Beste petrolheads, even een update zonder plaatjes (ik hoop later nog eens een reeks in te sturen), maar er heeft heel wat onderhoud plaatsgevonden deze maanden, omdat ik voor de geboorte van onze tweede (dochtertje, gezond en wel, Goddank) en een op handen zijnde verhuizing en drukkere baan nog veel onderhoud af wilde ronden:
Brandstofdrukregelaar
Toch maar weer een 3.0bar FPR erin. Iemand die veel mappings op z'n eigen M43TUB19 had gedaan heeft me -na signalen van jullie- overtuigd om het met de originele FPR beter te matchen met de ECU en de (vele?) fuelmappings die daarin staan. Met 3,5bar heb ik trouwens tienduizenden kilometers probleemloos gereden, maar ik heb nu niet meer die gekke hapering bij de overgang van open loop naar closed loop, van het rijke rijden op de koude motor, naar het overschakelen naar lambda sturing. Dat is ongeveer bij 30 graden KVS temperatuur, met de naald boven het blauwe blokje. Dat verschil is fijn. Verder denk ik te merken dat de motor iets minder vinnig is op de gasrespons, en dat ik daar wel iets 'voordeel' had van een hogere druk en tijdelijk rijker mengsel. Afijn, prima zo.
Nieuwe injectoren
via
www.bavarianwerke.com, een jonge kerel die van z'n hobby z'n werk heeft kunnen maken en met veel info en service geholpen heeft. Ook voor projecten kan hij je wel adviseren. Hij heeft voor mij een setje originele Sagems geflowmatched vanuit 8 stuks die hij had liggen. Erg leuk om die videootjes en de toewijding te zien. En voor maar 120 euro hier in huis.
Door ruimtegebrek zitten deze wat uitzonderlijke/korte/koddige injectoren in oa de M43 motoren, maar ze hebben een goede atomisering/opbrengst en lopen tot 145pk, een waarde die ik momenteel hopelijk bijna haal met de nieuwe kop (moet nog naar de testbank).
Het was wel een gemartel om de injectoren weer in het spruitstuk te duwen en te wurmen, ondanks vaseline. De oude o-ringen waren nog goed, en omdat ze zo'n 5 euro per stuk kosten heb ik ze niet vervangen, maar ze leken wel gezwollen? Ik heb wel nieuwe vacuum-elleboogjes op de injectoren gezet omdat ik eens een gescheurde had gezien ((die kostten dus 15 euro per stuk! ai ai, en mijn 350.000km oude exemplaren waren nog in prima staat)).
Draagarmen voor:
In juli ben ik gewoon door de APK gekomen, een een vreemd gekraak bij het inparkeren en wegrijden (alleen boven de 25 graden, daaronder niet..) in de ophanging kon ik zelf ook maar niet achterhalen. Maar het bleek uiteindelijk de linker fusseekogel te zijn, die had aardig wat speling gekregen.
Nu mochten de draagarmen ook wel een keertje, want ze zitten er denk ik al wel 150.000km onder. Ik heb TRW gekocht, in de 'sportonderstel' variant. Het verschil werd op internet alleen geduid als 'beefier/steviger,' maar het zit hem alleen in de buitense fusseekogels; die bij normale draagarmen in een ring van gevulcaniseerd rubber zitten, terwijl de sportvariant ongedempt in de draagarm zit. Ik ben blij met het iets directere karakter dat het geeft. Ook heb ik de stuurkogels en de stuurstokjes mee vervangen, die lagen al een jaar op zolder. Toch gek hoe je went aan dingen die niet OK zijn: na het verse materiaal weet je pas weer hoe het moet zijn.
Dikke stabi's
De meest merkbare upgrade was een 18mm stabi die de schriele 15mm variant aan de achterkant verving, echt mega veel verschil, al meteen in 2018. Nadien heb ik nog eens een 19mm exemplaar geplaatst, maar dat verschil was veel minder groot. Maar recent heb ik aan de voorkant de standaard 23mm of 24mm stabi vervangen door een originel stabilisatorstang van een M3 cabrio: 27 millimeters dik, en loeizwaar(der)! En het past gewoon plug en play. Wát een verschil zeg, eindelijk ben ik van dat deinde drama af bij het insturen en van baan wisselen.
Alleen.., je merkt ook wel hoe waanzinnig speels de overstuurde setup was met alleen achter een dikke stabi, nu weet ik helaas weer wat onderstuur met de lol doet.. En toch wil ik niet terug, omdat de auto minder bodyroll heeft en veel strakker is gaan insturen, als op een rails. De gewone non-cabrio M3 heeft 26mm, dat zou eigenlijk beter zijn. En om nog iets beter te matchen heb ik gezocht naar de dikste OEM stabi achter: een 20mm exemplaar die op cabrio's en 330xi's met sportonderstel zit. Dat heeft weer een iets fijnere balans gebracht.
Wiellagers
Rechtsachter had ik al eens vervangen. Een goedkoop lagertje, maar een behoorlijk lange klus. Nu heb ik ook rechtsvoor vervangen door een flinke dop 46 aan te schaffen, en een passende lagertrekker te kopen ingeval de binnenste lagerschaal zou blijven zitten. Dit werd echt een klus uit het boekje: de hele wielnaaf ging er gewoon met de handjes in z'n geheel vanaf, wat heerlijk zeg. De nieuwe heb ik met 210nm vastgezet (de aangegeven 290nm haalt mijn momentsleutel niet), en nog millimeter extra met het wringijzer, maar dat leek me wel erg strak worden..
VRAAG: Ik heb weer gekozen voor SKF, maar op het doosje staat 'made in China.' Nu hoeft dat niet slecht te zijn, maar in 2018 (120.000km geleden) heeft een BMW Specialist me toen grof geld gevraagd voor het betere SKF lager: maar nu het eraf kwamt zag het eruit alsof het er ook al wel 20 jaar onder had kunnen zitten. Zou ik moeten zoeken naar FAG, of iets anders 'made in Germany'?
LV is het wiellager dus al (een onbekende tijd) ouder maar loopt het nog wel beter.
Diff
Na 70.000km heb ik míjn korte 3.73 diff verwisseld om weer terug te gaan naar een standaard 3.38 diff, en dat is met zoveel snelwegkilometers ook wel lekker. 10% minder trekkracht en respons is wel jammer, maar iets minder korte versnellingen voelen ook wel goed. Ook wilde ik graag inspecteren hoe de RacingDiffs sperkit er inmiddels aan toe was. Welnu, die werkte nog prima en zag er nog zeer goed uit, die durf ik nog wel veel langer in te laten zitten. Maar: Het kleinhuis (168K) diff vond alle sperkrachten niet zo leuk, en is van een prima diff verandert in een wrak: De ingaande as rammelde in z'n lagers. Dat verbaasd me ook niet, omdat de 168K (25kg) veel minder robuust is gefabriceerd dan een 188K (31kg), en ik al tal van 320i (M52 handbak en M54 automaat) eigenaren een nieuw diff heb zien zoeken, omdat dit kleine diffje de krachten al snel niet meer aan kan; zeker niet van een zescilinder, en zeker niet met sperkrachten. Ik had al een 168K sperdif klaargemaakt, maar zal deze wrs. binnen twee jaar wisselen voor een 188K die ik dan passend zal maken. In elk geval is de aandrijflijn nu weer een stuk stiller.
Steekassen
Met het wisselen van het diff lagen de steekassen mooi los. Omdat ik binnenkort ook het wiellager LA wil vervangen wilde ik checken of ik de steekas ook mee moet nemen: inmiddels heeft die wat speling op de homokineten dus dat zal ik doen. Ik heb een Magnetti Marelli besteld om deze vanwege de gunstige/halve prijs te testen. De reden is dat ik bij het wiellager RA dacht dat he na 300.000km vast tijd was voor een nieuwe as, maar dat was voor mijn 318i (toen) dus echt niet nodig: nul speling. Toch heb ik toen de gekochte SKF er maar ingezet, en wat denk je? Deze nog vrij nieuwe as heeft op de binnenste homokineet al veel speling (en ergens terug in deze draad kun je lezen hoe het eindkapje (dat in de diffflens valt) eraf plopte toen ik hem eens loshaalde)). Daarom ben ik niet opnieuw voor SKF gegaan. (Ik moet hierbij wel zeggen dat het sperdiff, en zoveel mogelijk driving fun wel voor extra wringende en plotse krachten zorgen, maar burnouts of clutchdumps doe ik om deze reden vrijwel niet).
Bedankt, ingeval je dit alles door hebt gespit. En ik ben wel benieuwd naar ervaringen met wiellagers en aandrijfassen.