Ik ben totaal geen fan van EV's, verre van dat en ik hoop dat ik er ook nooit 1 hoef aan te schaffen......als ik in 2035 de laatste benzine auto aanschaf dan moet ik het denk wel kunnen redden.
Maar een vriendin van m'n vrouw is pas met haar man naar het zuidelijkste puntje van Italië gereden, daar nog wat uitstapjes gemaakt en met een soort van omweg terug gereden....ze hadden in ieder geval 8000 km in 4 weken gereden met een Tesla en geen tot weinig problemen ondervonden om het ding telkens op te laden.
Dat valt mij dus mee, ik zou het nu denk nog niet aandurven om zo'n eind te rijden met een elektrisch hok.
Bij Tesla is het anders. Die hebben het onder controle omdat ze de hele keten beheren en niet afhankelijk zijn van derden. Kwestie van je navi aanzetten en de navi weet exact welke laders beschikbaar zijn. Zo ben ik dit jaar ook gewoon naar Italië gereden.
Zed240 schreef: 25 nov 2022, 16:02
Dat hadden vrienden van mij recent ook, eveneens naar Parijs. Vanaf de grensovergang BE/FR elke Aire gestopt, maar overal waren ze buiten gebruik. Na 5 stuks was er toevallig een lokale agent die ze naar een werkende heeft begeleid, aangezien ze <10km bereik hadden. Dat was zweten, want een volgende Aire aan de autoroute hadden ze niet meer gered.
Wimo schreef: 25 nov 2022, 16:55
Bij Tesla is het anders. Die hebben het onder controle omdat ze de hele keten beheren en niet afhankelijk zijn van derden. Kwestie van je navi aanzetten en de navi weet exact welke laders beschikbaar zijn. Zo ben ik dit jaar ook gewoon naar Italië gereden.
Dit is ook openbaar voor andere merken, maar ach.
En daar wringt nu de schoen. Andere merken auto's hebben de laadpunten op een andere plaats zitten. Die staan dus anders bij het laadpunt van Tesla en blokkeren de volgende laadplek. In theorie is er dan nog wel plaats maar in praktijk niet. Is mijn zus al twee keer overkomen. Auto zegt "laadplek" maar geen ruimte om te laden.
Twee weken geleden naar België geweest in een Niro first gen Electric.
Maar dat was geen reclame voor Electrisch rijden kan ik je zeggen. Je moet geen haast hebben als er nog geladen moet worden.... Even 1,2 uur staan wachten bij Fastned terwijl de auto van 15km range weer naar 80% range gaat.
Ik denk prima voor veel mensen met hun dagelijks vervoer. Maar even iets anders doen lukt dan maar moeizaam.
Laat staan met een sleurhut/ dakkoffer of vouwwagen.
We gaan het meemaken. Mijn E-tron GT staat bij de dealer, al even gaan kijken en zalige bak om te zien. Privé gekocht dus niet omdat het moet van m’n baas of zo. En sinds de M2 eerste auto waar ik echt heel erg naar uitkijk. Weet namelijk dat het ding beter rijdt dan mijn 5-serie (driving fun!). En ja, ben wel beetje benieuwd naar rit naar Oostenrijk tijdens carnaval vakantie, maar komen vast wel aan.
Verrassing van de week was dat mijn vader van 76 een E-Tron S SUV heeft gekocht. Ook uit vrije wil. Ter vervanging van z’n Cayenne. Volgens hem voor het eerst sinds een lange tijd dat het een beetje avontuur bij auto rijden gaat brengen. Spannend om weer na te denken over een lange reis. Wel een S want die heeft bijna 1.000nm koppel wat meer is dan mijn GT (alles zijn woorden, lol).
Mijn schoonvader (73) deze zomer een E-Tron gekocht en super blij er mee. Oudjes moeten op langere ritten toch vaak plassen en hebben minder haast, dus gaat allemaal prima aldus schoon-pa.
Kortom, kwestie van perspectief kiezen (en de juiste auto)?
Gijzert schreef: 26 nov 2022, 06:55
Twee weken geleden naar België geweest in een Niro first gen Electric.
Zoals een kennis van mij in vloerenmontage z'n Vito 'Danny' noemt zou ik zo'n Niro 'Robert' noemen....maarja dochterlief had eerst één hondje (nu twee) die ik 'Maurice' wilde noemen. Het werd Charlie.
Gijzert schreef: 26 nov 2022, 06:55
Twee weken geleden naar België geweest in een Niro first gen Electric.
Maar dat was geen reclame voor Electrisch rijden kan ik je zeggen. Je moet geen haast hebben als er nog geladen moet worden.... Even 1,2 uur staan wachten bij Fastned terwijl de auto van 15km range weer naar 80% range gaat.
Ik denk prima voor veel mensen met hun dagelijks vervoer. Maar even iets anders doen lukt dan maar moeizaam.
Laat staan met een sleurhut/ dakkoffer of vouwwagen.
Dan blijft er niks meer over van de range.
Die sleurhut moet je ook nog eens losmaken van de auto wanneer je gaat laden bij een pompstation.
Elektrische auto's zijn niet brandgevoeliger dan auto's met een verbrandingsmotor, maar áls er brand uitbreekt, is deze in de regel wel veel feller. Dat komt doordat er een kettingreactie kan ontstaan in de lithium-ion-batterij, die lastig onder controle te krijgen is. Om de brand compleet te blussen worden de auto's soms tot een week in een container met water ondergedompeld.
En ik hoorde JdeVPolo(Jeroen) gisteren iets zeggen over hoeveel xduizenden liters gasolie er gebruikt werden om een electricteit ergens op te laden? Waanzin.....
Straffe, dynamische wegligging
We rijden met de 204-pk MG 4 in Luxury-uitvoering, die is te herkennen aan de dubbele achterspoiler. Hij heeft een straffe, dynamische afstelling meegekregen. De motor en de aandrijving zijn achterin te vinden, wat voor een flinke dosis rijdynamiek zorgt. De besturing is direct en hij voelt sportief aan. Het is bepaald geen straf om met deze EV over bochtige wegen te rijden.
Begint erop te lijken.
----> Maarja. Er is nog zoveel meer leuks in ICE land he....<----- Of valt dat tegen....
Anyway even kijken:
EDIT: filmpje gekeken, wat te verwachten van zo'n 'lage prijs' het is allemaal nét niet bijzonder. Rijdynamiek had hij 't niet over.
Toevallig mensen hier zonder oprit, en wel een elektrische auto? Worden ontheffingen makkelijk verleend om bijv. een kabelgoot over de stoep te leggen, zodat je toch voor je huis kunt laden?
Bram schreef: 29 nov 2022, 22:39
Toevallig mensen hier zonder oprit, en wel een elektrische auto? Worden ontheffingen makkelijk verleend om bijv. een kabelgoot over de stoep te leggen, zodat je toch voor je huis kunt laden?
Is heel verschillend per gemeente. De ene gedoogd het de ander doet er moeilijk over. Dus als je interesse hebt zou ik het gewoon even bij je eigen gemeente navragen
Bram schreef: 29 nov 2022, 22:39
Toevallig mensen hier zonder oprit, en wel een elektrische auto? Worden ontheffingen makkelijk verleend om bijv. een kabelgoot over de stoep te leggen, zodat je toch voor je huis kunt laden?
Gemeente een openbare paal laten plaatsen een optie?
Of wil je het eigen zonnepaneel overschot gebruiken?
Bram schreef: 30 nov 2022, 09:08
Laatste ja, en als ik geen overschot heb is thuis laden volgens mij nog steeds goedkoper dan openbaar.
Momenteel even niet als je flexibel contract hebt thuis maar normaal gezien idd wel.
Openbaar rond de 35-40cnt en thuis was altijd rond de 20cnt. Of thuis wordt weer goedkoper of openbaar duurder maar die gasten moeten ook verdienen aan die paal dus kan mij niet voorstellen dat op de langer termijn openbaar laden goedkoper blijft dan thuis.
Is er een (bekend) probleem met de afstelling van koplampen van een Model 3. Vandaag denk ik 8/10 van de Model 3 scheen 1 of beide koplampen veel te ver omhoog en verblinde mij via binnenspiegel.
Kadett schreef: 02 dec 2022, 19:08
Is er een (bekend) probleem met de afstelling van koplampen van een Model 3. Vandaag denk ik 8/10 van de Model 3 scheen 1 of beide koplampen veel te ver omhoog en verblinde mij via binnenspiegel.
Gaat je bij mij niet lukken Ben niet onder de indruk van wat achter mij rijdt
Kadett schreef: 02 dec 2022, 19:08
Is er een (bekend) probleem met de afstelling van koplampen van een Model 3. Vandaag denk ik 8/10 van de Model 3 scheen 1 of beide koplampen veel te ver omhoog en verblinde mij via binnenspiegel.
Gaat je bij mij niet lukken Ben niet onder de indruk van wat achter mij rijdt
Kadett schreef: 02 dec 2022, 19:08
Is er een (bekend) probleem met de afstelling van koplampen van een Model 3. Vandaag denk ik 8/10 van de Model 3 scheen 1 of beide koplampen veel te ver omhoog en verblinde mij via binnenspiegel.
Gaat je bij mij niet lukken Ben niet onder de indruk van wat achter mij rijdt
Ga dan ook aan de kant!
Vind dat zo ie zo een groot probleem, met al die LED (wit/blauw) licht. Aangezien er (steeds) meer MINI SUV of SUV , crossover rijden, loop je daar als sedan, coupe, stationwagen rijder al heel snel tegen aan. Je binnenspiegel staat bijna continue donker van de te hoge afgestelde verlichting. Ja bij Tesla is dat helemaal erg.
Kadett schreef: 02 dec 2022, 19:08
Is er een (bekend) probleem met de afstelling van koplampen van een Model 3. Vandaag denk ik 8/10 van de Model 3 scheen 1 of beide koplampen veel te ver omhoog en verblinde mij via binnenspiegel.
Gaat je bij mij niet lukken Ben niet onder de indruk van wat achter mij rijdt