Gas, de prijzen.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: Gas, de prijzen.
Knap hoor, zo'n verbruik. Dat verstook ik in de winter soms (makkelijk) in 2 maanden. Je zou haast denken dat er iets niet goed staat. Ketel is wel 10jaar oud.
-
Dat is toch ook niet slecht?Sander schreef: 19 sep 2022, 22:10Dat doe je idd netjes. Hier nu van okt-nu met 2 volwassenen en 1 kleine.FDD schreef: 19 sep 2022, 21:18Mwoa minima valt wel mee hoor;
Hier een 5 persoonshuishouden 2165kWh stroom / 903m3 gas. Geen zonnepanelen en een normale CV ketel...
Ben wel benieuwd naar de prijzen, aangezien 24 oktober mijn 5jarig energie contract afloopt.
438m3 en 2010kWh. (Tussenwoning) vloerverwarming (24/7 uiteraard) en inductie koken.
Ik heb geen vloerverwarming, gewoon nog "oude radiatoren zonder slimmigheden" uit 2006 (bouwjaar van het huis). Vrouw kookt ook nog op gas.....
We zitten wel te denken aan zonnepanelen, maar ik heb eerst even uitdagingen met mijn werk...
- Knot
Koken op gas is volgens mij maar 5% van het totaal, douchen misschien 15% maar de echte klappers komen toch van het verwarmen.
Wat vooral veel kost is het snel warm proberen te krijgen met hoge aanvoertemperaturen. Ik heb m op 45C staan, de vloer laat toch maar een klein verschil toe dus liever langdurig met lagere temperaturen rondpompen. Bij 45C aanvoer staat de brander ook maar op 5% ofzo. Zelfde idee als bij het stoplicht volle pijp ervandoor gaan naar 80, dan gooi je ook een hoop energie weg.
Wat vooral veel kost is het snel warm proberen te krijgen met hoge aanvoertemperaturen. Ik heb m op 45C staan, de vloer laat toch maar een klein verschil toe dus liever langdurig met lagere temperaturen rondpompen. Bij 45C aanvoer staat de brander ook maar op 5% ofzo. Zelfde idee als bij het stoplicht volle pijp ervandoor gaan naar 80, dan gooi je ook een hoop energie weg.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Heb de aanvoer nu zelf op 50grC gezet, was het 1e jaar 65grc en na de oh-beurt door de monteur op 55grc gezet.
-
CV ketel heb ik afgelopen december vernieuwd, was 16 jaar oud, nadat het akkefietje van een verplichte waterpomp omgezet was naar op vrijwillige basis...Arthur schreef: 19 sep 2022, 22:18 Knap hoor, zo'n verbruik. Dat verstook ik in de winter soms (makkelijk) in 2 maanden. Je zou haast denken dat er iets niet goed staat. Ketel is wel 10jaar oud.
Er valt heus nog wel wat te bezuinigen, ik sta elke ochtend ongeveer 20-30 minuten onder een hete douche en 1x per week een heet bad. Vermoed dat mijn waterrekening hoger zal zijn dan menig persoon, maar dat kost gelukkig niks...
- Knot
20 tot 30min hete douche... droom scenario

Dat is de 1 kuub per dag al.... of onze ATAG uit 2011 is echt onzuinig tov wat jullie gebruiken

Dat is de 1 kuub per dag al.... of onze ATAG uit 2011 is echt onzuinig tov wat jullie gebruiken

-
OnlineErik dB
Hier 3500kwh electra en 3000m3 gas. Zoekt iemand nog een portugese vrouw? 
-
Douchen is hier +/- 23% van het totaal.Knot schreef: 19 sep 2022, 22:26 Koken op gas is volgens mij maar 5% van het totaal, douchen misschien 15% maar de echte klappers komen toch van het verwarmen.
Misschien moet je dit eens proberen:
Bron, het staat onderaan in de comments.Zet je keteltemperatuur op 30 graden celsius. Deze gaat dan moduleren. De thermostaat in de huiskamer zet je op 25 graden of hoger. Maakt niet uit, want die heeft geen functie meer. Geef het systeem een dag of 4 á 5, dan zal de temperatuur gaan oplopen. Ik heb dit uitgetest en het werkt echt uit de kunst. Vanwege de hoge gasprijs stond mijn thermostaat op 18 graden of uit. Best fris. Maar met bovenstaande instelling werd het 21 graden en het verbruik was nagenoeg hetzelfde als met die 18 graden. (met meteruitlezer) Met vloerverwarming dag en nacht aan laten staan. Met radiatoren weet ik het niet. Kwestie van uitproberen
- 328Ti
Voel je niet aangesproken Koen. En je hebt gelijk. Goed geïsoleerde huizen hebben zeer laag verbruik. Al lijkt me deze maatregel wel bedoeld voor minima. Bij een huishouden met een groot oud huis, kan weinig met deze maatregel en mag gaan werken voor zn energierekening.KoenM schreef: 19 sep 2022, 19:56Toch goed om te weten dat ik onder de minima val. Heb je dan nog meer rechten?mark123 schreef: 19 sep 2022, 19:30Dat is nog maar de vraag. Bestaande contracten mogen niet zomaar worden aangepast. Het gaat er vooral om dat energieleveranciers weer lange termijn contracten gaan aanbieden en dat in die nieuwe contracten hogere overstapboetes mogen worden afgesproken.328Ti schreef: 19 sep 2022, 19:14
1150m3 / 2500kWh per huishouden… das echt minima. Ben wel benieuwd wat dit voor een gevolgen heeft voor het modelcontract. En oja, mocht je aan een duur vast contract zitten en weg willen naar een andere leverancier, dan krijg je een boete. Koekoek!![]()
Dit gaat in ieder geval zorgen voor een flinke daling in de energierekening.
Die boete is ook nodig inderdaad. Anders sluit je nu een contract af, kopen zij het in (verplichting afgedekt) en dan kun je er voor €100 vanaf mocht de prijs toch gaan dalen. Dat is dé reden dat er nu geen vaste contracten meer aangebonden worden.
Zo bedoel ik m en niet anders
-
Voor als je wilt vergelijken ik heb een Intergas Extreme 36, met wat extra's om de levensduur te verlengen...Knot schreef: 19 sep 2022, 22:31 20 tot 30min hete douche... droom scenario![]()
![]()
Dat is de 1 kuub per dag al.... of onze ATAG uit 2011 is echt onzuinig tov wat jullie gebruiken![]()
Mijn vrouw komt uit Indonesië, misschien toch eens kijken waar de warmte blijftErik dB schreef: 19 sep 2022, 22:45 Hier 3500kwh electra en 3000m3 gas. Zoekt iemand nog een portugese vrouw?![]()

- 328Ti
Uit de kunst zon laag verbruik!FDD schreef: 19 sep 2022, 21:18Mwoa minima valt wel mee hoor;328Ti schreef: 19 sep 2022, 19:141150m3 / 2500kWh per huishouden… das echt minima.smiley schreef: 19 sep 2022, 18:50 Redelijk vers van de pers
https://nos.nl/artikel/2445215-overheid ... ber-omlaag
Hier een 5 persoonshuishouden 2165kWh stroom / 903m3 gas. Geen zonnepanelen en een normale CV ketel...
Ben wel benieuwd naar de prijzen, aangezien 24 oktober mijn 5jarig energie contract afloopt.
-
Die plafond maatregel is in deze vorm natuurlijk een dikke vinger naar al die mensen die van het gas af zijn gegaan en daardoor een veel hoger elektra verbruik hebben 

-
Wat voor CV had je hiervoor dan en wat was daarmee het verbruik?FDD schreef: 19 sep 2022, 23:00 Voor als je wilt vergelijken ik heb een Intergas Extreme 36, met wat extra's om de levensduur te verlengen...
-
Ik ben er toch echt niet bewust mee bezig, wel de volgende zaken:328Ti schreef: 19 sep 2022, 23:01Uit de kunst zon laag verbruik!FDD schreef: 19 sep 2022, 21:18Mwoa minima valt wel mee hoor;
- Wij verwarmen alleen de woonkamer, wel open dus keuken wordt meeverwarmd.
- Led lampen zitten er overal in en dan niet 60 watt, maar de versie die overeenkomt met 25 Watt..
- Stekkers voor opladen eruit als het niet gebruikt wordt
- Kachel nog niet aangehad, staat nu dus op 16 graden. Indien hij wel aanmoet gaat hij 90 minuten voor bedtijd uit..
- Waterornamentpomp gaat uit als we niet buiten zijn.
- Tochtstrippen onder de binnendeuren, zodat de warmte op de benedenverdieping blijft en niet via de hal naar boven verdwijnt of naar buiten..
Maar goed zo ben ik gewoon opgegroeid, dus is er bij mij wel ingesleten, voor mij normaal...
De aanbiedingen voor overstappen elk jaar was wel leuk met die bonussen
Laatst gewijzigd door FDD op 19 sep 2022, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Een Valliant, verbruik is van afgelopen jaar dus met die ketel...
Op 24 oktober loopt mijn contract af en verwacht wel weer rond de 600 euro terug te krijgen...
Even snel gekeken gasverbruik was de laatste maand 22m3 en de maand daarvoor 10m3, maar toen zaten waren we op vakantie naar Indonesië...
Warme winter gehad, dus laat die eindafrekening maar komen
-
Dus wellicht nog iets minder verbruik met de nieuwe ketel, netjes hoor

- Knot
Mn ouders hebben ook een nieuwe ketel, intergas volgens mij en er hing een 1998 Nefit Ecomline, dat is een flinke upgrade, maar zou het echt wat schelen als je een nieuwe neemt tov een CV die een jaar of 10 oud is?
-
OnlineDimitri
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Dit vraag ik me dus ook af.. Wij hebben er een van 15 jaar oud die vorig jaar wat (prijzig) onderhoud nodig had. Toen toch maar besloten hem op te lappen omdat het gasverbruik weinig zou verbeteren met een nieuwe volgens de monteur.Knot schreef: 20 sep 2022, 09:34 Mn ouders hebben ook een nieuwe ketel, intergas volgens mij en er hing een 1998 Nefit Ecomline, dat is een flinke upgrade, maar zou het echt wat schelen als je een nieuwe neemt tov een CV die een jaar of 10 oud is?
Benieuwd of er mensen andere ervaringen hebben.
- Bert ///M3
Enkeltje Indonesië, daar hoef je niet te stokenFDD schreef: 19 sep 2022, 23:00Voor als je wilt vergelijken ik heb een Intergas Extreme 36, met wat extra's om de levensduur te verlengen...Knot schreef: 19 sep 2022, 22:31 20 tot 30min hete douche... droom scenario![]()
![]()
Dat is de 1 kuub per dag al.... of onze ATAG uit 2011 is echt onzuinig tov wat jullie gebruiken![]()
Mijn vrouw komt uit Indonesië, misschien toch eens kijken waar de warmte blijftErik dB schreef: 19 sep 2022, 22:45 Hier 3500kwh electra en 3000m3 gas. Zoekt iemand nog een portugese vrouw?![]()
![]()

- veejay
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
@Dimitri,
In mijn vorige huis ooit een ketel vervangen (was een huurketel dus nieuwe ketel gratis). De nieuwe kon je modulatie en temperatuur instellingen doen waarmee je toch wel wat kon besparen. Voorbeeld: moet de ketel het water continu warm houden (comfort) of mag het wat langer duren voordat het water heet is (=zuiniger). Ik had toen ook TOON van Eneco en dat gaf enorm veel inzicht in gasverbruik en dus besparingsmogelijkheden.
Ik betaalde destijds (tot 2016) al 300 euro per maand aan GLW, ben blij dat ik die hut niet meer heb.
In mijn vorige huis ooit een ketel vervangen (was een huurketel dus nieuwe ketel gratis). De nieuwe kon je modulatie en temperatuur instellingen doen waarmee je toch wel wat kon besparen. Voorbeeld: moet de ketel het water continu warm houden (comfort) of mag het wat langer duren voordat het water heet is (=zuiniger). Ik had toen ook TOON van Eneco en dat gaf enorm veel inzicht in gasverbruik en dus besparingsmogelijkheden.
Ik betaalde destijds (tot 2016) al 300 euro per maand aan GLW, ben blij dat ik die hut niet meer heb.
- Knot
Straks gaan we allemaal onze CV nog chippen 

-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Wat Veejay zegt; die moderne ketels hebben een eco stand, wat volgens mij niet zoveel anders is dan de boel op een lagere temperatuur hebben ingesteld, zoals in eerdere posts.
Dat continue standby staan, om binnen 20 sec warm water te hebben is volgens mij helemaal uit verhouding qua kosten, versus geduld en dan maar wat meer betaalbaar (koud) water wegpissen tijdens het wachten.
Mijn ouweheer klaagde na een nieuwe ketel dat het lang duurde voor ie warm water beneden had (ketel staat op zolder)
Nadat ik de eco stand naar regulier had gezet, scheelde dit 10 sec (van 30 naar 20)
Geen idee wat die 10 sec luxe per jaar kost eigenlijk.
edit; eco stand, pomp modulatie stand en aanvoer temp allemaal van belang.
https://blog.energiebespaarders.nl/maak ... -cv-ketel/
Hier is best wat te halen denk ik, met die moderne CV's, die volgens mij amper afgesteld ingebouwd worden.
Dat continue standby staan, om binnen 20 sec warm water te hebben is volgens mij helemaal uit verhouding qua kosten, versus geduld en dan maar wat meer betaalbaar (koud) water wegpissen tijdens het wachten.
Mijn ouweheer klaagde na een nieuwe ketel dat het lang duurde voor ie warm water beneden had (ketel staat op zolder)
Nadat ik de eco stand naar regulier had gezet, scheelde dit 10 sec (van 30 naar 20)
Geen idee wat die 10 sec luxe per jaar kost eigenlijk.
edit; eco stand, pomp modulatie stand en aanvoer temp allemaal van belang.
https://blog.energiebespaarders.nl/maak ... -cv-ketel/
Hier is best wat te halen denk ik, met die moderne CV's, die volgens mij amper afgesteld ingebouwd worden.
Laatst gewijzigd door smiley op 20 sep 2022, 11:05, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Nieuwe technologiën, zo heb ik nu zeer snel warm water omdat de ketel de restwarmte bewaard totdat er weer warm water wordt gebruikt...Knot schreef: 20 sep 2022, 09:34 Mn ouders hebben ook een nieuwe ketel, intergas volgens mij en er hing een 1998 Nefit Ecomline, dat is een flinke upgrade, maar zou het echt wat schelen als je een nieuwe neemt tov een CV die een jaar of 10 oud is?
Lijkt mij dat nieuwere ketels ook energie zuiniger zijn met stroomverbruik door de nieuwe technologieën, als een ketel die 16 jaar oud was.
Mijn vermoeden wordt bevestigd door het lagere stroomverbruik, ongeveer gemiddeld 40kWh per maand minder..
Over de periode jan-augustus vergeleken tussen 2021 en 2022 verbruik ik 67m3 minder gas..
-
- Auto: Fun Damn Mentally