Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Eeuwe » 02 okt 2022, 10:48

Wat is er de laatste jaren met de huizenprijzen gebeurd in Luxemburg? Weet van een paar jaar geleden dat het wel wat boven randstad niveau lag, nu ik er weer eens serieus naar zit te kijken kom ik niet veel appartementen tegen die onder de miljoen zitten (binnenstad van Lux stad). Dit heb je er voor ca. 7 ton, ook niet denderend: https://www.athome.lu/vente/appartement ... 10143.html En niet eens in centre ville.. :roll:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 02 okt 2022, 11:10

Omdat het in eu lastiger is om een brievenbusfirma te starten en dus je moederbedrijf of holding (als die in LUC) zit enige inhoud moet hebben verplaatsen veer bedrijven met name wat administratieve afdelingen naar LUX). Valt niet mee om mensen te vinden daar, zeker niet lokalen. Als iemand zijn naam met minder dan 2 schreifvouten op papier krijgt zit hij per definitie al op een ton plus. Werken bijvoorbeeld ontzettend veel mensen uit Portugal. Ga in de zomer maar eens naar Lagos (PT) en kijk hoeveel kentekens je uit LUX ziet. Komen allemaal zoner even naar huis om te patsen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 okt 2022, 11:33

tomgtr schreef: 02 okt 2022, 11:10 Omdat het in eu lastiger is om een brievenbusfirma te starten en dus je moederbedrijf of holding (als die in LUC) zit enige inhoud moet hebben verplaatsen veer bedrijven met name wat administratieve afdelingen naar LUX). Valt niet mee om mensen te vinden daar, zeker niet lokalen. Als iemand zijn naam met minder dan 2 schreifvouten op papier krijgt zit hij per definitie al op een ton plus. Werken bijvoorbeeld ontzettend veel mensen uit Portugal. Ga in de zomer maar eens naar Lagos (PT) en kijk hoeveel kentekens je uit LUX ziet. Komen allemaal zoner even naar huis om te patsen.
:lol:

jos_br

Bericht door jos_br » 02 okt 2022, 11:44

veejay schreef: 02 okt 2022, 09:50 Ondertussen gaat de hypotheekrente ook omhoog terwijl iedereen met de energierekening bezig is. Ben benieuwd of mensen weer voor 5 of 10 jaar rente gaan, of de boel maar afwachten met een korte rente. Je rentevaste periode zou maar aflopen nu..

Zat ik ook aan te denken. Toen wij het huis kochten was de rente 9,6%, toen durfde ik nog te hopen dat die omlaag zou gaan......

Jos.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 02 okt 2022, 17:30

Die hogere hypotheekrentes in combinatie met de hoge energierekeningen, zouden zomaar kunnen gaan zorgen voor een ongekende recessie. Eentje waarbij 2008-2014 een milde repetitie bij zal blijken te zijn geweest. Dit voor doemdenkers zoals ik. Voor de optimisten gaan vast de energieprijzen en daarmee de inflatie binnenkort weer naar beneden, en de beurzen omhoog.
We gaan het meemaken...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 okt 2022, 17:46

Goede samenvatting, het kan vriezen en het kan dooien ;)

SlowCo

Bericht door SlowCo » 02 okt 2022, 18:07

Gelukkig hoef ik geen huis te (ver)kopen. Maar we gaan met z'n allen nog interessante tijden tegemoet. Waarbij huizenprijzen misschien (flink?) zullen dalen maar de maandlasten fors omhoog gaan door hogere rente en energierekening. Daardoor minder consumentenbestedingen en dus de door coronasteun uitgebleven faillissementen die alsnog gaan komen voor veel MKB'ers. Die hebben straks minder inkomsten en hogere uitgaven (energie, inflatie en terugbetaling coronasteun plus uitgestelde belastingen) en zullen personeel moeten ontslaan of de deuren moeten sluiten. Dus hogere werkloosheid en weer minder consumentenbestedingen.
"Nu een huis (ver)kopen" zou wel eens wat spannender kunnen worden vanaf 2023. Krijgen we straks weer mensen met twee huizen en hypotheken en gedwongen verkopen?

JP

Bericht door JP » 02 okt 2022, 18:21

Nu worden de meeste huizen na aankoop meteen verbouwd omdat moeder de vrouw de keuken, die er pas in zit, niet mooi vind, of een badkamer die niet helemaal Feng Sui is. Waarom niet een huis van hetzelfde budget verduurzamen en op een later moment van binnen een voor een verbouwen? Het hoeft toch niet allemaal meteen of zijn we dan bang voor een echtscheiding ?

SlowCo

Bericht door SlowCo » 02 okt 2022, 18:39

Waarschijnlijk is het goedkoper om die nieuwe keuken en badkamer erin te laten zetten voor MdV dan te scheiden...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 okt 2022, 18:45

SlowCo schreef: 02 okt 2022, 18:39 Waarschijnlijk is het goedkoper om die nieuwe keuken en badkamer erin te laten zetten voor MdV dan te scheiden...
:lol: :lol:

Maar er zit wel een kern in het verhaal van JP als je ziet wat er cosmetisch allemaal niet in huizen wordt gestoken….
Maar als “we” 15k voor een warmtepomp moeten investeren is het ineens onbetaalbaar.

jos_br

Bericht door jos_br » 02 okt 2022, 18:51

JP schreef: 02 okt 2022, 18:21 Nu worden de meeste huizen na aankoop meteen verbouwd omdat moeder de vrouw de keuken, die er pas in zit, niet mooi vind, of een badkamer die niet helemaal Feng Sui is. Waarom niet een huis van hetzelfde budget verduurzamen en op een later moment van binnen een voor een verbouwen? Het hoeft toch niet allemaal meteen of zijn we dan bang voor een echtscheiding ?
Dit is precies wat wij toen gedaan hebben. Ons huis was voorzien van wat losse gaskachels, dus die zijn er uit en vervangen door de centrale verwarming. Ook wat isolatie aangebracht en echt een paar jaar later een nieuwe keuken, weer een paar jaar later de bovenverdieping verbouwd incl. de badkamer. Nu hadden we weer een zeer grote verbouwing bedacht, maar met de toch stevig duurder geworden materialen de boel niet door laten gaan. We blijven dus even "stilzitten" en kijken wat er allemaal gaat gebeuren. Denk dat SlowCow er niet ver naast zit!

Jos.

JP

Bericht door JP » 02 okt 2022, 18:53

WEF of WIJF ? You own nothing, because you gave everything to your wife, and you wil be happy......although, so you must act to the buitenwereld

SlowCo

Bericht door SlowCo » 02 okt 2022, 18:55

Ik begin steeds meer te begrijpen dat je graag gaat vissen JP. :lol:
Misschien moet ik ook maar eens een hengel gaan kopen...

JP

Bericht door JP » 02 okt 2022, 19:05

Als het aan mij lag verkochten we de hut nu, dan mag de nieuwe eigenaar het dak vervangen (misschien wil hij wel een dakkapel met vaste trap, en zonnepanelen) Heb ik ook tegen de ega gezegd, ik ga ik niet meer investeren in deze hut. Ga liever de komende jaren huren, in België, tot de onzekerheid weg is in de markt. Ik slaap nu aan de vijver....... :whistle:

Arthur

Bericht door Arthur » 02 okt 2022, 19:17

JP schreef: 02 okt 2022, 18:21 Nu worden de meeste huizen na aankoop meteen verbouwd omdat moeder de vrouw de keuken, die er pas in zit, niet mooi vind, of een badkamer die niet helemaal Feng Sui is. Waarom niet een huis van hetzelfde budget verduurzamen en op een later moment van binnen een voor een verbouwen? Het hoeft toch niet allemaal meteen of zijn we dan bang voor een echtscheiding ?
Waarom is dit raar? Wij kwamen in een 26 jaar oud huis met een 26 jaar oud 'interieur'. Dus alles meteen aangepakt naar eigen smaak voor de komende 20 jaar. Vooraf hier rekening mee gehouden en nu nog steeds een hypo die onder de waarde van het huis ligt. Mag je ineens niet meer voor luxe gaan en moeten we maar accepteren zoals het is? Als ik het niet kon/kan betalen gaat het niet door, maar als dat wel kan?
'Later van binnen 1 voor 1 verbouwen'... Daar moet je ook maar zin in hebben, in steeds de rommel te moeten zitten. Als je het budget hebt? Wij hadden het nog mooier; huurden op dat moment een appartement en zaten totaal niet in de rommel. Toen de boel klaar was verhuisd.

KoenM

Bericht door KoenM » 02 okt 2022, 19:21

Inderdaad, andere kant op geredeneerd kun je ook zeggen dat je te duur hebt gekocht als je het later in fases moet verbouwen ;)

Overigens wel eens dat de huidige situatie wel tot een flinke recessie kan leiden. Uiteindelijk zullen veel mensen toch ergens op moeten gaan besparen.

JP

Bericht door JP » 02 okt 2022, 19:24

Arthur schreef: 02 okt 2022, 19:17
Waarom is dit raar? Wij kwamen in een 26 jaar oud huis met een 26 jaar oud 'interieur'. Dus alles meteen aangepakt naar eigen smaak voor de komende 20 jaar. Vooraf hier rekening mee gehouden en nu nog steeds een hypo die onder de waarde van het huis ligt. Mag je ineens niet meer voor luxe gaan en moeten we maar accepteren zoals het is? Als ik het niet kon/kan betalen gaat het niet door, maar als dat wel kan?
'Later van binnen 1 voor 1 verbouwen'... Daar moet je ook maar zin in hebben, in steeds de rommel te moeten zitten. Als je het budget hebt? Wij hadden het nog mooier; huurden op dat moment een appartement en zaten totaal niet in de rommel. Toen de boel klaar was verhuisd.
Nu zou ik het raar vinden, in deze tijd dat als hypotheek net zo hoog is als je energierekening. Dan kun je toch eerder die laatste proberen omlaag te brengen. Als jij zo'n groot budget hebt om meteen alles aan te pakken. Ik gun je alles, maar zo denken de meeste starters ook.
Misschien was het ook meer richting hun, daar kan het vaak niet op en als het kan ook nog even voort blijven planten als de konijnen..... :coffee:

Arthur

Bericht door Arthur » 02 okt 2022, 19:28

Tja, toen ik m'n 1e huis kocht zei een oud(e) collega ook dat ik meteen op m'n toppen moest kopen/lenen. Deed ik niet, maar hij had wel gelijk. In de loop der jaren meer verdienen en werd het steeds makkelijker. Dan ga je uiteindelijk toch een keer verhuizen. Als ik toen m'n max had genomen had ik mss 1x verhuizen niet gedaan. Weet je nooit natuurlijk maar vond/vind het geen rare gedachte iig. Dus die starter die alles op orde wil hebben snap ik wel.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 okt 2022, 19:41

Arthur schreef: 02 okt 2022, 19:28 Tja, toen ik m'n 1e huis kocht zei een oud(e) collega ook dat ik meteen op m'n toppen moest kopen/lenen. Deed ik niet, maar hij had wel gelijk. In de loop der jaren meer verdienen en werd het steeds makkelijker. Dan ga je uiteindelijk toch een keer verhuizen. Als ik toen m'n max had genomen had ik mss 1x verhuizen niet gedaan. Weet je nooit natuurlijk maar vond/vind het geen rare gedachte iig. Dus die starter die alles op orde wil hebben snap ik wel.
Tja ik deed het wel op aanraden van die adviezen van “iedereen” in 2006… de rest is geschiedenis :blackeye:
Jaren lang dik onderwater staan icm dikke recessie en kans op kwijt raken van je baan slaapt toch niet echt lekker als je eind 20 bent.
Kortom tis maar net wat de markt doet wat een goede keuze was bij, ik zou het iig nooit meer doen op mijn toppen kopen/lenen.

Arthur

Bericht door Arthur » 02 okt 2022, 19:48

Voor mij was dat in 1995 'ofzo' :)
Nu zou ik het ook niet meer doen, maar d'r zit niet zoveel rek meer in mijn salaris etc zoals 25 jaar terug.

JP

Bericht door JP » 02 okt 2022, 19:49

Achteraf is het niet alleen mooi wonen ;)

De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Bericht door De fiscalist » 02 okt 2022, 19:53

Lenen wat je kunt betalen, kopen waar je langere tijd wilt blijven….

Verbouwen met eigen geld, verduurzamen met geleend geld evt. De besparing gebruik je dan weer om de rente en aflossing van de verduurzaming te betalen. Met die hogere prijzen, en hogere rente zal dat niet zo makkelijk meer zijn, alhoewel de hogere energieprijzen weer een duit in het zakje van de terugverdientijd doen.

Ben zelf blij met de houtkachel die ik vorig jaar al heb aangeschaft, ook dit jaar op tijd hout gekocht voor €80 per kuub…

Ben ik tenminste niet zo afhankelijk meer van wat de energieleverancier voor mij verzint.

Arthur

Bericht door Arthur » 02 okt 2022, 20:00

Idd lekker duurzaam en alles voor het milieu ;)

jos_br

Bericht door jos_br » 02 okt 2022, 20:15

KoenM schreef: 02 okt 2022, 19:21 Inderdaad, andere kant op geredeneerd kun je ook zeggen dat je te duur hebt gekocht als je het later in fases moet verbouwen ;)

Overigens wel eens dat de huidige situatie wel tot een flinke recessie kan leiden. Uiteindelijk zullen veel mensen toch ergens op moeten gaan besparen.
Wij hebben toen een huis gekocht wat makkelijk (lees; op één loon) te betalen was, en verbouwen hebben we van gespaard geld gedaan, dus ook de latere verbouwingen. Vindt/ vond het een aangename gedachte dat je in ieder geval je woning altijd kon betalen.

Jos.

Arthur

Bericht door Arthur » 02 okt 2022, 20:20

Ja, hier ook op 1 loon. Maar in de huidige markt is dat niet zo maar meer mogelijk. En ik weet niet of dat ligt aan de starters die (zogenaamd) te veel noten op hun zang hebben. Er is gewoon een enorme krapte.

Plaats reactie