Beleggen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 09 okt 2007, 22:16

5 jarige contracten hebben ze bij ons ook, vindt ik persoonlijk belachelijk lang. Zakelijk is 1 jaar meestal normaal.
Zelf huur ik momenteel ook... kop van bedrijfsruimte als investering ga ik niet redden. Een hyptoheek/financiering gebruik ik liever voor een eigen huis/bedrijfsruimte.
Qua bedrag wou ik laag instromen en gaat het goed nog wat erbij doen.
Niet gelijk alles erin plaatsen zeg 1000-5000 euro. Niet dat ik niet meer echter wil ik niet meer wil investeren waar toch enig risico aan zit.
Vastgoed heeft zich de afgelopen periode wel bewezen dat dat stabiel is. Totdat je een overvloed krijgt, wat ik nog niet snel zie gebeuren in zo'n stamvol land.

Arne

Bericht door Arne » 09 okt 2007, 22:57

Je kan gewoon wat met beleggingsfondsen gaan expirimenteren, dat loopt redelijk paralel aan de beursen en de kosten zijn zeer laag afhankelijk van je Broker ( e.g 0,01% transactie kosten ).

Volgende sites zijn van toegevoegde waarde:

www.iex.nl
www.beursonline.nl
http://www.beursfoon.nl/?rubriek=dagcommentaar
finance.yahoo.com
www.morningstar.nl ( de kieskeurig.nl van de beleggingsfondsen!!)
www.dft.nl
www.abnamromarkets.nl

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 okt 2007, 22:58

Overvloed is er wel degelijk geweest van na Nina Brink tot +- 2 jaar terug. Veel leegstand. Waardevermeerdering op lange termijn houd je echter wel. Maar je moet die periode van leegstand wel kunnen overbruggen. 10% leegstand incalculeren en 10% mutaties per jaar, dan doe je het niet slecht, als je dan zonder problemen rond komt.

Een goede vriend van me met wie ik ooit samen in vastgoed zou gaan die heeft een heel andere visie dan ik. Die gaat voor safe. Dure huizen in dure buurten die langzaam nog duurder worden. Ik ga altijd liever voor de potentiele parels in slechte buurten die ooit weer goede buurten worden. Hij ziet dat niet en durft dat dus ook helemaal niet. Daarom maar besloten om vrienden te blijven. :)

allen

Bericht door allen » 09 okt 2007, 23:41

Al is het 1000 euri. Gewoon beleggen. Dat het onzin is om met zo'n klein bedrag te beginnen is onzin. Ben in de "it-hemel" in m'n studietijd zelfs begonnen met 500 gulden. Daar heb ik uiteindelijk hele leuke dingen mee kunnen doen. Begin dit jaar ook weer ergens ingestapt met 4,5k en nu is dat meer dan verdubbeld.
Kanttekening is bij mij wel dat ik na een dagje balen gewoon weer zou kunnen lachen mocht ik alles kwijt zijn. Beleg alleen met geld waar ik anders toch alleen maar stomme dingen van ga kopen. Hoe klein het ook bedrag ook is. Wanneer je interesse hebt in iets dan moet je dat imho gewoon doen. De enige echte leerschool is de praktijk. Vallen, opstaan en weer doorgaan! Het is makkelijker om te beginnen met aandelen dan het gegeven alternatief van onroerend goed.

Beleggen daarin is zeker in het begin makkelijker gezegd dan gedaan. Zie je eigen woonhuis maar eens te financieren naast een huurpand. En beeld je eens in, in hoeverre je iets kan blijven aflossen als het huurpand onverhoopt leeg komt te staan of wanneer je een geschil hebt met je huurder en hij je voorlopig ff niet betaald. Leuk dat je weet dat jij die rechtzaak wel zult winnen maar tot die tijd moet er toch geld naar de bank. Wat als het pand onverhoopt wat onderhoud nodig heeft aan de buitenzijde? Ligt dat geld voorhanden of is er een bank die ook dat weer wil financieren?
Een huuropbrengst gaat voorts bijna jaarlijks omhoog maar als dat eens 1,6% is op 2k wordt je daar ook niet snel vrolijker van.
@Leonard: dat voorbeeld wat jij neerpent laat echt maar een fractie van de kosten zien voor de verhuurder.
Makelaars hebben zo hun peptalk met "dit huurcontract loopt over 2 jaar ten einde en dan heb je nieuwe mogelijkheden, meer huur blabla."
Alles leuk en wel de ondernemer moet die extra huur straks wel kunnen ophoesten. Uiteindelijk 6 maanden met een leeg pand eindigen om vervolgens een kamikaze ondernemer te huisvesten die 10 maanden verder weer failliet gaat helpt dan niet echt mee met je aflossingen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 10 okt 2007, 10:42

allen schreef:Beleg alleen met geld waar ik anders toch alleen maar stomme dingen van ga kopen.
Ik heb me juist voorgenomen om weer die stomme dingen te gaan kopen :D
Beleggen, sparen... uitgeven die hap!
:wink:

RobS

Bericht door RobS » 10 okt 2007, 10:46

Ik ben in maart dit jaar begonnen met beleggen in fondsen via Fundix(.nl) Via Fundix heb je geen transactiekosten etc dus interessant als je met niet al te grote bedragen wil beginnen. Ik ben zelf in maart gestart met 15k en halverwege mei was dit al 16k, toen ben ik helemaal uitgestapt en dat was maar goed ook. Het is inmiddels weer gunstig om in te stappen.

Kortom, als je puur voor fondsen gaat zou ik Fundix overwegen ivm de kosten (die er dus niet zijn)

allen

Bericht door allen » 10 okt 2007, 10:56

Arthur schreef:
allen schreef:Beleg alleen met geld waar ik anders toch alleen maar stomme dingen van ga kopen.
Ik heb me juist voorgenomen om weer die stomme dingen te gaan kopen :D
Beleggen, sparen... uitgeven die hap!
:wink:
Dat zijn imho de enige juiste keuzes om te maken als je niet ieder moment de tijd hebt om de economie in de gaten te houden Arthur. We hebben allebei lol op onze eigen manier. :lol:

Fondsen vind ik zelf overigens minder leuk. Risicobeperking doe ik al genoeg met het verdienen van m'n dagelijks brood. Het leven moet wel een beetje spannend blijven. :wink:

Arthur

Bericht door Arthur » 10 okt 2007, 11:19

Hoe gedraagt de beurs zich momenteel?
Ik heb nog een paar stuivers :o in Fondsen zitten die ik tot geld wil maken.
Ze zijn nu iets hoger dan gisteren.
Maar als je wilt verkopen nemen ze een pas de koers van de volgende dag of daar op volgende, weet ik niet precies.
Wat is (betrekkelijk natuurlijk) wijsheid?

RobS

Bericht door RobS » 10 okt 2007, 11:26

Arthur schreef:Hoe gedraagt de beurs zich momenteel?
Ik heb nog een paar stuivers :o in Fondsen zitten die ik tot geld wil maken.
Ze zijn nu iets hoger dan gisteren.
Maar als je wilt verkopen nemen ze een pas de koers van de volgende dag of daar op volgende, weet ik niet precies.
Wat is (betrekkelijk natuurlijk) wijsheid?
Bij fondsen moet je niet op zo'n korte termijn denken.

Arthur

Bericht door Arthur » 10 okt 2007, 11:28

Maar wil ze binnekort verkopen.
Liggen nu zo'n 5k hoger dan 5 jaar geleden.
Wil er vanaf.
Maar lijkt de tendens stijgende dan wil ik nog wel een maandje wachten ofzo :lol:

allen

Bericht door allen » 10 okt 2007, 11:33

Je hebt 5 jaar gewacht voor 5k! Ik ga er vanuit dat je niet met 500 euri bent begonnen en je dus lang hebt moeten wachten voor deze stijging. Maw, het kukelt niet in elkaar in een maand en je pakt er geen 1000 euri meer mee in een maand. Gewoon verkopen en blij zijn met je winst.

Stel dat je na een maand wachten 100 euri extra hebt. Kun je op een dag een toerritje maken en een hamburger + cola bestellen. Lijkt me niet dat je daarvan wakker kan liggen. :lol:

leonard

Bericht door leonard » 10 okt 2007, 11:36

allen schreef:Een huuropbrengst gaat voorts bijna jaarlijks omhoog maar als dat eens 1,6% is op 2k wordt je daar ook niet snel vrolijker van.
@Leonard: dat voorbeeld wat jij neerpent laat echt maar een fractie van de kosten zien voor de verhuurder.
Makelaars hebben zo hun peptalk met "dit huurcontract loopt over 2 jaar ten einde en dan heb je nieuwe mogelijkheden, meer huur blabla."
Alles leuk en wel de ondernemer moet die extra huur straks wel kunnen ophoesten. Uiteindelijk 6 maanden met een leeg pand eindigen om vervolgens een kamikaze ondernemer te huisvesten die 10 maanden verder weer failliet gaat helpt dan niet echt mee met je aflossingen.
Daar heb je gelijk in allen maar ik was in m'n berekening uitgegaan van een koop prijs van zo'n 12.5 x de jaar huur.Als je een hoger risico koopt(lees einde looptojd) kan je ook voor 10 x de jaarhuur kopen.Dan word je korte rendement hoger en moet je geluk hebben met het snel vinden van een nieuwe huurder.ALS dat allemaal lukt heb je het in mijn ogen heel goed gedaan.

Let wel ik ben geen makelaar!! Heb gelukkig wel enige ervaring

Hielke

Bericht door Hielke » 10 okt 2007, 11:46

Ik heb wel een goeie tip voor jullie.

1. Ik koop 1000 willekeurige aandelen.
2. Dan vertel ik jullie dat je die ook moet kopen.
3. Jullie doen dat en de koers vliegt naar het plafond.
4. Ik verkoop dan (natuurlijk als eerste) mijn aandelen weer.
5. Einde verhaal. Ik win, jullie verliezen. Eind goed al goed.

Ziehier de wetmatigheid waarmee de snelle jongens in de aandelenwereld hun geld verdienen.

Arthur

Bericht door Arthur » 10 okt 2007, 11:51

allen schreef:Je hebt 5 jaar gewacht voor 5k! Ik ga er vanuit dat je niet met 500 euri bent begonnen en je dus lang hebt moeten wachten voor deze stijging. Maw, het kukelt niet in elkaar in een maand en je pakt er geen 1000 euri meer mee in een maand. Gewoon verkopen en blij zijn met je winst.

Stel dat je na een maand wachten 100 euri extra hebt. Kun je op een dag een toerritje maken en een hamburger + cola bestellen. Lijkt me niet dat je daarvan wakker kan liggen. :lol:
Je hebt gelijk, idd.
Dat doe ik dan maar :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 okt 2007, 11:56

Zo gaat het inderdaad echt Hielke. :)

Er zijn mooie voorbeelden uit het verleden, waarbij de aanstichters niet veroordeeld konden worden. Mooiste vond ik die grote belegger (ben zijn naam kwijt) die veel aanzien had en opeens semi-stilletjes in de aardappelindustrie ging beleggen met flinke bedragen.

'Opeens' had de rest dat door en als makke lammetjes gingen ze hem volgen, allemaal in aardappelindustrien beleggen.

Hij verkocht zijn handel. En die hele aardappelindustrie klapte ineen, want het was één grote farce.

Ik vind dat humor!

Knot

Bericht door Knot » 10 okt 2007, 15:44

Tom, het liep sowieso na 5 jaar af dus ik had weinig in te brengen.

Vind zelf dat je er echt op moet zitten wil je snelle actie, en ik zit in de ict, werk niet bij abnamro in de dealingroom.

Joy

Bericht door Joy » 11 jan 2008, 23:11

Nog iemand last gehad van de slechte week op de beurs ? Zijn aardige tikjes uitgedeeld zo links er rechts. Ik had er op de beurs van noorwegen niet zo een last van gelukkig.

RudolfNW

Bericht door RudolfNW » 12 jan 2008, 17:56

Tip: ga jezelf goed informeren, boeken lezen etc.

Hoe steekt het in elkaar, wie doet wat en waarom.
Dan begrijp je de wereld een beetje en weet je waar je moet zijn met je strategie...

Doe eerst rustig ervaring op en de rest komt daarna vanzelf...nee sorry niets gaat vanzelf.
Altijd alles bijhouden! Anders gaat het echt fout.

Ik ben er zelf ook voor aan het leren, en het is echt interesant.

Mijn pa doet veel in optie's en gaat uitstekend. Alleen je moet een goed team hebben om mee te beheren en adviseren. Maar dat loont dan wel!

Maar in het begin ga niet zomaar wat kopen maar laat je adviseren, ok kost geld maar je doet er ervaring mee op. Anders kun je echt op je bek gaan.

Groeten Rudolf

Topfuel

Bericht door Topfuel » 13 jan 2008, 11:17

Knot schreef:Ik weet al niet eens meer hoe het zat met die belasting boven de 19.xxx euro... Was toch verstandig om alles boven de 20k in een belegging te stoppen omdat je anders de belasting nog eens 1,2% spekt over heel je spaarsaldo?
Weet iemand hoe dit werkelijk zit. Hoeveel kun je op je spaarrekening hebben zonder dat de belasting dienst verlangt dat je hier over gaat betalen?

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 13 jan 2008, 12:13

goeie vraag...

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 13 jan 2008, 12:21

De grens ligt op de 20K, maar gaat over het gemiddeld vermogen, dus van 01.01.xx tot 31.12.xx

RobS

Bericht door RobS » 13 jan 2008, 12:23

Heffingvrij vermogen

Een vast bedrag van de bezittingen min de schulden is vrijgesteld van belasting: het heffingvrije vermogen. Het heffingvrije vermogen is € 20.014.
Fiscale partner

Als u heel 2007 een fiscale partner had, dan kunt u uw heffingvrij vermogen overdragen aan uw fiscale partner. U hebt dan een heffingvrij vermogen van € 0. Uw fiscale partner heeft dan een heffingvrij vermogen van € 40.028. Als uw fiscale partner zijn heffingvrij vermogen aan u overdraagt, dan heeft hij een heffingvrij vermogen van € 0 en u van € 40.028. In beide gevallen moet u hier gezamenlijk om verzoeken. Het gezamenlijk verzoek doet u door uw fiscale partner zijn handtekening te laten zetten op het voorblad van uw aangifte.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 13 jan 2008, 12:27

eigenlijk te gek voor woorden maar goed...
Waarom belasting betalen over geld waar al belasting over betaald is.
Typisch nederland.

Luco

Bericht door Luco » 13 jan 2008, 12:35

Jelmer850i schreef:eigenlijk te gek voor woorden maar goed...
Waarom belasting betalen over geld waar al belasting over betaald is.
Typisch nederland.
Das nog niks
Als jij lekker gespaard hebt en er gebeurt wat met je, dan moet het verdeeld worden over bv familie
Dan komt de belasting nog een keer

Lekker verdienen

Inkomstenbelasting 32 tot 52% ?
Vermogensbelasting ???%
Overlijden/erfenis ????%

Reken je rijk :roll: :roll: :roll:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 13 jan 2008, 12:40

i know de belastingdienst zuigt ons leeg ;)

Plaats reactie