n 20,5 grd in huis wordt.
Vorige nog nacht (lang leve HomeWizard-dongle) heeft de warmtepomp 6u aangestaan om het van 19,4 naar 20,5 grd te krijgen (aldus een losse digitale thermometer in huis met memory) waarbij de warmtepomp 3.000 watt per uur gebruikt. Oftewel: 18 kWh in een nacht om de hut op temperatuur te houden. Da's overigens ook wel het enige wat hij met deze temperaturen (nacht 0 grd, overdag 2 grd) verwarmt want de wp slaat verder overdag niet meer aan omdat het huis op temperatuur blijft.
Samen met het overige verbruik (vaatwasser, oven, 1x wasmachine, verlichting in en om huis, douchen etc) kwam ik gister op 30 kWh.
- Martijn_bmw
Ja snap ik als je casco aan de slag gaat dan moet je wel. (Had mijn broertje afgelopen jaar en daarom ook nu al aan de warmtepomp )RJK schreef: 04 dec 2022, 19:24 @Elise, ja zeg dat.
Tja, volgend jaar gaat de verbouwing nu eenmaal van start hier en het wordt een gevalletje casco dus alles eruit en nieuwe aanbouw. Hèt moment dus om de boel energiezuinig(er) te maken. Isoleren en vloerverwarming gehele begane grond zijn no-brainers, maar dan blijven er nog zat complexe(re) zaken over...en dan is het best lastig als je eigenlijk nergens van op aan kunt, blijft dus een gok hoe het uitpakt in de toekomst. Vandaar ook liefst een K.I.S.S. oplossing en later eventueel bijsturen. Maar wel zorgen dat de voorbereidingen er zijn (dikke krachtstroom en data kabels, etc.).Martijn_bmw schreef: 04 dec 2022, 18:08 Eens daarom doe ik nog niks… even afwachten waar ze nog mee gaan komen![]()
Bij ons niet het geval dus kan wat makkelijker kat uit de boom kijken… maar slecht is het natuurlijk wel van de overheid dat zwabberde beleid. Je wil 1 koers voor de komende 20+ jaar dan kan je daar ook je langjarige keuzes op maken
- Knot
Houtkachel aan Zou je zeggen die 2500w is niet meer nodig, dingen worden loeiheet
-
Stel even dat jouw water/water warmtepomp COP 4 zou draaien komt dat overeen met 72kwh op een E-CV (ter vergelijk).Paskal schreef: 04 dec 2022, 19:46 waarbij de warmtepomp 3.000 watt per uur gebruikt. Oftewel: 18 kWh in een nacht om de hut op temperatuur te houden.
Met 80cent per kwh is het een eenvoudig rekensommetje in het voordeel van de warmtepomp maar met 10cent per kwh wordt het een heel ander verhaal.
Prachtig natuurlijk zo'n water/water warmtepomp, simpel, stil en mooie constante COP. Zou ik ook wel willen

- RJK
Knot schreef: 04 dec 2022, 20:17 Houtkachel aan Zou je zeggen die 2500w is niet meer nodig, dingen worden loeiheet
Klopt ook hoor maar je bent niet altijd thuis uiteraard en ‘s nachts is de houtkachel natuurlijk ook uit. Dan slaat die 2500w alweer snel aan want op dit moment is de isolatiewaarde nog om te huilen.
- RJK
Zo’n 25 kWh gisteren en eergisteren.Paskal schreef: 04 dec 2022, 19:46 Wow, da's gezien het feit dat je je houtkachel ook nog gebruikt wel een serieuze hoeveelheid kilowattjes. Enig idee hoeveel daarvan opgaat om die schuur warm te houden?
- RJK
Je hebt gelijk dat ik mij daar weleens beter in zou kunnen verdiepen. 80 is nogal een verschil tov de 16,8 ct/kWh van Vattenfall…Paskal schreef: 04 dec 2022, 19:46Lijkt me toch best zonde want met beetje contract had je nu toch wel >80 ct/kWh terug kunnen krijgen waardoor het warm houden van die schuur best een kostbare aangelegenheid is.
Jou verhaal lezende betreft je verbruik, ik neem aan dat de hut dan wel al flink geïsoleerd is?
-
Ik krijg slechts 5ct bij Energiedirect, dus het kan nog slechterRJK schreef: 04 dec 2022, 23:09 Je hebt gelijk dat ik mij daar weleens beter in zou kunnen verdiepen. 80 is nogal een verschil tov de 16,8 ct/kWh van Vattenfall…

Zodra ik over de salderingsgrens ben stap ik weer over, dus feitelijk maakt het niks uit.
Ik 'worstel' veel meer met de vraag, wat is een reëel getal om mee te rekenen voor de lange termijn? Want 80 cent klinkt leuk, maar dat is al hoger dan je bij andere leveranciers moet betalen voor de stroom en dus voor de korte termijn.
Voorheen was je met 10+ cent al koopman en ik ben geneigd om te zeggen dat alles meer dan 20 cent al (te)veel is om mee te rekenen.
- Knot
Volgens mij is het nogsteeds het beste om je overschot gewoon op te fikken electrisch zolang het onduidelijk is allemaal.
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Lijkt me niet. Ik krijg 16,8 cent voor een teruggeleverde kWh terwijl een M3 gas me volgend jaar €1,45 kost. Dus zou ik een elektrische kachel aanzetten kost die 10 kWh aan warmte mij €1,68. Beter gewoon de CV aanzetten dan, is met vloerwarming ook nog eens lekker comfortabel en constant.
- Paskal
Hut is uit 2007 dus niet meer top off the range qua isolatie, maar het kan uiteraard ook vele malen slechter.RJK schreef: 04 dec 2022, 23:09 Je hebt gelijk dat ik mij daar weleens beter in zou kunnen verdiepen. 80 is nogal een verschil tov de 16,8 ct/kWh van Vattenfall…
Jou verhaal lezende betreft je verbruik, ik neem aan dat de hut dan wel al flink geïsoleerd is?
Op zich een logische redenering om dan pas over te stappen, maar met een beetje pech kun je dan toch nog dief zijn van je eigen portemonnee. Paar weken geleden contract afgesloten om per 1 jan naar UC over te gaan met een TLV van 89 ct/kWh waarbij de tarieven in prinicpe vast staan tot 1 juli. Dat in in principe is natuurlijk rekbaar. Zag her en der in de hoge-terugleverwereld nog wat twijfelaars met zelfde gedachtengang als jij: ik stap wel over zodra ik weer op 0 sta. Guess what? Vorige week is de TLV bij UC naar 13,5 ct/kWH gezakt voor de nieuwe contracten. Voor de reeds afgesloten contracten blijft het tarief tot 1 juli op 89 ct/kWH.Elise schreef: 05 dec 2022, 09:07 Ik krijg slechts 5ct bij Energiedirect, dus het kan nog slechter![]()
Zodra ik over de salderingsgrens ben stap ik weer over, dus feitelijk maakt het niks uit.
Ik 'worstel' veel meer met de vraag, wat is een reëel getal om mee te rekenen voor de lange termijn? Want 80 cent klinkt leuk, maar dat is al hoger dan je bij andere leveranciers moet betalen voor de stroom en dus voor de korte termijn.
Voorheen was je met 10+ cent al koopman en ik ben geneigd om te zeggen dat alles meer dan 20 cent al (te)veel is om mee te rekenen.
Had ik gewacht totdat ik vanaf 1 jan 2023 weer op 0 sta (rond 1 mei) dan had ik mei & juni met 89 ct/kWh mogelijk "misgelopen". Da's toch zo'n 2800 kWh wat neerkomt op 2.500€.
Verder helemaal eens hoor dat het maar afwachten is wat op lange termijn een realistische TLV is om rekening mee te houden. En zo'n bodem-WP is inderdaad prachtig, maar daar hangt oook een fors prijskaartje aan natuurlijk.
Ehm, dat lijkt me toch niet als je bijvoorbeeld >80 ct/KWh terugkrijgt voor je overschot.Knot schreef: 05 dec 2022, 09:36 Volgens mij is het nogsteeds het beste om je overschot gewoon op te fikken electrisch zolang het onduidelijk is allemaal.
- Knot
En over een paar maanden krijg je geen 80ct, ga je dan 3x per jaar overstappen met alle risico's van dien?
- Paskal
Welk risico's? Je kunt ook om iedere hoek een beer zien staan natuurlijkKnot schreef: 05 dec 2022, 10:04 En over een paar maanden krijg je geen 80ct, ga je dan 3x per jaar overstappen met alle risico's van dien?

Maar inderdaad, mocht UC toch omlaag gaan voor 1 juli dan stap ik op het moment dat ik op 0 sta over naar een betrouwbare maatschappij met de hoogste TLV. Er zijn hele topics over op het nerdie Tweakers met mensen die dat doen en zelfs een SAP (tweede meter) hebben waarmee ze op de ene meter maatschappij A hebben voor de hoge teruglevering en op de andere meter maatschappij B voor de relatief lage levering.
- Knot
Snap het wel hoor als je een dikke installatie hebt maar voor die 1000kwh overschot die wij hebben boeite het allemaal niet zoveel.
2 meters is wel king maar gaat wel ver zeg.
2 meters is wel king maar gaat wel ver zeg.
-
Die 89 cent is meer dan velen betalen voor hun stroom, dus is niet houdbaar voor UC. Dan is het in mijn ogen een leuk lokkertje, maar ik schat zo in dat 99,9% van de mensen die zonnepanelen hebben liggen in de wintermaanden geen overschot hebben en tegen die tijd dat ze overschot hebben zal UC de prijs wel ruim voor 1 juli aangepast hebben en zullen er vast wel wat slapers in trappen.Paskal schreef: 05 dec 2022, 09:48 Op zich een logische redenering om dan pas over te stappen, maar met een beetje pech kun je dan toch nog dief zijn van je eigen portemonnee. Paar weken geleden contract afgesloten om per 1 jan naar UC over te gaan met een TLV van 89 ct/kWh waarbij de tarieven in prinicpe vast staan tot 1 juli. Dat in in principe is natuurlijk rekbaar. Zag her en der in de hoge-terugleverwereld nog wat twijfelaars met zelfde gedachtengang als jij: ik stap wel over zodra ik weer op 0 sta. Guess what? Vorige week is de TLV bij UC naar 13,5 ct/kWH gezakt voor de nieuwe contracten. Voor de reeds afgesloten contracten blijft het tarief tot 1 juli op 89 ct/kWH.
Had ik gewacht totdat ik vanaf 1 jan 2023 weer op 0 sta (rond 1 mei) dan had ik mei & juni met 89 ct/kWh mogelijk "misgelopen". Da's toch zo'n 2800 kWh wat neerkomt op 2.500€.
Verder helemaal eens hoor dat het maar afwachten is wat op lange termijn een realistische TLV is om rekening mee te houden. En zo'n bodem-WP is inderdaad prachtig, maar daar hangt oook een fors prijskaartje aan natuurlijk.
Eneco had ook een TLV van tegen de 60 cent die ineens werd teruggeschroefd naar 9 cent.
Budget energie die ineens maandelijks gingen salderen, en meer van die ongein.
Ik vind investeren niet zo erg, zolang het een verantwoorde investering is.
En dat is voor mij persoonlijk, met dit zwabberende beleid, het grootste struikelblok.
-
Dat is iets wat ik hier al eerder heb aangedragen en iets wat ik zelf ook overweegPaskal schreef: 05 dec 2022, 10:10 Er zijn hele topics over op het nerdie Tweakers met mensen die dat doen en zelfs een SAP (tweede meter) hebben waarmee ze op de ene meter maatschappij A hebben voor de hoge teruglevering en op de andere meter maatschappij B voor de relatief lage levering.

Zo'n secundair allocatiepunt lijkt het ei van columbus op dit moment

-
Dat zeg je gevoelsmatig of heb je daar ook aan zitten rekenen?Knot schreef: 05 dec 2022, 09:36 Volgens mij is het nogsteeds het beste om je overschot gewoon op te fikken electrisch zolang het onduidelijk is allemaal.