F1 Seizoen 2022 - Kalender & teams in de OP.

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gijzert

Re: F1 Seizoen 2022 - Kalender & teams in de OP.

Bericht door Gijzert » 14 nov 2022, 13:58

frankie schreef: 14 nov 2022, 13:27
Hielke schreef: 14 nov 2022, 12:00
Shakes schreef: 14 nov 2022, 11:54 + veel

Hij was wel een sitting duck ook voor de rest van het veld maar bij de SC weer slapen is echt niet ok.
Perez is een slaper. Net als een Albon, Latifi en Hulkenberg, soms zijn ze even helemaal ergens anders. Maar daar gaat het niet om. Op de momenten dat ze hem vragen als een rat op te treden (zoals in de laatste race vorig jaar jegens Hamilton), dan doet hij dat. Betere tweede rijders vind je niet snel. Denk dat Verstappen simpelweg te dom is om dat te begrijpen.
Perez in de laatste race van vorig jaar streed op dat moment ook gewoon om zijn eigen positie t.o.v. Hamilton. Dat hij daar goed en hard verdedigd heeft staat buiten kijf. Dat dat Verstappen goed uit kwam ook, maar dat was niet alleen maar als geste naar Verstappen, maar gewoon vechten voor zijn eigen positie op dat moment.
Zo hard verdedigen kost gewoon je banden. Dat deed hij niet voor zichzelf.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 14 nov 2022, 14:00

Hielke schreef: 14 nov 2022, 13:49
Downforce Hans schreef: 14 nov 2022, 13:42 Maar kan iemand me uitleggen waarom Perez in Monaco expres zijn auto dwars op de baan zette zodat er niet verder gereden kon worden in de qualy? Hij had volgens mij niet eens de snelste tijd toen. Schumacher reed op pole toen hij crashte, daar kan ik me nog iets bij voorstellen.
Schumacher?

Leclerc en Sainz stonden op 1 en 2.

Belachelijk verwijt van Verstappen aan het adres van Perez dus.
Uit de Telegraaf:

Analyse Erik van Haren:
’Max Verstappen heeft maling aan eigen imago’

Communicatiegoeroes zullen gruwelen van het gedrag van Max Verstappen in Brazilië. De wereldtitel is al lang en breed binnen, zowel voor de coureur als voor zijn team Red Bull Racing. Waarom dan niet je teamgenoot Sergio Pérez helpen en hem voorlaten voor twee extra WK-punten?

PR-technisch heeft Verstappen een slechte beurt gemaakt. Maar dat geldt ook voor zijn team. Binnen de Red Bull-top moet het klip en klaar zijn geweest dat de Nederlandse kampioen zijn teamgenoot niet zou helpen in een dergelijke situatie. Dat heeft Verstappen onlangs binnenskamers ook nogmaals aangegeven. Wie denkt dat hij bij een verzoek over de boordradio dan ineens van gedachten is veranderd, snapt niet wat er in zijn hoofd omgaat.

"Zo zit Verstappen niet elkaar"

Verstappen clasht met Pérez: ‘Max was Monaco niet vergeten’
Natuurlijk is het zo dat Pérez meerdere keren in dienst van Verstappen heeft gereden. Gezien het verschil in snelheid vaak ook niet meer dan logisch. Voor Verstappen zit er evenwel een verschil in iemand helpen óf iemand doelbewust een oor aannaaien. En dat is onmiskenbaar wat er eerder dit seizoen is gebeurd in Monaco, toen Pérez in zijn laatste kwalificatieronde doelbewust spinde en daarmee een betere uitgangspositie van de sneller onderweg zijnde Verstappen dwarsboomde.

Suggestief? Allesbehalve. Op de data en onboard-beelden van Pérez in Monaco is duidelijk te zien dat hij op een wel heel curieus moment het gaspedaal indrukt. En, zo melden goed ingevoerde bronnen, anderhalve week later in Baku heeft de Mexicaan dat intern ook toegegeven.

Principekwestie Max Verstappen na eerder voorval in Monaco

Verstappen weigert boze Pérez voor te laten: ’In Abu Dhabi zal ik hem helpen’
Verstappen had in Brazilië heel makkelijk de vrede kunnen bewaren en Pérez gewoon voor kunnen laten gaan. Maar zo zit hij niet in elkaar. En dat had zijn team toch ook moeten weten. Het imago van de Limburger heeft wel een deuk opgelopen. Maar tegelijkertijd heeft Verstappen er maling aan wat de buitenwacht van hem vindt. Rechtlijnigheid kan hem, ook in dit geval, niet worden ontzegd. Misschien is dat ook wel mede de reden dat hij door vriend en vijand wordt bestempeld als beste coureur van dit moment.

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 14 nov 2022, 14:07

Hielke schreef: 14 nov 2022, 12:00 Perez is een slaper. Net als een Albon, Latifi en Hulkenberg, soms zijn ze even helemaal ergens anders. Maar daar gaat het niet om. Op de momenten dat ze hem vragen als een rat op te treden (zoals in de laatste race vorig jaar jegens Hamilton), dan doet hij dat. Betere tweede rijders vind je niet snel. Denk dat Verstappen simpelweg te dom is om dat te begrijpen.
Goh, toch een keer met je eens wat betreft F1 :wink:. Flinke kras op imago van Max hierdoor en flinke smet op een seizoen wat hij eigenlijk zonder controverse had kunnen afsluiten. Erg zonde. Maar Perez was ook weer echt enorm slappe hap dit weekeinde. Ik gun Max nu (maar vooral ons als race fans) echt een hele goede coureur in het team erbij, kijken hoe het seizoen dan loopt. Kan één van die Ferrari rijders niet snel naar de 2e Red Bull?

Die vraag van Charles om een plek was ook best bijzonder. Want snap dat je een puntje wilt als het jou helpt, maar om je teamgenoot een podium op te laten geven, dat is toch wel weer wat anders.

Mercedes knap weer aan het terug komen, erg benieuwd of ze dat komend weekeinde volhouden want dan wordt het volgend jaar vrees ik weer ouderwets seizoen, zeker als Max niet snel normaal gaat doen.

Incident tussen Max en Lewis blijf ik trouwens lastig vinden. Uitleg van stewards is maar weinig helder in wat je nu eigenlijk moet doen als coureur, en wat je in de sport nu wilt. Met dit directief had Max na het diep remmen bij bocht een meteen op Lewis mogen insturen, en dan was het Lewis zijn fout geweest? Lijkt me dat sport er meeste bij geholpen is als je toch reglementair afdwingt dat je nooit als buitenste rijder de bocht kan opeisen zoals Lewis nu deed. Probleem zit echt in dat moment lijkt me, niet in de bocht ervoor waar Max probeert zich zo te positioneren dat hij bocht 2 een voordeel heeft (en hem nu aangerekend wordt).

Shakes

Bericht door Shakes » 14 nov 2022, 14:28

ik denk dat het gemekker eindelijk het gewenste resultaat heeft gehad.

@ Slowco, precies wat ik zei over RB. De data uit Monaco zal voor het team aardig duidelijk zijn. Voor Max zeker of die gedachte nou klopt of niet.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 14 nov 2022, 14:29

Downforce Hans schreef: 14 nov 2022, 13:42 Maar kan iemand me uitleggen waarom Perez in Monaco expres zijn auto dwars op de baan zette zodat er niet verder gereden kon worden in de qualy? Hij had volgens mij niet eens de snelste tijd toen. Schumacher reed op pole toen hij crashte, daar kan ik me nog iets bij voorstellen.
Ging dus niet om pole maar om Verstappen achter zich te houden.
Das dus wel gelukt.

En blijkbaar wel moeten toegeven aangezien dit ook uit de data en onboard duidelijk werd.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 14 nov 2022, 14:59

Gijzert schreef: 14 nov 2022, 14:29
Ging dus niet om pole maar om Verstappen achter zich te houden.
Das dus wel gelukt.

En blijkbaar wel moeten toegeven aangezien dit ook uit de data en onboard duidelijk werd.
Okay, in dat geval begrijp ik het wel beter van Max maar nog minder dat Perez dat dan toen op dat moment deed. Je kopman een oor aan naaien is geen slimme actie.

frankie

Bericht door frankie » 14 nov 2022, 15:10

Perez vond natuurlijk dat er geen kopman was en ze allebei voor het kampioenschap konden vechten. Na Monaco stonden ze ook nog redelijk dicht bij elkaar.

Rolf205

Bericht door Rolf205 » 14 nov 2022, 15:23

Gijzert schreef: 14 nov 2022, 13:58
frankie schreef: 14 nov 2022, 13:27
Hielke schreef: 14 nov 2022, 12:00

Perez is een slaper. Net als een Albon, Latifi en Hulkenberg, soms zijn ze even helemaal ergens anders. Maar daar gaat het niet om. Op de momenten dat ze hem vragen als een rat op te treden (zoals in de laatste race vorig jaar jegens Hamilton), dan doet hij dat. Betere tweede rijders vind je niet snel. Denk dat Verstappen simpelweg te dom is om dat te begrijpen.
Perez in de laatste race van vorig jaar streed op dat moment ook gewoon om zijn eigen positie t.o.v. Hamilton. Dat hij daar goed en hard verdedigd heeft staat buiten kijf. Dat dat Verstappen goed uit kwam ook, maar dat was niet alleen maar als geste naar Verstappen, maar gewoon vechten voor zijn eigen positie op dat moment.
Zo hard verdedigen kost gewoon je banden. Dat deed hij niet voor zichzelf.
Dit.. Max had beter kunnen investeren in volgend seizoen en hem er langs laten.
Als ik Perez was, fakkelde ik niet nog een keer de banden af voor Max....
Mercedes lijkt op de weg terug en heeft Max misschien Perez volgend jaar nog wel eens nodig.

Shakes

Bericht door Shakes » 14 nov 2022, 15:40

Om aan te sluiten achter de top 5?

Ik schat de rijders van Merc, Ferrari en Max een behoorlijk stuk hoger in. Een paar anderen ook nog wel 😃

Tom

Bericht door Tom » 14 nov 2022, 15:48

Inderdaad, Perez zal op bepaalde momenten zeker nuttig zijn als wingman maar voor de rest is het bij Perez met ups en downs. Gister was het weer huilen.
Max die vanaf de achterhoede naar voren rijd én 3 pitstops ipv 2 maakt én dan alsnog voorbij Perez (met 4 seconden voorsprong einde race). Waarbij die herstart gewoon kansloos was.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 14 nov 2022, 16:06

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 14 nov 2022, 16:13

-Max komt vanaf P17 en Checo van P4 naar P nogwat(?) terugvallend. En nog 4s aan z'n culo krijgen:)
-Checo intern heeft toegegeven dat hij moedwillig op Monaco de boel dwarsboomde in de Quali.
-Max' incident met Lewis in totaal voordeel van Lewis, kon achteraf écht niet.

Ziehier hét recept om van lieve Max een narcisistic bitch Crashtappen etc etc etc te maken aldus velen:)
En dat was hij al voor velen.

Maar goed, zeer sneu, maar Perez is een zeer wisselvallige rijder. En Russell ook, die T boned, crashed EN houdt onze aller allergrootste rijder aller tijden Sir Lewis op P2. Hoe is het mógelijk, dat mág toch niet?:)

F1 is na de WDC van Max minder saai dan ik had gedacht.......

Hielke

Bericht door Hielke » 14 nov 2022, 16:24

Robin schreef: 14 nov 2022, 16:13
Ziehier hét recept om van lieve Max een narcisistic bitch Crashtappen etc etc etc te maken aldus velen:)
En dat was hij al voor velen.
Klopt.

ErikS

Bericht door ErikS » 14 nov 2022, 16:42

Shakes schreef: 13 nov 2022, 21:24 Max ligt nergens wakker van. Winnen telt, de rest is bijzaak.

Sergio mag blij zijn dat RB hem er niet uitgooit. Blijft slapen achter safety cars en op Abu Dhabi 2021 na is het niks. Zal nooit # 1 worden.
Ik gok erop dat RIC testrijder wordt & indien geen goede junior zit hij weer naast Max in 24. Of halverwege 23 misschien al wel.

Tom

Bericht door Tom » 14 nov 2022, 16:57

Ricciardo is het kwijt. Hangt de meeste wedstrijden ergens achteraan terwijl z'n teamgenoot gemiddeld 10 plekken ervoor ligt. Geloof niet dat RBR dat nog aandurft nadat hij het bij twee teams aardig verpest heeft.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 14 nov 2022, 17:04

Alles goed en wel, maar als Max volgende week vooraan rijdt en Checo prutst maar wat aan, hoe wil Max Checo dan helpen? Dus dat had gisteren dan moeten gebeuren. Maar dat is niet eenvoudig als je veel sneller en beter bent dan Checo:)

Dan nog het punt dát Checo op 2 staat in het klassement. Aan z'n wisselvalligheid en 'zitten slapen' ligt 't niet. Aan de auto vooral en dan nóg:Zie Max... Dus willen we na 'Monaco' -en als ik Sainz zie knokken en pech hebben(idem LEC) en zelfs Russell en Lewis die hun mojo hebben hervonden- eigenlijk wel dat Checo 2de wordt? Dat vraag ik mij af.

ErikS

Bericht door ErikS » 14 nov 2022, 17:28

Tom schreef: 14 nov 2022, 16:57 Ricciardo is het kwijt. Hangt de meeste wedstrijden ergens achteraan terwijl z'n teamgenoot gemiddeld 10 plekken ervoor ligt. Geloof niet dat RBR dat nog aandurft nadat hij het bij twee teams aardig verpest heeft.
En toch, ik heb hem nog steeds hoog zitten.
Geef hem een auto waar hij mee kan winnen & hij wint.

Ik denk dat Alpine/Renault een Toxic omgeving is om te rijden, zie Ocon / Alonso nu.
En McLaren.... Ik weet het niet, die hebben misschien gedacht er een tweede rijder van te maken met minder materiaal. Ik geloof dat eigenlijk nog steeds niet. :tooth:

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 14 nov 2022, 18:21

Robin schreef: 14 nov 2022, 16:13 Russell ook, die T boned, crashed EN houdt onze aller allergrootste rijder aller tijden Sir Lewis op P2. Hoe is het mógelijk, dat mág toch niet? :)
Klopt.

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 14 nov 2022, 18:38

Staat die S eigenlijk wel voor Sir of is het gewoon toch Sneaky ?

Hielke

Bericht door Hielke » 14 nov 2022, 19:18

Booooh schreef: 14 nov 2022, 18:38 Staat die S eigenlijk wel voor Sir of is het gewoon toch Sneaky ?
Sneaky. Nederlanders kunnen niet tot Sir geridderd worden.

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 14 nov 2022, 20:11

Hielke schreef: 14 nov 2022, 19:18
Booooh schreef: 14 nov 2022, 18:38 Staat die S eigenlijk wel voor Sir of is het gewoon toch Sneaky ?
Sneaky. Nederlanders kunnen niet tot Sir geridderd worden.
Ok helder, Sneaky past hem ook wel beter die Lewis inderdaad :mrgreen:

Enrico

Bericht door Enrico » 14 nov 2022, 20:43

Blijkbaar hebben wat mensen hier was meer groenten nodig om te beseffen wat Checo allemaal gedaan heeft 🤣🤣🤣

Spreek je geen Spaans, Google Translate is your friend 😘

🚩LISTA DE AYUDAS DE CHECO A VERSTAPPEN🤔🇲🇽🇳🇱
2021
GP Mónaco 🇲🇨: Sergio Pérez le hace overcut a Lewis Hamilton para quedarse en sexta posición; gana Max Verstappen.
GP Azerbaiyán🇦🇿: 'Checo' mantiene a Hamilton detrás toda la carrera. En la resalida, Lewis se pasa de frenada y acaba en 16ª posición.
GP Francia🇫🇷: Checo fuerza, por su posición, que Hamilton no entre a boxes. Max recupera tiempo, supera a Hamilton y gana la carrera.
GP Silverstone 🇬🇧: Sergio le quita la vuelta rápida a Hamilton.
GP Turquía🇹🇷: el mexicano se defiende frente a Hamilton, que acaba sólo en quinta posición; mientras tanto, Max termina en segunda posición.
GP de EUA🇺🇲: Pérez obliga a Hamilton a parar demasiado pronto para evitar el undercut; gana Verstappen.
GP de Brasil 🇧🇷: 'Checo' le quita la vuelta rápida a Hamilton.
GP Abu Dabi🇦🇪: Pérez bloquea a Hamilton diez segundos y hace que el británico tenga que evitar parar para no perder posición entre los coches de seguridad.

2022
GP España 🇪🇦: 'Checo' acata la orden de no atacar a Max para que pueda ganar.
GP Reino Unido 🇬🇧: limitación de daños. En una carrera con Max en séptima posición, Checo ayuda a que Leclerc sume menos puntos. El mexicano gana a Hamilton (3º) y deja a Charles Leclerc fuera del podio.
GP Hungria🇭🇺: Max hace un trompo y Checo se pega a él para protegerle de George Russell
GP Japón🇯🇵: Pérez mantiene a raya a Leclerc y le hace cometer un error que le cuesta una sanción. Esta penalización hace que Max se proclame automáticamente campeón.

El resultado de ayudas es 12-0

WJ

Bericht door WJ » 14 nov 2022, 20:59

Het enige wat die echt gedaan heeft is Hamilton vorig jaar opgehouden, voor de rest doet die toch ook mee in de F1 en wil die toch ook zo hoog mogelijk eindigen? Als Perez met Max wil gaan knokken ipv mak opzij gaan dat moet die dat vooral doen, denk niet dat het echt veel seconden gaat schelen voor Max (als je die herstart van Perez ook weer zag...om te janken), Max zit gewoon in een compleet andere league.
De enige reden dat Perez nog rijd is omdat RB een tweede rijder zocht, dat Perez opeens het in z'n bol haalt dat die misschien wereld kampioen kan worden is natuurlijk compleet idioot. Zijn P2 in het kampioenschap heeft die al aan Max te danken omdat die Charles van P1 weghield, want als je naar Perez zijn resultaten kijkt is die zelf absoluut geen WDC P2 rijder...

Moet je eens kijken wat Max allemaal voor Perez heeft gedaan, 95% van de races hem niet in de weg gereden en een aantal P1's van Charles weggesnoept.. :mrgreen:

JP

Bericht door JP » 14 nov 2022, 21:18

Perez zijn geluk is mede door het gepruts van Ferrari…

Enrico

Bericht door Enrico » 14 nov 2022, 21:48

Kan het duidelijker?

“Red Bull have never had a 1-2 in the Drivers championship. His refusal to help them in that desire yesterday showed petulance and a sad and selfish short sighted spitefulness.”

Max kan Checo niet meer helpen met gelijke stand. Of hij is van plan Charles van de baan af rijden. Good luck Max!

Plaats reactie