Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Hans

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Hans » 08 okt 2022, 16:07

Vraag! ik ben nieuw in de wereld van de zonnepanelen, maandelijks krijg ik van Essent een energierapport. nu zat ik het rapport over de maand augustus te bekijken.

Volgens mijn zonnepanelen app hebben de panelen 2765 kWu opgeleverd

In de mail staat : verbruikt 679 kWu
Teruggeleverd 2086 kWu
Totaal -1407 kWu

In de bijgeleverde bijlage waar ik tot 3 jaar terug kan kijken staat alleen: Stroomverbruik 679 kWu Teruglevering 2086 kWu

Als ik die 679 en 2086 bij elkaar optel kom ik precies op 2765 (precies wat mijn panelen hebben opgebracht in die maand)

Waar komt dus die -1407 vandaan? Als ik van die teruggeleverde 2086 weer 679 aftrek kom ik wel op 1407 uit. Hoe zit dit?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 okt 2022, 16:18

Het verschil tussen de opgave van de panelen en wat Essent aangeeft (en werkelijk terug heeft ontvangen) heb je zelf al op dat moment opgemaakt “voor de meter”

Dus wil je de echte productie meten van de panelen is alleen die meter van belang.

En wil je je echte verbruik weten dan moet je tellen het verbruik van Essent samen met het verschil tussen productie panelen en terug geleverd aan Essent.

Hans

Bericht door Hans » 08 okt 2022, 16:24

Dus het is toeval dat ik 679 van Essent heb gebruikt en dat ik zelf voor de meter ook 679 heb gebruikt? En die -1407 die in de mail staat is wat ik eigenlijk nog tegoed heb van Essent als de zon niet schijnt. (en niet de 2086 die in het energierapport staat)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 okt 2022, 16:52

Klopt die 1407 heb je nog tegoed want je hebt in de maand 2.086 teruggeleverd maar ook alweer 679 daarvan gebruik in diezelfde maand. Blijft netto over 1407 die je meer hebt geleverd dan gebruikt en dus nog op een ander moment kan salderen.

In deze maand heb je dus:

Opgewekt: 2765
Teruggeleverd aan Essent terwijl de zon scheen: 2.086
Totaal verbruikt in de maand: 1.358 (679 van Essent terwijl de zon niet scheen + 2.765 opgewekt - 2.086 teruggeleverd)
Netto gesaldeerd over na 1 maand: 1.407 (= gelijk aan opgewekt - totaal verbruik in de maand)

Hans

Bericht door Hans » 08 okt 2022, 17:38

Ah, ok. Duidelijk. bedankt!

Knot

Bericht door Knot » 08 okt 2022, 21:58

Doe maar maar de oude terugdraai meter

Gijzert

Bericht door Gijzert » 10 okt 2022, 09:43

Knot schreef: 08 okt 2022, 21:58 Doe maar maar de oude terugdraai meter
Doe maar een nieuwe e30 m3. Die bestaan ook niet meer.

Jan Terwolde
Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4

Bericht door Jan Terwolde » 10 okt 2022, 10:14

Hier wel een terugdraaimeter maar helaas geen e30 m3.

Hans

Bericht door Hans » 10 okt 2022, 21:21

Knot schreef: 08 okt 2022, 21:58 Doe maar maar de oude terugdraai meter
Een oude meter is in eerste instantie niet gemaakt om achteruit te draaien. Ik heb eens ergens gehoord dat je tot 10% verlies hebt als ie terug draait.

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 10 okt 2022, 22:06

Groeten Jet Cars

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 10 okt 2022, 22:29

Eeuwe schreef: 10 okt 2022, 22:06 Groeten Jet Cars
Als die de meters achteruit draaien maken ze winst :hammer:

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 17 okt 2022, 10:55

Hier op DF geen mensen met een eigen "energiecentraletje"? Elders lees ik wel over mensen met 35 KWP aan zonnepanelen waarvan ze 30 als overschot terugleveren met een terugleververgoeding (TLV) van 60 tot soms wel 95 ct per kWh. Dat zet financieel nog eens zoden aan de dijk ipv dat geneuzel van routers eruit trekken, 30 sec korter douchen etc :wink:.

Wij hebben hier ook een ruim overschot (ca 3.500 kWh) dus de levertarieven doen er eigenlijk niet toe. Belangrijkste is een hoge terugleververgoeding voor het overschot. Hier per 1 juni overgestapt naar Budgetenergie met een TLV van 55 ct. Sta sinds 1 juni nu op 4800 kWH overschot dus da's aardig binnen hengelen (loopt uiteraard terug komende maanden als ik daar blijf). Uiteraard loop je het risico dat ze de TLV aanpassen of dat een leverancier failliet gaat, maar Greenchoice met 11 ct schoot ook niet op. Nu maar eens kijken of ik daar de winter blijf zitten of overstap naar een andere leverancier waar de levertarieven wat lager zijn. Vervolgens per 1 maart weer naar een leverancier met op dat moment de hoogste TLV. Helaas is het lastig inschatten wat de TLV-bedragen gaan worden in de komende jaren (je kunt er uiteraard allerlei theorieën op loslaten), maar met 55 ct/kWh zou ik bijna overwegen om er nog een paneeltje of 50 van 400 wp per stuk bij te plaatsen.
Laatst gewijzigd door Paskal op 17 okt 2022, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Fabian

Bericht door Fabian » 17 okt 2022, 11:02

Zeker over nagedacht. Denk er ook over komend jaar het voordak van het huis nog helemaal vol te leggen. Dat is allemaal overproductie. Rendeert beter dan op de bank, zeker met de juiste TLV. Maar ja, kan het netwerk het aan is ook een grijs gebied. Dadelijk ligt het er, kan ik het niet kwijt…

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 okt 2022, 11:12

Fabian schreef: 17 okt 2022, 11:02 Zeker over nagedacht. Denk er ook over komend jaar het voordak van het huis nog helemaal vol te leggen. Dat is allemaal overproductie. Rendeert beter dan op de bank, zeker met de juiste TLV. Maar ja, kan het netwerk het aan is ook een grijs gebied. Dadelijk ligt het er, kan ik het niet kwijt…
Dat + wat gebeurd er met de TLV vergoeding, ik ben bang dat over een aantal jaar je zonnestroom overschot geen bal meer oplevert omdat je alleen levert op het moment dat er toch al overschot is en dus geen waarde heeft.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 17 okt 2022, 11:16

Op onze nieuwe woning liggen ook panelen met een SolarEdge omvormer. Nu dacht ik even makkelijk een account aan te maken zodat ik zelf van alles kan inzien, maar dat kan dus niet...

"Neem hiervoor contact op met de installateur" lees ik overal. Leuk, maar die is dus een paar jaar geleden failliet gegaan. Moet ik nu willekeurige installateurs gaan bellen/mailen (die het allemaal razend druk hebben) met het verzoek of ze een account voor mij willen aanmaken of is er nog een andere mogelijkheid?

Paskal

Bericht door Paskal » 17 okt 2022, 11:19

Martijn_bmw schreef: 17 okt 2022, 11:12Dat + wat gebeurd er met de TLV vergoeding, ik ben bang dat over een aantal jaar je zonnestroom overschot geen bal meer oplevert omdat je alleen levert op het moment dat er toch al overschot is en dus geen waarde heeft.
Da's een mogelijke theorie, maar of dat waarheid wordt weet niemand. Net zoals niemand 2 jr geleden had gedacht dat we nu op de huidige stroomtarieven zaten. Of wat te denken van een TLV van boven de 90 ct. Die lui waar ik over schreef hebben binnen een jaar de hele installatie terugverdiend......

Elise

Bericht door Elise » 17 okt 2022, 11:19

Paskal schreef: 17 okt 2022, 10:55 Hier op DF geen mensen met een eigen "energiecentraletje"? Elders lees ik wel over mensen met 35 KWP aan zonnepanelen waarvan ze 30 als overschot terugleveren met een terugleververgoeding (TLV) van 60 tot soms wel 95 ct per kWh. Dat zet financieel nog eens zoden aan de dijk ipv dat geneuzel van routers eruit trekken, 30 sec korter douchen etc :wink:.

Wij hebben hier ook een ruim overschot (ca 3.500 kWh) dus de levertarieven doen er eigenlijk niet toe. Belangrijkste is een hoge terugleververgoeding voor het overschot. Hier per 1 juni overgestapt naar Budgetenergie met een TLV van 55 ct. Sta sinds 1 juni nu op 4800 kWH overschot dus da's aardig binnen hengelen (loopt uiteraard terug komende maanden als ik daar blijf). Uiteraard loop je het risico dat ze de TLV aanpassen of dat een leverancier failliet gaat, maar Greenchoice met 11 ct schoot ook niet op. Nu maar eens kijken of ik daar de winter blijf zitten of overstap naar een andere leverancier waar de levertarieven wat lager zijn. Vervolgens per 1 maart weer naar een leverancier met op dat moment de hoogste TLV. Helaas is het lastig inschatten wat de TLV-bedragen gaan worden in de komende jaren (je kunt er uiteraard allerlei theorieën op loslaten), maar met 55 ct/kWh zou ik bijna overwegen om er nog een paneeltje of 50 van 400 wp per stuk bij te plaatsen.
Budgetenergie? Dat is toch die club die per maand salderen en waartegen een rechtszaak is aangespannen?

Elise

Bericht door Elise » 17 okt 2022, 11:21

Martijn_bmw schreef: 17 okt 2022, 11:12
Fabian schreef: 17 okt 2022, 11:02 Zeker over nagedacht. Denk er ook over komend jaar het voordak van het huis nog helemaal vol te leggen. Dat is allemaal overproductie. Rendeert beter dan op de bank, zeker met de juiste TLV. Maar ja, kan het netwerk het aan is ook een grijs gebied. Dadelijk ligt het er, kan ik het niet kwijt…
Dat + wat gebeurd er met de TLV vergoeding, ik ben bang dat over een aantal jaar je zonnestroom overschot geen bal meer oplevert omdat je alleen levert op het moment dat er toch al overschot is en dus geen waarde heeft.
Die TLV moet, volgens de laatste berichten over vriend Jetten, 80% van het kale leveringstarief zijn heb ik begrepen.
(In de nieuwe wetswijziging)

Tom

Bericht door Tom » 17 okt 2022, 11:24

Richardt. schreef: 17 okt 2022, 11:16
Leuk, maar die is dus een paar jaar geleden failliet gegaan.
Ook best een kunst om in deze markt failliet te gaan :lol:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 okt 2022, 11:31

Paskal schreef: 17 okt 2022, 11:19
Martijn_bmw schreef: 17 okt 2022, 11:12Dat + wat gebeurd er met de TLV vergoeding, ik ben bang dat over een aantal jaar je zonnestroom overschot geen bal meer oplevert omdat je alleen levert op het moment dat er toch al overschot is en dus geen waarde heeft.
Da's een mogelijke theorie, maar of dat waarheid wordt weet niemand. Net zoals niemand 2 jr geleden had gedacht dat we nu op de huidige stroomtarieven zaten. Of wat te denken van een TLV van boven de 90 ct. Die lui waar ik over schreef hebben binnen een jaar de hele installatie terugverdiend......
Ook waar, het is nogal volatiel momenteel :tooth:

Zelf heb ik geen ruimte voor meer panelen (al niet eens voldoende ruimte om eigen verbruik volledig af te dekken) dus ik hoef er ook niet over na te denken.... Maar als je idd de ruimte financieel en op je dak hebt en dan met 1jr de terugverdientijd al hebt bereikt is het zeker een overweging waard.

Knot

Bericht door Knot » 17 okt 2022, 11:34

Als je kunt natuurlijk die hoge tlv pakken maar moet je wel plek hebben. Mijn dak ligt vol en de garage zie ik ze nog verdwijnen, door de wind of door diefstal, je kunt er zo op klimmen en zijn ook maar 6 stuks.

Zou willen dat ik er 30 of 40 kon leggen had ik het meteen gedaan.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 okt 2022, 12:06

Richardt. schreef: 17 okt 2022, 11:16 Op onze nieuwe woning liggen ook panelen met een SolarEdge omvormer. Nu dacht ik even makkelijk een account aan te maken zodat ik zelf van alles kan inzien, maar dat kan dus niet...

"Neem hiervoor contact op met de installateur" lees ik overal. Leuk, maar die is dus een paar jaar geleden failliet gegaan. Moet ik nu willekeurige installateurs gaan bellen/mailen (die het allemaal razend druk hebben) met het verzoek of ze een account voor mij willen aanmaken of is er nog een andere mogelijkheid?
Je krijgt idd een link via de leverancier waarmee je kan inloggen. Is het bedrijf niet overgenomen wat je kan zien?
Anders toch eens een lokale installateur bellen of contact opnemen met SolarEdge zelf.

Hier kan je niks mee??
https://www.solaredge.com/nl/service/su ... stem-owner

Zou wel moeten kunnen zoals het laten overkomen.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 17 okt 2022, 13:28

Richardt. schreef: 17 okt 2022, 11:16 Op onze nieuwe woning liggen ook panelen met een SolarEdge omvormer. Nu dacht ik even makkelijk een account aan te maken zodat ik zelf van alles kan inzien, maar dat kan dus niet...

https://monitoring.solaredge.com/mfe/re ... cale=nl_NL

Even registreren als een zelf installateur? Vakje Functietype
Zou moeten kunnen als je het zelf allemaal regelt.

Paskal

Bericht door Paskal » 17 okt 2022, 14:04

Knot schreef: 17 okt 2022, 11:34 Als je kunt natuurlijk die hoge tlv pakken maar moet je wel plek hebben. Mijn dak ligt vol en de garage zie ik ze nog verdwijnen, door de wind of door diefstal, je kunt er zo op klimmen en zijn ook maar 6 stuks.

Zou willen dat ik er 30 of 40 kon leggen had ik het meteen gedaan.
Heb je ooit gehoord van diefstal van zonnepanelen van een huis/schuur? Dat je dat stelt bij een grote veldopstelling uit het zicht van de openbare weg kan ik me iets bij voorstellen, maar het lijkt me heel sterk dat iemand die moeite gaat nemen om die paar paneeltjes vanaf jouw schuur te halen. Eraf waaien moet toch ook wel te voorkomen zijn mits goed bevestigt lijkt me. Maar "slechts" 6 panelen is voor jou toch weer 2.400 kWh. Als überbespaarder op je energiefactuurtje zou had ik ze al lang geplaatst als ik jou was :wink:

Knot

Bericht door Knot » 17 okt 2022, 14:17

Eigenlijk wel, alleen zit ik ermee dat het net ook ooit overbelast raakt, zal je net zien dat het gaat spelen als ik het er over een paar maanden op heb liggen, kijk nergens meer van op.

Maar die 6 extra wil ik graag hebben. Vastmaken is lastig, alleen verzwaren met stenen/ballast is mogelijk.

Plaats reactie